صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 بهمن

کفه سنگین امید/رقابت با چاشنی حمله به ایران/سیلی‌های حریری بر صورت عربستان....
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
کفه سنگین امید

نتایج یک نظرسنجی که دانشگاه «مریلند» و مرکز نظرسنجی «ایران‌پُل» به تازگی منتشر کرده‌، نشان می‌دهد اکثریت قاطع مردم ایران با وجود داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام موافقند و خواستار تغییر نظام سیاسی ایران نیستند. بر اساس این نظرسنجی، انتقاد از سیاست خارجی ایران در سوریه و عراق از حمایت گسترده عموم جامعه ایران برخوردار نیست، 85 درصد مردم ایران دیدگاه «بسیار نامطلوبی» به دولت آمریکا دارند، در حالی که نگرش کمتر از یک درصد مردم ایران نسبت به آمریکا «بسیار مطلوب» است. براساس نتایج این پیمایش، تغییر بنیادین در نظام سیاسی ایران، تنها از حمایت 4/9 مردم ایران برخوردار است و 8/8 درصد با کاهش هزینه‌کرد نهادهای نظامی ایران در برنامه موشکی موافقند. همچنین 11/3 معتقدند حکومت در زندگی آنها دخالت می‌کند. در عین حال، این نتایج نشان می‌دهد، عموم مردم در زمینه‌های مبارزه با فساد (85/2 درصد)، کاهش هزینه مواد غذایی (81/3 درصد)، کاهش هزینه سوخت (73/2 درصد) و قطع نشدن یارانه‌ها (69/2 درصد) مطالبات جدی دارند.
انتشار نتایج این نظرسنجی، در شرایطی که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، حاکی از آن است که انقلاب، ارزش‌ها و سیاست‌های آن با گذشت چهار دهه هنوز از حمایت بالای اجتماعی برخوردارند. این مهم، خود مهر باطلی است بر توهماتی که تحت عنوان «انقلاب‌زدایی» از ایران پیگیری می‌شود. به عبارت دیگر، این نتایج نشان می‌دهد، با وجود نارضایتی‌ها و کاستی‌ها در حوزه‌های اقتصادی‌ـ معیشتی، مردم راه‌حل این مسائل را عدول از شعارها و مواضع انقلابی نمی‌دانند. در واقع، حمایت‌های مردمی از مواضع انقلاب در حالی که مشکلات فراوانی در حوزه‌های اقتصادی وجود دارد، حاکی از آن است که مردم هنوز به نظام و کارگزاران آن برای حل مشکلات امیدوار هستند. از این‌رو، می‌توان گفت برای حل مشکلات اقتصادی فرصت کافی در اختیار مسئولان وجود دارد تا با مدیریت جهادی و اقدامات انقلابی، گام‌های مؤثری را برای حل مشکلات بردارند. نکته مهم در این میان این است که همین حمایت‌ها نباید بهانه‌ای باشد که به مطالبات زندگی روزمره مردم بی‌توجهی شود؛ بلکه برعکس باید با اتکای به همین ذخیره‌ حمایتی، برای رفع چالش‌های زندگی روزمره مردم تلاش شود.

▼ گزارش روز
مشکل اصلی

«روز بعد از برف تمام خیابان‌های اصلی تهران باز بود. بیشتر از این شهرداری باید چه اقدامی انجام می‌داد؟» این جمله را محمدعلی نجفی، شهردار اصلاح‌طلب تهران در برابر انتقاد خبرنگاران درباره عملکرد شهرداری تهران در مدیریت شهر پس از بارش برف در روزهای اخیر بیان کرده است؛ فارغ از طرح این پرسش که آیا در دوران مدیریت اصولگرایان حدود وظایف و توقعات از مسئولان شهرداری تهران نیز همین قدر نازل و کم بود یا رسانه‌های حامی نجفی و همه طیف‌های او برای کوچک‌ترین مسائل و اندک‌ترین ضعف‌ها چنان دایره وظایف شهرداری تهران را گسترده نشان می‌دادند و با آب و تاب از بحران مدیریت سخن می‌گفتند و  تقاضای استعفا را طرح می‌کردند(؟!)، ‌باید به معنای این جملات آقای شهردار توجه کرد؛ جملاتی که به شکل طلبکارانه و حق به جانب بر زبان آورده شده است؛ در حالی که مردم تهران ضعف مدیریت شهرداری تهران در مواجهه با بارش نه چندان زیاد در شهر تهران و آمادگی نداشتن این سازمان برای چنین شرایطی را در حالی که  سازمان هواشناسی و دستگاه‌های مربوطه چندین روز زودتر از بارش‌ها در تهران خبر داده بودند، لمس کردند و به چشم خود دیدند.
اما این حرف‌ها بار دیگر این نکته را به ما یادآوری می‌کند که مهم‌ترین ضعف و مشکل اصلی امروز ما در کشور مشکل منابع نیست؛ بلکه ایراد آنجاست که برخی افراد تنبل، پرتوقع و طلبکار بر مسند تصمیم‌گیری تکیه زده‌اند که نه تنها وظایف اولیه و پیش پا افتاده خود را نمی‌توانند انجام دهند؛ بلکه دست پیش را گرفته و خواستار تشویق و ستایش نیز هستند! پر واضح است که امروز ما برای از میان برداشتن مشکلات و مرتفع کردن کاستی‌ها نیازمند مدیران توانا، جهادی، پای کار، انقلابی و پیگیر هستیم. کمااینکه تجربه نیز به ما ثابت کرده است هرگاه چنین مدیرانی در مسند تصمیم‌گیری قرار گرفتند و میدان برای مدیران انقلابی فراهم شد، شاهد پیشرفت و از میان برداشتن مشکلات بودیم.

▼ خبر ویژه                 
رقابت با چاشنی حمله به ایران

مدتی است اخراج «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه آمریکا بر سر زبان‌هاست و به نظر می‌رسد رقابت سختی میان «نیکی ‌هیلی» و «مایک‌ پمپئو» برای تصاحب این سمت شروع شده و گویا موضع‌گیری‌های تند علیه جمهوری اسلامی ایران در راستای همین رقابت‌ها است. از این رو هم رئیس سازمان سیا و هم سفیر آمریکا در سازمان ملل، ایران را به دلیل آنچه تهدیدات غیر هسته‌ای نامیدند، به مقابله به مثل تهدید کردند. مایک پمپئو در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» از مردم ایران برای قیام علیه جمهوری اسلامی دعوت کرد. رئیس سیا مدعی شد تهدید غیر هسته‌ای ایران، چالش بزرگی برای ثبات خاورمیانه است؛ ثباتی که مدت‌هاست به واسطه حمله ایالات متحده آمریکا به عراق و افغانستان و پدید آمدن گروه‌هایی، همچون داعش و طالبان در کشورهای تحت اشغال آمریکا، از بین رفته است. در ادامه همین نمایش مضحک، نیکی هیلی با نمایش موشک‌های منهدم شده به اعضای شورای امنیت مدعی شد، این موشک‌ها را ایران به یمنی‌ها فرستاده‌اند تا به عربستان حمله کنند. گفتنی است، نیکی هیلی در نمایش قبلی، موشک‌های سالم را نشان داده و مدعی شده بود سعودی‌ها این موشک‌ها را منهدم کرده‌اند! وی این بار موشک‌های منهدم شده را با علامت استاندارد نشان داد؛ علامتی که روی مواد غذایی و لوازم خانگی درج می‌شود، نه روی موشک‌های نظامی!
 
▼ اخبار
1ـ شرق: باید به سمت برجام منطقه‌ای برویم!
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم یکی از کارشناسان سیاسی وزارت امور خارجه با عنوان «غروب برجام» نوشت: «بهتر است تهدید ترامپ برای اصلاح برجام را جدی گرفت و در این مدت سه ‌ماهه به تقویت روابط با متحدان فعلی و افزون‌خواهی و مطالبه‌گری از اروپا و کاستن از تنش‌های منطقه‌ای برخاست. به ‌نوعی باید به ‌دنبال «برجام ۲» در منطقه بود و موضوع «برجام ۱» را پایان‌یافته نشان داد. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید در منطقه برداشت، کاهش تنش با عربستان سعودی است. کاهش تنش با عربستان مرزهای شرقی ایران را امن‌تر خواهد کرد و از هزینه‌های نظامی ایران خواهد کاست... در صورت برخورد منفعلانه ایران با سیاست‌ورزی آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، غروب برجام نزدیک است. برجام بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک ایران پس از انقلاب و یک پیروزی مطلق سیاسی است و نباید به‌ سادگی از آن چشم پوشید.»

2ـ رشد خیره‎کننده «امید به زندگی» ایرانی‎ها

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد، شاخصه «امید به زندگی» در مردم ایران طی چهار دهه اخیر رشد خیره‌کننده‌ای داشته و با پشت سر گذاشتن ۸۲ کشور، «امید به زندگی» در آن از ۱۸۰ کشور دنیا بیشتر شد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه هر کشور که هر ساله در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد اعلام می‌شود، شاخصه «امید به زندگی» است که نشان می‌دهد، مردم هر کشوری بر اساس میزان توسعه‌یافتگی آن کشور، چند سال به زنده ماندن امید دارند. بر اساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، میزان امید به زندگی در ایرانی‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 54 سال بوده که این رقم در آخرین گزارش توسعه انسانی 2016 رشد داشته و به بیش از 75/6 سال رسیده است. این گزارش همچنین اعلام می‌کند، ایران طی چهار دهه اخیر از نظر رشد امید به زندگی جزء 10 کشور اول جهان است.

3ـ سیلی‌های حریری بر صورت عربستان

روزنامه «الشرق» قطر با اشاره به سفر نخست‌وزیر لبنان به ترکیه، نوشت: «عربستان سعودی همچنان از لبنان سیلی می‌خورد و شاید آخرین ضربه نیز نوشته‌های سعد حریری در صفحات اجتماعی و پس از سفر رسمی به آنکارا باشد که به دعوت بن علی یلدریم، همتای ترک او صورت گرفت.» حریری در یکی از این نوشته‌ها اعلام کرد: «دولت ترکیه را به حمایت از طرح تقویت ارتش و نیروهای امنیتی و نیز طرح سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لبنان فراخواندم و درخواست کردم بخش خصوصی ترکیه یک سوم سرمایه آن را تأمین کند.» گفتنی است، این نوشته‌های حریری با وجود کوتاه و خلاصه بودن، معانی زیادی را در دل خود جا داده است به ویژه اینکه طرف او ترکیه است؛ کشوری که عربستان در بسیاری از پرونده‌ها به ویژه در زمینه بحران تحریم قطر، آن را متحد خود نمی‌داند.

4ـ توافقات نظامی جدید قطر و آمریکا!

روزنامه «الدیار» چاپ بیروت نوشت: کنفرانس استراتژیک که در واشنگتن با حضور وزرای خارجه آمریکا و قطر برگزار شد، با سه توافق به پایان رسید؛ توسعه پایگاه «العدی» که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده می‌کنند، آمریکا یک سپر موشکی شبیه به آنچه در اروپا دارد در قطر مستقر می‌کند؛ سامانه‌ای که به گفته وزیر دفاع آمریکا دومین سپر موشکی است که آمریکا خارج از خاک خود تعبیه کرده است. ارتش آمریکا برپایی پنج پایگاه هوایی برای نیروی هوایی قطر و چهار پایگاه دریایی برای نیروی دریایی قطر را به عهده گرفته است. در همین راستا، قطر سلاح‌های هوایی و دریایی جدیدی به قیمت 245 میلیون برای این پایگاه‌ها خریداری می‌کند. ارتش آمریکا همچنین تعهد داد، قطر در سال 2025 صاحب یک ارتش قدرتمند باشد.

▼ اخبار کوتاه
حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: ۲۰ درصد تالاب «میان کاله» در مازندران خشک و برخی تالاب‌ها، همچون عباس‌آباد به طور کامل خشک شده است. وی افزود: برداشت غیر مجاز از چاه‌های مجاز و حفر چاه‌های غیر مجاز یکی از دلایل مهم آسیب دیدن تالاب‌هاست، این در حالی است که در حال حاضر حدود 70 هزار چاه مجاز و 45 هزار چاه غیر مجاز در مازندران وجود دارد.
محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگرچه امیدواری به یک جریان سیاسی یا ناامیدی از آن، مانند اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان امری نسبی است؛ اما به ‌هر حال امید مردم با توجه به انتظاراتی که داشتند، رو به کاهش است. وی در ادامه افزود: دلیل آن‌ هم برآورده نشدن وعده‌ها بر اساس انتظارات است، به ویژه آنکه مردم در حوزه اقتصادی، بازار کار و امور عینی و ملموس‌تر گشایش چندانی ملاحظه نمی‌کنند.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر عراقچی، معاون وزیر امور خارجه مبنی بر برطرف شدن موانع بر سر راه معاملات پولی و بانکی بین‌المللی کشورمان پس از برجام، اظهار داشت: طبق گفته آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی بانک‌های خارجی با ما همکاری نمی‌کنند، حال اگر بانکی با آقای عراقچی کار می‌کند، ما از آن بی‌خبریم!
وزارت خزانه‌داری آمریکا 13 فرد و نهاد را به بهانه ارتباط با جنبش حزب‌الله لبنان تحریم کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است، شش فرد و هفت نهاد به دلیل ارتباط با بخش مالی حزب‌الله به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند. بر اساس این، همه اموال و دارایی‌های آنها در آمریکا توقیف شده و هیچ شخص یا شرکت آمریکایی اجازه معامله با آنها را ندارد.
سازمان ملل در گزارشی موسوم به دورنمای وضعیت اقتصادی جهان، از بهبود وضعیت اقتصادی ایران طی سال‌های اخیر خبر داد و اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در نتیجه توسعه صادرات نفت و گاز در سال 2016 به 12/5 درصد رسید و در سال 2017 نیز این کشور رشد اقتصادی 5/3 درصدی را تجربه کرد که رقم قابل توجهی است.
«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست هماهنگی قانونگذاران حزب‌ جمهوری‌خواه با تکرار اتهامات تکراری علیه ایران و روسیه گفت: «در صد روز آینده، ما یا از همکاری بین‌المللی برای سخت‌گیری علیه ایران در تمام آن حوزه‌ها برخوردار خواهیم شد یا از توافق خارج می‌شویم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات