تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۴۹
پیام اینستاگرامی روحانی در سالروز امضای توافق هسته‌ای

اگر برجام نبود وضعیت کشور چطور بود؟

(روزنامه ايران ـ 1396/04/25 ـ شماره 6544 ـ صفحه 2)

اگر برجام نبود و تحریم‌های سنگین علیه ایران ادامه داشت و اگر پرونده ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل باقی می‌ماند، وضعیت امروز کشور چطور بود؟

این پرسشی بود که روز گذشته در صفحه رسمی اینستاگرامی حسن روحانی، رئیس جمهوری، در ویدئویی کوتاه پاسخ داده شد.

در این فیلم یک دقیقه‌ای نخست صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی، این پرسش را مطرح کرد که «شرایطی که آقای روحانی کشور را در سال 92 تحویل گرفت چه شرایطی بود؟ تحریم‌ها چه بلایی بر سر اقتصاد مملکت آورده بود؟» پرسشی که پاسخ آن را می‌شد در واقعیت‌هایی چون در تورم افسارگسیخته، رشد اقتصادی منفی و پرونده‌های متعدد فساد ناشی از بی انضباطی اقتصادی برآمده از تحریم در دولت دهم جست‌وجو کرد.بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در سخنانی با بیان اینکه «این تحریم‌ها شوخی نیست، تجربه را نگاه کنید. شما لیبی را نگاه کنید، شما سودان را نگاه کنید، شما ببینید کشورهایی که رفتند ذیل بند 7 چه بلایی بر سرشان آمد؟ کدام‌شان ماندند؟ در همه این موارد یا رژیم ساقط شده یا تجزیه شدند» این واقعیت را یادآوری کرد که در سال‌هایی که قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی رئیس دولت وقت کاغذپاره خوانده می‌شد، شورای امنیت سازمان ملل 9 قطعنامه ذیل مواد 40 و 41 فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران صادر کرد و این قرار داشتن ذیل فصل 7 به معنای آن بود که هر آینه گزینه جنگ علیه ایران به بهانه «تهدید صلح جهانی» می‌توانست از سوی سازمان ملل به عنوان گزینه‌ای مشروع مطرح شود. تهدیدی که پس از توافق برجام در 29 تیرماه 1394 با قطعنامه 2231 شورای امنیت خط بطلان بر همه آنها کشیده شد.در این فیلم محمدجواد ظریف با بیان این جمله که «با روندی که پرونده هسته‌ای طی می‌کرد، با فاصله کمی صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید»، روزگاری را به یاد آورد که تحریم خریداران نفت ایران، تحریم بیمه‌ای کشتی‌های نفتکش و تحریم‌های بانکی کشورها را از خرید نفت ایران منصرف می‌کرد و کار را به آنجا رسانده بود که فروش نفت به خریدارانی چون هند و چین به بهای واردات کالاهایی با کیفیت نامطلوب انجام می‌گرفت. روزهایی که سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با گفتن این جمله که «من معتقدم مردم حافظه خیلی خوبی دارند» بر فراموش نشدن‌شان تأکید کرد.

روزهایی در زحمت که سبب شد جامعه قدر گشایش‌های تدریجی پس از برجام را چنان که باید بداند و در رای 29 اردیبهشت خود به تمدید دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بر آن تأکید کند. در این فیلم بخشی از سخنان روحانی روایت شد که در بحبوحه تلاش دلواپسان برای تخریب مذاکرات هسته‌ای گفت: «آن وقت یک عده‌ای می‌گفتند ما دور می‌زنیم آقا، تحریم که مهم نیست» و بعد از آنها پرسید: «از جیب کی مهم نیست؟ از جیب خودتان هر چه می‌خواهید بروید دنبال تحریم. از جیب مردم مهم نیست؟ خب از مردم بپرسیم...» در ادامه این ویدئوی یک دقیقه‌ای زنگنه گفت: «عده‌ای می‌گویند تحریم خوب است، تحریم نعمت است، اما برای کسانی که می‌خواهند از این راه نان بخورند نه برای ملت ایران.»بیژن زنگنه افزود: «ما از ته چاه عمیقی سالم درآمدیم. تحریم ها برداشته شد اما تازه این اول کار است.»

در پایان این ویدئو، این بخش از سخنان روحانی بازتاب یافت که با اشاره به برجام گفت: «این معنی‌اش این نیست که همه مشکلات حل شده و همه حق‌ها ادا شده و زندگی همه مردم عالی شده. اما بیایید مقایسه کنیم و اینها را بسنجیم. 30 سال از جنگ گذشته است اما ما هنوز همه مشکلات ناشی از آن را حل نکرده‌ایم. پس از برداشته شدن تحریم نیز اینکه ما به وضعیت پیش از تحریم بازگردیم، کار سختی است. آیا مین‌های عمل نکرده‌ای که از زمان جنگ در زمین باقی مانده، همه خنثی شده‌اند؟»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/191517

ش.د9601122

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات