صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 22 مهر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در قضیه عزاداری‌ها ستاد ملی مبارزه با این بیماری ضابطه معیّن کرد، مردم مؤمن و متدین که پایبندند، ضابطه را دقیق رعایت کردند. این باید در زمینه‌های گوناگون تسرّی پیدا کند و بایستی اجباری و الزامی بشود.(1399/7/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز

راه حل مشکلات کشور

اين روزها فشار اقتصادي بر گرده اکثريت توده‌هاي ملت سنگيني مي‌کند. افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها و نابساماني بازارهاي مختلف بر نگراني‌ها افزوده است. انتظار آن است که با تدبیر دولت، آرامش و ثبات به بازار برگردد. در اين ميان سؤال اساسي اين است که ريشه مشکلات کجاست و چگونه مي‌توان مشکلات را مرتفع کرد؟
نکات تحليلي:
1ـ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در ارتباط تصويري با مراسم مشترک دانش‌آموختگي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري نيروهاي مسلح به اين پرسش چنين پاسخ دادند: «من اين را گفته‌ام، باز هم تکرار مي‌کنم، تا فعّالان بخش‌هاي گوناگوني که در زمينه‌ اقتصاد و غير اقتصاد مسئول هستند همه بدانند که علاج همه‌ مشکلات در داخل کشور است. بسياري از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور است، امّا علاجش در داخل است. هيچ‌ کس علاج مشکلات را در خارج از کشور جست‌وجو نکند؛ ما از خارج از کشور هيچ‌ گونه خير و بهره‌اي نخواهيم ديد؛ علاج در داخل است، علاج در تلاش داخلي است، علاج در نگاه صحيح و محاسبه‌ درست داخلي به مسائل کشور و مسائل منطقه است و با به‌کار‌گيري نيروي خرد؛ با عزم و اراده راسخ بايد و مي‌توان ان‌شاءالله بر مشکلات فائق شد و اين هارت و هورتي هم که اين اراذل مسلّط بر ملّت آمريکا مي‌کنند نبايستي ذهن کسي را مشغول کند.» 2ـ تحريم‌هاي ظالمانه دشمن طبيعتاً چرخه اقتصاد کشورمان را مختل کرده و آسيب‌هاي جدي بر آن وارد کرده است؛ اما نکته اساسي آن است که هرچند رفع تحريم‌ها مي‌تواند بخشي از مشکلات کشور را مرتفع کند، اما در شرايطي که «تحريم»، مهم‌ترين سياست خصمانه دشمن است، نبايد انتظار داشت که اين سياست با مذاکره و گفت‌وگوي ديپلماتيک برداشته شود. لذا مادامي که بي‌اعتباري آن آشکار نشود، دشمن کنار نخواهد گذاشت. بي‌اعتباري آن هم بر اين است که آشکار شود حل مشکلات کشور به‌غير از رفع تحريم، راهکارهاي ديگري نيز دارد. مهم‌ترین و تنها راه جايگزين، بی‌شک اتکا به ساخت دروني قدرت جمهوری اسلامی است. اين سرزمين آنقدر از توانايي‌ها و استعدادهاي طبيعي و انساني برخوردار است که بتواند به تدريج خود را از چرخه وابستگي به ديگر کشورها مستقل کرده و سياست تحريم را در نهايت بي‌اثر کند.
نکته راهبردي:
طي اين مسير، هم باور مي‌خواهد و هم توان و انرژي و هم هوشمندي، خوش‌فکري و پشتکار و خسته نشدن! که اين همه در جوانان مؤمن انقلابي قابل جمع است.‌(نویسنده: مهدی سعیدی)



▼گزارش روز

فرقی بین ترامپ و بایدن نیست

جریان سیاسی اصلاحات که در هشت سال گذشته نفوذ بسیار زیادی در قوه اجرایی کشور داشته است، با مشاهده نارضایتی مردم از عملکرد دولت و عدم توان دولت در تحقق وعده‌های انتخاباتی، در صدد است تا با پیدا کردن راه‌های جدید، خود را در جایگاه مطالبه‌گر قرار دهد.
گزاره‌های خبری: 1ـ «عبدالرضا فرجی‌راد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد: «با وجود ناکامی‌هایی که ترامپ در قبال ایران تجربه کرده است، انتظار نمی‌رود که او از فشار تحریم و اقدامات تبلیغاتی در روزهای باقی مانده تا انتخابات آمریکا فراتر برود. از طرف دیگر ایران به‌خوبی مطلع است که در چنین شرایطی نباید به ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بهانه‌ای دهد.» 2ـ «محمد صدر» مشاور ارشد وزیر خارجه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: «حزب دموکرات آمریکا و بایدن عنوان کرده‌اند اگر در انتخابات به پیروزی دست پیدا کنند، به برجام بازخواهند گشت. این اتفاق می‌تواند در راستای مذاکرات ایران و آمریکا در دوران اوباما و جان کری باشد و در همان مسیر قرار بگیرد. در چنین شرایطی تحریم‌ها برداشته خواهد شد و وضعیت تا حدودی بهتر خواهد شد!».
گزاره‌های تحلیلی: اصلاح‌طلبان درصدد هستند تا از یک طرف مردم را از احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بترسانند و از طرف دیگر روی کار آمدن بایدن را به عنوان یک فرصت مناسب برای حل چالش‌های کشور معرفی کنند. در خصوص این نوع نگاه باید به دو نکته اشاره کرد: 1ـ آمریکا دیگر ابرقدرت نیست، این کشور برای حمله به کره شمالی و سوریه تاریخ تعیین کرد، اما نتوانست اقدامی کند. ۴۱ سال است که می‌خواهد جمهوری اسلامی نباشد، اما هست، ۳۰ سال است که می‌خواهد حزب‌الله نباشد، ۲۰ سال است که می‌خواهد حماس نابود شود، ۹ سال است که می‌خواهد بشار اسد برود، پنج سال است که می‌خواهد حشدالشعبی را نابود کند. اما هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته است. آمریکا با قدرت‌های ضعیف‌تر از ایران توان جنگ ندارد، بنابراین مطرح کردن احتمال شروع درگیری نظامی از سوی ترامپ گزافه‌گویی است که با هدف بهره‌برداری سیاسی به افکار عمومی القا می‌شود؛ آن هم در روزهایی که احتمال درگیری داخلی در آمریکا وجود دارد. 2ـ ساختن «جامعه آرمانی» دوران بعد از روی کار آمدن بایدن تکرار سیاست دولت فعلی است. واقعیت آن است که دولت تدبیر و امید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد توافق برجام گذاشت و آسیب دید. نباید فراموش کرد بایدن معاون اول دولتی بود که قانون آیسا را علیه ایران تصویب کرد، مانع همکاری اقتصادی دیگر کشورها با ایران بعد از برجام شد، دانشمندان هسته‌ای ایران را شهید و داروی بیماران خاص را تحریم کرد؛ موضوعاتی که از سوی غرب‌گرایان داخلی کاملاً نادیده گرفته می‌شود.


▼ خبر ویژه

تعرض به متهم ولو اوباش، مجاز نیست

به گزارش قوه قضائیه، در ماجرای اوباش گردانی اخیر، آیت‌الله رئیسی از همان لحظات اولیه اطلاع، به دادستان تهران دستور داده است در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفان، اعم از بازپرس یا مأموران برخورد شود. در ماجرای اوباش گردانی اخیر، رئیس قوه قضائیه به دادستان تهران دستور داده است: «حکم به تشهیر صرفاً در صلاحیت دادگاه و آن هم در چارچوب قوانین و مقرارت است و تعرض به متهم ولو اوباش قطعاً مجاز نیست.» اخیراً تصاویر گرداندن اوباش در خیابان جمهوری و برخورد نامناسب با آنها در فضای مجازی حاشیه‎ساز شده است و عده‌ای معلوم‌الحال نیز با گرفتن ماهی خود از این آب گل‌آلود، سعی کرده‌اند نیروی انتظامی را به رفتارهای خشونت‌آمیز از جنس اقدامات این نوع اوباش متهم کنند.



▼ اخبار

1ـ متهم اولین دادگاه جرائم سیاسی!

روز یکشنبه 20 مهر ماه اولین دادگاه جرایم سیاسی تشکیل شد و علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان متهم جرم سیاسی بابت مصاحبه در یک برنامه تلویزیونی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب در دادگاه حضور یافت. احمد مؤمنی‌راد، سخنگوی هیئت منصفه دادگاه جرایم مطبوعاتی و سیاسی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص برگزاری نخستین دادگاه جرایم سیاسی با حضور هیئت منصفه، اظهار کرد: «نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیئت قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیئت منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.» وی ادامه داد: «هیئت منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی عنه و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد و پس از مشورت و ارائه دیدگاه‌های مختلف با رأی‌گیری به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.» مؤمنی‌راد جرایم سیاسی را دارای چهار ویژگی دانست؛ «ویژگی اول اینکه در ماده ۲ قانون جرم سیاسی تصریح شده باشند و ویژگی دوم اینکه با انگیزه اصلاح امور کشور ایراد شده باشند و ویژگی سوم اینکه علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب پیدا کرده باشند و چهارم اینکه مرتکب آن قصد ضربه زدن به اصل نظام جمهوری اسلامی را نداشته باشد. این ویژگی‌ها جرایم سیاسی را از جرایم امنیتی تفکیک می‌کند.» با این اقدام شایسته قوه قضائیه گام نهایی برای اجرایی شدن کامل اصل ۱۶۸ قانون اساسی برداشته شد.

2ـ خطای راهبردی در سیاست‌گذاری ارزی!

«حسین صمصامی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحولات اخیر در بازار ارز و ناتوانی سیاست گذار در کنترل قیمت‌ها، گفت: «مجاز شمردن بازار آزاد ارز برای تعیین نرخ انواع ارز مثل دلار و... یک اشتباه راهبردی از سوی سیاست‌گذار ارزی کشور بوده است و متأسفانه بعد از گذشت چندین ماه از این نوع جهت‌گیری، مسئولان هنوز متوجه اشتباه خود نشده و همچنان بر مسیر غلط قبلی پافشاری می‌کنند. متأسفانه سیاست‌گذار بازاری را که نمی‌تواند و نباید نرخ ارز در آن تعیین شود را به حال خود رها کرده است. این درحالی است که با توجه به شرایط تحریمی کشور، بایستی غیر معتبر و غیر قانونی بودن بازار آزاد ارز اعلام شود.» سرپرست پیشین وزارت اقتصاد تأکید کرد، «باید سیاست‌گذاری موجود مبنی بر رسمیت بازار آزاد تغییر کرده و حتی در صورت لزوم برای برچیدن فضای موجود نهادهای امنیتی و انتظامی نیز ورود داشته باشند در غیر این صورت هیچ قیمت مشخصی برای بازار آزاد ارز متصور نیستیم.» صمصامی گفت: «به اعتقاد بنده بایستی بازار آزاد غیر قانونی اعلام شود تا در کوتاه‌مدت جلوی افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها گرفته شود و عملا تحریم‌های آمریکایی با پاتک امنیتی و اقتصادی جمهوری اسلامی مواجه شود.»

3ـ آمار روزانه مرگ‌ومیر کرونا ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد!

«پیام طبرسی» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه شما اعلام کرده بودید آمار فوتی‌های روزانه کرونا در ایران در صورت ادامه رفتار‌های غیرمسئولانه مردم و اعمال نشدن تدابیر کارآمد از سوی مسئولان به ۶۰۰ نفر افزایش خواهد یافت؛ این پیش‌بینی شما بر چه اساسی بوده است، گفت: «این پیش‌بینی من نبود. پیش‌بینی سایت‌های اپیدمیولوژیک دانشگاه‌های معتبر بود. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مثل دانشگاه واشینگتن سایت‌های اپیدمیولوژیک دارند. الآن هم این سایت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند آمار روزانه مرگ‌ومیر ما در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد. می‌بینید روزانه بیش از ۴ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هر روز بر شمار بیماران بدحال اضافه می‌شود. این در حالی است که در بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجهیم و کادر درمان هم به شدت خسته‌اند؛ بنابراین اگر مردم همچنان کرونا را شوخی بگیرند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند یا به سفرهای‌شان ادامه دهند، شرایط سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.»



▼ اخبار کوتاه

قطعاً جریمه نقدی اعمال خواهد شد/ معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران گفت: «قطعاً جریمه نقدی برای متخلفین رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال خواهد شد. در تاکسی‌ها، اصناف و ادارات این جریمه‌ها به راحتی قابل اعمال خواهد بود. متأسفانه در حال حاضر وضعیت کرونا در تهران بسیار حاد شده و بیمارستان‌ها در خصوص پذیرش این بیماران با مشکل مواجه شده‌اند. افرادی که در مکان‌های بسته و سر باز از ماسک استفاده نکنند، نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت و نیرو‌های مقاومت بسیج نسبت به اعمال جریمه آنها اقدام خواهند کرد. در حال حاضر ماسک باید با قیمت ۱۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه شود. عرضه بالاتر از این قیمت با برخورد قضایی روبه‌رو خواهد شد.»
رونمایی از دو کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰/ روزنامه اعتماد نوشت: «دو سیاستمدار دیگر نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کردند؛ عباس آخوندی و عزت‌الله ضرغامی؛ یکی اصلاح‌طلب یا به بیان دقیق‌تر سیاستمداری میانه‌رو نزدیک به اصلاح‌طلبان و آن یک، اصولگرا. اولی سیاستمردی با کارنامه و سابقه کار اقتصادی و دیگری سیاستمداری که عمدتاً در مناصب فرهنگی کار کرده».

کنایه قالیباف به روحانی!/ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازگشت پیکر‌های چند نفر از شهدای خان‌طومان به کشور، نوشت: «‏آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد. ‏فداکاری و از خودگذشتگی بلباسی‌ها بود که نگذاشت آب در دل بچه‌های این آب و خاک تکان بخورد. خود را به مسیر سیل انداختند، تا کسی را آب نبرد. خداوند به خانواده‌های‌شان صبر دهد.»


هنیه: اسرائیل جای پای نظامی‌ـ ا‌قتصادی نزدیک ایران می‌خواهد/ رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: «تمام آنچه رژیم صهیونیستی به دنبال آن است دست‌یابی به یک جای پای سیاسی‌ـ اقتصادی در مناطق نزدیک به ایران است. هر گونه معامله‌‌‌ای که هر کشور عربی با اسرائیل امضا می‌کند،‌ آن کشور را در پایان در معرض خطر قرار خواهد داد.»


بورس تخم طلا نمی‌کند!/ انتقاد رئیس بانک مرکزی به کسانی که روزانه ۵ درصد از بورس بازدهی می‌خواهند: «در گذشته سهامداران سالی ۱۰ درصد از بورس سود می‌کردند، خوشحال بودند! الان طوری شده اگر کسی روزانه ۵ درصد از بورس بازدهی نگیرد، ناراحت می‌شود! یعنی ماهانه ۱۵۰ درصد بازدهی! این درخواست یعنی بستر رشد اقتصادی از بین برود!»


احکام سیاسی‌(سؤال 60): سب و دشنام به بدعت‌گذاران در صورتی ‌که، سبب منزوی شدن آنها شود، به‌‌گونه‌‌ای که نتوانند در ایمان مؤمنان اثر بگذارند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: در صورتی که سب به بدعت‌گذاران راه منحصر به فرد برای منزوی کردن آنان باشد، مانعی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات