صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 27 دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما در این ۴۳ سال هرجایی که پیشرفت و حرکت موفّقی داشته‌ایم، آنجایی بوده است که افراد انقلابی با روحیه وارد میدان شده‌اند، آنجایی که افراد مؤمن، آگاه، وارد، انقلابی، وارد میدان بودند، توانسته‌ایم پیشرفت کنیم؛ [امّا]هر جا کار زمین مانده، پای فرصت‌طلبی‌ها در میان است، پای فساد، اشرافی‌گری و نگاه‌های غیرانقلابی در میان است. (۱۹/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

فدائیان اسلام و انقلاب اسلامی

27 دی‌ماه مصادف با سالروز شهادت نواب صفوی و دو تن از یارانش در سال 1334 است. به‌جرئت می‌توان گفت که اقدامات فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی، در اوج خفقان پهلوی، تأثیر زیادی بر شکل‌گیری انگیزه‌های انقلابی در مردم داشت. چنان‌که مقام معظم رهبری فرمودند: «اولین جرقه‌های انگیزش انقلابی اسلامی به‌وسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد». فداییان اقدامات بسیاری در کارنامه انقلابی خود دارند که تأثیرات زیادی در حرکت مبارزاتی مردم ایران داشت؛

نکات تحلیلی: 1- ناکام گذاشتن اقدامات انحرافی علیه اسلام و تشیع؛ در شرایط بعد از سال 1320، فضایی در کشور به وجود آمد که برخی از گروه‌های ضد اسلام و تشیع نیز از این فرصت برای ضربه زدن و انحراف در مبانی دینی ملت ایران استفاده کردند. «احمد کسروی» ازجمله افرادی بود که خط معارض و مهاجم علیه اسلام تشیع را دنبال می‌کرد. کتاب «شیعی گری» این فرد، به روحانیت، مقدسات اسلامی، پیشوایان مذهب تشیع و امامان به‌حق و معصوم علیهم‌السلام حمله می‌کرد و در کتاب‌های صوفی‌گری، بهایی‌گری، مادی‌گری و حتی تاریخ مشروطیت، مقدسات دینی و روحانیت موردحمله قرار گرفت. علاوه بر مکتوبات نگارش یافته در پاسخ مبنایی به شبهات و اشکالات این کتب از سوی علمای آن زمان، نواب صفوی برای منصرف کردن کسروی از این خط انحرافی، به منزل وی مراجعه کرد؛ اما او از رویه خود کوتاه نیامد تا اینکه یکی از یاران نواب بنام امامی، در 20 اسفند 1324، کسروی را به قتل رساند. خبر اعدام انقلابی کسروی در همه‌جا منتشر شد و مردم مسلمان را غرق در شادی و سرور نمود. 2- کمک به راه‌یابی اعضای جبهه ملی به مجلس؛ بعد از سال 1327 جنبش ملی شدن صنعت نفت به اوج خود رسید و فعالیت گروه‌های مخالف رژیم علنی شد. رژیم استبدادی شاه برای حذف پای اقلیت مخالف از مجلس، توسط «هژیر» دست به تقلب در انتخابات زد و آیت‌الله کاشانی را به بهانه دست داشتن در ترور شاه، به لبنان تبعید کرد. فداییان اسلام «هژیر» را اعدام انقلابی کرد و با نامزد نمودن آیت‌الله کاشانی و مصدق، گروه اقلیت دوباره به مجلس راه یافت. 3- حذف انقلابی مخالف بزرگ ملی شدن صنعت نفت؛ رزم‌آرا، نخست‌وزیر شاه و دست‌نشانده انگلستان، مخالف سرسخت ملی شدن صنعت نفت بود. در 16 اسفند 1329 خلیل طهماسبی او را از سر راه برداشت. این اقدام انقلابی چنان وحشتی در دل رژیم انداخت که در نتیجه آن، مصدق با انتخاب مجلس نخست‌وزیر شد. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                          

مشتری آبکش آهنین!

شرکت صنایع نظامی عربستان «سامی» که در سال ۲۰۱۷ باهدف ساخت تجهیزات نظامی داخلی تأسیس شد، نه‌تنها نتوانست تجهیزات خاصی را بسازد، بلکه در زمینه مشارکت با شرکت‌های جهانی هم ناتوان بود. این شرکت با هدف تأمین تسلیحات سعودی برای جنگ یمن آغاز به کار کرد؛ اما با توجه به وابستگی نظامی سعودی به کشورهای خارجی، عربستان همچنان نیازمند واردات ادوات نظامی باقی ماند. در این میان، خرید سامانه‌های پدافند هوایی همچنان در اولویت اصلی دولت سعودی است.

گزاره‌های خبری: «میدل ایست‌نیوز» در یکی از گزارش‌های اخیر خود آورده بود که امریکا در سال 2019 و پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان، سیستم‌ها و سامانه‌های پدافندی دوربرد و همچنین موشک‌های پاتریوت و رادار و صدها سرباز به ریاض فرستاد. البته پس از مدتی که سامانه‌های پاتریوت نتوانستند موفق عمل کنند، به خاطر مسائل حیثیتی، آمریکا در شهریور امسال آن‌ها را از مناطق عربستان جمع کرد. با صرف هزینه‌های هنگفت و ناکارآمدی سامانه پاتریوت، اکنون عربستان به تکاپو برای خرید سامانه گنبد آهنین افتاده است؛ وب‌سایت بریکینگ دیفنس عربستان سعودی این سامانه صهیونیستی را یکی از بهترین سامانه‌ها در برابر موشک‌های کوتاه برد در منطقه می‌داند که برای ره‌گیری موشک‌های «کروز» طراحی شده است! نکته جالب اینجاست که این سامانه در جنگ 12 روزه غزه، نتوانست در مقابل حملات راکتی رزمندگان مقاومت، موفق عمل کند و تصاویر پناهگاه‌های مملو از صهیونیست‌ها و تخریب‌های متعدد در شهرک‌های صهیونیستی باعث شد که طنزپردازان بر این سامانه اسم «آبکش آهنین» بگذارند.

گزاره‌های تحلیلی: در رابطه با این اقدام عربستان سعودی برای خرید سامانه گنبد آهنین ذکر چند نکته ضروری است: 1- بسیاری سمت‌وسوی عربستان به خرید سامانه گنبد آهنین را در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌دانند و این همکاری‌های نظامی را مقدمه‌ای برای برقراری روابط سیاسی در آینده می‌دانند؛ امری که امارات از ۱۵ سال گذشته، ابتدا از حوزه نظامی و امنیتی شروع کرد و سپس به «پیمان ابراهیم» رسید. 2- رژیم صهیونیستی به دنبال تأثیرگذاری در جنگ یمن از طریق حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی است و هم‌اکنون بسیاری از منابع خبری اعلام کرده‌اند که این رژیم در جزیره سقطری به‌صورت رسمی حضور پیدا کرده است. 3- اقدام سعودی برای خرید سامانه‌های پدافندی، ضعف موضع آن از اجرای نقشه‌های آفندی در گذشته تا تلاش برای حفظ بقا و موجودیت در مقطع کنونی را نشان می‌دهد؛ تا چند سال پیش ریاض بیشتر به دنبال خرید تسلیحات آفندی بود و اکنون با توجه به بروز ضعف‌های نظامی عدیده و عدم توانایی در مقابل نیروهای یمنی به دنبال خرید سامانه‌های پدافندی است.

درمجموع می‌توان گفت عربستان سعودی چه در حوزه آفندی و چه پدافندی کشوری وابسته است و با توجه به ضعف‌های عدیده نظامی، بسیاری از بازیگران همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی از این نقطه‌ضعف در جهت دوشیدن هر چه بیشتر آن استفاده می‌کنند. (محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه             

علت اصلی حضور آمریکا در سوریه مشخص شد

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه که پیش‌ازاین دولتش با ادعای مبارزه با داعش ساخته دست خویش، حضور اشغالگرانه خود در سوریه را توجیه می‌کرد، گفت که «هدف از حضور نیروهای آمریکایی در خارج، تقویت منافع امنیتی آمریکا و هم‌پیمانان آن و حمایت از سیاست خارجی از طریق حضور در خاک [سایر کشورها] است. نیروهای آمریکایی از حضور سایر نیروها در محل حضور خود، جلوگیری می‌کنند و در سوریه نیز همین کار را می‌کنند». جفری اذعان کرد: «ما در التنف [سوریه] حضور داریم تا مسیر اصلی بین دمشق و تهران را در جنوب [سوریه] قطع کنیم. در دوره ترامپ نیز حرکاتی صورت گرفت تا به نظام بشار اسد فشار وارد شود».

▼ اخبار

چه خبر از هواپیماهای برجامی؟!

«علیرضا منظری» معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «وزیر اسبق راه و شهرسازی و قائم‌مقام او به‌عنوان مسئول خرید هواپیماهای پسابرجامی در مورد خرید هواپیما و نحوه تأمین قطعات این هواپیماها همه حقیقت را به افکار عمومی نگفتند. عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی و اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وقت وزارت راه و شهرسازی، توجهی نداشتند که با اعمال تحریم‌های بیشتر، تأمین قطعات هواپیماهای خریداری‌شده با مشکل مواجه خواهد شد. همین آلان نصف هواپیماهای برجامی به علت نبود قطعات زمین‌گیر هستند. در زمان خرید هواپیماهای پسابرجامی، از نظرات کارشناسی استفاده‌ای نشد و خودسرانه اقدام به خرید کردند،‌ بنابراین بخشی از تقصیرات زمین‌گیر شدن هواپیماهای پسابرجامی مربوط به وزیر اسبق راه و شهرسازی و قائم‌مقام وقت وزارتخانه است».

چرا سفر رئیسی به مسکو مهم است؟

 ایران و روسیه در پرونده‌های بسیاری در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظر مشترک دارند و با توجه به سیاست‌های منطقه‌ای و عمل‌گرایانه دولت رئیسی، در آینده پیش رو روابط دو کشور وارد مرحله‌ای تازه‌ای خواهد شد. احتمالاً «سند راهبردی ایران و روسیه»، «خرید تجهیزات نظامی»، «مذاکرات وین»، «قراردادهای دوجانبه» و «مبادله گازی» دستاوردهای مهم این سفر خواهد بود. همچنین ایران می‌تواند با طرف روسی خود درباره مسائل منطقه‌ای چون «پرونده افغانستان»، «بحران سوریه»، «وضعیت قفقاز جنوبی» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» تبادل‌نظر کند. طی سال‌های گذشته، نقش روسیه در همراهی کردن با جمهوری اسلامی در بحران‌های بین‌المللی، اهرم فشار بسیاری قوی علیه غرب بوده است.

از ظریف بپرسید!

روزنامه کیهان در ستون گفت‌وشنود خود نوشت: «گفت: مدعیان اصلاحات و برخی از سایت‌ها و روزنامه‌هایشان بدجوری به تکاپو افتاده‌اند و خودشان را به دروتخته می‌زنند که ملاقات آقای خاتمی با جرج سوروس را تکذیب کنند! گفتم: چرا وقتی کیان تاج‌بخش عامل «سیا» و نماینده بنیاد سوروس در اعترافات خود که از تلویزیون پخش شد، به دیدار خاتمی و جرج سوروس اعتراف کرد، آقایان اعتراضی نکردند و به غیرتشان برنخورد و اصلاً به روی خودشان نیاوردند؟! گفت: چرا تا حالا خود آقای خاتمی ملاقاتش با این سرمایه‌دار صهیونیست و دشمن تابلودار ایران اسلامی را انکار نکرده است؟! گفتم: برای اینکه می‌داند ملاقات کرده و نمی‌خواهد با انکار آن دروغ گفته باشد! گفت: خُب از «کنت تیمرمن» مسئول سابق میز ایران در «سیا» بپرسند و یا از «استیون کلمنز» که در ملاقات حضورداشته سؤال کنند و یا از مدیر نشریه «نیوز مکس» بپرسند و یا از «ریچارد بلوم» دوست و مشاور کارتر بپرسند و یا…! گفتم: اصلاً چرا راه دور بروند؟ از آقای ظریف بپرسند!».

۳۸۴ چمدانی که از ایران خارج شد

در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران، بخش اعظمی از جواهرات سلطنتی توسط چمدان‌های متعدد در کنار مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج شد. رئیس‌کل تشریفات دربار آغاز عملیات خروج شاه و همراهان را ۲۴ دی‌ماه ۵۷ اعلام کرد. یک تیم از افراد مورد تأیید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گران‌بها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند. این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مکان‌های امن کاخ نیاوران نگهداری می‌شد. فرح بر همه بسته‌بندی‌ها نظارت کامل داشت. بسته‌بندی و جمع‌آوری دلار‌های آمریکایی که از ماه‌ها قبل نقداً جمع شده بود توسط بخش مالی دربار انجام شد. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و ازنظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس و تعداد معتنابهی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به‌عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند.

اخبار کوتاه

پیشنهاد طرف غربی برای توافق موقت با ایران/ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «طرف مقابل به دنبال توافق موقت هست و پیشنهادهای را برای آن مطرح کرده است؛ اما توافق موقت ایده‌ال ما نیست و راهبرد ما توافق دائم برای لغو تحریم‌های مؤثر است. در دوران ترامپ برخی عناوین و برچسب‌های تحریم‌ها به‌عمد تغییر کرده است، به همین دلیل آمریکا‌یی‌ها زیر لغو این تحریم‌ها نمی‌روند و اعلام می‌کنند نمی‌توانیم درباره آن‌ها مذاکره کنیم. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در مذاکرات به‌دنبال کاهش توانمندی‌های ایران هستند که این موضوع خلاف خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده است».

کارشناس صهیونیست: نفوذ اطلاعاتی ایران بی‌سابقه است!/ «مئیر جاودانفر» در گفتگو با شبکه سعودی اینترنشنال، در خصوص دستگیری 4 زن تبعه این رژیم در فلسطین اشغالی به اتهام جاسوسی برای ایران، از این اقدام جمهوری اسلامی بهت‌زده شده بود. حتی تلاش‌های مجری برنامه برای عوض کردن بحث و کمرنگ کردن قدرت اطلاعاتی ایران با القای این شبهه که «آن‌ها نمی‌دانستند جاسوسی می‌کنند» نیز جواب نداد و کارشناس صهیونیست این‌گونه واکنش نشان داد: «یهودیانی که از داخل اسرائیل برای ایران جاسوسی می‌کردند کاملاً می‌دانستند که برای کجا کار می‌کنند؛ آن‌ها مستقیم با ایران ارتباط داشتند!».

مذاکرات وزارتخانه‌ها برای اجرای توافق ۲۵ ساله / وزیر اقتصاد گفت: «هرکدام از وزارتخانه‌ها به‌طور مثال صمت، نیرو، نفت و ... در حوزه‌های مرتبط به خود با طرف چینی وارد مذاکره شده‌اند تا به یک قرارداد برسند. بعد از آغاز این قراردادهاست که عملاً سرمایه‌گذاری و رشد مدنظر ما اجرایی خواهد شد. تاکنون این قراردادها به مرحله انعقاد نهایی و آغاز اجرا نرسیده است و این موضوع مستلزم مذاکرات اولیه بود».

تأیید رشد اقتصادی 3.1 درصدی ایران توسط بانک جهانی/ بانک جهانی که در گزارش خردادماه خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را 2.1 درصد پیش‌بینی کرده بود، در جدیدترین گزارش خود رشد 3.1 درصدی را برای اقتصاد ایران در این سال برآورد کرده است؛ اما برنامه‌ریزی دولت رئیسی، دستیابی به رشد 8 درصدی در 1401 است.

۸۵ درصد از دانش‌آموزان دُز دوم واکسن را زدند/ وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «در ۹۸ درصد مدارس کشور شرایط برای حضور دانش‌آموزان فراهم شده است. ۸۵ درصد از دانش‌آموزان دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند». باوجود تلاش‌های دولت برای بازگشایی حداکثری مدارس، به گفته کارشناسان، تعطیلی آموزش حضوری در مدارس طی دو سال گذشته کرونایی، خسارات جبران‌ناپذیر علمی و آموزشی به دانش آموزان وارد آورده که جبران آن در سال‌های بعدی ناممکن خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات