صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۱۸

رمزگشایی از تازه ترین مواضع آنتونی بلینکن/دموکراتها و تاکتیک خلق تصاویر مجازی در قبال ایران

«راستی آزمایی غرب در پروسه بازگشت به برجام » مقوله ایست که باید به صورت مداوم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا همچنان مدعی است که واشنگتن و تروییکای اروپایی عزم راسخی برای همکاری و تعامل دیپلماتیک با تهران دارند و در موضوع "احیای برجام" نیز توپ کاملا در زمین ایران است!
بلینکن که هفته گذشته در یک نشست خبری در بروکسل حضور داشت مدعی شد که که «در رابطه با ایران ما کاملا روشن ساخته‌ایم که راه دیپلماسی باز است.وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که همه مشارکت‌کنندگان در برجام دور هم جمع شوند تا شیوه بازگشت به پایبندی مورد بررسی قرار گیرد ما به آن جواب مثبت دادیم اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند.همان‌طور که گفته‌ایم اکنون توپ در زمین آنها (ایرانی‌ها) است. باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گیرند و به پایبندی به توافق بازگردند.»

بلینکن در ادامه تاکید کرده است که اگر این اتفاق رخ دهد ( ایران درخواست غیرحقوقی و  غیرمنطقی واشنگتن را بپذیرد)، واشنگتن به دنبال انعقاد توافقی گسترده تر با کشورمان در خصوص "برنامه موشکهای بالستیک" و " فعالیتهای منطقه ای ایران" است!

تاکتیک خلق تصویر مجازی توسط دموکراتهای آمریکا
واقعیت امر این است که آنتونی بلینکن در این سخنان و موضع گیر ی های مشابه، به یک تکنیک نخ نما و قدیمی در حوزه سیاست خارجی آمریکا متوسل شده است : خلق تصاویر مجازی و جایگزینی آنها با واقعیات موجود! این اقدام، با هدف القای گزاره های نادرست به افکار عمومی دنیا و وارونه نمایی صحنه بازی صورت می گیرد. واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دموکراتها و جمهوریخواهان، بارها از این تکنیک با هدف "تحریف واقعیات موجود" استفاده کرده اند. آنها معتقدند در زمانی که دستان آمریکا به لحاظ حقوقی و سیاسی در مقابل رقبای آن خالیست، باید "تصاویر مجازی" را در حداقل زمان ممکن جایگزین  "واقعیت مبنایی" در نزد مخاطبان عام و خاص خود کنند. دولت بایدن پس از استقرار در کاخ سفید، سریعا به همین تکنیم نخ نما استناد کرد! رئیس جمهور جدید آمریکا و همراهانش از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور که تا قبل از حضور در مسند قدرت، ترامپ را بابت زیرپا گذاشتن یک توافق بین المللی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است ( برجام) سرزنش می کردند، اکنون در خصوص  "نقض اولیه برجام از سوی آمریکا" و " زیرپاگذاشتن بدیهیات حقوقی  در قبال یک سند بین المللی"  کمترین اشاره ای نمی کنند. 

تنها سخن راست بلینکن!
اما در کنار این سخنان، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با بیان اینکه با وزیران خارجه سه کشور اروپایی دیدار کرده همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا و اروپا در خصوص ایران هم‌نظرند.آنتونی بلینکن در این خصوص می گوید:
"من  جلسه‌ای با سه کشور اروپایی که [در مسئله ایران]شریکانمان هستند داشتم. همه ما، درباره ایران توافق‌ نظر بسیار زیادی داریم.ما  ( آمریکا و اروپا) خواستار تعامل با ایران هستیم ، در حالی که ایران از خودش  آمادگی نشان نداده است."
این تنها سخن راست وزیر خارجه آمریکاست! میان واشنگتن و تروییکای اروپایی در قبال برجام کاملا اتفاق نظر وجود دارد! اساسا نه تنها در دوران ریاست جمهوری بایدن، بلکه در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز تروییکای اروپایی به قطعاتی از پازل استراتژیک و تاکتیکی واشنگتن در قبال کشورمان تبدیل شده اند.
در این معادله،؛ سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه کمترین اراده ای از خود نداشته و حتی خلق ساختارهایی انتزاعی و غیرکاربردی مانند "اینستکس" را با هماهنگی مقامات آمریکایی و در راستای "خرید زمان به ضرر ایران" عملیاتی ساختند. در حال حاضر نیز مقامات آمریکایی و اروپایی با یکدیگر در تقابل با کشورمان رویکردی مشترک دارند. از این رو، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نباید در محاسبه "سیگنالها و رفتارهای بازیگران اروپایی" دچار خطا شوند. تفکیک آمریکا و تروییکای اروپایی( و متعاقبا اتحادیه اروپا ) از یکدیگر در این معادله، خطای محاسباتی بزرگی است که باید از آن اجتناب کرد.

واقعیت مشخص است
صورت مسئله در قبال برجام کاملا مشخص است! جمهوری اسلامی ایران به درستی تاکید کرده است که واشنگتن "طرف نقض کننده توافق" بوده و  در نتیجه این آمریکاست که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد .بدیهی است که  طی شدن این روند به مذاکرات دیگری نیاز ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در سخنانی مهم و حکیمانه ، بار دیگر این معادله را برای افکار عمومی دنیا صورتبندی و شفاف فرمودند :
"آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد از این ما راستی آزمایی خواهیم کرد و سپس به برجام برمی‌گردیم و این یک سیاست قطعی است. آمریکایی‌ها می‌گویند شرایط تغییر کرده و توافق قبل باید تغییر کند، قبول داریم؛ شرایط تغییر کرده، اما به نفع مردم ایران."

بهتر است در چنین شرایطی آنتونی بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی به وضوح آگاه باشند که "خلق تصاویر مجازی و دروغین" در قبال ایران و برجام نه تنها کمکی به آنها نخواهد کرد، بلکه هزینه های آنها را در نظام بین الملل افزایش خواهد داد. دموکراتها قصد دارند ضمن «بازگشت پوچ به برجام»، از ارائه هرگونه تضمینی به کشورمان مبنی بر لغو واقعی تحریمها اجتناب کنند.
 
این در حالیست که آمریکا به عنوان "طرف طغیانگر" و " نقض کننده اولیه برجام"، اساسا استدلال و مفری در مقابل منطق حقوقی و عقلایی جمهوری اسلامی ایران نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. دست و پازدنهای اخیر آنتونی بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی نیز در همین راستا قابل تفسیر است. «ارائه تضمین به ایران» در خصوص تعلیق واقعی تحریمها، خط قرمز نامرئی دولت بایدن و دولتهای آلمان، انگلیس و فرانسه محسوب می شود، حال آنکه با توجه به عدول رسمی دولت قبلی آمریکا از برجام و عدم پایبندی دولتهای اروپایی و دولت جدید آمریکا به این توافق، جایی برای اعتماد دوباره به "تعهدات پوچ طرفهای غربی" باقی نمانده است.
 
«راستی آزمایی غرب در پروسه بازگشت به برجام » مقوله ایست که باید به صورت مداوم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان مورد توجه و تاکید قرار گیرد. در صورتی که این راستی آزمایی صورت نگیرد، صرفا شاهد ارائه یک سلسله تعهدات بدون پشتوانه  از سوی طرف مقابل خواهیم بود نه «تضمین»! .این همان حقیقتی است که بایدن و همراهانش در کاخ سفید در نهایت چاره ای جز درک و پذیرش آن نخواهند داشت.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات