صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 26 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دنیای اسلام به یک‌صدایی احتیاج دارد. سیاست شیطانی «معامله قرن» هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد. به کوری چشم دولتمردان آمریکا شهر بیت‌المقدس پایتخت فلسطین و قبله‌‌ اول مسلمان‌ها برای مسلمانان باقی خواهد ماند.(1397/4/25) www.basirat.ir

▼ حرف روز
ظرفيت‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي
مسئله مواجهه دشمنان انقلاب اسلامي با جمهوري اسلامي در هر مقطع از چهار دهه عمر پر برکت نظام اسلامي، پيچيدگي‌هاي خاص خود را داشته است. در سال‌هاي اخير، شاهد برخي رويکردهاي تهاجم در فاز جنگ اقتصادي هستیم. جنگ اقتصادي مجموعه اقدامات عامدانه، خصمانه و هدفمند دشمن با ابزارهاي اقتصادي، مانند پول، بانک، محاصره اقتصادي و ابزارهاي غيراقتصادي، مانند اطلاعات، فشارهاي سياسي، جنگ رواني و عمليات اخلال‌گرايانه است که با هدف تضعيف و کاهش توان اقتصاد و مقاومت ملي و در نهايت تغيير رفتار يا رژيم انجام مي‌پذيرد.
اين جنگ اين روزها ابعاد سياسي خود را نيز جلوه‌گر کرده است و تعاملات بين‌المللي آمريکايي‌ها براي همراه‌سازي ديگر کشورها با شدت بيشتري دنبال مي‌شود. بی‌شک، بخشي از اهداف ديدار ترامپ با پوتين در هلسينکي به جلب فشار علیه تهران اختصاص داشته که به زغم تحلیلگران موفق نبوده است.
در اين ميان، آنچه اهميت دارد توجه به ظرفيت‌هاي داخلي براي مقابله با جنگ اقتصادي است. اين ظرفيت‌ها بيش از هر چيز اتفاقاً در همان عرصه اقتصادي قابل توجه است که بايد با مديريتي توانمند که مطالبات اين روزهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي از دولت و مسئولان اقتصادي است و با راندمان حداکثري در خدمت مقابله با جنگ اقتصادي دشمن به کار گرفته شود.
برخورداري قابل ملاحظه ايران اسلامي از منابع زيرزميني يکي از اين ظرفیت‌ها است. در اين عرصه ايران جزء 10 کشور اول جهان و کشور اول منطقه جنوب غرب آسيا و شمال آفريقا از نظر داشتن منابع معدني است؛ به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، حدود 7 درصد ذخاير شناخته شده مواد معدني جهان در ايران قرار دارد.
وجود وضعیت آب و هوايي چهار فصل و موقعيت جغرافيايي کشورمان بستر مناسبي را براي افزايش توليد محصولات کشاورزي به منظور تأمين نيازهاي داخلي و صادرات فراهم کرده است.
در عرصه صنعت، فناوري‌هاي نوين، رشد سطوح مختلف دانش و به کارگيري آن در عرصه توسعه و آباداني کشور، تنوع سرزميني و استعدادهاي لازم براي رشد و گسترش صنعت توريسم، ظرفيت‌هاي عظيم سرمایه‌گذاری و... بخش‌هاي ديگري از ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد که در پرتو الگوي اقتصاد مقاومتی مي‌تواند در عرصه مقابله با دشمن به کار آيد و نظام اسلامی را در برابر زياده‌خواهي‌هاي بيگانگان مصون کند.

▼ گزارش روز
دستاویزهای کثیف
«جنازه سوخته فردی به نام «مونا فرجی» کشف می‌شود و بلافاصله داستان کشته شدن و سوزانده شدن آن از سوی نیروهای امنیتی در فضای مجازی به شکل گسترده منتشر می‌شود؛ اما کمی بعدتر روشن می‌شود این دختر جوان تنها در جریان درگیری‌های دی ماه ۹۶ به دست پلیس دستگیر شده و ۲۴ ساعت بعد آزاد شده است و جسد او که در باغی متعلق به خواهر مقتول پیدا شده است، تنها یک تسویه‌حساب شخصی از سوی نامزد سابق او بوده است!»، «به ناگاه در فضای مجازی ادعا می‌شود مسئولان قضایی به خانواده فردی به نام «حاتم مرمضی» که از وی به فعال حقوق بشر یاد می‌کنند، تماس گرفته‌اند تا برای دریافت جسد او به زندان مراجعه کنند. با فاصله کوتاهی تصاویر مظلوم و محجوبی از او به شکل گسترده در فضای مجازی منتشر و علیه دستگاه‌های مسئول در کشور و علیه نظام اسلامی دروغ‌های متعددی مطرح می‌شود و شاهد سیاه‌نمایی گسترده و تخریب دستگاه‌های مسئول در این زمینه هستیم! اما کمی بعدتر مشخص می‌شود این فرد عضو گروه تروریستی‌ـ تکفیری داعش بوده که در جریان درگیری‌های بین تروریست‌های تحریر الشام با داعش کشته شده است!»
ماجرای «مونا فرجی» و «حاتم مرمضی» تنها دو نمونه از ده‌ها دستاویزهای کثیف و نسبت‌های ناروا و جریان‌سازی‌های رسانه‌های ضد انقلاب برای سیاه‌نمایی، پمپاژ ناامیدی، وارونه جلوه دادن حقیقت و... هستند! این نمونه‌ها به خوبی نشان می‌دهد، در یک جنگ تمام‌عیار و بدون وقفه رسانه‌ای قرار داریم که اعتماد مردم و روح و روان جامعه را هدف قرار گرفته است و می‌خواهد با فضاسازی‌هایی از این دست، این تصور را به جامعه القا ‌کند که در شرایط بلبشوی قضایی و... قرار داریم! در چنین شرایطی دستگاه‌های مسئول باید در بعد روشنگری و شفاف‌سازی و خنثی‌سازی حقه‌های رسانه‌ای دشمن تلاش بیشتری کنند.

▼ اخبار ویژه                        
بهترین هدیه برای دشمنان!
علی خرم، کارشناس اصلاح‌طلب در اظهارنظری تأمل‌برانگیز درباره مذاکره با آمریکا بر سر موضوع موشکی گفته است: اگر شش ماه پیش یا سه ماه پیش شروع می‌کردیم، بهتر از امروز بود. اگر امروز شروع کنیم، بهتر از ۱۳ آبان است. وی در ادامه گفته است: اگر امروز نرویم مذاکره کنیم، چند ماه دیگر باید کامل امتیاز بدهیم، اگر امروز از موضع قدرت و استقلال مذاکره کنیم، بهتر است؛ ولی اگر آن روز برسد که قرار باشد جام زهر را بنوشیم، باید مجبور شویم همه امکانات را بدهیم. وی در پاسخ به این پرسش که بحث بستن تنگه هرمز را چقدر عملی می‌دانید، اظهار داشته است: این کار بهترین هدیه به دشمنان است؛ چون آنها از خدای‌شان است که ایران درگیری را شروع کند تا آنها تا  آخر خط را بروند!

احتمال تغییر رئیس تیم اقتصادی دولت
شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً محمدباقر نوبخت، رئیس تیم اقتصادی دولت تغییر خواهد کرد. حضور نداشتن نوبخت در دیدار کابینه با رهبر معظم انقلاب این گمانه‌زنی را تقویت کرده است. صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند، بیشتر مشکلات اقتصاد ایران در چند سال اخیر در خطای سیاست‌گذاری ریشه دارد که مسئولیت آن با رئیس تیم اقتصادی است و این مسئولیت در سال‌های اخیر با نوبخت بوده است. به اعتقاد کارشناسان، چنانچه رئیس‌جمهور با تغییر ریل سیاست‌گذاری موافقت کند، لزوم تغییراتی در برخی دیگر از ارکان تیم اقتصادی نیز ضروری خواهد شد تا امکان یک تحول بنیادین در سیاست‌های مالی، پولی و ارزی فراهم شود.
 
▼ اخبار
1ـ تغییر کابینه باید گام مقدماتی باشد
ابراهیم اصغرزاده، دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان ایران درباره تغییر تیم اقتصادی دولت که به تازگی برخی اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: همه مشکلات با تعویض افراد کابینه حل نخواهد شد و تغییر کابینه یک گام مقدماتی است. مشکلات اقتصادی ما به شکل ساختاری است و در یک سری سیاست‌ها ریشه دارد که از قبل در کشور در حال اجراست. وی افزود: اصلاح این ساختار به افرادی نیاز دارد که دارای استحکام نظری بوده و به اصطلاح پا به رکابند. متأسفانه، برخی از دولتمردان ما در تصمیم‌گیری ضعف دارند که این مسئله در سخنان آقای روحانی کماکان دیده شده است. اگر ترامپ برود و دموکرات‌ها هم قدرت را در دست بگیرند یا بدون محدودیت نفت فروخته شود و آمریکا به برجام بازگردد، باز هم مشکلات حل نخواهد شد. ما باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را ریشه‌یابی و حل کنیم.

2ـ حزب سیاسی یا بنگاه معاملاتی پست و مقام!
پس از بالا گرفتن اختلافات در حزب اعتماد ملی، برخی از اعضای فعال این حزب در اعتراض به اتفاقات پیش آمده از سمت خود استعفا کرد‌ند. محسن رفیعی‌فر عضو شورای مرکزی استان تهران، مرتضی نوروزپور مسئول دفتر سیاسی شاخه جوانان حزب، مسعود مؤذن عضو شورای مرکزی استان، سمانه محمود آبادی و محسن اربابیان از مسئولیت‌های خود در حزب اعتماد ملی کناره‌گیری کردند. برخی دیگر از اعضای حزب نیز طی بیانیه‌ای تأکید داشتند: حزب اعتماد ملی اکنون خود به مرکز نشر غیر دموکراتیک‌ترین و مرتجع‌ترین افکار تبدیل شده است. رویه فعلی این حزب با آرمان‌ها و مرام مؤسسان آن بسیار فاصله گرفته است. در بخش دیگر این بیانیه آمده است: چگونه یک حزب می‌تواند درگیر زدوبندهای پشت پرده گردد و به بنگاه معاملاتی پست و مقام مبدل شود و بعد مدعی شفافیت در ساختار حکومت باشد؟

3ـ ناامیدی صهیونیست‌ها از تأثیر تحریم‌های ضد ایرانی
«معیر لیتواک» مدیر گروه مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و تهدید شرکت‌های خارجی در زمینه خرید نفت خام ایران به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: ایران با توجه به تهدید به قطع صادرات نفتی خود، گفته است در صورتی که قادر به صادرات نفت خام نباشد، هیچ کشوری نیز قادر به صدور نفت از خلیج‌فارس نیست که این موضوع و بستن تنگه هرمز حتی در کوتاه‌مدت تأثیر شدیدی بر اقتصاد جهان خواهد داشت. به علاوه شرکت‌های روسی، چینی و هندی احتمالاً از این تحریم‌ها پیروی نخواهند کرد؛ زیرا مشخص است چینی‌ها به تداوم روابط با ایران تمایل دارند و روسیه نیز به ایرانی‌ها وعده سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در اقتصاد این کشور را داده است. هند هم در پی کسب شرایط بهتر از سوی ایران برای تداوم داد و ستد تجاری است.

4ـ موضع روسیه درباره برجام بدون تغییر باقی مانده است
ولادیمیر پوتین گفت: از آنجایی که مذاکرات من با «دونالد ترامپ» نخستین دیدار مهم ما بود، من هیچ انتظار به خصوصی نداشتم. نخست به نظر می‌رسید، این نوعی گرم شدن (روابط) بوده تا بیشتر درباره شرایط به خصوصی در تماس‌های آینده گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرد: با ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کردیم و موضع روسیه درباره این موضوع بدون تغییر باقی مانده است. پوتین گفت: ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک ابزاری است که به طور کلی و به ویژه در آن منطقه، منع اشاعه هسته‌ای را تسهیل کرده است. تردیدی وجود ندارد که نباید این ابزار از بین برود.

▼ اخبار کوتاه
«خاویر سولانا» دبیرکل اسبق ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «می‌خواهم اعتراف کنم می‌دانستیم که در ۱۵ جولای (سال ۲۰۱۶ میلادی) قرار است در ترکیه کودتایی روی دهد؛ اما به ترکیه کمکی نکردیم. به همین دلیل است که ناتو باید از آقای اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) عذرخواهی کند.» گفتنی است، دولت ترکیه «فتح‌الله گولن» را که در آمریکا به سر می‌برد، مغز متفکر کودتای جولای سال ۲۰۱۶ در این کشور دانسته و تلاش‌های بسیاری را برای استرداد وی از آمریکا به انجام رسانده است؛ اقداماتی که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
روزنامه «شرق» در گزارشی نوشت: «پس از آنکه کرباسیان موفق شد از مجلس رأی اعتماد بگیرد، روحانی نهاوندیان را به سمت معاون اقتصادی خود برگزید و تا همین امروز نیز شنیده می‌شود تصمیمات اصلی اقتصادی دولت را نهاوندیان می‌گیرد و کرباسیان اجرا می‌کند. زمزمه‌هایی که هرگز تأیید یا تکذیب نشده‌اند. برکناری کرباسیان تغییری در سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی ایجاد نخواهد کرد، مگر آنکه چنین استیضاحی تنها به منظور ابراز وجود و نمایشی نزد افکار عمومی انجام شود.»
پایگاه خبری «رام الله» نوشت: براساس نظرسنجی پایگاه عبری‌زبان «والا»، ۴۴ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند حماس در مقابل رژیم صهیونیستی پیروز شده است. این در حالی است که تنها ۲۷ درصد می‌گویند ارتش رژیم اشغالگر پیروز شده است و ۲۹ درصد شرکت‌کنندگان نیز نظری ندارند. همچنین 61 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام شده معتقدند، باید با آتش‌بس در غزه مخالفت می‌شد و ۲۷ درصد می‌گویند با آتش‌بس موافقند.
عباس عبدی از تحلیلگران اصلاح‌طلب گفته است: به نظر من رقيب اصلي اصلاح‌طلبان خودشان هستند. آنها نبايد در درجه اول خيلي به حكومت، براندازان يا افراد ديگر نگاه كنند. البته بايد در تحليل‌هاي خود آنها را وارد كرده و واقعيت‌هاي آنان را ببينند؛ اما مشكل اصلي اصلاح‌طلبان خودشان هستند و بايد يك بازسازي جدي در درون خود صورت دهند.
پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا اتحادیه اروپا را دشمن خطاب کرد، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «فونکه» آلمان گفت: برای حفظ همکاری خود با آمریکا باید این همکاری را اصلاح کنیم. «هایکو ماس» افزود: ما دیگر نمی‌توانیم به کاخ سفید تکیه کنیم و نیاز داریم بیش از پیش در اروپا با یکدیگر متحد شویم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات