تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۳۷
نقد و بررسی جنگ ایران و عراق 1

کتاب پرسش های اساسی جنگ، جلد اول به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

هدف از نگارش مجموعه نقد و بررسی جنگ ایران و عراق ، تجزیه و تحلیل مسایل جنگ در یک تعامل فعال در برابر تحولات و نیازهای جامعه و تبیین عقلانیت نهفته در درون جنگ ، در حوزه نقد ، تصمیم گیری و رفتارهای سیاسی – نظامی می باشد.
پایگاه بصیرت / محمد درودیان

 

کتاب پرسش های اساسی جنگ، جلد اول به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

کتاب پرسش های اساسی جنگ، جلد اول به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

 

شناسنامه کتاب:

نام کتاب: پرسش های اساسی جنگ

موضوع اصلي : تاریخ معاصر ایران > دفاع مقدس > نقد و بررسی جنگ ایران و عراق - جلد اول

مولف: محمد درودیان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

نوع فایل: PDF

سال انتشار: چاپ اول 1380

تعداد صفحات: 244 صفحه

 

پرسش های اساسی جنگ

مجموعه پنج جلدی نقد و بررسی جنگ ايران و عراق با توجه بـه واقعيـت‌هـای جديـد و فرآيندهای احتمالی آن و با اهتمام به حفظ و نشر تاريخ دفـاع مقـدس بـا رويكـرد جديد، بررسی مسائل جنگ را در يـک تعامـل فعـال در برابـر تحـولات و نيازهـای جامعه مورد توجه قرار داده است. هدف از ايـن تـلاش، تبيـين عقلانيـت نهفتـه در درون جنگ، درحوزه نقد، تصميم‌گيری و رفتارهای سياسی ـ نظامی است.

این مجموعه به سوالات اساسی درباره جنگ هشت‌ساله ایران و عراق پاسخ می‌دهد و چگونگی تصمیم‌گیری در موقعیت‌های حساس و نتایج حاصل از آن را بررسی می‌کند.

جلد اول این کتاب به بررسی ماهیت و آثار جنگ، ابعاد و ماهیت گفتمان انتقادی درباره جنگ، پرسش‌ها درباره جنگ در دو دوره جنگ و پس از جنگ می‌پردازد.

جلد دوم به بررسی نظریه‌های مختلف درباره علل وقوع جنگ ریشه‌ها و علل تجاوز عراق به خاک ایران، روابط دو کشور قبل و پس از انقلاب و تاثیر پیروزی انقلاب بر روابط ایران و عراق و آمریکا می‌پردازد.

در جلد سوم کتاب، تغییر وضعیت استراتژیک جنگ پس از فتح خرمشهر، تصمیم‌گیری برای ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر و پیامدهای آن و رخدادهای استراتژیک پس از فتح خرمشهر بررسی شده است.

جلد چهارم در پی بررسی چگونگی پایان جنگ و علت پذیریش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل به وسیله ایران در آن موقعیت زمانی است.

و آخرین جلد، دوران جنگ را به سه دوره حمله عراق به ایران، تداوم جنگ و پایان جنگ تقسیم کرده و از هر دوره گزارشی اجمالی ارائه کرده است و ضمن تجزیه و تحلیل هر دوره گزینه‌هایی که در هر دوره پیش رو بوده و چگونگی انتخاب بهترین گزینه در آن موقعیت را شرح داده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات