صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این‌جور نیست که ما در جناحهای داخل کشور، بسیج را جزء این جناح یا آن جناح یا آن جناح [سوم] یا آن جناح [چهارم] بدانیم؛ نخیر، خود بسیج یک جریان است، یک شطّ عظیم جاری است به سمت اهداف انقلاب.(1395/9/3) ***هفتمین روز هفته بسیج، روز (بسیج؛ اقتصاد مقاومتی و جهاد خدمت‌رسانی) گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بسيجيِ آتش به اختيار!
شجره طيبه بسيج در آذر ماه امسال 40 ساله شده است. درخت پرثمري که عمر خود را در دفاع از انقلاب و ملت گذرانده و ثمره آن تربيت جوانان مؤمن انقلابي است که به مثابه سرمايه اصلي نظام اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون اين جامعه نقش‌آفريني کرده‌اند.
بخش عمده مصائب و مشکلات انقلاب اسلامي در طول اين سال‌ها بر دوش بسيجيان سنگيني کرده است. از حضورشان در عرصه مقابله با ضدانقلاب گرفته تا ايستادگي در برابر دشمن بعثي در هشت سال دفاع مقدس و از آنجا تا حضور در عرصه سازندگي و مقابله با تهاجم فرهنگي و فتنه‌هاي سياسي‌ـ امنيتي، چون حوادث فتنه سال 1388 و فتنه آبان ماه 1398.
امروز نيز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي و صدور بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي، عرصه‌هاي متنوعي پيش روي جوانان بسیجی وجود دارد و ميدان بزرگي براي مجاهدت و مبارزه از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامي تعريف شده است که جوانان بسيجي بايد در اين ميدان‌ها نيز نقش‌آفرين باشند؛ ميدان‌هايي چون جهاد علمي و تولید علم بومی، جهاد اقتصادي و رسیدن به اقتصاد مقاومتی، جهاد فرهنگي و تبیین سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی و... .
نکته قابل ملاحظه در اين زمينه آن است که امام و مقتداي بسيجيان راهبرد «آتش به اختيار» را در دستورکار ايشان قرار داده و خطاب به ايشان فرموده است: «من مي‌خواهم بگويم آن جوان‌هايي که در تهران، در شهرهاي گوناگون، در استان‌هاي مختلف، کار فرهنگي مي‌کنند، با اراده‌ خودشان، با انگيزه‌ خودشان کار را هرچه مي‌توانند به‌ طور جدّي دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همين گسترش کار فرهنگي در بين جوان‌هاي مؤمن و انقلابي، نقش بسيار زيادي را در پيشرفت اين کشور و در ايستادگي ما در مقابل دشمنان اين ملّت، ايفا کرده است.»
معظم‌له در بخشي از رهنمودهاي‌شان با انتقاد از نگاهي که معتقد است «نمي‌شود کاري کرد!»، مي‌فرمايند: «من به همه‌ آن هسته‌هاي فکري و عملي جهادي، فکري، فرهنگي در سرتاسر کشور مرتباً مي‌گويم: هرکدام کار کنيد؛ مستقل و به قول ميدان جنگ، آتش به اختيار.»
آتش به اختيار موتور محرکی است که از مسير اعتماد و هويت‌بخشي و حمايت از فعاليت تشکل‌هاي خودجوش انقلابي مي‌گذرد. بدون شک اين فرمان بهترين بستر براي شکوفايي روحيه و تفکر بسيجي است که با همه توان استعدادها و خلاقيت خود را به منصه ظهور برساند و با توليد فکر و کالاي ايراني با جبهه‌اي مقابله کند که ترويج فکر و فرهنگ و سبک زندگي غربي را در دستور کار خود قرار داده است!

 

▼ گزارش روز

پیشنهاد تکراری!
شاید باورکردنی نباشد، اما اگر روز گذشته روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» را می‌خواندید با پیشنهادی عجیب از سوی «محمد کاظمی» از نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس روبه‌رو می‌شدید! او با اشاره به آنکه شرایط خوب نیست و دشمنان این مردم با هزینه‌های هنگفت و بمباران‌های رسانه‌ای و خبری، با صدها شبکه و کانال و هزاران میلیارد به دنبال ناامید کردن مردم هستند، در پیشنهادی بدیع اعلام کرده است: «رفع تنش‌های خارجی تنها راهی است که می‌تواند امیدها را برگرداند بی‌اعتمادی‌ها را بزداید و امیدها را تقویت کند.»! اینکه جریان‌های ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران میلیاردها هزینه می‌کنند و از شبکه‌های اجتماعی تا شبکه‌های ماهواره و رادیویی به هر شکل ممکن تلاش می‌کنند امید ملت ایران را هدف قرار دهند، غیر قابل انکار و کاملاً روشن و درست است؛ اما سؤال اینجاست که مگر جز این است که دولت اعتدال با شعار تنش‌زدایی و مذاکره بر سر کار آمد؟ مگر جز این است که این دولت به پای میز مذاکره با آمریکا رفت و برجام را با همان مختصاتی که حالا دیگر کاملاً روشن است تا چه اندازه منطبق با منافع ملی بود، امضا کرد؟ پاسخ طرف مقابل چه بود جز فشار حداکثری و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران؟ مگر بخش قابل ملاحظه‌ای از صنعت هسته‌ای کشور را که برای آن علاوه بر سرمایه‌های مادی بهترین جوانان این کشور به شهادت رسیدند، تعطیل نکردیم؟ نتیجه چه شد؟ چقدر از مشکلات کشور حل شد؟ آیا جمهوری اسلامی ایران از راه گفت‌وگو و مذاکره بازگشت یا طرف مقابل برخلاف تمام اصول بین‌الملل یک‌جانبه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم هر روز انجام تعهدات حداقلی خود را به بهانه تازه‌ای منوط می‌کنند؟ سؤال اینجاست که چرا همچنان برخی در کشور به دنبال دادن آدرس غلط هستند و اصرار دارند راهی را که بارها آزموده شده است، بار دیگر بیازمایند و راه‌های بدلی برای پیشرفت کشور پیش روی مردم و نظام قرار دهند؟ به جای آنکه یک بار برای همیشه به اصلاح مسیر کمک کرده و تکیه بر قدرت درونی را در همه ابعاد اقتصاد نهادینه کرده و حرکت کشور در مسیر تضمین شده برای حل مشکلات را سرعت ببخشند.


▼ خبر ویژه

یک سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم!
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جلسه این کمیسیون با نماینده نهادهای گوناگون درباره اغتشاشات بنزینی گفت: در این جلسه نماینده اطلاعات سپاه بیان داشت، در این حادثه همه ظرفیت‌های ضد انقلاب و معاند که سال‌ها تدارک دیده بودند به صحنه آمده و با سوء‌استفاده از اعتراض‌های مردم سعی کردند آشوب ایجاد کنند. «نقوی‌حسینی» افزود: موضوع دیگری که نماینده اطلاعات سپاه در این جلسه اشاره داشت، این بود که برآورد‌های امنیتی دستگاه‌های مختلف چنین بود که شرایط و مقطع زمانی خوبی نیست، ولی وقتی طرح مصوب و اجرای آن آغاز شد، ما همه امکانات خود را به کمک آوردیم؛ البته این حوادث آخر نخواهد بود و ممکن است در آخر سال شاهد اتفاقات مشابه باشیم. وی ادامه داد: در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات نیز در اظهاراتی مطرح کرد، ما تمامی برآورد‌های خود را از یک سال قبل به وزارت کشور اعلام کردیم. بحران امنیتی را پیش‌بینی کرده و در این باره یک سال قبل نامه‌ای به وزارت کشور فرستاده بودیم. اغلب دستگیرشده‌ها بیکار و یا دارای مشاغل کم‌درآمد بوده و از سواد کم برخوردار بودند. حضور نیرو‌های معاند سازمان‌یافته در حوادث اخیر با تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مشخص قابل انکار نیست و برای ما مکشوف بود. وی با اشاره به صحبت‌های معاون سیاسی وزارت کشور، گفت: طبق توضیحات ارائه شده از قبل کاملاً آماده بودیم و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته بود. شورا‌های تأمین استان‌ها هم توجیه شده بودند؛ به همین دلیل توانستیم موضوع را در ۷۲ ساعت مدیریت کنیم.


▼ اخبار
1ـ اهداف انتخاباتی یک استیضاح
جمعی از اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس در برنامه‌ای مشکوک در آستانه انتخابات به بهانه حوادث اخیر به دنبال استیضاح وزیر کشور هستند. علی مطهری در این باره می‌گوید: اصلی‌ترین محور استیضاح وزیر کشور به حوادث اخیر کشور برمی‌گردد. وزیر کشور مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران قوا بوده؛ ولی مقدمات و تمهیدات لازم را برای آن فراهم نکرد و در نتیجه آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین خسارات جانی و مالی به مردم وارد شد. وی همچنین در این زمینه گفت: امیدوارم این استیضاح انجام شود مگر اینکه مقام رهبری مخالفت کنند که در این صورت با اعلام مخالفت ایشان، ما (نمایندگان خواستار استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی) هم موضوع استیضاح وزیر کشور را ادامه نخواهیم داد! اگرچه عملکرد وزارت کشور در حوادث اخیر نقدبرانگیز است؛ اما گفته‌های علی مطهری در طرح ممانعت رهبری نشان می‌دهد مباحثی دیگر در میان است.


2ـ برقراری روابط مسافرتی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی
«ایوب قرا» از وزرای سابق کابینه رژیم صهیونیستی که با شبکه «آی ۲۴» صحبت می‌کرد، گفت: بر اساس طرح سازشی که قرار است دولت آمریکا رونمایی کند، بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس روابط عادی دیپلماتیک برقرار می‌شود. وی افزود: خودش شخصاً با سران ارشد سیاسی بحرین دیدار و گفت‌وگو کرده و یک بار هم به قطر سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرده است. وزیر اسبق ارتباطات رژیم صهیونیستی از ایده احداث خط لوله گاز میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هم پرده برداشته و درباره برقراری روابط مسافرتی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی هم گفت: «مسلمان‌هایی که تابعیت اسرائیلی دارند، به زودی می‌توانند با استفاده از گذرنامه‌های اسرائیلی، برای زیارت به مکه بروند و شهروندان کشورهای عربی هم خواهند توانست به اسرائیل و اورشلیم (قدس) سفر کنند.»


3ـ ایرانی‌ها یک روز را هم از دست نمی‌دهند!
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا(DIA) نیروهای نظامی ایران تا حد زیادی به سه قابلیت اصلی تکیه می‌کنند: اول، موشک‌های بالستیک؛ دوم نيروي دريايي كه قادر به تهديد ناوبري در خليج‌فارس و تنگه هرمز است و سوم، قابلیت‌های غیر متعارف از جمله استفاده از شرکا و نایبان در خارج از کشور. به نوشته این مرکز راهبردی، موشک‌های بالستیک ایران مؤلفه اصلی بازدارندگی استراتژیک آن است. در همین حال فرمانده پیشین نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی گفته است: ایران بزرگ‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه به حساب می‌آید. ژنرال «زویکا هایموویچ» در گفت‌وگو با روزنامه «جروزالم‌پست» تصریح کرده است: به رغم تحریم‌های فلج‌کننده، ایران هم اکنون به موشک‌های بالستیک دوربرد مجهز است که می‌تواند اهداف دورتر از ۲ هزار کیلومتر از مرز‌های خود را هدف قرار دهد.


4ـ بعضی‌ها می‌خواهند مذاکره را جایگزین اقتصاد مقاومتی کنند!
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مغفول ماندن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انتقاد و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی بندهایی دارد که برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از تحریم‌ها انجام شده؛ اما برخی از مدیران کشور می‌گویند اقتصاد مقاومتی را با مذاکرات حل‌وفصل کرده و اینقدر سرمایه و تکنولوژی وارد کشور می‌کنیم که به اقتصاد مقاومتی نیازی نباشد! امروز نتیجه عمل نکردن به این سیاست‌ها سبب شده است مردم و نظام و انقلاب آسیب ببینند. محسن رضایی درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه اجرای آن از سوی دولت خاطرنشان کرد: مسئله بنزین می‌توانست با تدبیر بهتری به دست خود مردم صورت گیرد. چقدر درباره این روش مردم را توجیه کردند؟ در مسئله اقتصاد باید مردم را به صحنه آورد و به آنها اختیار و میدان داد.


▼ اخبار کوتاه
«سیدمجید صدری» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: حمایت از تولید داخل جزء برنامه‌های شرکت مخابرات بوده و طی دو سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم که داخلی‌سازی مودم یکی از این نمونه‌هاست. به گفته صدری، حدود 80 درصد امکانات صنعت مخابرات داخلی است و آمادگی لازم برای استفاده از تولیدات داخل در 20 درصد باقی‌مانده نیز وجود دارد و در همین راستا طی یک سال گذشته، در صنعت مخابرات 75 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور صورت گرفته است.
«محمود صادقی» درباره بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر کشور و اینکه آیا برای پیگیری اتفاقات رخ داده تحقیق و تفحصی از سوی مجلس صورت خواهد گرفت یا خیر، گفت: هنوز در تب و تاب و درون وقایع هستیم، البته بعضی از نمایندگان اظهار تمایل کرده‌اند که مسئولان ذی‌ربط برای پاسخگویی به مجلس بیایند. وی افزود: بازداشت‌شدگان به ظاهر در حال آزاد شدن هستند و قوه قضائیه این بار با موضوع به خوبی برخورد کرده است.
«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا و از مسیحیان اونجلیست گفت: «همان‌طور که می‌دانید نه باراک اوباما و نه دونالد ترامپ، بدون اینکه از جانب خدا مقرر شود، رئیس‌جمهور نمی‌شدند.» وزیر انرژی آمریکا افزود: این امر به معنای این نیست که ترامپ یک انسان کامل است. این در حالی است که «سارا سندرز» سخنگوی سابق کاخ سفید نیز فوریه (بهمن) گذشته گفته بود، این خواست خداوند بود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود!
«سیف‌زاده» نماینده شورای مرکزی نظام مهندسی گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در قطر بسیار زیاد است، به گونه‌ای که پروژه‌های عمرانی متعددی در آستانه برگزاری جام جهانی تعریف شده است. در این بخش ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه ساخت‌وساز در دستور کار است که مهندسان ایرانی می‌توانند سهم قابل توجهی از این کیک اقتصادی داشته باشند. ۱۲۰ شرکت ساختمانی ایرانی برای انجام مذاکرات با قطری‌ها عازم این کشور شده‌اند.
«مهدی پیرصالحی» رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: متوسط جهانی میزان مصرف اقلام آرایشی‌ـ بهداشتی و عمدتاً اقلام آرایشی در خانوار‌های ایرانی بین ۴ تا 4/5 درصد از هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد که میانگین جهانی آن در هر خانوار ۲ تا 2/5 برابر است. سهم قاچاق در حوزه محصولات آرایشی‌ـ بهداشتی بسیار بالاست و حدود 1/6 میلیارد دلار قاچاق در این حوزه داریم که البته در حال حاضر مقدار آن کمتر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات