صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۴ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملت ایران با شنیدن پیام شهیدان باید اتحاد، انگیزه و تلاش خود را بیشتر کند و مسئولان نیز در قبال جامعه و امنیتی که شهدا برای کشور فراهم کردند، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. (۳۰/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

بازی غرب در عزم ایران تأثیر ندارد!

پس از چهار روز مذاکره در وین، مذاکره‌کنندگان ایران، دو سند در خصوص «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» را به اعضای عضو برجام تحویل دادند تا تصمیم نهایی را با فرصت و مشورت کامل در کشورشان اتخاذ نمایند؛ اما هم‌اکنون آنچه مهم می‌نماید این سؤال است که غربی‌ها با توپ مذاکراتی که حالا در زمین آن‌هاست چه خواهند ‌کرد؟

نکات تحلیلی: 1- حسبِ تجربه از رویکردها و عملکردهای گذشته غربی‌ها، دستگاه یکپارچه تبلیغات روانی آن‌ها بازی بزرگ و البته نخ‌نمای رسانه‌ای و سیاسی تازه‌ای را تحقیقاً از دقایق پایانی مذاکرات کلید زده‌اند که خروجی آن چیزی جز برتری و هژمون کردن روایت‌ها و انتظارات خودشان نیست! 2- مقصرسازی از ایران به‌مثابه عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هراس‌انگیزی در دل ملت بزرگ ایران و سیاه‌نمایی از آینده وضعیت کشور در صورت اصرار تیم جدید به شروط منطقی ایران، کوچک و بی‌ارزش‌نمایی کار جدی این تیم با این عنوان که کاربلدِ سیاسی و مذاکره در قیاس با تیم قبلی نیستند، برجسته‌سازی سایه جنگ و استفاده از گزینه‌های دیگر در صورت شکست مذاکرات و ... تنها بخش‌هایی از عملیات رسانه‌ای- سیاسی غربی‌ها در فرصت پیش رو برای تصمیم‌گیری است. درواقع، به اسم تصمیم‌گیری نهایی برای مذاکره، «جنگ اراده‌ها و روایت‌ها» را برای تغلب اهداف و تقلب در خواسته‌ها و مطالبات خود را دنبال می‌کنند. 3- در این بازی، دستگاه عظیم رسانه‌ای غرب تلاش خواهد کرد تا با توسل به اقسام و انواع اغواگری‌ها، هراس‌انگیزی‌ها و فریب‌ها روایت خود را به مردم ایران تحمیل کنند و از این طریق بر تصمیم‌گیران ایرانی و دولت فشار خواهند آورد تا با دست‌فرمان آن‌ها و یا لااقل بر همان مداری سیر کنند که تیم قبلی می‌رفت؛ حال آنکه دیدیم آن دست‌فرمان پس از شش سال و شش دور مذاکره اخیر نتیجه‌ای در بر نداشت.

نکته پایانی: تصاعد بحران‌ها، افزایش فشارهای تحریمی و تنگ کردن عرصه جنگ شناختی برای تحریف واقعیات داخلی، تلاش‌های غرب برای تأثیرگذاری بر نتیجه مذاکرات و شکست اراده ملت ایران و دولت سیزدهم است؛ اما آن‌ها باید بدانند که این فشارها بر عزم تیم مذاکره‌کننده ایران تأثیر ندارد. آنچه ابزارها و اهرم‌های غربی را بی‌اثر و آن‌ها را در دور جدید مذاکرات بیشتر عصبانی می‌کند، رویکرد متمایز دولت سیزدهم است که برخلاف اسلاف خود، مذاکره را بر پله اول ننشانده‌ و رونق اقتصادی و معیشت مردم را به آن گره نزده ا‌ست و به جد مشغول سامان دادن امور کشور و امیدآفرینی در دل مردم با اتکا به داشته‌های داخلی است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                           

بزرگ‌ترین خطا و جفا!

«علی ربیعی» سخنگوی دولت دوازدهم در یادداشتی با عنوان «همه پشتیبان بخردانه مذاکراتیم» نوشت: «با همه تجربیات خود به‌خوبی درک کرده‌ام که پیوندزدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلی بزرگ‌ترین خطا و جفا به انقلاب اسلامی و مردم رنج‌کشیده ایران است... متأسفانه گاهی دیده‌ایم که چگونه گرایش‌های سیاسی، مردم را در رنج فروبرده و آرامش روانی و زندگی راحت را از آن‌ها ستانده است».

گزاره‌های خبری: براي رسيدن به مصاديق و تحليل بزرگ‌ترین خطا و جفاي به انقلاب، راه دوري نبايد رفت؛ گزاره‌های پیوند زدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی در دولت روحانی، از لکه‌های تاريك  تاريخ  کشور است: پيوند مذاكرات برجام به حل مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم (17/3/94)، شرطي كردن اقتصاد كشور با گره زدنش به سياست خارجي با ادعاي نادرستِ  برداشتن تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و مالی، حمل ‌و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی (23/4/ 1394) امیدآفرینی كاذب  با طرح رؤیت آفتاب تابان و شستن صورت و... (16/12/94) و درنهایت توهین‌های خارج از عرف رئیس‌جمهور سابق  به منتقدانش از «بزدل سیاسی» گرفته تا «به جهنم» ازجمله هزینه‌تراشی‌های پيوند زدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلي برای ملت بود.

گزاره تحلیلی: پايه اصلي حرکت به‌سوی وضع مطلوب و توفيق در حل مشکلات براي هر کشوري، بيش از آنکه بر استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات خارجي استوار باشد، بر انسجام و استحکام دروني بنا نهاده شده است و حتي از منظري، شرط توفيق در استفاده از امکانات و راهکارهاي خارجي نيز به ميزان انسجام و استحکام دروني هر کشور بستگي دارد. کوچک و ضعيف انگاشتن خود،  بزرگ و قوي شمردن دشمن، خطاي محاسباتي ناشي از عدم شناخت توان و وضعيت داخلي، وجود  انفعال، احساس ناتواني و ترس در مسئولين و متوليان امر و تحليل و ارزيابي نادرست صحنه منازعه ازجمله  عواملي است كه پیوند زدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلی را ايجاد و تقويت می‌کند؛ بنابراين در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ انقلاب، كشيدن خط بطلان بر همه دل‌بستگان و وابستگان به غرب براي جبران کم‌کاری‌ها و عقب‌ماندگی‌ها ضروري است. اين هشدار صريح در  بيانيه گام دوم انقلاب، خطاب به ملت ایران  نيز در همين راستا ارزيابي می‌شود: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.» (نويسنده: حسين عباسيان)

▼خبر ویژه                  

پناه دادن به منافقین، دامن آلبانی را هم گرفت

روزنامه «اگزیت» آلبانی گزارش داد، اعضای گروهک تروریستی منافقین که از سال 2013 میلادی به آلبانی پناهنده شده‌اند بر اساس یک سند رسمی که توسط این روزنامه مشاهده شده است، به دلیل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پول‌شویی دستگیر شده‌اند. این رسانه در ادامه نوشته است: «MEK که با نام مجاهدین خلق ایران شناخته می‌شود، یک گروه اپوزیسیون سیاسی ستیزه‌جوی ایرانی است که از سرنگونی حکومت فعلی حمایت می‌کند. اگرچه این نام‌گذاری از آن زمان لغو شده اما قبلاً توسط اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ژاپن به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شد. آن‌ها اکنون از حمایت و حتی حمایت گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار هستند. در سال 2013، دولت آمریکا از این گروهک در تبعید درخواست کرد که در آلبانی مستقر شوند، اما آن‌ها در ابتدا این پیشنهاد را رد کردند. آن‌ها درنهایت موافقت کردند که 3000 عضو را به کشور منتقل کنند و آمریکا 20 میلیون دلار به آژانس پناهندگان سازمان ملل برای این هدف کمک کرد».

▼ اخبار

ماحصل 100 روز خدمت!

روزنامه‌های اصولگرا دیروز با تیترها و تحلیل‌های مختلفی به استقبال ۱۰۰ روزگی دولت سیزدهم رفتند؛ وطن امروز با تیتر «۱۰۰ روز آواربرداری و امیدواری» نوشت:  «به‌رغم شرایط دشوار حاکم بر کشور، افکار عمومی پیام تغییر را از سوی دولت و رئیس‌جمهور جدید دریافت کرد». جام‌جم با تیتر «کارنامه ۱۰۰ روزه دولت در ۱۲ چالش ملی» نوشت:  «دولتی که سخنگو دارد و به شبهات و انتقادات رسانه‌ای و اجتماعی پاسخ می‌دهد، قطعاً با دولتی که سه ماه بی‌سخنگو و بدون تریبون درست‌وحسابی بوده، زمین تا آسمان فرق دارد». ایران با تیتر «۱۰۰ روز میان مردم» نوشت: «رئیس‌جمهور در ادامه برنامه حضور درمیان اقشار مختلف مردم صبح جمعه به‌صورت سرزده از محله هرندی تهران بازدید کرد». جوان با تیتر «صد روز سربلند» نوشت: «رئیسی برخلاف رئیس‌جمهور سابق از روزی که ردای ریاست جمهوری را بر تن کرده، ترجیح داده است به‌جای شعار، اقدام و عمل را سرلوحه فعالیت‌های دولت خود قرار دهد». فرهیختگان با تیتر «ابتکار روز صدم» نوشت:  «در یکصدمین روز آغاز به کار دولت رئیسی، ۱+۴ در مقابل پیشنهاد جدید ایران قرار گرفت، حالا توپ در زمین طرف مقابل است». همشهری با تیتر «۱۰۰ روز کار» نوشت:  «اقدامات ضرب‌الاجلی دولت سیزدهم طی این مدت گره‌گشایی در واکسیناسیون کرونا، تنگناهای معیشتی و دیپلماسی احیای برجام را هدف گرفتند و به دنبال کنترل اوضاع برآمدند».

پشت پرده هم‌زمانی نوسانات ارزی با مذاکرات هسته‌ای

«نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی با اشاره نوسانات بازار ارز در روزهای مذاکرات وین، در یادداشتی نوشت: «این روزها که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه نفس‌گیر وین تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غرب به‌ویژه ایالات‌متحده به کار گرفته‌اند، دست‌های پلیدی به کار افتاده‌اند تا از پشت خنجر بزنند. به بیان دقیق‌تر؛ در چنین شرایطی که چشم‌انداز بازار ارز باید به سمت گشایش و کاهش قیمت باشد، عواملی فعال شده‌اند تا با تکمیل لایه‌های دیگر جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اجازه ندهند بازار ارز رنگ آرامش را به خود ببیند تا از این اهرم برای تشدید فشار بر ایران بهره ببرند. هم‌زمان رسانه‌های معاند فارسی‌زبان در خارج و برخی عناصر در داخل نیز با انتشار گزارش‌های جهت‌دار، از نوسان‌های موجود در بازار تحت عنوان واکنش منفی بازار ارز به مذاکرات وین سخن می‌گویند تا ضمن بر هم زدن آرامش بازار، فشار روانی هدفمندی را علیه تیم مذاکره‌کننده و مردم ایجاد کنند. ذخایر ارزی مناسب، مدیریت هوشمند بازار و بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی که درگذشته از آن به‌عنوان منابع بلوکه‌شده یاد می‌شد از مهم‌ترین اقداماتی است که تلاش‌های جهت‌دار برای تأثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی کرده است. در چنین شرایطی طبیعتاً هوشیاری مردم و صاحبان پس‌انداز از افتادن به دام طراحی‌های دشمن و سوءاستفاده دلالان در تشویق آنان به ورود بازار ارز، ضمن تزریق آرامش به بازار می‌تواند دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را در وین پُرتر کند».

چشم‌انداز گسترش روابط اقتصادی تهران- کاراکاس

به‌ گزارش اویل پرایس، ایران چهارمین محموله میعانات گازی را در سال جاری میلادی به ونزوئلا تحویل داده است. شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیازی حیاتی به این میعانات گازی دارد، چون به‌خاطر تحریم‌های آمریکا هیچ گزینه دیگری برای تهیه آن ندارد. ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، در سال جاری میلادی قراردادی امضا کرده‌اند که طبق آن ایران میعانات گازی خود را به کاراکاس می‌فرستد و نفت خام ونزوئلا را به‌ازای آن دریافت می‌کند. طبق گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این قرارداد نقض تحریم‌های این کشور است اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است. رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد و افزود: «علت تحریم‌هایی که نظام سلطه و آمریکا بر مردم و دولت ونزوئلا تحمیل کرده‎اند، استقلال و آزادی‌خواهی آن‌هاست. همکاری‌های نفتی دو کشور باید شکل جدیدی پیدا کند و در حوزه پالایشگاهی و تأمین منابع پتروشیمی لازم است گام‌های بلندتری برداریم». رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز اظهار داشت: «با کمک یکدیگر تحرک بزرگی در روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های انرژی و اقتصادی رقم خواهیم زد».

‌اخبار کوتاه

راه‌های مطمئن دولت سیزدهم برای دستیابی به منابع ارزی!/ رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک در خصوص دستاوردهای 100 روزه سیاست خارجی دولت گفت: «معتقدیم با ارتباطات اصولی با کشورهای منطقه می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. قبلاً می‌گفتند به دلیل عدم تصویب FATF نمی‌شود واکسن بخریم اما ما ۱۲۰ میلیون دُز واکسن خریدیم. در ۷ ماه آینده یک جهشی در روابط اقتصادی‌مان با کشورهای عضو پیمان شانگهای خواهیم داشت. همین حالا توانستیم تجارتمان با تاجیکستان را ۳ برابر کنیم».

مگر خوابش را ببینند!/ معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره در خصوص لفاظی‌های صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی، در ارتباط با حمله به تأسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: «صهیونیست‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند و اگر چنین خوابی ببینند، دیگر از چنین خوابی بلند نخواهند شد». خبرنگار الجزیره در سؤال بعدی پرسید که اگر چنین کنند، چه هزینه‌ای باید بپردازند که باقری با صراحت گفت: «وقتی می‌گوییم که فردی از این خواب بیدار نخواهد شد، منظورمان چیست؟ منظورمان این است که دیگر وجود نخواهد داشت و دیگر از خواب بیدار نخواهد شد».

ديپلمات فرانسوي: ايران از يك سوراخ دوبار گزيده نمی‌شود/ ديپلمات فرانسوي و سفير سابق اين كشور در سرزمين‌هاي اشغالي در توییتی نوشت: «حتی اگر برجام احیا شود، باوجود تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ٢٠٢٥، هیچ شرکت غربی جرئت حتي یک سنت سرمایه‌گذاری در ايران را ندارد و هیچ بانک غربی نيز هیچ قراردادی را در ایران تأمین مالی نخواهد كرد. همان یک‌بار كافي بود. ايران هم اين را مي‌داند».

رشد ۶۳۷ هزارمیلیاردی نقدینگی در ۵ ماه/ بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه، دولت قبل تنها در مدت ۵ ماه ابتدای امسال از همه ظرفیت بودجه به عبارتی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرد. با توجه به ضریب انبساط پولی تنها از همین محل بیش از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اضافه شد. نابسامانی اضافه برداشت بانک‌ها موجب شد حجم نقدینگی به مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان برسد.

معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران تمدید شد/ منابع خبری گزارش دادند که آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های تحمیل‌شده ضد ایران، جهت خرید برق از این کشور را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است. چند روز پیش وزیر انرژی عراق خبر از قطع برق صادراتی کشورمان به عراق و همچنین کاهش بی‌سابقه صادرات گاز به دلیل افزایش بدهی‌های این کشور داد و از برطرف شدن مسیرهای تسویه بدهی‌ها با ایران سخن گفت.

رئیس‌جمهور امشب با مردم گفت‌وگو می‌کند/ رئیس جمهور در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز دولت سیزدهم، امروز یکشنبه بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به‌صورت زنده و مستقیم با مردم سخن می‌گوید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات