صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۲۵۶۵۴
بعد از این ماجرا تصمیمات و راهکارها برای کنترل وضعیت در بازار خودرو آغاز شد که از آن جمله می توان به پیشنهاد واردات خودرو توسط مردم اشاره کرد.
با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه و متعاقب آن کساد شدن و بسته شدن بنگاه های معاملات خودرو، قیمت ها در فضای مجازی و سایت ها تعیین شد. کار به جایی رسید که قیمت های نجومی خودرو از سایت ها بیرون آمد.
به هر صورت، با بازگشایی بنگاه های معاملات خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری امید آن می رفت که قیمت های کاذب فضای مجازی، به قیمت های واقعی تبدیل شوند اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در مورخه 3 اردیبهشت ماه صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودروها بلند شد. سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه ای گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.
بعد از این ماجرا تصمیمات و راهکارها برای کنترل وضعیت در بازار خودرو آغاز شد که از آن جمله می توان به پیشنهاد واردات خودرو توسط مردم اشاره کرد.

راهکار مردمی برای کاهش التهابات بازار خودرو
در مورخه 15 مهرماه 1399 بود که «تابناک» طی یک مطلب در چارچوب خوانده می شوید با عنوان برای درمان بازار آشفته خودرو، چه نسخه‌ای پیشنهاد می‌دهید؟  از مردم راهکار پیشنهادی آن ها برای بازار خودرو را جویا شد. عمده پیشنهادات این بود که واردات خودرو آزاد شود. پیشنهادی که تاکنون بارها ارائه شده است اما به دو دلیل این پیشنهاد همواره از روی میز کنار رفته است. دلیل اول حمایت از تولید داخل بوده است و دلیل دوم که وزن عمده ای در رد پیشنهاد داشته، تاثیر این تصمیم بر بازار ارز بوده است.

بعد از تحریم های آمریکا، به خصوص تحریم های نفتی، دولت تصمیم گرفت تا ارز مورد نیاز کشور را از راه صادرات کالاهای غیرنفتی تامین کند. با توجه به عدم توازن بین صادرات و واردات، دولت در راستای توازن بخشی به تراز ارزی واردات برخی کالاها از جمله خودرو را در تیرماه 97 ممنوع اعلام کرد.

گفتنی است طبق صحبت های امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورخه 3 آبان 1399، ایشان برای کاهش قیمت خودرو اظهار داشتند: در یک حالت می تواند قیمت ها در بازار خودرو کاهش یابد و آن این است که باید تولید سالانه را به بالای یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار دستگاه برسانیم. فعلا تولید خودرو از این رقم ها دور است و بنابراین با افزایش ده تا 20 درصدی تولید خودرو هم نمی تواند اتفاق خاصی در بازار خودرو بیفتند. ضمن اینکه واردات خودرو هم که ممنوع است.

واردات خودرو زیر سایه ممنوعیت آن! مگر واردات خودروهای آمریکایی ممنوع نیست؟

به هر صورت در این شرایط نابسامان بازار خودرو و پاسخگو نبودن تولید خودرو به تقاضای بازار و ممنوعیت وارادت خودرو به دلیل جلوگیری از ورود فشار تقاضا به بازار ارز و جهش قیمت آن، مشاهداتی یکی از مخاطبان تابناک نشان می دهد که گویا چند تریلی در حال حمل خودروهای خارجی در جاده های بوده اند. پرسش از نهادهای مسئول این است که این خودروهای خارجی چگونه وارد کشور شده اند؟ به چه منظوری وارد کشور شده اند؟ این خودروها متعلق به چه کسانی است؟

نکته جالب ماجرا اینجاست که در داخل این خودروهای خارجی، خودروهای آمریکایی از جمله خودروهای شرکت خودروسازی فورد و شورلت نیز رویت شده است. این در حالی است که وارادت این خودروها مطابق با فرمایشات رهبر انقلاب از سال 1395 ممنوع اعلام شد.

در 8 اردیبهشت ماه سال 1395 بود که رهبر انقلاب در دیدار با کارگران اظهار داشتند:
"خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند، حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه‌ رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد".
رهبر انقلاب ایران در این سخنرانی خطاب به مقام‌های مسئول واردات اظهار داشتند "در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه‌ها وارد می‌شود، بایستند و جدا نگذارند این قبیل مسائل انجام شود."
در همین راستا اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ابلاغیه ای به تاریخ 9 تیرماه 1395 به مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد در ایران، ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی را اعلام کرد.
همچنین فرهاد احتشام زاده رئیس وقت انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه ای در بهمن ماه 1395 گفت: به دنبال توقف شماره‌گذاری خودروهای مونتاژ شده در آمریکا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ابتدای ماه جاری ثبت سفارش واردات این خودروها را متوقف کرده است.

به هر صورت حالا نهادهای مسئول این پرسش را نیز پاسخ دهند که این خودروهای آمریکایی که واردات آن ها ممنوع بوده است، چگونه وارد کشور شده اند؟

شایان ذکر است که ممکن است مسئولین مربوطه اعلام کنند که این خودروها بابت ترانزیت به کشور دیگری وارد کشورمان شده اند، (پیش از این ورود یک دستگاه خودروی فراری از طریق گمرک آستارا، موجب ایجاد بحث هایی مبنی بر واردات خودرو در زمان ممنوعیت واردات این کالا شده بود که در آن زمان، پاسخ گمرک به افکار عمومی، «ترانزیت به مقصد امارات» بود)؛ اما حالا این پرسش مطرح می شود که در حالی که واردات خودروهای آمریکایی ممنوع اعلام شده است و همچنین مردم ایران از سوی آمریکا تحت شدیدترین تحریم ها می باشند و زیر فشار اقتصادی از سوی این کشور هستند، با چه مجوزی این خودروها وارد کشور شده است؟ یا حتی چرا باید اجازه داد که خودروهای آمریکایی از داخل کشورمان به کشورهای دیگر ترانزیت شوند؟

 منتظر پاسخ نهادهای ذی ربط به این ماجرای واردات خودروهای خارجی به خصوص خودروهای آمریکایی است تا دلیل ورود این این خودروها به کشور برای افکار عمومی روشن شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات