صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 22 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی یعنی مردم محورند، هدف‌ها متعلّق به مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی است.(95/3/14)

▼ حرف روز
سنجش عیار مسئولان!
کشورمان به دلیل هم‌پوشانی «عوامل» و «طراحی» دشمنان از بیرون و نمودار «بود»ها و «زمینه»هایی از مسائل و مشکلات در درون در موقعیت غیرعادی و وضعیت حساسی قرار گرفته است؛ اما فراتر از ویژه بودن ایام تهدید، فشار و تحریم اقتصادی که به بیان حافظ شیرین سخن «روز محنت و غم رو به کوتهی آورد»، چگونگی مواجهه ما با مسائل و چالش‌های پیش رو واجد اهمیت بیشتری است. رفتار عقلایی حکم می‌کند در وضعیت غیرعادی با رفتار عادی نمی‌توان انتظار حل مسائل و برون‌رفت از مشکلات و چالش‌ها را داشت. کشورها و مردمانی که بحران دیده و مشکل چشیده هستند، معمولاً در چنین اوقاتی تمام هم و غم خود را با تقویت مؤلفه‌هایی، مانند وحدت، انسجام ملی، اجتناب از فرصت‌طلبی، مراقبت از مواضع، امیدآفرینی و ... مصروف خلاصی از آن وضعیت می‌کنند؛ البته این به معنای وارسی آسیب‌شناختی میدان و تعیین سهم هر فرد، نهاد و قوه در بروز و حل آنها نیست؛ اما زمان آن را باید به دوره فراغ و گشایش احاله داد، نه در وسط معرکه جنگ دنبال مقصر بود.
اگر با این نکات بدیهی در وضعیت امروز خودمان تأملی اجمالی کنیم، رفتار سیاسیون، نمایندگان مجلس، دولتمردان و مسئولان دستگاه قضا چگونه است؟ آیا رفتار آنها مطابق با کف انتظارات جامعه که به دنبال رویت تصویری از پرکاری این روزهای آنها به سبب تنوع و تعدد مشکلات جدید اجرایی و رسیدگی به صدها تخلف رنگارنگ مستحدثه این ایام در کنار پرونده‌های عادی روزانه است، تطابق دارد؟ رسانه‌ها با چه رویکری شرایط را تبیین می‌کنند؟ اساساً به تبیین شرایط و آرامش‌دهی از طریق ارائه راهکار که جزء رسالت ذاتی رسانه است، مشغولند یا در بی‌راهه اعتمادسوزی و کج‌راهه ناامیدسازی چاله‌ها را چاه تصویر می‌کنند؟ و...
آقایان مسئول! چه بخواهید و چه نخواهید نحوه مواجهه شما با مسائل به ویژه در ایام گذار مهم است؛ چون تصویری که رسانه‌ها، سلبریتی‌ها به مثابه مهمانان جدید سیاست و نوع موضع‌گیری مسئولان و نحوه چالش تخصصی آنها مخابره می‌کنند، هم زیر ذره‌بین دشمن است که مترصد بهره‌گیری از این ذره‌ها برای تکمیل جورچین دشمنی‌هاست و هم در منظر مردمی قرار دارد که آرامش، احساس امنیت، تداوم چرخ زندگی و چرخش آرزوهای‌شان را بیشتر از «حرف» به راهکارهای «عمل» شما مسئولان در برون‌رفت از این وضعیتِ برساخته گره زده‌اند.

▼ گزارش روز
زنگ هشدار!
ورزشگاه یادگار امام(ره)، ورزشگاه غدیر و این بار ورزشگاه آزادی، زنگ هشداری که به صدا در آمده است. بازی سرخابی‌های پایتخت با نمایندگان خوزستان و آذربایجان و چند بازی دیگر در هفته‌های ابتدای لیگ برتر فوتبال شاهد اتفاقات تلخی بود که در بیرون ورزشگاه‌ها طراحی و پیشتر از آنکه سوت آغاز بازی زده شود، کلید خوردند!
فوتبال و طرفداری از تیم‌‌های گوناگون در همه جهان یک سرگرمی رایج است. خط و نشان کشیدن‌های فوتبالی، کری‌خوانی‌ها، تشویق‌ها، حمایت‌ها و... از روی سکوی ورزشگاه‌ها تا فضای رسانه و... با فوتبال عجین شده و به یکی از عوامل جذابیت این رشته ورزشی تبدیل شده است؛ اما آنچه در هفته‌های گذشته بر روی سکوهای ملتهب تبریز، تهران و اهواز مشاهده و شنیده شد، از تقابل‌های درون مستطیل سبز فوتبال فراتر رفته بود و قشر‌های گوناگون مردم را در مقابل هم قرار می‌داد؛ قومی را در برابر قومی دیگر و شهری را در برابر شهری دیگر! مسئله‌ای که نمی‌توان و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و آن را به ماجراهای فوتبالی تقلیل داد! چرا که به نظر می‌رسد جریان‌های خاص قصد دارند شانس خود را برای به ثمر رساندن سناریوی اختلاف‌افکنی میان بخش‌های گوناگون جامعه ایران و تحریک گسل‌های قومیتی در کشور این بار در میدان فوتبال امتحان کنند و با سوءاستفاده از تعصب‌های ورزشی و هواداری‌های فوتبالی مردم را در مقابل مردم قرار دهند. طراحان این نقشه درصددند از احساسات و هیجانات جوانان که تاکنون برای تشویق تیم مورد علاقه‌شان صرف می‌شد، برای ایجاد درگیری، التهاب‌آفرینی و اغتشاش بهره ببرند. موضوعی که جلوگیری از آن نیازمند هوشیاری همه بخش‌ها در این ماجراست! هواداران و لیدرها بر روی سکوهای ورزشگاه‌ها، بازیکنان و مسئولان باشگاه‌های فوتبال، مسئولان ورزش کشور، دستگاه انتظامی و امنیتی هر یک در این زمینه مسئولیت دارند و باید از هر گونه انحراف و ورود مسائل غیر فوتبالی به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند.

▼ خبر ویژه
اظهارات تند فعال اصلاح‌طلب درباره رئیس‌جمهور!
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب  طی یادداشتی در پایگاه «سیاست ایرانی» با اعلام اینکه اصلاح‌طلبان در حمایت از حسن روحانی اشتباه کردند، مدعی شد: «روحانی تمام شده است... در وضعیت امروز از این روحانی نه تنها نباید انتظار معجزه داشت، بلکه حتی نمی‌توان انتظار مدیریت مناسب بحران پیش رو را داشت.» وی همچنین با انتقاد از تهدید مجلس و منتقدان از سوی رئیس‌ دولت اعتدال ادامه داد: «می‌توان به‌کارگیری ادبیات تهدید و سکوت، تداوم خطبه و گفتار درمانی و عدم قطعیت در تصمیم بهنگام را نشانه تمام شدن روحانی دانست و شاید نه تنها باید از او عبور کرد، بلکه باید برای خداحافظی از وی آماده بود.» مشاور رئیس دولت اصلاحات در بخشی دیگر افزود: «به نظر می‌رسد روحانی بیش از همه به مردم ایران یک عذرخواهی با صدای بلند بدهکار است. روحانی و دولت او نتوانسته‌اند به وعده‌های انتخاباتی خود نزدیک شده و در شأن فداکاری‌های مردم ایران ظاهر شوند. من اگر جای روحانی بودم، قبل از همه چیز از مردم عذرخواهی کرده و اطرافیان مسئله‌دار در کابینه و حاشیه‌های آن را به دست عدالت سپرده و با این حرکت، امتحان صداقت می‌دادم.» به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که در انتخابات حامی جدی روحانی بودند، با چنین مواضعی درصددند توفیق‌ نیافتن‌های دولت را به پای شخص رئیس‌جمهور بنویسند و جریان اصلاحات را که بیشترین نماینده را در سطح وزرا و مسئولان دولتی دارد، تبرئه کنند.
 
▼ اخبار
1ـ اظهارات العبادی موضع رسمی عراق نیست!

محمود عثمان، سیاستمدار کهنه‌کار کُرد و عضو دو دوره پارلمان عراق درباره اظهارات حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر پایبندی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: العبادی در چنین تصمیمی به صورت کامل به تعجیل و خطا رفته است و هیچ مشورتی با شورای وزیران و دیگر مسئولان عراقی نداشته است. او اعلام کرد: با توجه به اظهارات فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در مخالفت با این تحریم‌ها می‌توان گفت اظهارات العبادی شخصی است و موضع رسمی حکومت عراق تلقی نمی‌شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره انگیزه واقعی العبادی از چنین اظهاراتی گفت: بخشی از اهداف نخست‌وزیر عراق از طرح این مسئله به وضعیت پساانتخاباتی عراق و تلاش برای کسب رضایت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن برمی‌گردد، اما غافل از آنکه به زیان وی تمام خواهد شد؛ زیرا جریان‌های مهم و تأثیرگذار در تشکیل کابینه عراق روابط مستحکمی با ایران دارند، نه آمریکا یا کشورهای دیگر.

2ـ مشکل اصلی سیاست‌گذاری‌های غلط است
«فرشاد مؤمنی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» در پاسخ به این پرسش که «آقای نوبخت به نوعی از دخالت‌های سیاسی در اقتصاد انتقاد کرده و معتقد است این فشارهای سیاسی اجازه کار به دولت نمی‌دهد.» گفت: «...واقعاً اگر همه منتقدان ساکت شوند سیاست‌های غلطی که در دستور کار دولت قرار دارد، نتایج مثبتی ارائه می‌کند؟ مشکل اصلی اتخاذ سیاست‌های غلط است. کانون اصلی گرفتاری آن است نه صحبت‌های ائمه جمعه... بحث بر سر این است که تا وقتی جهت‌گیری‌ها غلط باشد، چه اجزای دیگر ساختار قدرت «هورا» بکشند و چه «هو» کنند در مشکلاتی که بر اثر جهت‌گیری‌های غلط به وجود آمده، تفاوت و تغییری ایجاد نمی‌کند و به نظر من چقدر خوب بود که کل مجموعه دولت در برابر انتقادات وارده سر تسلیم فرود بیاورند. این به اعتبار آنها اضافه می‌کند و چیزی از آنها کم نمی‌کند.»

3ـ جهانی بدون آمریکا در سال 2030
«سرجیو ویگل» برنامه‌نویس و مشاور فناوری اطلاعات و فعال سیاسی در مقاله‌ای نوشت: «به نظر می‌آید فروپاشی، جنگ داخلی و تجزیه پیش روی آمریکاست. تا جایی که حتی شاید جهان در سال 2030 جهانی به کلی بدون ایالات متحده باشد. به جای آن ممکن است چندین کشور جدید روی نقشه آمریکای شمالی ظاهر شوند. از بر زبان آوردن این حرف نفرت دارم، ولی پول ما در معرض فروپاشی بسیار شدید قرار دارد و امیدوارم که چند تکه شدن آمریکا موجب نشود کانادا نیز به همراه آن تکه تکه شود. امپراتوری ایالات متحده در حال سقوطی بی‌امان است و البته این اتفاق در درازمدت برای بشریت بسیار خوب است، از جمله برای آمریکایی‌ها که معتقدم در نهایت از چنین پالایشی نفع خواهند برد؛ اما این اتفاق در ابتدا سیمایی به غایت زشت خواهد داشت.»

4ـ سیاست‌های تحریمی آمریکا همیشه شکست خورده است
روزنامه چینی «چاینا دیلی» در یادداشتی ضمن اشاره به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن واشنگتن از برجام و تهدید بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، نوشت: آمریکا همچنان به تاکتیک راه‌اندازی جنگ تجاری علیه کشورهای جهان ادامه می‌دهد. چاینا دیلی در این یادداشت با اشاره به این تاکتیک ترامپ نوشت: «تاریخ اثبات کرده است، بیشتر مواقع ‌چنین تاکتیک‌هایی با شکست مواجه می‌شوند.» در ادامه، این یادداشت به تحریم‌های ۶۰ ساله آمریکا علیه کوبا که یک جزیره کوچک در همسایگی آمریکا است، اشاره کرده و یادآور شده است، این تحریم‌های آمریکایی دولت کوبا را از هم نپاشید. کره شمالی هم که سال‌ها به شدت از سوی حکومت آمریکا تحریم شده، ولی دولت پیونگ یانگ دچار فروپاشی نشده است.

▼ اخبار کوتاه
شهردار منطقه 8 تهران با تکذیب اختلاس 1800 میلیاردی، گفت: قطعه زمینی که با هزینه صدور پروانه بیش از 800 میلیارد تومان ارزش داشت و متعلق به شرکت مترو بود، با اجرای تشریفات مزایده، به خریدار واگذار شد و البته خریدار برنده مزایده هم بانک شهر بود و طبق مقررات قانونی، زمین یاد شده با ارزش واقعی به بانک شهر منتقل شد. متأسفانه، در ابتدای کار آقای نجفی، شهردار سابق تهران، این مسئله به عنوان اختلاس 1800 میلیاردی در منطقه مطرح شد که اساساً واقعیت نداشت.
«یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن بار دیگر بر حمایت کشورش از اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است. العتیبه که کشورش با حمایت از شبه‌نظامیان افراطی در سوریه و شرکت در جنگ علیه یمن از عوامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده، ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد.
حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا درباره تحرکات اخیر احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد شهروند ساده‌ای بیش نیست و دوره ریاست‌جمهوری‌اش پایان پذیرفته؛ اما هنوز این موضوع را نپذیرفته است. او دچار آلزایمر سیاسی شده و عملکرد خودش را فراموش کرده و حتی به دنبال پاسخگویی درباره رفتارهای گذشته خودش نیست.
«کشتی‌آرای» عضو هیئت‌مدیره طلا و جواهر تهران معتقد است: سکه در حال حاضر نسبت به قیمت واقعی، یک میلیون تومان حباب دارد. یعنی قیمت واقعی سکه در حال حاضر حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان است. که این نرخ بر اساس ارز آزاد و نرخ جهانی طلا در بانک مرکزی محاسبه می‌شود.
رئیس‌جمهور از مصوبه مجلس برای اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مدیریت‌های اجرایی استقبال کرد. خبرها حاکی است، کمیته‌ای در دولت تشکیل و افراد آن تعیین شده‌اند تا مدیرانی را که مشمول این قانون می‌شوند، شناسایی و افراد دیگری جایگزین آنها شوند.
بهروز برنا، عضو هیئت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره تولید طلا در کشور گفت: اکنون ۲۴ معدن طلای فعال در کشور داریم که ذخایر قطعی آنها ۲۵۰ تن و ذخایر احتمالی‌شان ۳۴۰ تن است که به زودی به استخراج هشت تن طلا در سال نزدیک می‌شوند.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افزایش مناطق ‌آزاد، منطق اقتصادی ندارد، گفت: مناطق ویژه اقتصادی برای نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه رأی‌آفرین است، حتی اگر این مناطق پس از سال‌ها فعال نشوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات