صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۸ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار یا ندانستن راهکار نیست... راهکار‌ها معلوم است. آنچه نیاز داریم، یک همت و شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری است. (۱۳۹۹/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

ملاحظات یک ترور ناجوانمردانه

انتشار خبر ترور دانشمندی دیگر از پیشگامان علم و فن‌آوری بار دیگر یک ملت را داغدار کرد. اقدام ناجوانمردانه‌ای که هر انسان منصفی را به خشم می‌آورد. در تحلیل این رخداد می‌بایست به چند نکته توجه ویژه نمود:

1- شهادت بزرگ‌مردانی چون دکتر محسن فخری زاده، حجتی الهی است که تا عمق کینه و دشمنی صهیونیسم جهانی و نظام سلطه با ملت ایران مجدداً آشکار گردد؛ و ترفند جریان‌هایی که وجود دشمن را توهم انگاشته و افکار عمومی را نسبت به خطر دشمن کم‌توجه می‌کنند، باطل سازد. این ترور نشان داد که بلند کردن پرچم‌هایی چون گفتگو و مذاکره و ... هیچ‌گاه موجب کمرنگ شدن دشمنی نخواهد شد و همواره در زیر دستکش مخملی دشمن، پنجه چدنی نهفته است و تنها ساده‌لوحان به دشمن اعتماد می‌کنند. 2- ترور صاحب‌نظری در حوزه علم و فن‌آوری دفاعی به‌خوبی حکایت از آن دارد که تا چه اندازه حرکت علمی ملت ایران برای دشمن اهمیت دارد که دانشمندان این سرزمین در صدر برنامه‌های تروریستی قرار دارند. این همان حقیقتی است که در بیانات رهبری بارها تأکید شده است که دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی تنها مناقشه سیاسی نیست، بلکه نگرانی از آقایی و سروری و استقلال همه‌جانبه ملت ایران است. زدن دانشمندان با هدف جلوگیری از استقلال علمی و تداوم وابستگی با محروم کردن یک ملت از علم و دانش صورت می‌گیرد. 3- چنان اقدامات ناجوانمردانه‌ای، موجی از نفرت و کینه را مجدداً در ملت ایران ایجاد کرده است. مردم صبور هنوز در سوگ از دست دادن سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم داغدار است و در انتظار #انتقام_سخت روزشماری می‌کند. این داغ تازه بدون شک صبر ملت را لبریز کرده است. این همان قدرت الهی است که امروز به پشتوانه اراده مسئولین نظام اسلامی بدل گردیده تا با همه توان به انتقام سخت بیندیشند. البته مسئولین به‌خوبی می‌دانند که این اقدام انقلابی را با بهترین تدابیر و هوشمندی کامل، طراحی کرده و به ثمر برسانند که #ضربه_سخت، اثرگذارترین باشد. 4- در این حوادث ملت ایران با هر گرایش و تعلقی، داغدار است. این هم‌نظری تحت هیچ شرایطی نباید شکسته شود. همچنان که شهادت سردار سلیمانی تبدیل به نقطه وفاق همه گروه‌های سیاسی و آحاد مردم شد، شهادت دانشمند برجسته کشورمان نیز بایستی به عامل انسجام‌بخش تبدیل شود. هرگونه حرکت واگرا که در درون ملت و مسئولین اختلاف ایجاد کند و یا موجب دوقطبی کاذب گردد، حرکتی ناصواب و انحرافی خواهد بود که منافع ملت را تأمین نخواهد کرد. نباید فراموش کرد که دشمن اصلی این ملت، استکبار جهانی و صهیونیسم است.

▼گزارش روز                      

شهید فخری‌زاده را بیشتر بشناسیم

پاسدار رشید انقلاب اسلامی «دکتر محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، از دانشمندان زبده و شاخص کشورمان روز جمعه 7 آذر در آبسرد دماوند از طریق یک اقدام تروریستی، مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

گزاره خبری: 1- نحوه شهادت ایشان از قول وزیر دفاع کشورمان، این‌گونه بود که ابتدا خودروی حامل ایشان مورد تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی و حدود 15 ثانیه بعد، یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره در فاصله 15-20 متری خودروی ایشان منفجر می‌شود و جمع این‌ها جراحاتی را به ایشان وارد می‌کند که منجر به شهادتشان می‌شود و دو نفر از همراهان ایشان در این حادثه مجروح شدند. 2- شهید دکتر محسن فخری‌زاده؛ در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر با برکت خود منشأ خدمات فراوانی شده بود و توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند. ایشان شاگردان زیادی را تربیت کرده و پرورش دادند و کارهای ایشان در حوزه دفاعی بزرگ و پرثمر است. 3- ایشان در صحنه مبارزه مردم با کرونا یکی از پیشگامان بود و در آماده کردن کیت تشخیص کرونا جزو اولین‌ها بود که مجموعه تحت مدیریت و با مسئولیت ایشان این کار را انجام داد. 4- نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود. 5- محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیماً دو سال پیش به زبان آورده و مدعی شده بود وی روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

گزاره راهبردی: فرماندهان ارشد نظامی تأکید دارند که انتقام و مجازات سخت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام نیز به‌سختی مجازات خواهند شد.

▼ خبر ویژه                      

انتقام سخت در انتظار آمران و عاملان!

رئیس ستاد کل نيروهاي مسلح در پیامی، از پیگیری عاملین شهادت دکتر محسن فخري‌زاده خبر دادند و نوشتند: «بار ديگر تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامي وحشیانه، يکي از مديران و خدمتگزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند. شهيد دکتر محسن فخري زاده؛ رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمره مديران ارشد صنعت دفاعي کشور بود که در طول دوران عمر بابرکت خود منشأ خدمات فراواني شده بود و توانسته بود توان دفاعي کشور را به تراز قابل قبولي از بازدارندگي برساند. ترور اين مدير توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگيني به مجموعه دفاعي کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهي را که شهيد فخري زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروريستي و آمران و عاملان اين اقدام کور هم بدانند که انتقام سختي در انتظار آن‌ها خواهد بود. اينجانب ضمن تبريک و تسليت شهادت اين دانشمند صنعت دفاعي به فرمانده معظم کل قوا مدظله‌العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همکاران ايشان و خانواده گران‌قدر آن شهید؛ اطمينان می‌دهیم تا تعقيب و مجازات عاملان اين ترور شهید محسن فخری زاده از پاي نخواهيم نشست».

▼ اخبار

آغاز گشایش اقتصادی، قبل از روی کار آمدن بایدن!

«محمدرضا دیانی» تولیدکننده لوازم‌خانگی می‌گوید: «خبر واردات یک برند لوازم‌خانگی به کشور، تولیدکننده‌های داخلی را بی‌انگیزه و ناامید کرد. تولیدکنندگان داخلی در این دوساله تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری‌های کلان کردند؛ حالا به بهانه آمدن بایدن قرار است دوباره درها باز شود؛ خبر واردات یک برند خارجی، پیام بسیار بدی به صنعت کشور و تولیدکنندگان بود». در همین زمینه سید یاسر جبرائیلی، تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشت: «سال ۱۳۹۹ را می‌توان سال غلبه تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی بر تحریم‌ها دانست. در شش‌ماهه نخست امسال تولید لوازم‌خانگی نسبت به سال گذشته که با شوک تحریم مواجه شدیم، 52.8 درصد رشد داشت؛ به‌نحوی‌که در نیمه نخست ۹۹ یک‌میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع لوازم‌خانگی تولید شد؛ و این یعنی همان «خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم» که حضرت آقا فرمودند. در چنین شرایطی، خبر می‌رسد که ۴۲۰ کانتینر لوازم‌خانگی «بوش» در مسیر قاچاق به کشور توقیف شده است. با این محموله و دیگر کالاهای توقیفی به سه شکل می‌توان برخورد کرد: 1- بازصادرات آن‌ها؛ 2- آتش زدن آن‌ها در صورت ناتوانی در بازصادرات یا مرجوع کردن؛ 3- جریمه قاچاقچی و عرضه در بازار داخلی. بدترین رویکرد، رویکرد سوم است که یک جنایت تمام‌عیار در حق تولیدکننده و کارگر ایرانی و ضربه به ارزش پول ملی است. این کالاها از آسمان نباریده و برای وارداتشان از بازار کشور ارز جمع‌آوری شده است. ثانیاً بازار یک ظرفیت محدود دارد و اگر کالای مشابه خارجی در آن عرضه شود، عرصه بر تولید داخلی تنگ می‌شود. رهبر حکیم انقلاب به‌صراحت فرموده‌اند که واردات کالای مشابه داخلی باید حرام شرعی و قانونی اعلام شود و کالای قاچاق یا باید بازصادرات شود یا در مقابل دیدگان قاچاقچی آتش زده شود».

بی‌تدبیری در زنجیره تأمین، آفت رونق تولید کشور

«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره صادرات بیش از نیاز به بازار کشورهای همسایه عراق و افغانستان و باقی ماندن محصولات کشاورزی در مرزها اظهار کرد: «کشورهای موفق تولید خود را بر اساس برنامه و میزان تقاضا تولید می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما تولید بدون استراتژی صورت می‌گیرد و زنجیره تأمین کامل نیست». وی افزود: «هرساله با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و افزایش عرضه و یا کاهش آن، مشکلاتی ‌را به همراه دارد که این موضوع برای تولیدکنندگان و منابع ملی کشور زیان‌آور است. در مقاطعی از سال به دلیل کمبود محصولاتی مانند تخم‌مرغ، مرغ، صیفی‌جات در بازار، مجبور به ممنوع کردن صادرات هستیم، اما بعد از چند ماه با عرضه بیش از نیاز مواجه هستیم و مجبور به فروش محصولات تولیدی به زیر قیمت می‌شویم». لاهوتی گفت: «این عدم برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود که به یک‌باره قیمت برخی محصولات در بازار سر به فلک بکشد و با ابزارهای قهری برای تنظیم بازار آن اقدام شود، یا تولید به حدی زیاد می‌شود که در انبارهای واحدهای تولیدی و زمین‌های کشاورزی باقی می‌ماند».

دل انگلیس برای آرامکوی عربستان سوخت!

یک رسانه انگلیسی از اقدام محرمانه دولت «بوریس جانسون» در مستقر کردن نظامیان بریتانیایی در عربستان سعودی برای حفاظت از تأسیسات نفتی آرامکو خبر داد. ایندیپندنت با اعلام این خبر می‌نویسد: «دولت انگلیس بدون مشورت با پارلمان و اعلام عمومی، نیروهای ارتش را برای دفاع از میادین نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر کرده است. مخالفان حزب حاکم انگلیس می‌گویند دولت در این خصوص از برخی اقدامات خود طفره رفته است و تأکید دارند که استقرار این نظامیان فصل جدیدی در روابط مسموم دولت انگلیس و این رژیم خودکامه نفتی است. بااین‌حال وزارت دفاع انگلیس می‌گوید ازآنجاکه این میادین نفتی «زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی» محسوب می‌شوند، تفنگداران هنگ شانزدهم توپخانه سلطنتی برای کمک به محافظت آن‌ها در برابر حملات پهپادی به کار گرفته شده‌اند». یکی از تأمین‌کننده‌های سلاح در جنگ عربستان با ملت مظلوم یمن انگلستان است که طی سال‌های آتی و باوجود فشارهای حقوق بشری از سوی مردم انگلستان و نهادهای بین‌المللی، هنوز متوقف نشده است، بااین‌حال دل دولت این کشور برای نفت آرامکو می‌سوزد!

▼ اخبار کوتاه

ترامپ: کل دنیا به انتخابات آمریکا می‌خندد/ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های این کشور گفت: «رأی ۸۰ میلیون آمریکایی به جو بایدن امکان‌پذیر نیست؛ کل دنیا در حال خندیدن به روند انتخابات آمریکا هستند. دستگاه‌های رأی‌گیری مشکل پیدا کردند و رأی‌ها را در بیشتر حوزه‌ها به نفع بایدن تغییر دادند؛ گویا ما کشوری جهان‌سومی هستیم. هنوز نمی‌توانم بگویم در مراسم تحلیف بایدن شرکت می‌کنم یا نه؛ چراکه از الآن تا روز تحلیف اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد. اگر مجمع گزینندگان هم به بایدن رأی دهند، مرتکب اشتباه خواهند شد که در این صورت کاخ سفید را ترک خواهم کرد».

دست کوتاه مسکن از تسهیلات بانکی/ در شرایطی که سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات اعطایی بانک‎ها در سال ۹۰، ۱۷ درصد بود، این سهم در سال ۹۸ تنها ۷ درصد عنوان شده که تنها ۳ درصد از آن به ساخت مسکن اختصاص یافته است. در همین رابطه «حسین راغفر»، اقتصاددان می‎گوید: «در شرایط کنونی عمده تسهیلات به فعالیت‌های زودبازده و سفته‌بازی اختصاص پیدا کرده و این کار زمینه افزایش تورم را به وجود می‎آورد. هدایت تسهیلات در قالب قوانین می‌تواند زمینه فعال‌سازی بخش مولد را فراهم کند؛ چراکه ساخت مسکن یک پیشران اقتصادی است و می‌تواند اقتصاد خفته ما را از خواب بیدار کند».

خبری از نهاده دولتی نیست!/ «نصراله پژمان‌فر»، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس‌ گفت: «قیمت مرغ در اوایل سال ۹۸ با نهاده‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی، کیلویی ۷۵۰۰ تومان بود. اگر افزایش عوامل دیگر تولید را ۲۰ درصد محاسبه کنیم، قیمت نهایی مرغ، کیلویی ۱۰ هزار تومان خواهد بود، ولی دولت رسماً ۲۰۴۰۰ تومان اعلام کرده! این نشان‌دهنده دروغ‌گویی دولت در تأمین نهاده‌ها با ارز دولتی است».

چه خبر از 1 میلیارد یوروی کرونایی؟/ «عنابستانی» نماینده مجلس می‌گوید: «از ۱ میلیارد یورویی که دولت از صندوق توسعه ملی برداشته، ۳۰۰ میلیون آن به وزارت بهداشت رسیده؛ دولت گزارش بدهد که الباقی آن را کجا هزینه کرده است. دولت برای زمانی است که پول نباشد».

آمریکا: تحریم‌هایی برای برنامه موشکی ایران وضع می‌کنیم/ «آبرامز» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد که واشنگتن امروز تحریم‌هایی را علیه ۴ نهاد که در توسعه برنامه موشکی ایران نقش دارند، وضع خواهد کرد. وی همچنین ادعا کرد که طی هفته‌های آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع خواهند شد.

احکام سیاسی (سؤال 88): درصورتی‌که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن‌طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی‌دهنده، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر؟ پاسخ: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات