صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۲۵

اخبار ویژه ۴ شهریور

روزنامه کیهان**

وقاحت بانیان سوء‌مدیریت اقتصادی در حمله به دولت رئیسی!

یکی از نشریه‌های اقتصادی که‌اشخاص نزدیک به دولت حسن روحانی در هیئت سیاستگذاری آن فعالیت دارند، هنور دولت سیزدهم کابینه خود را تشکیل نداده، حملات خود را به دولت آغاز کرده‌است!
به گزارش روزنامه جوان، دولتی که هنوز رسماً کابینه خود را تشکیل نداده است و درگیر اخذ رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی خود از مجلس است در یکی از نشریات هفتگی اقتصادی به شکل غیر منصفانه‌ای مسئول وضعیت کنونی اقتصاد ایران معرفی شده‌است، شاید این موضوع خنده‌دار باشد، اما حملات زودهنگام به دولتی که هنوز تشکیل نشده، نشان از آن دارد که گویی برخی از رسانه‌ها قصد دارند انصاف را در پیشگاه منافع حزبی و گروهی و جناحی و اقتصادی خود ذبح کنند که این اتفاق دور از شأن یک رسانه است.
البته افکار عمومی با این دست رفتار‌ها ناآشنا نیست و خوب به یاد دارد که هیئت سیاستگذاری نشریه اقتصادی مذکور که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ سرتاپای سیاست‌های دولت دهم را زیر سؤال می‌برد و مدعی بود که اگر بخت یارشان باشد و سکان اجرایی در اختیارشان قرار بگیرد، اقتصاد ایران را به گلستان تبدیل می‌کند، طی هشت سال گذشته بلایی بر سر اقتصاد ایران آورد به طوری که کارشناسان اقتصادی مجرب و منصف و مستقل معتقدند که دولت سیزدهم تا مدت‌ها باید با آثار منفی سیاست‌های‌اشتباه عملیاتی شده از سوی دولت روحانی دست و پنجه نرم کند و به اصطلاح مشغول آوار‌برداری از اقتصاد ایران باشد.
طرح مباحث صرفاً نظری در حوزه اقتصاد موجب شد تا دولت و مردم و نمایندگان مردم در خانه ملت به برخی از اعضای شورای سیاستگذاری نشریه فوق تا سطح وزیر یا مشاور ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس‌پژوهشکده پولی اعتماد کنند، اما ماحصل آنچه در هشت سال اخیر گذشت رشد اقتصادی صفر درصد با افزایش حجم بدهی‌های ملی و تورم‌های عمومی و بخشی بسیار قابل‌ملاحظه بود به طوری که امروز در اثر اصلاح نکردن نظام مالیه ایران تأمین کسری بودجه کشور پولی‌سازی شده است و در سه ماه ابتدایی سال جاری دولت روحانی قریب به ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده‌است که به همین میزان پایه پولی رشد داشته حال اگر رقم مذکور را با ضریب فزاینده پولی حدود ۸ ضرب کنیم، نقدینگی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پدید می‌آید این حجم از خلق نقدینگی تنها در سه ماهه ابتدایی سالجاری نوبر است و باید گفت دولت روحانی وقتی سرکار آمد حجم نقدینگی تنها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما امروز به لطف بی‌تفاوتی دولت روحانی به اصلاح مالیه تنها در یک فصل حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شود! بیخود نیست که قدرت خرید مردم در سال ۱۴۰۰ به مراتب از سال ۱۳۹۰ کمتر است. شورای سیاستگذاری نشریه اقتصادی مورد بحث اگر واقعاً معتقدند که اقتصاد ایران در برهه حساسی به سر می‌برد باید به جای اینکه آدرس غلط به مخاطب بدهند و دولت تشکیل‌نشده را دلیل مشکلات کنونی اقتصاد ایران معرفی کنند بر حسب انصاف از حقایق اقتصاد ایران بگویند و راه را برای بازگشایی گره‌های کور جهت دستیابی به پیشرفت و توسعه
ترسیم کند.

پراید ۱۵۰ میلیونی نتیجه گاندوبازی مدعیان تدبیر

آخرین یادداشت محمد جواد ظریف در روز‌های پایانی وزارتش، با انتقادات مخاطبان در فضای رسانه‌ای مواجه شد.
او چند روز قبل در اینستاگرام نوشت: «در این واپسین روز‌های خدمت در کسوت وزیر امور خارجه، از همه شما مردم خوب ایران، برای بزرگواری‌ها و بنده نوازی‌های سخاوتمندانه‌تان سپاسگزاری می‌کنم و همزمان برای تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها پوزش می‌خواهم و درخواست گذشت و حلالیت دارم. حتماً در هشت سال گذشته به همه اهداف خود در سیاست خارجی نرسیدیم. تاریخ، هم در مورد ارزش دستاورد‌های ما و هم در مورد علل ناکامی‌های ما قضاوت خواهد کرد. ولی همیشه در حد توان همراه با همکاران خوب و لایقم کوشیدیم سیاست خارجی موجب ارتقای آرامش، سلامتی و رفاه مردم باشد و از حقوق ملت، اقتصاد ملی و توسعه کشور پاسداری کند. آرزو داشتیم لبخند بر لبانتان بنشانیم و جلوه غرور ملی را در وجودتان ببینیم. می‌دانم که پاره‌ای از کارهایم را نپسندیدید: گروهی از راه رفتنم با آقای کری رنجیدید و جمعی از استقبال و بدرقه‌ام از نمایندگان طالبان. گروهی از برجام به خروش آمدید و جمعی از کنوانسیون خزر و توافق ۲۵ ساله. می‌دانم که برخی از حرف‌هایم برای گروه‌هایی از شما گران آمده است: جمعی زبان تیزم در برابر قدرت‌های جهانی را تندروی دانستید و گروهی اعلام آمادگی‌ام برای مذاکره را وادادگی. گروهی از اینکه گفتم «خودمان انتخاب کردیم» بر آشفتید و جمعی از انتقال صادقانه تجربیات و یافته‌هایم - آن هم در یک مصاحبه محرمانه برای کارگزاران آینده - خشمگین شدید».
جهان‌نیوز نظر مخاطبان خود درباره این موضع ظریف را جویا شده که گزیده‌ای از این نظرات را می‌خوانید:
* زبان شما در برابر قدرتمندان خارجی ابدا هم تیز نبود، اتفاقا بر عکس زبان شما در برابر منتقدان دلسوز داخلی بسیار تیز... بود.
* ما شما را نمی‌بخشیم آنجایی که کم‌لطفی کردی به اسطوره مقاومت.
* هر داستانی پایانی داره، ولی داستان قیامت برای کسانی که بد عمل کردند همیشه تازه و سوزان خواهد بود...
* ظریف پاسخگو باشد چطور ترامپ بی‌هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد و تحریم‌ها را تشدید کرد؟!
* امیدوارم شما‌ها دیگر هرگز برنگردید!
* نتیجه مذاکره ۸ ساله ایران با آمریکا، کشور‌های اروپایی و... قیمت پراید ۱۵۰ الی ۱۵۵ میلیون تومان رسید.
* خدا را شکر که رفتی. همین
* یک حلالیت طلبی بزرگ به سردار شهید حاج قاسم عزیز بدهکاری.
* آقای ظریف شما خودت را درست ارزیابی نکردی استحاله شدن در غرب وحشی هیچ نفعی برای هیچ کشوری ندارد
* برای تخریب وجهه و برند انقلابی ایران اسلامی حلالت نمی‌کنم.
* حلال نمی‌کنیم این فشار اقتصادی این وضعیت فرهنگی و... ناشی از عملکرد شماست.
* بله درسته، ایرانیان ۸ سال حرص خوردند از دست ایشون و همراهانش...
* حتماً در ۸ سال گذشته به همه اهداف خود در سیاست خارجی نرسیدیم؟ مگه هدف داشتید؟! کدوما؟
* آری اوج زبان تیز شما در مقابل استکبار جهانی! این بود: هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید!
* زبان تیزم در برابر قدرت‌های جهانی!
* فقط یک سؤال را جناب ظریف پاسخ دهند خروجی ۸ سال اخیر وزارت شما چه بوده؟ ارتقاء درجه گذرنامه ایرانی؟ تغییر ادبیات دشمن، کاهش تهدیدات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی... ضربه‌ای زدید که تاریخ فراموش نمی‌کنه
* آقای ظریف نظرتان درباره جو جاسوسی موجود در میان مدیران دولت روحانی خصوصا در وزارت خارجه چه بود توضیحی بدهید ممنون میشم!
* اره واقعا حلال کردنش سخته.. زانو زدن جلوی امیر کویت/ تو ایران پولشویی زیاده/ آمریکا با یه بمب همه چیز رو نابود میکنه/ قدم زدی با کری/ اعتماد به آمریکا /احتمال مذاکره با ترامپ بعد از شهادت حاج قاسم/ استعفا همزمان با سفر بشار/ ماجرای میدان و دیپلماسی.
* آقای ظریف قدرت و فرصت خدمت رو داشتید، ولی با عملکرد منفعلانه‌تان مردم رو گرفتار و دشمنان ایران را جری‌تر و گستاخ‌تر کردید!
* در این روز‌هایی که با دیدن سریال گاندو ۲ ابعاد گسترده‌تری از نفوذ در وزارت امور خارجه و دولت برایمان روشن می‌شود به نظرم اولین مطالبه مردم باید پاسخگو بودن مدیران دولت باشد.
* آقای ظریف چه دلیلی دارد که شما را حلال کنیم وقتی که گره تمامی مشکلات اقتصادی را به کدخدا و غرب گره بستید؟!
* اگه واقعا پشیمونی اول سکه‌هایی که از بیت‌المال گرفتی پس بده.
* نتیجه اطمینان به دشمن جز خسران برای کشور نتیجه دیگری ندارد!
* فقط بگو ارزش ۱۰۰ تا سکه‌ای که گرفتید الان چند تومانه دیگه نیازی به قضاوت تاریخ نیست.

تقلید روحانی از گورباچف کشور را گرفتار کرد

سایت وابسته به صادق خرازی (معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات) در تحلیلی تصریح کرد دولت روحانی در دام تعامل منفعلانه با آمریکا گرفتار شد و همین تحریم‌ها را شدت بخشید. او به جای عبرت از میراث شوم گورباچف در شوروی سابق، به تکرار آن پرداخت و امید است روح گورباچف حلول کرده در روحانی، از سیاستگذاری عمومی ایران دور شود.
سایت دیپلماسی ایرانی در تحلیلی با عنوان «حلول روح گورباچف در روحانی» می‌نویسد: مذاکرات هسته‌ای ایران و نتیجه آن یعنی آنچه تحت نام برجام طی شش سال اخیر (از تیرماه ۱۳۹۴) پیگیری شده را باید فرآیندی دانست که پیشینه آن طی چند دهه اخیر قابل مشاهده و بررسی است. این تعامل، نامتقارن بود. نمونه وضعیت کنونی (شش سال اخیر) را می‌توان با دوره ریاست میخائیل گورباچف در پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی مقایسه کرد. گورباچف که رهبر حزب کمونیست شوروی محسوب می‌شد، سیاست مذاکره و تعامل غیر هم‌سطح یا نامتقارن با غرب به‌ویژه آمریکا را در پیش گرفته و به شدت به آمریکا گرایش پیدا کرده بود. این گرایش، چنان گسترده بود که رسانه‌های عمومی غربی، گورباچف را به عنوان «مرد سال و محبوب افکار عمومی» خود معرفی می‌کردند و به تهییج وی برای غرب‌گرایی، می‌پرداختند. گرایش به غرب و عدم توجه به واقعیات، موجب شد تا شوروی که یکی از دو ابرقدرت جهان محسوب می‌شد، به جای استفاده از توان و استعداد‌های داخلی به سیاست‌های ظاهری یا نامتقارن و تقلیدی از آمریکا متمایل شود و در نهایت دچار فروپاشی داخلی شد.
گورباچف که بیشتر به دنبال کسب پذیرش و محبوبیت در غرب بود، مایه عبرت بسیاری از سیاستگذاران دنیا شد.
سیاستگذاری غرب‌گرایانه و مبتنی بر کسب پرستیژ و جلب افکار عمومی غرب بدون رعایت اصول اقتصاد جهانی و طراحی سیاستگذاری‌های کارآمد بومی و منطقه‌ای را می‌توان یکی از عوامل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دانست و مشابه آن، طی ۸ سال اخیر توسط دولت دکتر روحانی نیز پیگیری شد.
هر دوی سیاستگذاران مذکور یعنی گورباچف و حسن روحانی به دنبال کسب پرستیژ بین‌المللی برای شخص خود بودند و محبوبیت برای آن‌ها از بقاء و حیات کشورشان، اهمیت بیشتری داشت. مواضع روحانی نشان داده که او به شدت بر کسب پذیرش و محبوبیت خارجی اهتمام داشته و مشکلات و خواسته‌های مردم ایران برای ایشان در جایگاه بعدی قرار دارد.
تعامل شش ساله دولت حسن روحانی و آمریکا برابر همان تعامل نامتقارن و زیان‌باری است که دولت میخائیل گورباچف با آمریکا برقرار کرده بود.
پرستیژ و تکبر دروغین دولت یازدهم، دوازدهم و شخص حسن روحانی، یادآور سیاست‌ها و پرستیژ‌های دروغین گورباچف است. عدم کارایی و توانایی سیاستگذاری حسن روحانی برای حل مشکلات و اداره کشور موجب شد تا برخی دستاورد‌های اندک و ناچیز همین برجام نیز قربانی ضعف‌های دولت شود.
سرگذشت بسیاری از دولت‌ها و کشور‌هایی مانند شوروی، عراق، لیبی، تونس، مصر دوران حسنی مبارک و مصر دوران محمد مرسی، ترکیه اردوغانی و... باید درس‌ها و عبرت‌های آموزنده‌ای برای دولت روحانی می‌شد که دل بستن به آمریکا و برجسته‌سازی گفتگو و رابطه خیالی با آمریکا اگر در چارچوب یک سیاست کارآمد و همه‌جانبه نباشد، نه‌تن‌ها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات نیز خواهد افزود.
آمریکا توانست از همان سیاستی که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی و فریب دادن گورباچف استفاده کرد، برای فریب دولت روحانی نیز استفاده کند. اصلاحاتی که روحانی با چشمداشت خوش‌باورانه به تعامل با آمریکا در قالب برجام در نظر داشت، فرجامی بهتر از رویکرد گورباچف نداشت. روحانی به جای درس‌آموزی از گورباچف، در مسیر همان سیاست‌های ناکارآمد حرکت کرد. گویا روح سیاستگذاری گورباچف در حسن روحانی حلول کرده بود.
«دیپلماسی ایرانی» با اشاره به اعترافات تلخ ظریف، عراقچی، سیف (رئیس کل اسبق بانک مرکزی) و... درباره عهدشکنی آمریکا می‌نویسد: «بیسمارک»، نخستین صدراعظم آلمان در قرن ۱۹ است که می‌گوید: «تن‌ها یک احمق از اشتباهات خود می‌آموزد و نه از اشتباهات دیگران.»
دولت یازدهم، دوازدهم و شخص دکتر روحانی به جای توجه و عبرت‌آموزی و اجتناب از الگوی ناموفق و شکست خورده گورباچف، به شیوه‌ای فراگیر، در دام سیاستگذاری احساسی در تعامل با آمریکا گرفتار شد. سیاستگذاری آشفته روحانی، به تنش و تشنج بیشتر میان آمریکا و ایران منجر شده و تحریم‌های فلج کننده و فراگیر کنونی نیز پیامد همان سیاستگذاری است.
شرایط کنونی ایران ۱۴۰۰ که قرار بود قدرت اول و برتر اقتصادی، علمی و سیاسی منطقه آسیای جنوب غربی باشد، اما حتی در تأمین انرژی خود مانند برق، گاز و دارو و مایحتاج شهروندان خود نیز عاجز شده، اعتراضات مستمر و فراگیر شهروندان را سبب شده است را می‌توان نتیجه و پیامد سیاستگذاری هشت سال ریاست جمهوری آقای حسن روحانی دانست که بیشتر بر الگوی تبلیغی و کلامی یا همان سیاست‌های اعلامی استوار بوده و با سیاست‌های اعمالی و اجرایی در تناقض بوده است! امیدواریم روح گورباچف که در سیاستگذاری‌های روحانی حلول کرده بود، از سیاستگذاری عمومی ایران دور شود.

**************

روزنامه وطن امروز**

محسنی‌اژه‌ای:
به دنبال مچ‌گیری نیستیم هدف اصلاح امور است

رئیس قوه قضائیه گفت: برای مردمی که توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی یا اعتراض به آن را ندارند باید چاره‌جویی شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست‌های نخبگانی و تخصصی برای پیگیری برنامه‌های تحولی دستگاه قضا با بیان اینکه کارشناسی‌های نادرست علاوه بر عقوبت اخروی و مجازات‌های قانونی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز مشکل‌ساز است، گفت: منشأ بخش قابل توجهی از مشکلات در پرونده‌های بانکی، کارشناسی‌های نادرست و غیراصولی است که باعث تشکیل پرونده قضایی و بازداشت افراد و گرفتاری خانواده‌ها و ایجاد ذهنیت نادرست در جامعه می‌شود. وی تصریح کرد: در این پرونده‌ها کارشناسی‌های غیرمتعارف می‌شود و گاهی یک ملک تا ۱۰ برابر قیمت واقعی یا بالعکس کمتر از قیمت ارزش‌گذاری می‌شود که باعث عدم اخذ تضمین لازم برای ارائه تسهیلات می‌شود. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: گاهی شنیده می‌شود دستگاهی، فردی بی‌تجربه یا آلوده به فساد را به عنوان کارشناس استخدام می‌کند و آن فرد با ارائه نظر نادرست، هم باعث تضییع حقوق بیت‌المال و بدنامی جامعه شریف و تلاشگر کارشناسان می‌شود و هم برای مردم دردسر ایجاد می‌کند. رئیس دستگاه قضا در ادامه به ذکر نمونه دیگری از مشکلات ناشی از کارشناسی‌های نادرست اشاره کرد و گفت: در پرونده‌های خصوصی‌سازی نیز شاهد کارشناسی‌های غیراصولی و مساله‌دار هستیم که باعث تشکیل پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه شده است. وی با بیان اینکه دستگاه قضا در اصلاح روند کارشناسی‌ها به دنبال مچ‌گیری نیست، بلکه به دنبال آسیب‌شناسی برای اصلاح روند‌های نادرست است، یکی از اشکالات موجود در روند کارشناسی‌ها را ارجاع غیرضروری و نادرست پرونده‌ها به کارشناسان عنوان کرد. محسنی‌اژه‌ای افزود: اینکه فقط ۱۰ درصد کارشناسی‌ها از طریق قانون رسمی کارشناسی ارجاع می‌شود، یک آسیب است که باید برای اصلاح این نحوه ارجاع، راهکار درست طراحی شود. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم حساب‌کشی دقیق از کارشناسان برای حسن انجام وظیفه در موعد مقرر، به کارشناسان نیز تأکید کرد در صورت ارجاع کارشناسی‌های متعدد به آن‌ها در یک مقطع زمانی مشخص از پذیرش آن‌ها بدون در نظر گرفتن توان انجام کار پرهیز کنند. محسنی‌اژه‌ای با ابراز خرسندی از تدوین ضوابط تهیه گزارش‌های کارشناسی برای کاهش اختلاف نظرات کارشناسان، در عین حال تأکید کرد: نباید در روند کاهش اختلافات به این ضوابط بسنده شود، بلکه در صورت مشاهده اختلافات فاحش و تکرار آن از سوی کارشناسان باید توضیح خواسته شده و در صورت لزوم حتی با مساله برخورد شود تا از تکرار اختلافات جلوگیری به عمل آید. رئیس قوه قضائیه به موضوع آموزش همگانی نیز اشاره و تأکید کرد: بسیاری از مردم به خاطر نداشتن اطلاعات حقوقی گرفتار می‌شوند که خیلی از آن‌ها توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی را هم ندارند.

***

بِنِت:
با کشور‌های عربی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل می‌دهیم

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت وی با تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده و گفتگو‌های سازش با فلسطینیان را نیز رد می‌کند. به گزارش فارس، وی پیش از دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده و همچنان به حملات مخفیانه این رژیم به برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. بنت گفت در دیدار با بایدن دیدگاه راهبردی جدیدی را درباره ایران مطرح خواهد کرد که شامل تقویت روابط با کشور‌های عربی مخالف نفوذ منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است و از این اقدام اقتصادی و سیاسی علیه ایران استفاده خواهد کرد و به حملات مخفیانه اسرائیل علیه ایران نیز ادامه خواهد داد. وی در این مصاحبه گفت: «چیزی که ما نیاز داریم انجام دهیم، تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای از کشور‌های عربی منطقه است تا با یکدیگر، مانع توسعه‌طلبی و سلطه‌جویی ایران شویم».

***

گلوبال‌تایمز:
رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه برای مقابله با آمریکاست

روزنامه دولتی «گلوبال‌تایمز» چین در گزارشی درباره رزمایش آتی پکن، مسکو و تهران نوشت طبیعی است که چین، روسیه و ایران علیه آمریکا همکاری کنند. به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: روزنامه نیویورک‌پست هنگام گزارش خبر رزمایش دریایی آتی این ۳ کشور بیان کرد «این خبر در برهه‌ای آمده است که آمریکا در تلاش است خروجش از افغانستان را تکمیل کند». خروج شتابزده آمریکا از این کشور به طور گریزناپذیری منجر به یک بحران و بی‌ثباتی در افغانستان خواهد شد. همکاری این ۳ کشور در این زمینه به حفظ صلح داخلی افغانستان و بازدارندگی در مقابل گسترش حضور نیرو‌های تروریستی کمک خواهد کرد، اما ملاحظه اصلی آن‌ها از این رزمایش مشترک، حفظ امنیت کشتیرانی بین‌المللی در منطقه خلیج‌فارس است و کمتر با وضعیت افغانستان مرتبط است. این روزنامه چینی همچنین مطرح کرد: رزمایش‌های مشترک میان چین، ایران و روسیه از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است. این امر نشانگر آن است که چین و روسیه سرسختانه از ایران در زمینه صیانت از حقش در تجارت قانونی، بویژه از طریق کشتیرانی حمایت می‌کنند. پکن و مسکو از خواسته معقول تهران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه توافق هسته‌ای حمایت کرده و ایران را در تقویت توانش در راستای تضمین امنیت منطقه تشویق می‌کنند. این موضوع می‌تواند موجب جلوگیری از مداخله زیاد نیرو‌های غربی در امور منطقه‌ای خلیج‌فارس و امور داخلی ایران شود. چین و روسیه با این رزمایش‌ها به افزایش توان نظامی ایران در راستای مقابله موثر آن با تهدید کشور‌های غربی امید دارند. این گزارش می‌افزاید: روزنامه نیویورک‌پست همچنین اشاره کرد که این رزمایش توسط «۳ کشور از بزرگ‌ترین مخالفان اصلی آمریکا» انجام خواهد شد.

********************

روزنامه خراسان**

نرخ ارز در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان

خراسان –در روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به مرز ۲۸ هزار تومان نزدیک شد. اگرچه پس از صحبت‌های رئیس جمهور و اشاره اش به گشایش‌هایی که در دسترسی به برخی منابع ارزی شده است، قیمت دلار کمی افت کرد و تا ۲۷۹۰۰ تومان عقب نشست.

خصوصی‌سازی: هفت تپه به ایدرو برمی‌گردد

تسنیم - پس از کش و قوس‌های فراوان رأی نهایی و قطعی دادگاه تجدید نظر مبنی بر خلع ید خریدار هفت تپه صادر شد و در این زمینه عضو هیئت عامل سازمان خصوصی‌سازی ضمن تایید دریافت این ابلاغیه، گفت: هفت تپه به ایدرو برمی گردد.

صف کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی برای تخلیه در بنادر ایران

ایرنا- معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۲۴ کشتی حامل کالای اساسی در حال تخلیه بار و ۲۵ فروند شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه بار هستند.

سود ۱۰۰ میلیونی خرید رانا پلاس

تجارت نیوز - قیمت رانا پلاس در طرح فروش فوق‌العاده شهریور ایران خودرو ۱۸۰ میلیون تومان است که این قیمت قطعی رانا پلاس برای تحویل سه ماهه است. این در حالی است که قیمت رانا پلاس در بازار آزاد حداقل ۱۰۰ میلیون گران‌تر است.

روند تجارت ایران و افغانستان به حالت عادی بازگشت

مهر - سخنگوی گمرک گفت: روند تجارت بین ایران و افغانستان که طی یک ماه و نیم گذشته کند شده بود تقریباً به حالت عادی بازگشته است. سید روح ا... لطیفی اظهار کرد: با بروز تحولات و اتفاقاتی که در کشور افغانستان طی یک ماه و نیم گذشته به وجود آمده بود تجارت کشور با افغانستان متوقف نشد و فقط در مرز ماهیرود کمتر از ۲۴ ساعت، مرز دوغارون کمتر از سه روز و مرز میلک کمتر از پنج روز توقف را شاهد بودیم.

احداث ۴۰ شهرک جدید در ۱۴ استان در دستورکار

تسنیم - حبیب ا... طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات ساخت ۴۰ شهرک مسکونی در ۱۴ استان کشور، گفت: دو شهرک مسکونی با جمعیت‌پذیری ۵۵ هزار نفر در تهران احداث می‌شود.

********************

روزنامه ایران**

دستور قالیباف برای بررسی فیلم‌های اوین

 خبر اول اینکه، رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اصل ۹۰ مأموریت داد با هماهنگی دادستان کل ماجرای فیلم منتشر شده اززندان اوین را بررسی کند. به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در تذکر شفاهی گفت: در روز‌های اخیر فیلم‌ها و تصاویری از زندان اوین در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، این موضوع مایه تأسف است هم بابت اجحافی که در حق برخی زندانیان صورت گرفته است و هم بابت اینکه این موضوع دستمایه‌ای شده است برای حمله به دستگاه قضایی و کارکنان شریف آن. رضایی ادامه داد: باید با عوامل احتمالی تخلف و یا جرم برخورد قانونی و قاطع صورت بگیرد، البته خلاف چند مأمور را نباید به بدنه یک دستگاه خدوم که در این سال‌ها شاهد برخورد قاطع آن با فساد بودیم تسری داد. وی ادامه داد: در یک سال اخیر از تعدادی از زندان‌ها بازدید داشتم، شاهد بودم که شرایط با آنچه رسانه‌های اجاره‌ای سعودی و تریبون‌های ملکه در لندن و آلبانی و دیگر کشور‌ها روایت می‌کنند متفاوت است، قضات و کارکنان شریف قوه قضائیه در سخت‌ترین شرایط در حال فعالیت هستند و این روا نیست که به یک بهانه مورد حمله قرار بگیرند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات رضایی دستور داد که کمیسیون اصل ۹۰ موضوع زندان اوین را پیگیری کند.

مجوز آموزشی امریکا برای دانشجویان ایرانی

 خبر دیگر اینکه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (OFAC) روز سه‌شنبه مجوز‌های مشروطی برای دانشجویان ایرانی برای استفاده از خدمات آموزشی این کشور صادر کرد. به گزارش فارس، بر اساس مجوز صادر شده که در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری امریکا منتشر شده، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی امریکا از تاریخ اول سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) به مدت یک سال این مجوز را خواهند داشت که با در نظر گرفتن شرایطی، به دانشجویان ایرانی که در ایران ساکن هستند یا آنکه در خارج ایران بوده، اما مقیم ایران به شمار می‌آیند و همچنین واجد شرایط روادید دانشجویی هستند، خدمات آموزش آنلاین و نرم‌افزار‌هایی در سطوح بالاتر از کارشناسی ارائه دهند. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا در این مجوز هشدار داده است که براساس این مجوز عمومی اجازه صادرات یا صادرات مجدد هرگونه خدمات یا نرم افزاز به دولت ایران یا هر فردی که اموال او مسدود شده باشد، وجود ندارد.

بهبود روابط ایران با همسایگان عربی هدف اجلاس بغداد

 دست آخر اینکه، پس از دعوت عراق از کشور‌های همسایه خود از جمله ایران برای مشارکت در اجلاس بغداد، منابع دیپلماتیک خبر دادند که «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هیأت این کشور را در سفر به بغداد رهبری خواهد کرد. طی روز‌های گذشته، عراق رسماً از کشور‌های عربستان سعودی، ترکیه، مصر، اردن، کویت، ایران برای مشارکت در اجلاس بغداد دعوت کرده است. طبق گزارش رأی الیوم، نمایندگانی از فرانسه، امریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. براساس این گزارش، تا این لحظه، حضور «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست قطعی شده است. در همین باره خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته که هدف اصلی دولت عراق از برگزاری این نشست بهبود روابط میان ایران و کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس، بویژه عربستان است. به گزارش ایسنا، مقامات عراقی می‌گویند که در این نشست موضوع جنگ یمن، اوضاع لبنان و بحران آب در منطقه نیز مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت تا شاید بتواند گامی در جهت بهبود روابط میان تهران و ریاض باشد، هرچند هنوز هیچ یک از آن‌ها مشخص نکرده‌اند که در چه سطحی در نشست حضور خواهند داشت.

**************

روزنامه شرق**

بایدن بدون توجه به متحدان:
به ضرب‌الاجل خروج از افغانستان پایبندیم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تأیید کرد نیرو‌های آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان در یک هفته آینده از این کشور خارج می‌شوند تا به حضور ۲۰‌ساله خود در افغانستان پایان دهند. او در عین حال احتمال تمدید فرجه ۳۱ آگوست برای خروج نیرو‌ها را رد نکرد. بایدن در نشست اضطراری ویدئویی درباره افغانستان با سران گروه ۷ که به پیشنهاد بریتانیا برگزار شد نیز تأکید کرد که می‌خواهد به جدول زمان‌بندی اصلی پایبند بماند. به گزارش ای‌بی‌سی، او با اشاره به تهدید فزاینده گروه اسلام‌گرای طالبان و دیگر گروه‌های ترور در کابل گفت: «هرچه نیرو‌ها زودتر خارج شوند، بهتر خواهد بود». بایدن گفت این تهدید‌ها «واقعی» است و چالش‌های ویژه‌ای است که باید در محاسبات به آن‌ها توجه کرد. اجرای برنامه زمان‌بندی‌شده بایدن به این معناست که حدود هفت هزار نیروی آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل و اطراف آن و تجهیزات و سلاح‌های آن‌ها باید تا سه‌شنبه هفته آینده از افغانستان خارج شده باشد. در عین حال بایدن از پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا خواسته است در صورت لزوم طرحی برای تغییر ضرب‌الاجل خروج نیرو‌ها آماده کنند.

خلیل‌زاد کجاست؟

در بحبوبه اخبار منتشر‌شده از افغانستان، برخی از رسانه‌ها می‌گویند که زلمای خلیل‌زاد، از چهره‌های فعال شبکه‌های اجتماعی با هزار‌و ۱۱۲ توییت منتشر‌شده، از زمان تسلط طالبان بر کابل به‌طور تعجب‌آوری ساکت است. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، ۱۳ آگوست در پیامی توییتری خواستار راهکار سیاسی برای بحران افغانستان شد. دو روز بعد طالبان پرچم خود را در کابل برافراشت، اشرف غنی از کشور خارج شد و فرودگاه کابل با هجوم افغان‌های وحشت‌زده از بازگشت طالبان، به آشوب کشیده شد. برخی چهره‌های نزدیک به نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بر این باورند که طالبان خلیل‌زاد را «دور زده است». خلیل‌زاد از مدت‌ها قبل به دلیل توافق فوریه ۲۰۲۰ با طالبان و امتیازدهی به آنها، بدون اینکه به بسیاری از تعهدات خود عمل کنند، هدف انتقاد قرار داشت. کالین کلارک، مدیر تحقیقات و سیاست مرکز صوفان و کارشناس مقابله با تروریسم می‌گوید سکوت خلیل‌زاد با توجه به از هم پاشیده‌شدن همه‌چیز غافلگیرکننده نیست. او تأکید می‌کند تقسیم قدرت با طالبان در کابل که خلیل‌زاد مدافع آن بود، هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتاد. این نخستین‌باری نیست که خلیل‌زاد ۷۰‌ساله که در مزارشریف متولد شده، پیش‌بینی غلطی درباره طالبان انجام داده است. او در سال ۱۹۹۶ در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت طالبان شیوه بنیادگرایی ضدآمریکایی را دنبال نمی‌کند، اما پنج سال بعد القاعده تحت چتر حفاظتی طالبان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر را در آمریکا انجام داد.

زنان شاغل فعلا خانه بمانند

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در کنفرانسی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «نیرو‌های امنیتی ما برای برخورد با زنان آموزش ندیده‌اند. برخی از آن‌ها درباره چگونگی صحبت با زنان آموزش ندیده‌اند. تا زمانی که تدابیر کامل امنیتی برقرار نشده... از زنان می‌خواهیم خانه بمانند». او درباره این مشکلات جزئیاتی ارائه نکرد، اما گفت: «این فرایند خیلی موقتی است». میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در عین حال گفت حقوق زنان «یکی از خطوط قرمز بنیادی است».
گروه افراطی طالبان کارنامه سیاهی در نقض حقوق بشر و به‌ویژه نقض حقوق زنان و دختران دارد و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پس از خروج کامل همه نیرو‌های خارجی، چهره واقعی خود را با اعدام، شکنجه، تجاوز و قطع دست و پا و نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و حقوق بشر دوباره نمایان خواهد کرد.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات