صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۳۵

اخبار ویژه شنبه ۲ مرداد

روزنامه کیهان **

گزارش شرق از ابهامات فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی

اعلام فهرست جدید دریافت‌کنندگان ارز دولتی، موجب ابهامات تازه در این زمینه شده است.
روزنامه شرق درگزارشی در این‌باره خاطرنشان کرد: در چند هفته گذشته ایرانیان بار‌ها شاهد افزایش شدید قیمت برخی اقلام ضروری زندگی خود بودند که این افزایش قیمت حتی فراتر از تورم و میزان رشد هرروزه یا هفتگی قیمت‌ها بود و به همین دلیل هم خبرساز شد؛ یکی از این موارد پرحاشیه، افزایش قیمت برخی دارو‌های بدون نسخه و حتی ناپدید شدن آن‌ها از بازار بود که بعدتر اعلام شد دلیل این افزایش، تغییر در شرایط اختصاص ارز دولتی است. ماجرای ارز دولتی و خبرسازی آن البته به چند ماه گذشته و یک یا دو ماجرای خاص برنمی گردد و این موضوع در سال‌های گذشته همواره شائبه‌برانگیز بوده است.
خلاصه بحث این روز‌ها و خواسته فعالان اقتصادی و همچنین رسانه‌ها را می‌توان در یک مطالبه بیان کرد و آن هم شفافیت این فهرست است. تامین ارز واردات این روز‌ها با، اما و اگر‌های بسیاری همراه است؛ جایی که حتی مسئولان مربوطه در حوزه تجارت هم درباره آن چندان تفاهمی ندارند. تجار از عدم تامین به‌موقع و تبعیض در تامین ارز کالای اساسی گلایه دارند. از سوی دیگر آمار هم ابهاماتی دارد که اعلام صریح بانک مرکزی درباره لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ و شفاف‌سازی جزئیات تامین ارز می‌تواند تا حدی پاسخگوی این ابهامات باشد. در این بین تامین ارز واردات به‌ویژه از سال ۱۳۹۷ و با اعمال محدودیت‌های ارزی و ورود ارز ۴۲۰۰ تومان از چالش‌های اصلی بوده است، جایی که به‌تدریج ارز ترجیحی از حالت عمومی در واردات خارج شد و حداقل یک سالی است که به شش قلم که عمدتا نهاده‌های تولید هستند به همراه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی محدود شد، ولی برای همین میزان محدود هم مدیریت مناسبی اعمال نمی‌شود و از عوامل اصلی انباشت و رسوب کالا در گمرک و بنادر به‌شمار می‌رود.
یک پرسش اساسی دراین باره غیرشفاف بودن عبارت «سایر» در فهرست‌هاست. به عنوان مثال بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده بود که ۱۳۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای «سایر» پرداخت شده، ولی مشخص نکرده بود که سایر، منظور کدام بخش‌ها هستند، چراکه ارز ترجیحی به‌طور خاص برای این شش قلم کالای اساسی به اضافه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی باید پرداخت شود که سهم تامین ارز بخش بهداشت و درمان هم جداگانه ۹۲۶ میلیون دلار اعلام شده است. علاوه براین نگاهی به جدیدترین آمار گمرک ایران در رابطه با وضعیت واردات کالا‌های اساسی و ارز پرداختی به آن در دوره‌ای که بانک مرکزی اعلام کرده تامین ارز ۵/۵ میلیارد دلاری انجام داده است، نشان می‌دهد که اعداد چندان با یکدیگر منطبق نیست.
آمار حاکی از آن است که آنچه بانک مرکزی برای اقلام شش‌گانه ارز ترجیحی تامین کرده عمدتا بیش از آنی است صورت گرفته است. از سویی مجموع تامین ارز شش قلم به اضافه دارو و تجهیزات پزشکی در بانک مرکزی ۵/۵ میلیارد دلار اعلام شده در حالی که مجموع این دو گروه در گزارش گمرک به حدود ۳/۷ میلیارد دلار می‌رسد که اختلاف ۱/۸ میلیارد دلاری با یکدیگر دارد.
جمع‌بندی این اطلاعات و چندین گزارش اقتصادی، از نبود اطلاعات دقیق و همچنین برخی پرسش‌های جدی درباره این اعداد و ارقام حکایت دارد و این ابهامات ضرورت شفاف‌سازی بانک مرکزی را بیشتر نشان می‌دهد.

نیوزویک: بایدن همان روند ترامپ را درباره برجام ادامه می‌دهد

مجله نیوزویک تأکید کرد دولت آمریکا باید خسارت‌های ایران در اثر نقض برجام را جبران کند، اما بایدن همان روند ترامپ را ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد به برجام برگردد.
این مجله آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن به جای این که از فرصت برای احیای روابط با ایران استفاده کند، عموما همان روند تجاوزکارانه ترامپ را ادامه داده است هرچند بایدن به عنوان معاون اوباما، نقش اساسی در جلب حمایت کنگره از برجام داشت، اما اکنون خیلی‌ها پیرامون بازگشت آمریکا به توافق با وجود ریاست‌جمهوری بایدن تردید دارند.
رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به توافقی که همتای قبلی‌اش از آن خارج شد در بهترین حالت پیچیده شده است. بسیاری از مقامات دولت او پیرامون بازگشت به توافق، دیدگاه‌های بدبینانه‌ای داشته‌اند.
جدا از میز مذاکره، بایدن اساسا همان رویکرد خصمانه دولت ترامپ را ادامه می‌دهد. ایالات‌متحده تاکنون چندین حمله به اهداف شبه‌نظامیان ایران در عراق و سوریه داشته و اعتقاد بر این است که اسرائیل هم حملاتی به اهداف ایرانی ترتیب داده است. به علاوه، بایدن تقریبا همه تحریم‌های سخت‌گیرانه ترامپ را حفظ کرده است. تحریم‌ها همچنین خرید دارو و مراقبت‌های بهداشتی را برای ایران سخت کرده است.
اوضاع وخیم اقتصادی، ارائه کمک‌های مالی و تعطیلی مشاغل را دشوار کرده است. در ماه ژوئن دولت بایدن اعلام کرد که تحریم‌های مرتبط با ارائه کمک‌های بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. با این حال، اقدامات سریع‌تر می‌تواند جان افراد بیشتری را نجات دهد.
دولت بایدن به جای استفاده از فرصت‌ها، رویکرد تهاجمی دولت قبلی را ادامه داده و تحمل وضعیت اقتصادی را برای مردم ایران سخت کرده است.
ایالات متحده باید فورا چرخشی در رویکرد خود داشته باشد و مسئولیت خسارت‌هایی که تحمیل کرده را به عهده بگیرد. دولت بایدن باید به جای نظامی‌گری و فشار اقتصادی بلکه بر ارج نهادن به مردم ایران تمرکز کند، قبل از آنکه خیلی دیر شود.
این تحلیل مجله نیوزویک با استناد به واقعیات در حالی است که آقای روحانی طی چند هفته اخیر به جای اعتراض به دولت بایدن، ادعا می‌کند که آمریکا موافق لغو تحریم‌هاست و این مجلس است که نمی‌گذارد تحریم‌ها برداشته شود؟!

راغفر: مسیر پرسنگلاخی پیش پای دولت رئیسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: راه اقتصادی پرسنگلاخی پیش پای دولت سیزدهم است.
حسین راغفر که در گذشته از حامیان دولت بوده، در روزنامه آرمان نوشت: افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم تجربه نشده در کشور طی ماه‌های آینده هشداری از سوی برخی فعالان اقتصادی است. نقدینگی‌ای که مولفه‌های مختلفی دارد و باید دید در کجا متورم شده؟ بیشترین میزان نقدینگی توسط خود بانک‌های خصوصی و بنیاد‌ها و توسط خود همین بازار سهامی که درست کرده بودند و درآمد‌های بادآورده‌ای که پیامدش بود، ایجاد شد و مهم‌تر از همه افزایش قیمت ارز بود که موجب افزایش نقدینگی طی دو سال گذشته شد. در حقیقت تمام سیاست‌هایی که بخش‌های خصوصی و دولت اتخاذ کردند، امروز این مشکلات را برای کشور به وجود آورده و طبیعتا سبب خواهد شد با توجه به اینکه نقدینگی به سمت تولید حرکت نمی‌کند و وارد خرید و فروش کاغذ به اسم سهام و سفته‌بازی و سوداگری می‌شود، تورم را به جد افزایش دهد. کاری که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم باید انجام دهد برای اینکه بتواند وضعیت را تا حدود زیادی کنترل کند، این است که در ابتدای کار اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ و کاستن از مخارج دولت را در دستور کار قرار دهد. دوم، کاهش شدید قیمت ارز و سوم، کنترل بانک‌ها و به خصوص بانک‌های بخش خصوصی است برای اینکه از خلق پول توسط این بانک‌ها ممانعت به عمل آورد و یکی از اقداماتی که قطعا دولت باید انجام دهد، همانا ادغام بسیاری از بانک‌های خصوصی است. بانک‌هایی که خودشان اغلب ورشکسته هستند و از طریق نرخ‌های بهره بسیار بالا به سپرده‌گذاران و همین‌طور فعالیت در بازار‌های سفته‌بازی و سوداگری به وضعیت موجود دامن می‌زنند؛ بنابراین دولت از جمله اقداماتی که می‌کند باید برخورد خیلی قاطع با متخلفان در این حوزه باشد.
تنها راه حل برای مواجهه با فقر؛ کنترل فساد، کاهش هزینه‌های دولت و اخذ مالیات از ثروتمندان و حذف معافیت‌های مالیاتی است و همه این‌ها از جمله اقداماتی است که دولت می‌تواند خیلی سریع نسبت به آن‌ها وارد عمل شود و درآمد‌هایی برای کمک به مردم به ویژه به تولید فراهم کند. در حقیقت اقداماتی مثل پخش پول که دولت دوازدهم به این دسته از اقدامات متوسل شد، جواب نمی‌دهد و باید که اقدامات اساسی‌تری صورت بگیرد و طی دو، سه سال آینده یک وضعیت اضطراری اعلام شود. دولت‌ها با واگذاری مسئولیت اجتماعی مسئول اصلی بحران کنونی هستند؛ بنابراین یک تغییر جهت اساسی باید در جهت‌گیری‌های دولت سیزدهم به وجود آید.

روحانی، رکورد رکود و تورم را با هم شکست!

روحانی ضمن رکوردشکنی تورم درباره قیمت اقلام مختلف، دولت را با بالاترین نرخ تورم در ۲۵ سال اخیر تحویل رئیسی می‌دهد.
روزنامه خراسان ضمن یک بررسی اقتصادی می‌نویسد: بررسی داده‌های قیمتی از اقتصاد هشت سال دولت روحانی، تصویری در مجموع تاریک را پیش رو قرار می‌دهد. اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم به مدد رکود اقتصادی و نیز نتیجه موقتی برجام، توانست پای به محدوده تورم تک‌رقمی بگذارد، اما در ادامه، موجب شکل‌گیری سونامی قیمت‌ها در سه سال پایانی این دولت شد.
در واقع اشکال کار اینجا بود که در سایه ساختار‌های نامناسب اقتصادی، متوقف شدن رشد نقدینگی از منظر کنترل پایه پولی و متوقف شدن بخش مسکن، به قیمت قفل شدن اقتصاد تمام شد.
اما باز این تمام ماجرا نبود. جدای از کنترل رکودزای تورم، اقتصاد با یک تهدید دیگر نیز در دولت روحانی روبه‌رو شد و آن، فعال شدن بمب تورم با چاشنی نرخ ارز بود. دلاری که نرخ آن سال‌ها به مدد ارزپاشی‌های دولت به طور مصنوعی کنترل شده بود، آماده آن بود تا با یک شوک، سونامی خطرناکی از تورم، با اهرم رشد هزینه‌های تولید را به راه بیندازد. متاسفانه همین واقعه نیز رخ داد و این زخم پنهان اقتصاد در سال ۹۷ سر باز کرد. در پی این رویداد، ابتدا کالا‌هایی که به طور مستقیم با نرخ ارز مرتبط بودند مانند کالا‌های وارداتی با جهش قیمت و کمبود مواجه شدند. سپس به مرور زمان، دیگر کالا‌ها تب افزایش قیمت به خود گرفتند. در این میان، دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تلاش زیادی کرد تا شوک قیمت هرچه بیشتر از مردم دور بماند، اما فاصله بسیار زیاد این سیاست با اصول مدیریت علمی اقتصاد از یک‌سو و نیز وجود عواملی نظیر حفره‌های سفته‌بازانه اقتصاد (که درمان مالیاتی آن هم با توجیهاتی نظیر پرهیز از سرک کشیدن به حساب‌های مردم کنار گذاشته شده بود) از سوی دیگر عملا تدبیر دولت برای کنترل قیمت اقلام اساسی را ناکام گذاشت، مفسده‌های بزرگ رانت را در اقتصاد ایران درست کرد. در هر حال، دولت دوازدهم در شرایطی اقتصاد را تحویل دولت بعد می‌دهد که با تب تورمی بی‌سابقه در ۲۵ سال اخیر یعنی ۴۳ درصد در خرداد روبه‌رو شده است. مهم‌تر از آن، عقب‌ماندگی قدرت خرید کالا‌های اساسی و بادوام، ازدواج جوانان، معیشت عمومی جامعه و توسعه منابع انسانی کشور را با خطر جدی مواجه کرده است. معضلی که حل آن، نیازمند اقدام اساسی در ساختار‌های اقتصاد و بازنگری در بدنه سیاست‌گذاری و اجرای دولت بعدی است.

آرمان: افزایش حقوق بدون تامین منابع، تورم‌زاست

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: افزایش حقوق بازنشستگان در ماه‌های پایانی دولت روحانی، بدون در نظر گرفتن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز آن انجام گرفته و می‌تواند برای صندوق بازنشستگی خسارت‌بار باشد.
روزنامه آرمان می‌نویسد: همســان‌ســازی حقــوق بازنشستگان در حالی در سال ۹۹ مصوب شد و در مهرماه سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اجرای آن را بلاغ کرد که بر این اساس قرار بود تا مرحله دوم همسان‌سازی در سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا گذاشته شود و در این راستا دولت در لایحه بودجـــه ۱۴۰۰ برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ۹۰ هزارمیلیارد تومان منابع در نظر گرفته بود که در کمیسیون تلفیق با افزایش ۶۰ هزارمیلیاردی به ۱۵۰ هزارمیلیاردتومان رسید، اما با گذشت ۴ ماه از سال و با وجودی که تورم ۵۰ درصدی شکاف طبقاتی و خط فقر را به ۱۰ میلیون تومان رسانده همچنان این مرحله از همسان‌سازی محقق نشده است.
البته هیات وزیران در تیرماه امسال به‌منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران، لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به تصویب رساند و این لایحه نیز در مجلس به تصویب رسید؛ بنابراین همسان‌سازی حقوق از این پس در تمامی دولت‌ها الزامی خواهد شد در واقع اگرچه این قانون می‌تواند بخشی از نگرانی‌های بازنشستگان را مرتفع کند، اما آنچه مسلم است تعویق اجرای این طرح به افزایش مشکلات این بخش از جامعه دامن خواهد زد. موضوعی که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل تعویق آن را باید در کسری بودجه دولت و مشخص‌نبودن منابع اجرای این مصوبه جست‌وجو کرد.
یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعــی، در این زمینه مــی‌گوید: بحث صندوق‌های بازنشستگی بحث بسیار پیچیده‌ای برای کشور شده است؛ ۲ صندوق بــازنشستگی کشوری و لشکــری در سال ۹۹، ۹۰ هزار میلیارد تومـــان و امسال حدود ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از دولت دریافت کردند و این جدای از رقمی است که برای متناسب‌سازی تخصیص داده شــد که با احتســاب آن، دریافتی آن‌ها امســال به بالای ۲۶۶ هزار میلیارد تومان رسید و درسال ۹۹، به ۱۴۰ هزار میلیارد رسید.
در حالی که باید به سمت اصلاحات در نظام بازنشستگی برویم، اما طرح همسان‌سازی اجرا شد و جهش بدی در نظام صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کرد. اصلاحاتی که برای صندوق‌ها نیاز است باید خواه ناخواه انجام شود و این فرصتی بود که این طرح به بسته‌ای تبدیل شود که هم یارانه در آن باشد و هم اصلاحات، اما دوستان بدون هیچ برنامه‌ریزی اقدام به انجام اینکار کردند که این فرصت از دست رفت. خود بازنشسته‌ها هم از تبعات این موضوع مستثنا نیستند، چون درست است که حقوقشان افزایش یافته، ولی بار مالی این طرح، قدرت خریدشان را در آینده کاهش خواهد داد، زیرا منابع درستی برای این طرح در نظر گرفته نشده است. منابعی که برای صندوق‌ها در نظر گرفته شده، قابل دسترس نیست، همین الان هم سازمان تامین اجتماعی می‌گوید بسیاری از شرکت‌هایی مانند هپکو که به ما داده شد بورسی نبودند که بتوانیم آن‌ها را بفروشیم و فرآیند بورسی‌شدن آن‌ها یکی دو سال طول می‌کشد، اما صندوق‌ها باید سرماه حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند. تلاش‌هایی که برای دائمی‌شدن انجام می‌شود به ضرر خود بازنشسته‌ها است، چون منابع آن تامین‌نشده و اگر به این شکل دائمی شود خودش یک مصرف دائمی برای بودجه ایجاد خواهد کرد که منجر به کسری بودجه می‌شود و جبرانش از محل تورم خود قدرت خرید بازنشستگان را کاهش خواهد داد.

********************

روزنامه وطن امروز**

آمریکا یک شهروند کانادا را به اتهام نقض تحریم‌های ایران محکوم می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد یک شهروند کانادا اتهام خود را در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق تلاش برای صادر کردن کالا‌های آمریکایی به ایران پذیرفته است. به گزارش فارس، وزارت دادگستری آمریکا، آرش یوسفی‌جم را که ۳۳ سال دارد، به نقض «قانون اختیارات اضطراری اقتصادی» و «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» متهم کرده است. آرش یوسفی‌جم متهم است به همراه چند نفر دیگر کالا‌هایی را از ۳ شرکت آمریکایی تهیه و آن‌ها را به ایران ارسال کرده است. مطابق مستندات دادگاه، متهمان کالا‌ها را ابتدا از ایالات‌متحده به امارات منتقل کرده و سپس آن را به ایران ارسال کرده‌اند تا بتوانند مقصد نهایی این کالا‌ها را پنهان کنند. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده حکم آرش یوسفی قرار است ۱۱ صبح روز ۱۴ اکتبر اعلام شود. وی ممکن است به تحمل حداکثر ۵ سال حبس و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شود.

***

معاریو:
تلاش‌های نتانیاهو برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران شکست خورد

تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کردند اقدامات بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران نتایج معکوسی در پی داشته است. به گزارش تسنیم، تحلیلگران روزنامه معاریو در ۲ یادداشت جداگانه که طی چند روز گذشته منتشر شد به نقد عملکرد نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن را شکست‌خورده توصیف کردند.
«یتسحاق بن نیر» تحلیلگر این روزنامه عبری‌زبان در یادداشتی تحت عنوان «به‌رغم اقدام نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای... چرا ما به چنین شرایطی رسیدیم؟» نوشت: با وجود تمام اقدامات نتانیاهو، امروز دولت ایران از لحاظ فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت قوی‌تر و به تبع آن برای اسرائیل خطرناک‌تر شده است.
«الون بن دیوید» دیگر تحلیلگر اسرائیلی هم چند روز قبل در همین باره نوشته بود: برنامه هسته‌ای ایران را در زمان ورود بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در ۱۲ سال پیش و شرایط و نقطه‌ای که امروز به آن رسیده بسنجید تا بدانید نتانیاهو در ۱۲ سال چه می‌کرده است؟ او اعتراف کرد به‌رغم تمام اقدامات (ادعایی) اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در بعد هسته‌ای به پیشرفت‌های زیادی رسیده است. او در این رابطه نوشت: سال ۲۰۰۹ زمانی که ایهود اولمرت نخست‌وزیری را به بنیامین نتانیاهو تسلیم کرد، ایران به طور بالفعل برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده بود، اما این برنامه در شرایط اولیه آن قرار داشت؛ ایران حدود یک هزار سانتریفیوژ از نوع تقریبا کم‌سرعت در اختیار داشت که اورانیوم را در سطوح بسیار پایینی غنی‌سازی می‌کردند. این تحلیلگر در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات ادعایی اسرائیل در دوره اولمرت و بعد از آن یعنی در دوره نتانیاهو، اعتراف کرد ترامپ با وجود تمام اقداماتش حاضر نشد به ایرانی‌ها حمله کند تا آنکه ایران سال ۲۰۱۸ به‌رغم تمام تحریم‌های اعمال‌شده، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر خود را وارد مدار کرد تا ۳ تن مواد غنی شده تا سطح ۶۰ درصد را تولید و ذخیره کند.

***

سفارت روسیه:
وجود ایران و هند برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان مهم است

سفارت روسیه در دهلی‌نو با اشاره به حمایت منطقه‌ای از صلح افغانستان اظهار داشت وجود ایران و هند برای تسهیل مذاکرات صلح در تروئیکای توسعه‌یافته می‌تواند تاثیرگذار باشد. به گزارش تسنیم، «دیمیتری سولدوف» سخنگوی سفارت روسیه در دهلی‌نو گفت پیشنهاد مسکو برای حضور ایران و هند در تروئیکای توسعه‌یافته برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، ظرفیت این گروه را افزایش می‌دهد. وی در ادامه همچنین از دعوت ایران و هند برای پیوستن به تروئیکای این کشور خبر داد.
مسکو در قالب تروئیکا که اعضای آن شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکاست، تلاش می‌کند این گروه را توسعه ببخشد. به گزارش اسپوتنیک، سولدوف خاطرنشان کرد که روسیه در همکاری با هند درباره سازوکار مذاکرات با محوریت صلح افغانستان متعهد است. سخنگوی سفارت روسیه در هند ادامه داد با توجه به شرایط رو به وخامت افغانستان، مأموریت شکل دادن به یک اجماع منطقه‌ای جهت حمایت از مذاکرات بین‌الافغانی ضروری‌تر شده است. پیشنهاد مسکو برای پیوستن ایران و هند به‌عنوان اعضای جدید تروئیکای توسعه‌یافته، چند روز پس از آن است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تاشکند گفته بود در حال گفتگو درباره وارد شدن بازیگران خارجی بانفوذ دیگری در این گروه است.

***

تخت روانچی:
از مردم و دولت کوبا حمایت می‌کنیم

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران قاطعانه از مردم و دولت کوبا در مبارزه علیه اقدامات غیرقانونی آمریکا حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست فوق‌العاده روز چهارشنبه سفرای کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد، با اشاره به ماهیت خصمانه و تحریک‌آمیز سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا، این سیاست‌ها را نقض آشکار هنجار‌ها و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل و تضعیف‌کننده حقوق بشر و دموکراسی دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع و همبستگی خود را با مردم و دولت کوبا در مبارزه علیه اقدامات آمریکا اعلام می‌دارد. وی گفت: «ایالات‌متحده طی چندین دهه تحریم‌های گوناگونی را علیه برخی کشور‌های جنبش عدم تعهد حتی در شرایط غم‌انگیز شیوع کرونا اعمال و رنج و سختی‌های ویرانگری را به آن‌ها تحمیل کرده است. آمریکا با اعمال تحریم‌های شدید تجاری، محدودیت‌های مالی، مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر و سایر اقداماتی که هدفی جز تضعیف اراده و استقلال کشور‌ها ندارد، این روند را تسریع کرده است که نمونه بارز آن را مشخصا درباره ایران طی ۴۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم.

********************

روزنامه خراسان**

هشدار کمبود شدید دام و گوشت در ماه‌های آینده

مهر – مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به کشتار گسترده بره‌ها، گفت: بین سه تا شش ماه آینده با کمبود شدید در حوزه عرضه دام و گوشت مواجه می‌شویم. «مجتبی عالی» قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده را برای دامداران ٨٠ هزار تومان دانست و افزود: هم اکنون حداکثر قیمتی که گوسفند را از دامداران می‌خرند، کیلویی ۵٠ هزار تومان است.

بازار سیمان کشور در دست ۳۰ واسطه

تسنیم - رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان با اشاره به مشکلات گرانی و کمبود سیمان گفت:​ در کل کشور ۳۰ نفر واسطه در بازار سیمان وجود دارند که بیش از ۱۵ سال است بازار را در دست دارند که مصرف کننده و تولید کننده را نابود کرده اند.

انگلیس طلا‌های ونزوئلا را بالا کشید

فارس - انگلستان از سال ۲۰۱۹، خوآن گوآیدو را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌داند و از تحویل طلا‌های این کشور به دولت مادورو خودداری می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، دولت انگلیس باز هم اعلام کرد، به حمایت از خوآن گوآیدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا ادامه خواهد داد و از تحویل ۱.۲ تن دلار طلای ونزوئلا که در بانک مرکزی این کشور قرار دارد خودداری خواهد کرد.

دور ریز ۲.۵ میلیارد تن مواد غذایی در جهان

ایسنا - یافته‌های یک گزارش جدید نشان می‌دهد بیش از ۲ میلیارد تن مواد غذایی در جهان بدون این که مصرف شوند، دور ریخته می‌شوند. براساس این یافته ها، حدود ۵/۲ میلیارد تن مواد غذایی معادل حدود ۴۰ درصد تولید، در مزارع از بین می‌رود یا توسط فروشندگان و مصرف کنندگان جهان دور ریخته می‌شود.

هشدار درباره فساد موز‌های دپو شده در گمرک

ایسنا -گمرک در مکاتبه‌ای با اشاره به حجم چند هزار تنی موز موجود در گمرک، از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است تا با توجه به فسادپذیر بودن این کالا و وضعیت جوی که در گمرک‌های جنوبی وجود دارد موضوع بررسی و به قید فوریت نتیجه اطلاع داده شود.

********************

روزنامه ایران**

راهکاری‌های پیشنهادی استادان دانشگاه‌های کشور برای خوزستان

خبر اول اینکه، گروهی از استادان دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ای خطاب به رؤسای قوا و مردم ایران درباره اتفاقات اخیر خوزستان نوشته‌اند: ما متخصصان علوم مختلف، درخواست می‌کنیم که شورای راهبردی برای حل بحران از بدنه متخصص تشکیل و آمادگی خود را برای ارائه راهکار‌های کارشناسی، جهت کاهش آلام مردم، اعلام می‌داریم و همواره در کنار آنان هستیم.
به گزارش «ایران» بخشی از راهکار‌های پیشنهادی استادان دانشگاه به شرح زیر است؛ پرهیز از از هر نوع برخورد خشونت‌آمیز با مردم، پرداخت خسارت به کسب و کار‌های کشاورزی، مشروط بر عدم استفاده آن‌ها از آب، آبرسانی برای شرب جزو اقدام‌های فوری باشد، واگذاری مدیریت مصرف آب به خود مردم و کشاورزان، تمام تونل‌های در دست اقدام، طی یک مصوبه، متوقف و برای همیشه از دستور خارج شوند و انتقال کنونی، مشروط بر انتقال آب شرب باشد.
این بیانیه افزوده: در یک مصوبه، سد گتوند تعیین تکلیف شود، صادرات محصولات با آب‌بری بالا ممنوع شود یا مشروط بر اینکه از طریق گلخانه یا روش‌های بهینه رقابتی آب، تولید شوند و مجوز صادرات اخذ کنند. سرمایه‌گذاری لازم برای کاهش آلودگی و شوری آب، توزیع متناسب آب کشاورزی، مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری آب، اصلاح کشت، کشت‌های مقاوم به شوری، ترمیم فرسودگی کانال‌های آب کشاورزی و خطوط لوله آب شرب، آب‌شیرین‌کن‌ها از دریا و اصلاح و بازسازی فاضلاب‌های شهری، انجام شود. در شیوه حکمرانی آب باید تجدیدنظر اساسی انجام شود. بحران کم‌آبی خوزستان، دیگر استان‌های کشور (ازجمله، چهارمحال و بختیاری، گیلان و مازندران) را نیز تهدید می‌کند؛ چون طرح‌های مشابهی برای انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های این استان‌ها نیز اجراشده است.

موضع‌گیری امریکا درباره وقایع خوزستان

خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد این کشور از روند اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا، «ند پرایس» در اظهاراتی مدعی شد: «ما در حال رصد گزارش‌ها در خصوص اعتراض‌های استان خوزستان در ایران هستیم و از تجمعات و اعتراض‌های ایرانی‌ها حمایت می‌کنیم.» همزمان کاخ سفید هم در بیانیه‌ای با اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا برای تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان، ادعا‌هایی را علیه نقش کشورمان در لبنان مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در این بیانیه با مطرح شدن ادعا‌هایی علیه نقش ایران در منطقه آمده است: برخی فعالیت‌های ادامه دار، از جمله انتقال تسلیحات توسط ایران به حزب‌الله که شامل سامانه‌های تسلیحاتی پیچیده‌ای نیز هستند، به تضعیف استقلال لبنان و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و تهدیدی غیرمعمول و خارق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی امریکا ایجاد می‌کنند.
همچنین یک مسئول عالیرتبه در وزارت دفاع امریکا مدعی شد که ایران از حملات به نیرو‌های امریکایی در منطقه حمایت می‌کند.

هیچ قراردادی با کویت برای انتقال آب بسته نشده

شنیدیم که، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات ادعای انتقال آب ایران به کویت با قراردادی ۳۰ ساله را تکذیب کرد.
به گزارش جماران، محمدعلی ابطحی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «هروقت تقّی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع: هیچ قرادادی با کویت در مورد انتقال آب بسته نشده.»

دعوت روسیه از ایران و هند برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان

با خبر شدیم که، «دمیتری سولودوف»، سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو از دعوت ایران و هند توسط مسکو برای پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان خبر داد.
به گزارش ایسنا، «سولودوف» در این‌باره گفت که وجود تهران و دهلی نو به‌عنوان اعضای گروه بین‌دولتی موسوم به «تروُیکا» برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان، می‌تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه در همکاری خود با هند درخصوص سازوکار گفتگو حول مسأله افغانستان متعهد و قابل اعتماد است، توضیح داد: «با توجه به شرایط رو به وخامت در افغانستان، مأموریت شکل‌دادن به یک اجماع منطقه‌ای جهت حمایت از مذاکرات درون‌افغانی هر روز حیاتی‌تر می‌شود.» گروه ترویکا اکنون شامل روسیه، چین، پاکستان و امریکا می‌شود.

محاکمه شهروند ایرانی-کانادایی به اتهام نقض تحریم‌ها

دست آخر اینکه، امریکا اعلام کرد که یک شهروند ایرانی-کانادایی ساکن کانادا، اتهام خود مبنی‌بر نقض تحریم‌های امریکا از طریق صادرات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به ایران را پذیرفته و به جرم خود اعتراف کرده است.
به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری امریکا پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای نوشت که آرش یوسف جم، یک ایرانی دوتابعیتی ۳۳ ساله که در انتاریو زندگی می‌کند طرح خرید کالا از سه شرکت امریکایی و صادر کردن آن‌ها به ایران را داشته است. به گفته دادگستری امریکا او سعی داشته با ارسال این کالا‌ها به امارات و سپس از آنجا به ایران، مقصد نهایی این کالا‌ها را پنهان کند. حکم این دوتابعیتی در تاریخ ۱۴ اکتبر صادر خواهد شد و ممکن است به حداکثر پنج سال حبس در زندان فدرال امریکا و پرداخت جریمه نقدی ۲۵۰۰۰۰ دلاری محکوم شود.

********************

روزنامه شرق**

آمریکا وزیر دفاع و یگان ویژه وزارت کشور کوبا را تحریم کرد
نخستین گام بایدن در آمریکای لاتین

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ژنرال «آلوارو لوپز می‌یرا» وزیر دفاع کوبا و یگان ویژه نیرو‌های وزارت کشور را به‌دلیل «نقض حقوق بشر» در سرکوب اعتراضات ضد‌حکومتی در ماه جاری تحریم کرده است. این نخستین گام عملی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در راستای اعمال فشار بر دولت کمونیستی کوبا و اعلام همبستگی با معترضان به‌شمار می‌رود.
هزاران نفر از مردم کوبا یازدهم و دوازدهم جولای در اعتراض به محدودیت‌های ایجادشده در رابطه با ویروس کرونا، سرعت واکسیناسیون و آنچه بی‌توجهی دولت نامیده‌اند، در خیابان‌های هاوانا، سانتیاگو و دیگر شهر‌های این کشور دست به تجمع زدند و شعار «آزادی» و «مرگ بر دیکتاتوری» سر دادند.
این بزرگ‌ترین تظاهرات ضد‌حکومت کمونیستی کوبا ظرف سه دهه گذشته محسوب می‌شود که در جریان آن معترضان خواستار استعفای میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری، شدند. کوبا در دو سال اخیر با بحران اقتصادی عمیقی دست به گریبان بوده است. دولت این کشور ویروس کرونا و تحریم‌های ایالات متحده را عامل اصلی بحران فعلی می‌داند، اما مخالفان می‌گویند که بی‌کفایتی حاکمان و نظام تک‌حزبی کوبا به بروز چنین بحرانی منجر شده است.
جو بایدن در بیانیه‌ای گفته است: «این تازه اول راه است. آمریکا به تحریم کسانی که مسئول سرکوب مردم کوبا هستند، ادامه می‌دهد». کاخ سفید پیش از این گروهی را تشکیل داده بود که راه‌های ارسال پول به کوبا را ازسوی بستگان کوبایی- آمریکایی‌شان بررسی کند، بدون اینکه مجبور به تعامل با بانک‌های دولتی کوبا شوند. گفته می‌شود که آمریکا در‌عین‌حال به دنبال راهی است تا دسترسی به اینترنت را در این کشور آزاد نگه دارد.

در نخستین مصاحبه از زمان انتصاب
مدیر سیا: پیشروی طالبان نگران‌کننده است

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا گفت پیشروی‌های جنبش طالبان در افغانستان او را نگران کرده است. برنز تأکید کرد: روند‌هایی که همه ما امروز شاهدش هستیم، مطمئنا نگران‌کننده هستند. طالبان در‌حال کسب پیشروی‌های نظامی چشمگیر است. آن‌ها احتمالا قوی‌ترین موضع نظامی خودشان را از سال ۲۰۰۱ تاکنون دارند. برنز اضافه کرد که آمریکا با هدف جمع‌آوری اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی قابلیت‌های چشمگیری را در افغانستان و اطراف آن حفظ خواهد کرد. او همچنین گفت که اعتقاد دارد دولت افغانستان ظرفیت نظامی لازم برای دفع طالبان را به شرط اینکه «از قدرت اراده سیاسی و اتحاد رهبران برای مقاومت‌کردن در برابر طالبان برخوردار باشد» دارد. او گفت، بخش دیگری از تیم، تحت رهبری یک مقام ناشناس که «یک دهه قبل تعقیب موفقیت‌آمیز بن‌لادن را رهبری کرد» متمرکز بر یافتن مسئولان پشت این حملات و شناسایی تکنولوژی‌ای که آن‌ها استفاده کرده‌اند، است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات