صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۱۹

نشریه اخبار و تحیل‌ها سه‌شنبه 26 مرداد 1395 شماره 4408

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکا نماد بد اخلاقی و بد ادایی است و به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. برخی کشورهای دیگر غربی نیز همین‌گونه‌اند، باید به توانایی‌های داخلی خودمان اعتماد کنیم. (95/1/18)
نشریه اخبار و تحیل‌ها word
نشریه اخبار و تحیل‌ها  pdf

▼ حرف روز
اتمام حجت مردم با مسئولان

26 سال پیش در 26 مرداد سال 1369 و دو سال پس از پایان جنگ تحمیلی، نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی بازگشتند و ایران اسلامی را آکنده از عطر ایستادگی و مردانگی کردند؛ روزی مبارک که اسوه‌های جهاد در میدان نبرد و الگوهای صبر در تنگنای اسارت پس از سال‌ها دوری از خانه و خانواده و وطن، به خاک میهن اسلامی پای گذاشتند و به آغوش رهبر معظم و ملت بزرگ ایران بازگشتند و آزادگانی شدند که پرچم افتخار جمهوری اسلامی را بر دوش کشیدند.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در بیان زیبایی درباره آزادگان می‌فرمایند: «اینکه ما به اسرای‌مان، آزادگان می‌گوییم، بی‌وجه نیست. شما که برگشتید، آبرومند و سربلند برگشتید. دین و اعتقاد و دلبستگی‌تان به امام(ره) و اسلام و انقلاب را حفظ کردید. پیش دشمن، آبروی ملت را حفظ نمودید و ملت را سرشکسته نکردید. اینها خیلی ارزش دارد. امروز هم که برگشتید، بحمداللّه پیروز برگشته‌اید. ... شما آزادگان و عزیزان زندانی و دربند ما و نیز ملت ایران، حجت را بر مسئولان و ما تمام کردید.»
واقعیت این است که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که امروز مسیر رشد و بالندگی در عرصه‌های گوناگون را پشت سر می‌گذارد، مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های ملتی بزرگ با هدایت‌های رهبری بی‌نظیر است که از مرحله مبارزه علیه رژیم طاغوت تا پیروزی انقلاب و پس از آن در مراحل گوناگون از مبارزه با ضد انقلاب تا دفاع مقدس و رویارویی با توطئه‌های رنگارنگ دشمنان در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را شامل می‌شود و نقش‌آفرینان این صحنه‌های خطیر، مردان و زنان مؤمن، شجاع و شرافتمندی هستند که در طول سال‌های پس از انقلاب، رنج‌ها و مرارت‌های بی‌شماری را تحمل کردند تا راهی را که در آن گام نهاده‌اند تا سرمنزل مقصود بپیمایند و به تعبیر امام خامنه‌ای حجت را بر مسئولان و دولتمردان تمام کردند؛ چراکه ملت ایران انتظار دارد مسئولان خود را الگوهای عالی تأسی به راه امام(ره) و مسیر ترسیم‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب ببینند، تا پا به پای آنان به سمت قله‌های پیروزی و سربلندی حرکت کنند.

▼ گزارش روز
با چشمان بسته

دردناک‌ترین خبر در حوزه اقتصاد در روزهای گذشته انتشار تصاویر آخوندی، وزیر راه و ترابری و «فردریش اشتیفت» سفیر اتریش در تهران در مراسم افتتاح «کترینگ بین‌المللی دونا» بود! موضوعی که با تیتر پر آب‌وتاب بزرگ‌ترین کترینگ خاورمیانه در رسانه بازتاب یافت. بر اساس این، با سرمایه‌گذاری شرکت «دون هازر» اتریش یک کترینگ که وظیفه آن آماده‌سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در یک محل و ارائه آن در محلی دیگر است، در کشور راه‌اندازی شد تا با این استدلال وزیر راه که اعطای بازار داخلی به خارجی‌ها سبب افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی خواهد شد، این کترینگ همه نیاز‌های غذایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های وابسته را تا ١٠ سال آینده تأمین کند! فارغ از اینکه آیا واقعاً نیاز اصلی کشور در حوزه حمل‌ونقل موضوع تهیه غذاست یا خیر و جدا از اینکه باید از مدیران مسئولان این بخش پرسید که نوسازی حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌های کشور چه زمانی آغاز خواهد شد و سرنوشت قراردادهای پر سروصدا  با «ایرباس» و «بوئینگ» چه شد و کی قرار است به سر انجام برسد، باید از جناب آخوندی، وزیر راه دولت تدبیر و امید که سخنان جالب توجهی را در سابقه خود دارد، چنان‌که همان ابتدای شروع به کار دولت پروژه‌های مسکن را «مزخرف» خوانده بود، سؤال کرد که چگونه بر بیش از ده‌ها شرکت نامدار ایرانی در زمینه تهیه باکیفیت غذا در کشور که می‌توانند این خدمات را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند، چشم بستید و توانایی‌های آنها را ندیدید و به جای آنها میدان فعالیت را برای شرکت‌های غربی فراهم کردید؟! آقای آخوندی لطفاً پاسخ دهید که نسبت این اقدام وزارتخانه تحت مدیریت شما با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دقیقاً چیست؟

▼ خبر ویژه
همایش نگران‌کننده انگلیسی در تهران

قرار است طی روزهای آتی همایشی با عنوان «ایران کانکت 2016» با حضور بسیاری از شرکت‌های مخابراتی بزرگ جهان در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شود که دولت انگلیس نقش محوری در برگزاری آن دارد. این همایش در حالی تحت عنوان سوق دادن سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه ارتباطات و مخابرات به ایران برگزار می‌شود که مسئولان انگلیسی شروط عجیبی را برای برگزاری آن گذاشته‌اند، از جمله اینکه قرار است از حضور افراد حقیقی و حقوقی که طبق مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپا و کشور انگلستان در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، ممانعت به عمل آید. درباره سخنرانان این همایش نیز اسم «نیکولاس هاپتون» کاردار انگلستان در ایران در کنار اسامی «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و «محمدجواد آذری جهرمی» مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران به چشم می‌خورد. دبیرخانه همایش هم که یک شرکت انگلیسی است، برای شرکت هر نفر 1200 پوند معادل شش میلیون تومان دریافت می‌کند. حال این سؤال مطرح می‌شود که هزینه کردن شرکت‌های داخلی در این سطح و واریز این مبلغ به جیب بیگانگان با چه منطقی توجیه‌پذیر است؟ گفتنی است، «زانیار کمانگر» مؤسس شرکت «گریفون کپیتال» نیز که از شرکای بزرگ انگلیسی‌هاست، در این همایش سخنرانی می‌کند. شرکت گریفون کپیتال با هدف جذب جامعه متوسط مصرف‌گرا به ایران آمده است.
 
▼ اخبار
1- موشک‌های ایران در چند متری اهداف در عمق اسرائیل فرود می‌آیند
اندیشکده صهیونیستی «بگین- سادات» در مطلبی نوشت: ایران به‌تازگی به فناوری‌هایی دست یافته که می‌تواند موشک‌های برد متوسط بسیار دقیقی بسازد. این کشور حتی حزب‌الله لبنان را به چنین موشک‌هایی مجهز کرده که با کلاهک‌های حاوی 500 کیلوگرم مواد انفجاری در چند متری هدف فرود می‌آیند. موشک‌های دقیق شرایطی را ایجاد می‌کنند که اسرائیل [رژیم صهیونیستی] حتی اگر در رزم‌های سنتی نیز پیروز گردد، به‌راحتی در چنین نبردی مغلوب می‌شود. در صورت حمله موشکی به اسرائیل هزاران نفر کشته شده و تأسیسات تولید برق، آب شیرین‌کن و فرودگاه‌های بین‌المللی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی تخریب می‌شوند. در ادامه این مطلب آمده است: هیچ‌کس نمی‌داند که زندگی در اسرائیل تنها با پرتاب چند موشک و خراب شدن ساختارهای مهم چگونه خواهد شد؛ اما نبود برق به‌تنهایی تأثیر بسیار زیادی بر سطح زندگی مردم اسرائیل و اقتصاد آن می‌گذارد.
2- عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم: اصلاً برنامه‌ای در کار نیست!
یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم درباره لایحه برنامه ششم که به تازگی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده، اظهار داشت: با وجود آنکه دولت اذعان می‌کند لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه کرده است، باید بگویم که این لایحه به هیچ عنوان شبیه برنامه نیست، بلکه دولت فقط یک سری احکام مورد نیاز اجرای برنامه را تقدیم مجلس کرده است. عبدالرضا مصری با بیان اینکه در قالب این احکام یک سری اسناد پشتیبان که جزء لایحه به شمار نمی‌آید، در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، افزود: دولت می‌گوید برنامه را در قالب این اسناد و احکام به مجلس ارائه کرده است، اما این احکام هرگز با شاخص‌های کل برنامه هماهنگ نیست. وی تصریح کرد: در یک برنامه، باید هدف‌گذاری دولت طی پنج سال مشخص شده و وضعیت فعلی به طور جدی ارزیابی شده باشد، به گونه‌ای که بدانیم از چه نقطه‌ای می‌خواهیم به چه نقطه‌ای برسیم.
3- آقای روحانی نیم‌نگاهی به اصولگرایان و سبد رأی آنها دارد
صادق زیباکلام گفت: مشکل آقای روحانی از جایی شروع می‌شود که بخش عمده‌ای از رأی‌دهندگان به ایشان، بیشتر دغدغه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتند و مسائل اقتصادی کمتر برای آنها مهم بود؛ در حالی که طی سه سال گذشته هر بار که آقای روحانی با مردم صحبت کردند، عمدتاً درباره مسائل اقتصادی بوده و یک کلام درباره مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نگفتند. وی افزود: من معتقدم کارنامه آقای روحانی در حوزه‌های سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی حتی از اقتصاد هم ناموفق‌تر بوده است؛ حداقل آقای روحانی می‌تواند درباره این مسائل با مردم صحبت کند، اما چنین نمی‌کند؛ زیرا آقای روحانی نیم‌نگاهی به اصولگرایان و سبد رأی آنها دارد که این موضوع سبب می‌شود هم اصولگرایان را از دست بدهد و هم آن 19 میلیون نفری که به ایشان رأی دادند.
4- احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده که اصولگرا نیست
محسن كوهكن، نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقاي احمدي‌نژاد و برخي از مشاوران اعظم‌شان در گذشته بارها اعلام كرده‌اند كه اصولگرا نيستند و از اصولگرايان تبرّي جستند. احمدي‌نژاد مقداري در كف جامعه كه برخي از آثار تصميم‌گيري‌های او را فراموش نکرده‌اند، رأي دارد. همان كساني كه در روستاها بحث يارانه و سهام عدالت را مطرح مي‌كنند يا از خاكي بودن و تواضع وی می‌گویند. بنابراین، اگر مقبولیتي در حدّ خودش دارد، مربوط به اين بخش جامعه است. مقبوليت احمدي‌نژاد مقبوليت سياسي اصولگرايي يا اصلاح‌طلبي نيست.

▼ اخبار کوتاه
حسین صمصامی، از استادان اقتصاد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: بانک مرکزی در حالی «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده که این مصوبه در شرایط موجود، ضمن رسمیت بخشیدن به نرخ ارز آزاد و تبعات تورمی، نه‌تنها به سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز کمک نمی‌کند، بلکه در مقطع فعلی برخلاف اقتصاد مقاومتی و به شدت نگران‌کننده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس گفت: برخی اعضای فراکسیون امید و ولایت که مشی اعتدالی دارند و افراد مستقلی هستند، در حال پیوستن به فراکسیون مستقلین مجلس هستند. وی افزود: شرط اعضای ما برای عضویت در فراکسیون مستقلین این است که در هیچ فراکسیون دیگری شرکت نکنند.
محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی گفت: سخنان آقای باهنر درباره تداوم حصر بسیار سخیف و بی‌ارزش است، زیرا هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند اشخاص را از انجام کار سیاسی یا موضع‌گیری سیاسی منع کند. شخص آقای دکتر عارف پیگیر موضوع حصر هستند و موضوع رفع حصر به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول می‌شود.
مصباحی‌مقدم گفت: در کمیته سیاسی جامعه روحانیت مباحثی درباره انتخابات آغاز شده است و تاکنون در این رابطه یک یا دو جلسه هم برگزار کرده‌ایم؛ اما بحث‌های مطرح‌شده هنوز به نتیجه نرسیده است و در صورتی‌ که نتیجه‌ای حاصل شود، اول باید در شورای مرکزی جامعه روحانیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صداوسیما گفت: بازگشت مدیران دوره آقای ضرغامی فقط به دلیل مجرّب بودن آنهاست و از آنجایی که تصمیم گرفتیم از نیروهای مجرّب که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنیم، در دوره جدید از حضور تعدادی از این مدیران بهره می‌بریم.
قالیباف، شهردار تهران با اشاره به آمار جمعیت‌پذیری پایتخت گفت: اکنون شهر تهران رشد جمعیت منفی دارد، اما همه مشکلات از اتوبان آزادگان به بعد اتفاق می‌افتد و رشد جمعیت در حومه شهر تهران به 7/4 رسیده است.
«ولادیمیر دیدوشکن» سفیر روسیه در یمن ضمن ابراز تأسف از تشدید اوضاع سیاسی و امنیتی یمن و افزایش حملات سعودی به این کشور، گفت: راه‎حلّ سیاسی بحران یمن در اوضاع کنونی، سخت و پیچیده شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات