صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۹۸۹

امارات در مسیر راهبرد هوشمند

تلاش امارات برای حرکت به سمت کشورهای محور مقاومت همچون ایران و سوریه باعث خواهد شد که منطقه در آرامش بیشتری در همه جهات باشد.

 سفر طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به ایران پس از دوره‌ای از واگرایی در روابط دو کشور می تواند در راستای آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور با نگاه کاهش اختلاف منطقه ای باشد.

انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: "طحنون بن زاید در راستای تلاش‌های امارات برای بهتر شدن روابطش با کشور‌های منطقه و افزایش ثبات و امنیت در آن به تهران سفر کرده است". در همین راستا عبدالباری عطوان، سردبیر و تحلیل‌گر روزنامه رأی الیوم اعلام کرد "تا چند ماه پیش جهان شاهد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، ولی اکنون جریان معکوس شده و توجهات به سوی ایران جلب شده است".

جمهری اسلامی ایران نیز با آغوش گرم از تغییر سیاست امارات متحده عربی استقبال کرده است و در جهت سیاست همیشگی خود، مبنی بر ایجاد صلح پایدار با همسایگان نگاه مثبتی بر تحولات اخیر در منطقه دارد. بنابراین در چنین شرایطی باید توجه کرد که  تلاش برای حذف جمهوری اسلامی از تحولات نه تنها منطقه، بلکه جامعه جهانی غیر ممکن است. اینکه رژیم صهیونیستی سیاست " تهاجمی" برای " انزوا یا حذف ایران" در پیش گرفته است، صرفا تلاش برای نجات خود از غرق شدن است. بدیهی است که در چنین شرایطی  همراهی با سیاست های این رژیم کودک کش هیچ سنخیتی با " منافع و امنیت منطقه" ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور قدرتمند و دارای اهداف مشخص، همواره در راستای امنیت و صلح منطقه ای بیشترین هزینه را داده است. از طرفی تجربه حضور صهیونیست ها در کشورهای مختلف نشان میدهد که ارتباط با صهیونیست ها بیشترین ناامنی را در پی داشته است.

اینکه با لابی گری رژیم صهیونیستی، آمریکا جنگده های اف-35 را به امارات متحده همزمان بعد از صلح به اصطلاح ابراهیم نداد، باید درچارچوب عدم اعتماد به رژیم صهیونیستی تجزیه و تحلیل نمود. لذا هم آمریکا و هم اسرائیل به هیچج وجه قابل اعتماد نمی باشند .

نکته بعدی این است که حفظ و ثبات منطقه تنها از طریق مشارکت کشورهای منطقه امکان پذیر است. سیاست خرید " امنیت"  رفتاری " بدون نتیجه" است  و نمی توان بعنوان یک "استراتژی" از آن نام برد. بنابراین تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای "تحمیل" خود به منطقه" نه تنها در راستای منافع کشورهایی منطقه اقدامی انجام نمی دهند، بلکه محور "غربی- عبری" بدنبال مسیر جدید برای "ضربه زدن به منطقه" با هزینه خود کشورهای غرب آسیا است.

بدیهی است که نباید همراه با محور شیطانی مورد اشاره بود. متاسفانه ایجاد ارتباط برخی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، نه تنها نفعی برایشان نداشت، بلکه باعث ایجاد نفرت مردمان منطقه از آنها شد. بطوری که امارات متحده در طول یک سال گذشته روابط خودش با رژیم صهیونیستی را گسترش داد، این امر موجب شده که امارات در میان ملت‌های عربی و اسلامی دچار انزوای سیاسی شود و جایگاه امارات در سطح منطقه بشدت تنزل پیدا کرد.
ایجاد ارتباط بین ایران  و امارات یک " راهبرد" هوشمند محسوب می گردد و استقبال هر دو کشور از گسترش همکاری منطقه ای باعث توسعه و پیشرفت منطقه ای از لحاظ امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود. لذا تلاش امارات برای حرکت به سمت کشورهای محور مقاومت همچون ایران و سوریه باعث خواهد شد که منطقه در آرامش بیشتری در همه جهات باشد و از این رو می توان گفت امارات راهبرد هوشمندی را انتخاب کرده است. 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات