صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۹۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 ابان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انقلاب اسلامی، روحیه‌ «ما می‌توانیم» را در مقابل روحیه‌ «وابستگی» زنده کرد. امروز عوامل دشمن درحال بازتولید فرهنگ وابستگی هستند.(95/7/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
 جست‌وجوی عظمت در ناکجاآباد

آقای روحاني، رئیس‌جمهور کشورمان، در همايش ملي روز صادرات سخنانی ایراد کرد و در بخشی از آن با اشاره به موضوع خريد هواپيما، گفت: «در كنار صادرات بايد حمل‌ونقل مناسبي داشته باشيم و در صورتي كه خريد هواپيما نداشته باشيم، چگونه مي‌توانيم كالاهاي ناپايدار صادر كنيم... خريد هواپيما براي عظمت ايران و بهبود شرايط صنعت توريسم است و هواپيما مي‌خريم تا وقت مردم تلف نشود و مردم ساعت‌ها در فرودگاه‌هاي خارجي نخوابند.» روحانی در ادامه افزود، «اگر هواپیما نخريم برخي مي‌گويند پس پسابرجام چه شد؟ و اگر بخريم، مي‌گويند اين هواپيماها ساخت جديد و لوكس هستند.» در این باره می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1- هر چند داشتن هواپیماهای پیشرفته برای توسعه صنعت توریسم و تقویت صادرات کشور مناسب است؛ اما معلوم نیست این موضوع چه ارتباطی با «عظمت ایران» دارد. واقعیت این است که عظمت ایران و ایرانیان نه در برخورداری از هواپیماهای لوکس است، بلکه در حفظ اقتدار، عزت و استقلال کشور است که آن هم با پایبندی به شعارها، آرمان‌ها و مواضع انقلابی حاصل می‌شود.
2- به نظر می‌رسد، در شرایطی که رکود عمیقی بر اقتصاد کشور حاکم است، خرید هواپیماها نباید آنچنان موضوع اولویت‌داری باشد که این‌گونه رئیس‌جمهور به آن مباهات ورزد، بلکه دولت باید از بستر برجام و تعامل سازنده با جهان برای رفع موانع تولید،‌ رکودزدایی و گسترش اشتغال در اقتصاد کشور تلاش کند.
3- اگر بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم سویه‌های سیاسی و انتخاباتی نیز در آن ببینیم؛ به این معنا که دولت از آنجا که نتوانسته پاسخگوی مطالبات عموم مردم باشد، با تلاش برای پاسخ گفتن به مطالبات برخی اقشار و طبقات مرفه، سعی می‌کند حمایت آنها را جلب کند. در واقع، هم به سبب حاکمیت نگاه‌های تکنوکراتیک در دولت و هم به سبب ناتوانی آن در حل مشکلات عمومی، مانند رکود،‌ بیکاری و...، دولت به جای آنکه تلاش کند خواسته‌های اکثریت مردم را نمایندگی کند، می‌کوشد اقلیتی سرمایه‌دار و مرفه را نمایندگی کند تا از این طریق بر ضعف پایگاه اجتماعی خویش غلبه کند.


▼ گزارش روز                            
  راهبرد تکراری

بارها و بارها در سه سالی که از دولت یازدهم گذشته است، مردم شاهد آن بوده‌اند که شخص آقای روحانی و برخی از وزرای دولت با زبانی گزنده و به طور شگفت‌انگیز از کوچک‌ترین نقدها استقبال کرده‌اند. عبارت معروف رئیس دولت درباره بزدل خواندن منتقدان در جریان مذاکرات با طرف‌های غربی و حواله کردن آنها به جهنم تا فریادهای معروف ظریف و صالحی در صحن علنی مجلس از جمله آنهاست؛ زبانی که بسیاری از ناظران معتقدند، به دلیل متشنج کردن فضا به کار برده می‌شود تا در سایه این فضای متشنج، بسیاری از ضعف‌های دولت و بسیاری از سخنان دقیق و صحیح در نقد دولت تدبیر و امید یا مجال بیان پیدا نکنند یا در میان هیاهو گم شوند؛ روشی که به نظر می‌رسد، این روزها نیز با نزدیک شدن به انتخابات بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفته است! چنانچه از یک سو حسن روحانی در همایش روز ملی صادرات با بیان عبارات عجیب به تخریب منتقدان دولت می‌پردازد و آنها را افرادی می‌خواند که مشخص نیست در چه جهانی سیر می‌کنند(!) از سوی دیگر وزیر بهداشت دولت در مجمع روانپزشکان در سخنانی خارج از موضوع به منتقدان دولت حمله می‌کند و در جملاتی باورنکردنی می‌گوید: «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد، در کشور ما هر کسی اظهارنظری دارد؛ مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد...»؛ سخنانی که نشان می‌دهد، دولت دوباره قصد دارد از این راهبرد تکراری و نخ‌نما شده سود جوید، به امید آنکه در آستانه انتخابات دوازدهم بتواند فضای رسانه‌ای کشور را مدیریت کند، تلاشی که اگرچه بعید به نظر می‌رسد به دولت برای پوشاندن ضعف‌هایش کمکی بکند؛ اما بی‌شک می‌تواند آثار مخربی بر وحدت در جامعه بگذارد که خلاف مصلحت کشور است.

▼ خبر ویژه           
معرفی چهره‌های سوخته برای سه وزارتخانه

گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی سه وزیر مستعفی، حلقه بسته مدیریت در دولت یازدهم را نشان می‌دهد که گویا در این مملکت قحط‌الرجال است و رئیس‌جمهور باید برای انتخاب مدیران خود تنها بر روی چهره‌های سوخته تمرکز کند. بر همین اساس، درباره وزیر پیشنهادی ارشاد از افرادی، چون «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، «سیدرضا صالحی‌امیری» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی و «سیدعباس صالحی» سرپرست کنونی این وزارتخانه نام برده می‌شود که شانس صالحی‌امیری برای تکیه زدن بر کرسی وزارتخانه ارشاد بیشتر است. همچنین، درباره گزینه احتمالی وزارت ورزش و جوانان نیز افراد زیادی در فهرست پیشنهادی قرار گرفته‌اند که در بین آنان شانس افرادی، چون «مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و «سیدرضا صالحی‌امیری» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی از دیگر گزینه‌ها بیشتر است. درباره وزارت آموزش و پرورش دو گزینه برای معرفی به مجلس از سوی رئیس‌جمهور مطرح است. در این باره از افرادی، چون «محمدعلی نجفی» و «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» برای تصدی این وزارتخانه نام برده می‌شود.
 
▼ اخبار
ایران تنها حامی فلسطین و مقاومت است

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی طی سخنانی به مناسبت بیست‌ونهمین سالروز تأسیس این جنبش تأکید کرد، ایران حامی همیشگی فلسطین و مقاومت بوده است. به گزارش «فلسطین الیوم»، وی گفت: به صراحت می‌گویم وقتی اعراب به فلسطین پشت کرده و رژیم صهیونیستی را در آغوش می‌گیرند، هیچ کس حق ندارد مقاومت فلسطین را متهم کند که چرا از سوی ایران حمایت می‌شود. وی افزود: برخی‌ها ایران را دشمن جایگزین رژیم صهیونیستی می‌دانند؛ در حالی‌ که ایران تنها کشوری است که همچنان بر پایبندی به حمایت از قضیه فلسطین و مقاومت اصرار دارد و در هر مناسبتی تأکید کرده است، فلسطین باید به صاحبان آن بازگردد و رژیم صهیونیستی نابودشدنی است.

توصیه‌های «بروکینگز» به دولت آتی آمریکا برای حفظ «برجام»
 اندیشکده بروکینگز در گزارشی مبسوط به قلم «رابرت اینهورن» به ارائه پیشنهاداتی به دولت آتی ایالات‌ متحده به منظور حفظ توافق هسته‌ای خود با ایران پرداخت. در این پیشنهادات آمده ‌است، دولت بعدی ایالات ‌متحده باید از برجام حمایت کرده و تدابیری در راستای حصول اطمینان از اجرای کامل آن، ارائه مزایای اقتصادی به ایران و انصراف مقامات تهران از توسعه برنامه هسته‌ای پس از انقضای توافق اتخاذ کند. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید به طور همزمان راهبرد جامعی را در قبال ایران و منطقه در پیش گیرد و طبق آن به شرکای منطقه‌ای خود القا کند که واشنگتن به تأمین امنیت آنها متعهد است.

رئیس‌جمهور فیلیپین «جدایی» از آمریکا را اعلام کرد
«رودریگو دوترته» ساعاتی پس از دیدار با همتای چینی خود «شی جین‌پینگ» در سخنانی در اجتماع سران اقتصادی چین و فیلیپین در پکن، که معاون ریاست‎جمهوری چین نیز در آن شرکت داشت، گفت: «در این اجتماع من جدایی کشور خود از ایالات متحده آمریکا را اعلام می‌کنم. این جدایی هم در زمینه‌های نظامی است و هم در زمینه‌های اقتصادی است. آمریکا باخته است.» رئیس‌جمهور فیلیپین پس از اعلام «جدایی» از آمریکا، گفت: با چین در زمینه حل اختلافات دو کشور بر سر قلمرو دریایی در آب‌های دریای چین جنوبی به توافق رسیده است.

ردّ پای اسپانسر فوتبال در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان
سیدجواد ابطحی از تصویب طرح تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: پس از اعلام بررسی صندوق ذخیره فرهنگیان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به طور بی‌سابقه‌ای نمایندگان با 200 رأی موافق، طرح تحقیق و تفحص آن را تصویب کردند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مبلغ قابل‌توجهی از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به بانک سرمایه مربوط می‌شود، این بانک بدون گرفتن ضمانت‌نامه‌های کافی، مبلغ زیادی را به یکی از اسپانسرهای بزرگ تیم‌های فوتبال به نام «ح.ه» داده است.

امیدوارم هر کس نگوید من احساس وظیفه می‌کنم!
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی با اشاره به راهبرد وحدت میان اصولگرایان در انتخابات 96، گفت: امیدوار هستیم و خدا کند که اصولگرایان بر روی یک نفر اتفاق‌نظر داشته باشند و هر کسی نگوید که من احساس وظیفه می‌کنم و باید بیایم. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اصولگرایان باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با توجه به تصمیماتی که گرفته می‌شود، در نهایت بر روی یک کاندیدای واحد اتفاق‌نظر شود.

▼ اخبار کوتاه
یک عضو فقیه شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد و ملاحظه کسی را هم نمی‌کند، گفت: این شورا از کسی هراس ندارد و در مقابل حرف نامربوط دیگران محکم ایستاده و به وظیفه خود عمل می‌کند. آیت‌الله محمد مؤمن افزود: شورای نگهبان در زمینه بررسی قوانین مصوبه مجلس و صلاحیت نامزدهای مجلس و ریاست‌جمهوری کوتاه نمی‌آید و سعی ما بر این است که به کسی ظلم نشود.
نظرسنجی مؤسسه دموکراسی رژیم صهیونیستی و دانشگاه تل‌آویو نشان می‌دهد، بیشتر صهیونیست‌ها با اینکه معتقدند «هیلاری کلینتون» به آنها برای بازگشت به میز مذاکره با فلسطین فشار می‌آورد، اما او را برای ریاست جمهوری ترجیح می‌دهند. در نظرسنجی انجام شده، 43 درصد از شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند کلینتون، رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد و 5/26 درصد نیز خواستار رأی‌آوردن ترامپ هستند.
منابع سوری از درگیری‌های شدید در جنوب غربی حلب میان ارتش سوریه و تروریست‌های تکفیری در پی مخالفت آنها با آتش‌بس اعلام شده از سوی مسکو و دمشق خبر دادند. گروه تروریستی موسوم به «حرکه نورالدین الزنکی» وابسته به شبه‌نظامیان الجیش الحر، آغاز حملات تروریستی با نام ادعایی حماسه حلب را از طریق «توفیق شهاب» سرکرده خود اعلام کردند.
دستیار یک عضو کنگره آمریکا در نشستی به منظور پایان دادن به بحران این کشور، پیشنهاد ترور رئیس‌جمهور قانونی سوریه را مطرح کرده است. به گزارش «فارن پالیسی»، این پیشنهاد تعجب افراد حاضر در جلسه را که 75 کارمند دفتری کنگره را شامل می‌شدند، به همراه داشته است. فیلیپ گوردون، مقام سابق دولت آمریکا در این باره گفته است، این ایده هم غیرقانونی و هم بی‌اثر است.
به گزارش الحدث، «اشتون‌کارتر» وزیر دفاع آمریکا از توافق بغداد و آنکارا درباره نحوه مشارکت ترکیه در عملیات موصل خبر داد. وی با اشاره به اینکه واشنگتن از نقش ترکیه در مبارزه با داعش در سوریه و عراق استقبال می‌کند، افزود: دو طرف هنوز درباره جزئیات این موضوع به توافق نرسیده‌اند.
پس از گذشت 15 ماه از اجرای برجام، برخلاف ادعای مسئولان دولتی تحریم‌های سوخت‌رسانی اتحادیه اروپا نه تنها رفع نشده، بلکه بر تعداد کشورهای تحریم‌کننده نیز افزوده شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات