صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌‌شنبه 10 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مقاومت در مقابل سلطه‌ استکبار، یکی از اهداف انقلاب است. طبیعت استکبار سلطه است، دنبال سلطه است، دنبال فراگیر کردن سلطه است؛ هر ملّتی و هر نظامی که مقاومت نکند اسیر خواهد شد و در کمند آنها خواهد افتاد.(1395/3/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

در ادلب چه می‌گذرد؟
فرماندهی کل ارتش سوریه با اعلام آزادی بیش از ۴۰ روستا و شهرک به مساحت ۳۲۰ کیلومترمربع در مناطق شرق و جنوب شرق استان ادلب، بر ادامه عملیات نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی این استان از وجود تروریست‌ها تأکید کرد. آن‌گونه که از شواهد میدانی برمی‌آید، عملیات ارتش سوریه که از ۲۵ آذر ماه شروع شد، همانند عملیات قبلی در آزادسازی خان شیخون، محدود و مقطعی نیست و سوریه عزم خود را برای ادامه پیشروی در ادلب جزم کرده است.
تمرکز اصلی ارتش سوریه بر محور سنجارـ معرة النعمان است که پس از سیطره بر بزرگراه ام ۵ (محور شمال جنوب سوریه)، قصد دارد به سمت شهر راهبردی معرة النعمان و اریحا و مناطق جنوبی شهر ادلب و در شمال به سوی سراقب و مناطق جنوب غرب حلب حرکت کند.
راهبرد نظامی ارتش سوریه در آزادسازی ادلب، محاصره شهرهای مهم از همه سو و وادار کردن تروریست‌ها به فرار یا تسلیم و آزادسازی بدون تلفات آنهاست؛ به همین دلیل ترکیه که به ادلب بسیار حساس است، دست به دامان روسیه شد تا مانع پیشروی ارتش سوریه در این منطقه شود؛ اما روسیه با وجود ملاحظاتی که نسبت به ترکیه دارد، حامی ارتش سوریه است؛ به ویژه آنکه آنکارا نسبت به تعهدات خود درباره آتش‌بس در ادلب از سوی گروه‌های تروریستی پایبند نبوده است.
آمریکا نیز با تمسک به مسائل انسانی (آوارگی و کشته شدن شهروندان) ابراز نگرانی کرده و از سوریه، روسیه و ایران خواسته است عملیات ادلب را متوقف کند.
در واقع، سوریه قصد دارد تکلیف ادلب را به عنوان آخرین دژ گروه‌های تروریستی با محوریت جماعت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) یکسره کند. این به معنای پایان پرونده تروریسم در سوریه و سیطره دولت بر باقیمانده مناطق راهبردی در شمال غرب این کشور است. بنابراین نگرانی جبهه ضدسوری قابل درک است، زیرا شاهد شکست نهایی خود در سوریه خواهد بود.
با توجه به عزم دولت سوریه و آمادگی ارتش و متحدانش برای آزادسازی ادلب، به نظر می‌رسد ترکیه در نهایت ناچار به همراهی با روسیه شود، به ویژه آنکه روابط آنکاراـ واشنگتن دچار تیرگی شده است؛ از این رو عملیات‌ها در ادلب تداوم یافته و با وجود برخی پیچیدگی‌ها و دشواری‌های میدانی، در آینده نه چندان دور شاهد آزادسازی این استان خواهیم بود.

 

▼ گزارش روز

الآن دیگه وقت مذاکره است!
«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با تأکید بر ضرورت مذاکره با آمریکا در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی می‌توانند سبب‌ساز موفقیت در حوزه سیاست خارجی شوند؟» گفته است: «آمریکا پیشتر خواسته‌های بی‌منطق خود را مطرح کرده و گفته که از ایران چه می‌خواهد. به ‌نظر من این روزها که اوضاع در سوریه، عراق، لبنان و یمن چندان خوب نیست، فرصت خوبی برای ما فراهم است که بتوانیم در برخی سیاست‌های منطقه‌ای تجدیدنظر کرده و شرایط را برای آغاز مسیر جدید و نتیجه‌محور فراهم کنیم. وقتی در کانون نفوذ ما در منطقه مشکلات تا این اندازه جدی است و افکار عمومی آن کشورها ایران را به‌ عنوان مقصر می‌شناسند، ما می‌توانیم با به وجود آوردن تغییراتی در سیاست‌های‌مان راه را باز کنیم.» جدای از این نکته که منطق این توصیه تا چه حد سست است، نکته جالب اینجاست که اگر رسانه‌های اصلاح‌طلب را در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا مرور کنیم، با توصیه‌ای جالب روبه‌رو خواهیم شد و آن، اینکه «الآن وقت مذاکره است»! این رسانه‌ها در همان ماه‌های ابتدای حضور ترامپ و اظهارات ضد ایرانی‌اش اعلام کردند او فردی تاجرمسلک است و الآن وقت مذاکره با آمریکا و حل متناقضات برای همیشه است! چندی پس از خروج ترامپ از برجام و نمایش اختلاف اروپا و آمریکا باز این رسانه‌ها اعلام کردند الآن وقت مذاکره است؛ چون آمریکا تنها مانده است. موضع‌گیری‌هایی که در مواقع متعدد دیگری نیز تکرار شد و این جریان به بهانه‌های گوناگون مذاکره را تجویز کرد! اما یکی از جالب‌ترین این پیشنهادها پیوند زدن مذاکره به دو شرایط کاملاً متضاد در منطقه است. رسانه‌های اصلاح‌طلب پس از پیروزی‌های گسترده محور مقاومت در منطقه نوشتند، حالا که دست برتر در منطقه را داریم وقت مذاکره با ترامپ است و در کمال تعجب حالا نیز که شرایط منطقه کمی تغییر کرده است و شاهد برخی ناآرامی‌ها در منطقه هستیم، باز هم می‌گویند الآن وقت مذاکره است! موضوعی که نشان می‌دهد گویا مذاکره با آمریکا برای این جریان هدف است و اوضاع مختلف تنها وسیله‌ای برای توجیه تحقق آن!


▼ اخبار ویژه

در نشست اخیر جریان‌های اصلاح‌طلب ضمن ابراز نگرانی از احتمال ورود نیروهای انقلابی به مجلس، گفته شده است ما باید نسبت به تشکیل مجلس انقلابی هراس اجتماعی ایجاد کنیم. پروژه ترس بزرگ از به قدرت رسیدن انقلابیون را عملیاتی کرده و این‌گونه القا کنیم که شکل‌گیری مجلس انقلابی خطر جنگ، خطر تحریم، خطر حذف اینترنت و خطر حجاب اجباری در پی خواهد داشت!

 

▼ اخبار
1ـ چه کسانی یارانه معیشتی نمی‌گیرند؟
وضعیت بیش از دو میلیون و هفتصد هزار تقاضا برای دریافت یارانه معیشتی در حال بررسی است. شاغلان در مناصبی، چون وکالت، پزشکی و هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران کل و بالاتر، فرماندهان و مناصب بالاتر و اصناف ممتاز و درجه یک و بازرگانان مشمول این یارانه نمی‌شوند. در عین حال خانوار‌هایی که بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی دارند و مالکان خودرو‌های سواری به ارزش ۳ میلیارد ریال و خودرو‌های عمومی به ارزش ۴ میلیارد ریال از این دایره بیرون قرار می‌گیرند. کارفرمایان با بیش از سه بیمه‌پرداز، خانوار‌هایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهر‌ها ۱۲ میلیارد ریال و سایر شهر‌ها ۹ میلیارد ریال باشد و گیرندگان تسهیلات بانکی به ارزش مجموع ۳ میلیارد ریال و خانوار‌هایی با درآمد بالاتر از حد تعیین شده، نمی‌توانند از این یارانه بهره گیرند.


2ـ مردم صندوق رأی را به اعتراض‌های خیابانی ترجیح می‌دهند
«عباس سلیمی‌نمین» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: همواره چنین بوده که مردم صندوق رأی را به اعتراض‌های خیابانی ترجیح داده‌اند. مردم فرصت انتخابات را از دست نمی‌دهند. در واقع همیشه تغییرات این‌گونه صورت گرفته است. الآن هم گاهی مردم به صورت غضب‌آلود وارد صحنه می‌شوند؛ اما بلافاصله به این نتیجه می‌رسند که این نوع بیان خواسته‌ها پیامدهای جانبی زیادی دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که مردم گاهی عصبانی می‌شوند و واکنش شتاب‌زده‌ای نشان می‌دهند؛ اما در جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسند که انتخابات بهترین ابزار بیان نظرات است و تالی فاسد آن هم اندک است.


3ـ حذف روسیه از سوئیفت اعلام جنگ به مسکو است
«مدودف» نخست‌وزیر روسیه به تازگی در سخنانی هشدار داده است محدود کردن دسترسی روسیه به نظام پرداخت بانکی بین‌المللی (سوئیفت) به طور مجازی به مفهوم اعلام جنگ است. غرب باید به این نکته کاملاً واقف باشد و مسکو هم در این زمینه اطلاعات لازم را دارد. سوئیفت برای پرداخت خارج از مرزی بین 11 هزار مؤسسه مالی در 200 کشور جهان برقرار است. نخستین محدودیت مالی برای روسیه در سال 2014 انجام شد و بار دیگر این ایده را واشنگتن سال گذشته مطرح کرد. روسیه نیز در سال‌های گذشته با درک این موضوع اقدام به راه‌اندازی جایگزین سوئیفت به نام «میر» کرده است.


4ـ پیشنهاد مذاکره به دشمن در خفا اقدامی احمقانه است
«آیت‌الله مصباح یزدی» گفت: باید بدانیم در هر شرایط و با وجود مشکلات و دشمنان توکل به خداوند است که ما را در مقابل مشکلات و امتحانات الهی سربلند می‌کند. وی تصریح کرد: چشم دوختن به دست دشمنان اشتباه است؛ زیرا آنها با همه قدرت‌شان به دنبال نابودی ما هستند. امید داشتن به دشمنان و پیشنهاد مذاکره به آنان در خفا اقدامی احمقانه است. مصباح ‌یزدی با ذکر این مطلب که ما هیچ پیام خاضعانه‌ای برای دشمنان نخواهیم داشت، بیان کرد: اگر در جامعه یا در بین مسئولان چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، کفران نعمت الهی است.


5ـ پذیرش FATF به ضرر مردم خواهد بود
«دکتر احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به نظرم FATF رأی نمی‌آورد، تصریح کرد: قبلاً می‌گفتند اگر برجام تصویب شود، ایران بهشت می‌شود. حالا می‌گویند اگر FATF تصویب نشود، ایران جهنم می‌شود. وی تأکید کرد:‌ نه با برجام ایران بهشت شد و نه با رد FATF ایران جهنم می‌شود. توکلی خاطرنشان کرد: از ۴۱ خواسته، ایران به ۳۶ تای آن عمل کرده و به پنج تای آنها عمل نکرده‌ است؛ از این رو بنا بر تجربه تاریخی، ‌پذیرش FATF نسبت به رد آن بیشتر به ضرر مردم خواهد بود.

 

▼ اخبار کوتاه
«عزت‌الله ضرغامی» بخش عمده فتنه ۸۸ را فتنه خواص دانست و گفت: «برخی از خواص انگیزه داشتند و محور شدند تا در برابر ولایت و رهبری بایستند، اما تعدادشان زیاد نبود، بخش دیگری از خواص بی‌بصیرت آنهایی بودند که ترسیدند از رهبری دفاع درست کنند و سکوت کردند. همین‌ها هرچه آبرو دارند از نظام و رهبری دارند، به دنبال مصاحبه با آنها بودیم و برای دفاع از جمهوریت و ولایت مصاحبه می‌خواستیم، اما می‌گفتند چند روزی صبر کنید تا همه چیز معلوم شود بعد.»
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و نوشت: «انتخابات پارلمان ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود؛ اما رژیم پیشتر با ردّ صلاحیت بیش از 1000 نامزد به دستکاری در آن پرداخته است.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه این پیام نوشت: «ما در کنار مردم ایران که خواستار آن هستند صدای‌شان شنیده شود، می‌ایستیم.» وزیر خارجه آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها و در موارد متعدد در امور داخلی ایران مداخله کرده است.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق اظهار داشت: «به اقتضای شرایط تحریم بررسی بودجه باید به نحوی باشد که مایحتاج مردم تأمین شود تا فشار کمتری به آنها وارد آید. همچنین حقوق‌‎ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که طبقات پایین‌تر، بهره بیشتری ببرند. افزایش ۱۵ درصدی حقوق بهتر است به صورت پلکانی معکوس اجرا شود تا قشرهای پایین‌تر بیشتر بهره‌مند شوند.»
حوالی بامداد امروز یک موتورسوار ناشناس یک عدد نارنجک دست‌ساز را به سمت دیوار ساختمان مرکزی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پرتاب کرده که سبب آتش گرفتن بنر نصب شده بر دیوار شده و خسارتی در پی نداشته است. گفتنی است، با توجه به تصاویر موجود هویت این فرد در دست شناسایی است.
«مقتدی‌صدر» رهبر جریان صدر عراق گفت: پیشتر درباره سرانجام کشانده شدن عراق به کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده بودیم. امروز آماده اخراج اشغالگر از راه‌های دیپلماتیک و قانونی هستیم، پس آیا کسی هست که ما را یاری کند؟
«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: در فهرست فیش‌های حقوقی یک شرکت دولتی، یک کارشناس ۴۱ میلیون تومان دریافت می‌کند و من مانده‌ام آیا آقای رئیس‌جمهور، آقای نوبخت و وزرا این را می‌دانند و کاری نمی‌کنند یا نه؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات