صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردن این کشور جمع شده‌اند. (۱۳۷۶/۰۹/۰۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

بسیج امیدآفرین و پیشرو!

در هفته بسیج و گرامیداشت تفکر و فرهنگ بسیجی قرار داریم. ممکن است با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی و موقعیت پیچیده سیاسی که در آن واقع شده‌ایم، این سؤال مطرح شود که آیا می‌توان با تفکر و فرهنگ بسیجی برای جامعه کاری کرد؟ به‌عبارت‌دیگر، امروز رسالت بسیج در برابر مردم چیست؟ این سؤال در شرایطی مطرح می‌شود که جریان‌های مختلف ضدانقلاب تنها راهکار مشترک برای مقابله با انقلاب و جمهوری اسلامی را «تحریفِ» اهداف، ارزش‌ها و کارکردهای نهادهای بنیادین انقلاب اسلامی ازجمله تفکر و فرهنگ بسیجی قرار داده‌اند.

نکات تحلیلی: 1- این‌که دشمنان بسیج به درازنای عمر این شجره طیبه با آن خصومت و عناد ‌ورزیده‌اند و همواره به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق مخدوش‌سازی چهره این نهاد ارزشمند انقلابی و زیر سؤال بردن خدمات آن بوده و هستند، نشان افتخارآمیزی از درستی راه بسیج است؛ این معیار را معمار انقلاب و معلم و مؤسس مدرسه عشق (بسیج)، امام راحل به ملت ایران یاد داده است. 2- تعدد دشمنی‌ها، تکثر مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی ناشی از بیماری کرونا و اغواگری رسانه‌ای، بسیج را به‌مثابه نهاد و سازمانی انقلابی نه‌تنها ناامید و خسته نمی‌کند، بلکه بسیج آب‌دیده در بوته آزمون‌های چله اول انقلاب و نظام اسلامی را مصمم‌تر به برداشتن گام دوم انقلاب می‌نماید. بسیج می‌داند چگونه با بردباری و اولویت‌گذاری برای حل تک‌تک مشکلات، راهی بیابد یا راهی بسازد. 3- بسیج اهل تفکر و صاحب فرهنگ بسیجی است و می‌داند در حل مشکلات، نگاه همه‌جانبه ‌نگر با لحاظ همه ملاحظات نیاز است. ازاین‌رو، ضمن گشودن جبهه مقاومت فرهنگی و آغاز جهاد مقدس تبیینِ واقعیات، به مصاف جریان تحریف می‌رود و از سوی دیگر، با رویکرد عملیاتی وارد میدان‌های سخت خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم می‌شود. بسیج کامل امکانات و ظرفیت‌ها برای کاهش آلام و دردهای مردم در ابتلای به کرونا، اجرای چند مرحله رزمایش‌های مؤمنانه مواسات و همیاری به مردم و ورود در عرصه سخت و مخاطره‌آمیزی چون مهار و کنترل قیمت‌ها که با سوء تدبیرها و ضعف مدیریت‌های اجرایی افسارگسیخته می‌تازد، بخشی از اقدامات امروز بسیجیان است که دشمنان انقلاب را از اثربخشی جنگ ترکیبی اقتصادی و شناختی، ناامید و توطئه‌های آن‌ها را خنثی خواهد کرد.

نکته راهبردی: برای انجام رسالت بسیج در شرایط امروز، مهم‌ترین نیاز بسیجیان این است که اولاً، خود سرشار از روحیه و امیدواری باشند، ثانیاً، ضرورت امیدوارسازی جامعه را فراموش نکنند. دشمن امروز امید مردم به انقلاب و نهادهای برآمده از آن را نشانه گرفته است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                 

این از پاس گل استاد اسدی هم بدتر است!

یکی از دلایل شهرت و ماندگاری «استاد اسدی» در حافظه تاریخی فوتبال دوستان و هواداران ایرانی، گل به خودی و ضربه سر عجیب و تماشایی وی درون دروازه احمدرضا عابدزاده در بازی حذفی دور مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ برابر تیم ملی ژاپن بود. گرچه به دلیل آفساید مهاجم ژاپنی، این گل از سوی داور مردود اعلام شد، اما به دلیل تماشایی بودن ضربه سر استاد اسدی و عکس‌العمل او پس از گل، این واقعه دست‌مایه طنز در بین ایرانیان گردید؛ به‌گونه‌ای که حتی سال‌ها بعد در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، از این اتفاق به شوخی و طنز یاد می‌شود. امروزه هرکس که گل به خودی می‌زند خاطرات آن روز برای فوتبال دوستان کشورمان زنده می‌شود. در عرصه سیاست نیز شاهد شاهکارهایی از گل به خودی از سوی دولتمردان هستیم، اما چون مسائل سیاسی به صورت زنده پخش نمی‌شود، اطلاع مردم از آن‌ها اندک است.

گزاره‌های خبری: ماجرای خوشحالی برخی از اصلاح‌طلبان از رأی آوری بایدن شبیه خوشحالی استاد اسدی پس از ضربه تماشایی به دروازه کشورمان است. 1- دولتمردان اصلاح‌طلب پیروزی جو بایدن در آمریکا را فرصتی برای کاهش نزاع دانسته و قیمت‌هایی که مصنوعی بالا رفته بود را مصنوعی هم کاهش دادند تا طعم مذاکره بیشتر در ذائقه مردم بنشیند. گل به خودی این موضوع زمانی آشکار شد که برخی از کاربران فضای مجازی به طنز گفتند؛ بایدن در ایران رأی آورده!!! 2- دولتمردان ایران خروج امریکا از برجام را به اقدام شخص ترامپ در آمریکا تقلیل داده‌اند، این موضوع باعث می‌شود سیستم آمریکا را تبرئه کنند و از مردم این ضرب‌المثل را شنیدند که سگ زرد برادر شغال است. 3- آن‌قدر این اشتیاق برای آمدن بایدن بالا بود که دشمنان برداشت کردند ایران در موضع ضعف قرار دارد و به همین خاطر سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان علیه ایران بیانیه دادند؛ این یکی از تاریخی‌ترین گل به خودی‌ها در عرصه سیاسی کشور بود.

نکته راهبردی: انفعال دولتمردان و خوش‌بینی بی‌اندازه نسبت به دولت آینده آمریکا و همچنین نفی جنایت‌های سیستم تروریستی آمریکا نه‌تنها در زیاده‌خواهی بیشتر دشمن و تهاجمی شدن سیاست‌های آن‌ها علیه ایران نقش قابل‌توجهی دارد، بلکه کاهش مقاومت ملی را نیز به دنبال دارد. امید است دولتمردان خود را به خواب نزده باشند، چون خوابیده را می‌شود بیدار کرد، اما با کسی که خود را به خواب زده باشد، چه باید کرد؟ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوهِ». کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                   

شکستمان قطعی است، اما توجیه می‌کنیم!

«مهدی آیتی»، فعال اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را قطعی دانسته، اما تلاش کرده است با دلایلی این ناکامی را توجیه کند. وی گفته است: «این دهه، دهه اصلاح‌طلبان نیست، بلکه دهه‌ اصولگرایان است. همان‌گونه که اصولگرایان مجلس یازدهم را با مشارکت بسیار پایین مردم برنده شدند، حتماً انتخابات ریاست جمهوری 1400 و به موازات آن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سراسر کشور برگزار خواهد شد را پیروز خواهند شد؛ به‌ویژه اینکه ارزش و اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 1400، از ریاست جمهوری کمتر نیست، چون مردم تا عمق روستاها باید بیایند و به منتخبین خودشان رأی بدهند. برنده انتخابات 1400، به احتمال زیاد یک اصولگرا خواهد بود و به احتمال زیاد یک ژنرال و نظامی خواهد بود. درنتیجه از این جهت به نظر می‌آید که اصلاح‌طلبان چه کاندیدا بدهند و چه سکوت کنند و کنار بنشینند و تماشاچی باشند، هیچ فرقی به حالشان ندارد».

▼ اخبار

شاه برهنه است!

«حسن رحیم‌پور ازغدی» در سومین یادداشت کرونایی، به دو نکته در باب نسبت کرونا با علوم سیاسی و نیز علائم انتقال محتمل تمدن برتر از غرب به شرق پرداخت و نوشت: «چرا کرونا نه‌تنها استاندارد بهداشت و سلامت، بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و به‌تدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویت‌های اخلاقی را در بخش مثلاً توسعه‌یافته جهان، مشکوک و عقب ‌و جلو کرد؟ آبروداری گاه تف سربالاست. ظاهراً تاکنون کرونا ضعیف‌کش نبوده و ضدسرمایه‌داری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا. اگر یکی دو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجز جهان سرمایه‌داری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکار است. واقعاً چرا ضعیف‌ترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟ آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبر غرب هم‌زمان در زوال است؟ دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و به‌شدت غیرشفاف و کوچه‌خیابانی‌، تعیین سرنوشت صندوق‌ها با رأی ‌مردگان، تعداد آرای بیشتر از تعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالت‌ها و... هم‌زمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعش‌کشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهراً دیگر شاه برهنه است، ولی کسی جرئت نمی‌کند با صدای بلند اعلام کند. کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایه‌داری به چه معناست؟ آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این‌بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار می‌شود؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعاد ملی و بین‌المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم رأس تصمیم‌گیران همچنان به غرب است؟».

تا کی باید چشم به دست اجنبی دوخت؟!

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «اگر بازگشت امریکا به برجام محقق شود، ما در حالت خوش‌بینانه ظرف چهار سال تازه می‌توانیم برگردیم به شرایط اقتصادی سال 96، یعنی هیچ معجزه و جهش سریعی در کار نیست. این اتفاق مبارکی است، اما گشایش سریع ممکن نخواهد بود. اگر هم تعلل کنیم که وضع همین‌طور بدتر خواهد شد». مرعشی در ادامه گفت: «برخی منتقدان می‌ترسند که اگر قبل از فروردین و یا اردیبهشت اتفاقات مثبتی در حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها به نفع بهبود معیشت مردم بیفتد، موقعیت 1400 را از دست بدهند». وی پیش از این درباره نقش دولت اوباما در بی دستاوردی برجام گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود». مرعشی در مصاحبه مذکور ادعا کرده است که «منتقدان دولت از بهبود معیشت مردم به‌واسطه مذاکره با دولت بایدن می‌ترسند»؛ سؤال اینجاست که مگر پیش از این مذاکره دولت روحانی با دولت اوباما باعث بهبود معیشت مردم شد؟! ننگ بزرگ این است که منتظر سروسامان یافتن امورمان توسط آمریکا باشیم! این نگاه طی هفت سال پیش در جامعه تزریق شد ولی دستاوردی که نداشت هیچ، بلکه موجب شد تحرک داخلی در کشور متوقف شود و توان و استعداد داخلی سرکوب گردد. تا کی باید چشم به دست اجنبی دوخت؟

نظر وزیر امور خارجه آینده آمریکا در خصوص بازگشت به برجام

سناتور «کریس کونز» از گزینه‌های «جو بایدن» برای سمت وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد؛ تنها در صورتی از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران حمایت می‌کند که این توافق برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای تهران را هم شامل شود. به گزارش «رویترز»، این سناتور دموکرات گفت بدون داشتن مسیر مشخصی در جهت پرداختن به برنامه موشکی تهران و حمایت از گروه‌های نیابتی در منطقه به برجام بازنمی‌گردیم. جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی قول داد که تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در بعضی از حوزه‌ها ازجمله توافق هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد. بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، علی‌رغم پاره‌ای اختلافات، بر سر تاکتیک‌ها با یکدیگر اختلافات راهبردی در خصوص ایران ندارند. طبق این دیدگاه، هدف نهایی هر دو حزب محدود کردن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است، اما هر یک از آن‌ها در برخی برهه‌ها از تاکتیک‌های متفاوتی برای دسترسی به این هدف استفاده کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه

فهرست ۲۰ نفره کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰/ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از تهیه فهرست بلندی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری که می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشند، خبر داد و گفت: «ضمن گفت‌وگو با آنان، میزان جدی بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌هایشان بررسی خواهد شد». وی افزود: «سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری، عبدالواحد موسوی‌لاری، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند».

عربستان: از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کنیم/ وزیر خارجه عربستان گفت: «این کشور از عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند ولی باید قبل از آن، توافق صلح دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند، محقق شود. «بن‌فرحان» همچنین از تصمیم واشنگتن برای تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن استقبال کرد و گفت که این تصمیم خیلی مناسب خواهد بود».

۶۳ درصد بیکار شده‌ها در دوران کرونا سرپرست خانوارند/ بر اساس نظرسنجی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی از افراد متقاضی بیمه بیکاری در دوران کرونا، ۶۳ درصد پاسخگویان، «سرپرست خانوار» بودند. در خصوص آمارهای بیکار شدگان، موضوع قابل‌تأمل این‌که بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی تا مهرماه ۷۵۰ هزار متقاضی بیمه بیکاری بوده‌اند، این موضوع مؤید این نکته است که حداقل ۴۶۰ هزار نفر از افرادی که در اواخر زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ شغل خود را از دست داده، به‌واسطه فعالیت در بخش غیررسمی اقتصاد و نداشتن بیمه بیکاری، از حمایت‌های اجتماعی محروم مانده‌اند.

عجایب وارداتی سال 99/ بر اساس آمارهای گمرک ایران، در ۷ ماهه سال جاری مقادیر قابل‌توجهی کالاهای دارای نمونه‌ داخلی وارد کشور شده است که ارقام بعضی از آن‌ها بسیار قابل‌تأمل است. برای مثال، در ۷ ماهه امسال حدود 5.10 میلیون دلار زردچوبه، نزدیک به ۷ میلیون دلار بادام‌زمینی، نزدیک به ۴ میلیون دلار مدادپاک‌کن و مدادتراش، نزدیک به 5.3 میلیون دلار خودتراش، مقادیر قابل‌توجهی ارز نیز برای واردات اره دستی، توپ‌های ورزشی، ترازو، تراز بنایی، جوهر خودکار و بابونه پرداخت شده است.

احکام سیاسی (سؤال 84): آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب است و عدم شرکت حرام است؟ پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات