صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۲۶

مدیرکل آژانس بدنبال راضی کردن آمریکاست

محور قرار گرفتن رفتار آمریکا مبنی بر لغو تحریم ها به جای عضویت آمریکا در برجام، استراتژی دقیقی بود که از طرف ایران در روند مذاکرات وین شاهد آن بودیم. 

مذاکرات وین در حالی ادامه دارد که بازیگران مختلف بین المللی هر کدام بنحوی سعی دارند تاثیر گذار در این روند باشند. برخی به دنبال عدم اجرای کامل برجام هستند و برخی نیز بر خلاف وظیفه سازمانی خود مثل رافائل گروسی، بدنبال " مقصر سازی" ایران و نشان دادن تهران بعنوان یک کشور " تعهدگریز" سعی در ایفای نقش نیابتی برای ایالات متحده دارند. افشاگری قبلی ویکی لیکس در باره گزارش سفارت آمریکا در وین" مدیر کل آژانس در مسائل حساس از جمله ایران کاملا طرف آمریکاست! وی مدیر کل برای همه کشورهاست اما طرفدار مواضع ماست"!

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران طبق 15 بار تاییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی، بطور کامل متعهد بر اجرای برجام بوده، انتظار می رفت که مدیرکل آژانس همواره از جمهوری اسلامی ایران تمجید کند. متاسفانه نه تنها چنین رفتاری را نکرده است بلکه وی به دنبال بهانه برای مقصرنشاندن جمهوری اسلامی ایران می گردد. بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای کشورمان که به دوصورت پادمانی و برجامی انجام میشود، باعث شد که اطلاعات حساس ایران بدست بارزسان آژانس بیفتد و احتمالا از این مسیر بود که صهیونیست ها توانستند خراب کاری های را در تاسیسات هسته‌ای کرج انجام دهند. در این خراب کاری بی شک آسیبی هم به دوربین های آژانس رخ داده است و که این را جمهوری اسلامی بطور صریح و واضح اعلام کرده است. حال که آژانس به جای اینکه نسبت به این موضوع پاسخگو باشد و با اقدامات مثبتی به دنبال جبران باشد، رافائل گروسی در تازه ترین اظهارات خود ایران را مقصر نشان داده است. در همین زمینه گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: "پس از خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کرج، تصاویر یکی از دوربین‌های مداربسته نصب شده مفقود شده است. ایران هر چهار دوربین را از محل‌های نصب شده برداشته و آنها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده، اما دوربینی که از بین رفته کارت حافظه‌ای که تصاویر را در آن نگهداری می‌کند، نداشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند تا در این خصوص توضیح دهد اما تا این لحظه دولت ایران در این مورد توضیحی نداده است."
به گزارش سایت العالم به نقل از نورنیوز در خصوص این ادعای گروسی، یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی گفت: "کارت حافظه مورد ادعای مدیرکل آژانس در عملیات خرابکاری منهدم شده و اتفاقا آژانس باید پاسخ بدهد که چرا از ظرفیت‌هایش برای ممانعت از این‌گونه عملیات‌های خرابکارانه که منشاء آن هم مشخص است استفاده نمی‌کند . آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر وظایف نظارتی، مسئولیت‌های صیانتی در خصوص اعضای آژانس را هم بر عهده دارد و در این خصوص باید این نهاد پاسخگو باشد که چرا مانع تهدید سایت‌های هسته‌ای ایران نشده و اقدام موثری در این راستا انجام نداده است". با نگاه به دوربین های نصب شده در مراکز دیگر  و سالم بودن آنها، بی شک اتهام مدیر کل را زیر سوال می برد ئ تنها این موضوع را نشانده ضدیت رافائل گروسی با جمهوری اسلامی ایران است. 

از طرفی اتهام زنی تکراری و شبانه روزی مدیر کل آژانس در بهبوبه مذاکرات وین نشان می دهد وی  بدنبال رقاصی برای آمریکاست و سعی دارد که در وین "تاثیرگذاری معکوسی" در مذاکرات  داشته باشد. رفتارهای این چنینی نشان می دهد که غرب از هم مسیری که شده دنبال امتیازگیری از ایران است تا برجام را بصورت یک طرفه احیا کند و ایالات متحده صرفا بصورت نمادین عضو برجام شود. البته سیاستی که به شکست انجامید و مواضع هوشمندانه تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی اجازه اجرای چنین بازی کثیف را از دشمن گرفت. محور قرار گرفتن رفتار آمریکا مبنی بر لغو تحریم ها به جای عضویت آمریکا در برجام، استراتژی دقیقی بود که از طرف ایران در روند مذاکرات وین شاهد آن بودیم. 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات