صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۶ دی ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) نه‌فقط در حرف که با تلاش و حرکت مسئولین و دولتمردان، باید امید به آینده را در دل جوانان زیاد کرد و جلوی کسانی که برای ناامید کردن جوانان می‌کوشند، بایستیم. (19/10/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

هم‌افزایی راهبردی و دوگانگی در تحلیل!

دولت سیزدهم روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد؛ سفرهای داخلی رئیس‌جمهور محترم و اعضای دولت به همراه تحرک و پویایی امیدبخش در ساحت دیپلماسی خارجی و ریل‌گذاری‌های زیرساختی در حوزه‌های موردنیاز مردم نشانگانی برای حرکت درست و نویدبخش آینده‌ای روشن است؛ اما برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای، بدون توجه به حجم انباشته مسائل و میراث مصائب دولت گذشته برای دولت کنونی، به‌گونه‌ای تحلیل می‌کنند که گویی وضعیت موجود محصول عملکرد دولت رئیسی است. این رویکرد دوگانه در تحلیل مسائل از سوی افراد و جریان‌های غرب‌گرا از این هم فراتر رفته و به تخطئه نگاه راهبردی دولت به شرق نیز کشیده شده است!

نکات تحلیلی: 1- پاره‌ای از افراد و جریان‌های سیاسی غیرهمسو با دولت، بدون توجه به اقتضائات و ویژگی شرایط امروز، با نق زدن‌های گاه عاری از منطق، حاضر نیستند به دولتی که تنها چهار ماه از روی کار آمدن آن می‌گذرد، فرصت دهند؛ درحالی‌که همین افراد و رسانه‌های اصلاح‌طلب منتقد وضع موجود و دولت سیزدهم، دو سه‌سالگی‌ دولت سابق تیتر می‌زدند، دولت یازدهم هنوز مشغول آواربرداری از عملکرد سوء دولت دهم است. 2- امروز نگاه سیاسی‌ای که سفر رئیس‌جمهور به مسکو را به مذاکرات وین و دغدغه‌های مقطعی تقلیل می‌دهد، قطعاً تصویری مغایر با ماهیت این سفر ترسیم می‌کند و هدفی والا به نام «هم‌افزایی استراتژیک» میان تهران و مسکو یا تقویت راهبرد 25 ساله با چین را در سفر وزیر خارجه به پکن نادیده می‌گیرد؛ بی‌شک تقلیل دادن ابعاد، اهداف و سیاست‌های دولتی که در وسط میدان است، برخلاف منافع و مصالح ملت است. 3- جریان متمایل به غرب قطعاً علاقه‌ای ندارد که روابط ایران با روسیه و چین در شکل گسترده برقرار شود تا طرفین بتوانند از مزایای این رابطه به نفع منافع ملی خود استفاده کنند. علت اصلی هوچی‌گری غرب‌گرایان این است که ایران را در مدار غرب نگه دارند! این در حالی است که پس از 15 سال تجربه مذاکره با غرب، دستاورد ملموسی برای ملت ایران حاصل نشده است.

نکته راهبردی: آمریکایی‌ها در فروپاشی بازی‌های راهبردی بازیگران مستقل از خود، با توسل به بازی‌های تاکتیکی، استاد هستند. باید مراقب بود و با عقلانیت و منطق استراتژیک به منحنی ایجاد، تقویت و حفظ روابط با بازیگران راهبردی در راستای قدرت مانور بین‌المللی سیر صعودی داد. یکی از راهکارهای مهم در قبال این مسئله، همگرایی با بازیگرانی است که غرب نسبت به آن‌ها نیز نگاهی تهدید محور دارد.

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

بازنشسته سیاسی!

«مهدی آیتی» از فعالان اصلاح‌طلب پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه در اظهاراتي مطرح كرده است: «تمام احزاب و شخصیت‌های سیاسی تاریخ‌مصرف دارند؛ یک تولد و یک غروب و پایان دارند...اگر کسی فکر کند حزبی چندین سال می‌تواند بماند و رهبری یک جریان را داشته باشد اشتباه است. آقای خاتمی باید اعلام بازنشستگی سیاسی کند... بازنشستگان سیاسی نیز باید کتاب خاطرات سیاسی بنویسند... متأسفانه کاری که سیاست‌مداران ما انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند تا لحظه مرگ باید در عرصه مدیریتی باشند».

گزاره‌های خبري: ساده گذشتن از کنار «تیر خلاص بر شقیقه اصلاح‌طلبان» زیباکلام تا بیان «مرگ اصلاح‌طلبي» از زبان چهره‌های این جریان، خطاست؛ 1- علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب (شنبه، 25 دي 1400) ازجمله افرادي است كه صراحتاً از آلودگی اصلاح‌طلبان به قدرت می‌گوید: «می‌توانیم بگوییم اصلاح‌طلبان موجود، آلوده به قدرت و نگاهشان نیز به قدرت معطوف شده و نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که رسالت اصلاح‌طلبی را پیش ببرند». 2- اسماعیل گرامی مقدم، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی (چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰) از ریزش وجهه کاریزماتیک سید محمد خاتمی، به‌عنوان رهبر جریان اصلاح‌طلب در کشور سخن گفته است. وي اصلی‌ترین دلیل کاهش اعتبار خاتمی را در بی‌نتیجه بودن ماجرای «تَکرار می‌کنم»ها برمی‌شمرد: «به‌هرحال هرکدام از رهبران جبهه اصلاحات نقش کاریزماتیک خود را دارند؛ اما دیگر تا حدی شخصیت‌های کاریزماتیک کارکرد پیشین خود را از دست داده‌اند. آقای خاتمی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد ... اما باید بپذیریم که کارهای تشکیلاتی تا حدی جای نقش‌های کاریزماتیک را گرفته است». 3- روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در سرمقاله ۱۲ دی‌ماه خود با انتشار یادداشتی کم‌سابقه و یا شاید بی‌سابقه، به تهی بودن اصلاحات و اصلاح‌طلبی پرداخته است و اذعان می‌کند که اگر خود رئیس دولت‌های اصلاحات هم به‌جای همتی کاندیدا می‌شد و در جریان انتخابات حاضر می‌شد، میزان رأی او از 2.5 میلیون رأی همتی فراتر نمی‌رفت. 4- چندي پيش جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرگزاری برنا، در انتقادی صریح و جدی به جریان اصلاحات، گفت: «بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب خانوادگی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در حالی حکومت را به انحصارطلبی متهم می‌کنند که خود احزاب انحصارطلب هستند».

نكته پاياني: به‌وضوح پيداست که جریان اصلاح‌طلبی نه مانند دهه ۷۰ و نه حتی دهه ۹۰ در میان مردم مورد اقبال و اتکا نیست. باور منتقدان بر این است که یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته با اثبات در رفتار و عملكرد خود، این گزاره را در ذهن جامعه معتبر سازد. با سيري در رفتار و عملكرد جريان اصلاحات طي سال‌های گذشته، تأکید بر اين ادعا دور از ذهن و واقعيت نيست كه نظام فکری و ساختاری اين جريان در حوزه‌های گوناگون ازجمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعي و ... ممکن است در ظاهر رنگ و لعاب داشته باشد، اما عملاً نمی‌تواند نجات‌بخش مردم و کشور باشد. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼خبر ویژه             

ماحصل سیاست دولت رئیسی در توجه به همسایگان

«علیرضا مقدسی» گفت: «روابط تجاری‌مان با 15 کشور همسایه در 9 ماهه امسال، 18 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش، افزایش را نشان می‌دهد، در این مدت میزان تجارت با همسایگان از 75 میلیون تن کالا و ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون دلار عبور کرد». معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران در خصوص تجارت با کشور‌های همسایه در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: «یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم، افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است. در همین راستا در 9 ماهه امسال، 61 درصد وزن و 51 درصد ارزش کل تجارت کشور با 15 کشور همسایه بوده است».

▼ اخبار

خیاطیان: بحرانی‌ترین مسئله کشور، آب رَفتِ اعتماد عمومی است

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در صفحه شخصی خود نوشت: «در گفتمان انقلاب اسلامی، "مردم" گرانیگاه سیاست و حکمرانی به شمار می‌آیند و اساساً در نظریات توسعه نیز "سرمایۀ اجتماعی"، هستۀ مرکزی فرایند توسعه است. در صورت‌بندی چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی نظام حکمرانی کشور، هرکسی از ظن خود به مورد خاصی اولویت می‌دهد؛ یکی مسئلۀ رکود تورمی، دیگری منابع طبیعی، آن‌یکی پیری جمعیت و نگاهی، روابط دیپلماتیک. ولی به‌زعم من در میان مسائل و معضلات، آنچه تا ماه‌های گذشته، بحرانی‌تر از همه می‌نمود، فرسایش سرمایۀ اجتماعی و آب رَفتِ "اعتماد عمومی" بود و چقدر خوب که رئیس‌جمهور محترم و دولت مردمی با تشخیص دقیق مسئله، جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌هایش را در راستای غلبه بر این نقیصه تنظیم کرده است. رجوع به مردم، هم پیش‌نیاز اثربخشی سیاست‌ها و تصمیمات است و هم پیش‌شرط دولتمردی و تصدی مسئولیت در نظام اسلامی».

خودزنی رسانه‌ای!

نه افتتاح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین "قشم" منعکس شد که ظرفیت پالایش روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت را دارد و سالانه می‌تواند ۸۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد؛ نه خبر افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفتی و غیرنفتی (بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا) مهم بود؛ نه سفر وزیر خارجه به پکن و آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین برای این رسانه‌ها اهمیت خبری داشت؛ نه سفر استانی رئیس‌جمهور و دیدار با مردم و فعالان اقتصادی هرمزگان اهمیت داشت؛ نه آبی ماندن نقشه کرونایی کشور در مقایسه با نقشه قرمز آمریکا و برخی کشورهای اروپایی. این هم نوعی از بُخل و حسادت سیاسی است. دریغ کردن رویدادهای مهم و امیدوارکننده از مخاطب، در روزگاری که مردم از اتفاقات بی‌خبر نمی‌مانند، نوعی خودزنی رسانه‌ای است که این روزها از رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب شاهد هستیم! اگر قرار است رسانه‌ای در عصر انفجار اطلاعات، اخبار مهم را سانسور کند، پس کارویژه و مأموریتش چیست؟ به‌طورکلی هر اتفاق امیدوارکننده‌ای در دولت رئیسی بیفتد؛ از سوی این رسانه‌ها اهمیت ندارد! گویا قرار نیست تلاش و کوشش دولت مردمی، دیده و به چشم آید تا این‌که نشاید محبوبیت دولت افزایش‌ یافته و منافع قدرت‌طلبانه این جریان سیاسی در آینده به خطر افتد!

افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: «تلاش داریم تا با کاهش میزان کسری بودجه در سال آینده میزان فشار به سفره مردم، ایجاد تورم و پیام‌های نامناسب را کاهش دهیم و آن را کمتر از سال گذشته در نظر بگیریم؛ البته وضعیت مطلوبی وجود ندارد، با توجه به اینکه تنها حدود ۴ ماه از آغاز دولت سیزدهم گذشته و باید در سال آینده میزان کسری بودجه کمتر شود اما به‌قدر گام اول دولت در اولین بودجه سنواتی خود تلاش شده تا کسری بودجه و فشار ناشی از آن مهار شود. در سال آینده ۵ درصد نرخ مالیات برای شرکت‌های تولیدی کاهش یافته و یک درصد سهم دولت نیز کاهش و بر سهم شهرداری‌ها اضافه شده است، در این میان هنر ما در وزارت امور اقتصادی باید کاهش فشار بر اقشار تولیدکننده، حقوق‌بگیران، اصناف و کسبه و گروه‌هایی که شفاف مالیات خود را پرداخت می‌کنند، باشد». خاندوزی در خصوص محل تأمین افزایش 65 درصدی مالیات پیش بینی شده در بودجه سال آینده نیز گفت: «ما می‌خواهیم به سمت دریافت مالیات از فراریان مالیاتی، مؤدیان جدید و کسانی که بیشتر از چند هزار نفر نمی‌شوند اما با داشتن درآمدهای بالا بیرون از تور شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار دارند و یا از طرق روابط فسادآلود، مالیات خود را نپرداخته و خود را ایمن می‌کردند، درآمد مالیاتی را محقق کنیم».

اخبار کوتاه

پکن: با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم/ وزارت خارجه چین روز شنبه خلاصه‌ای از دیدار انجام‌شده میان «حسین امیرعبداللهیان» و «وانگ ئی» وزرای خارجه ایران و چین را منتشر کرد. بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، وانگ، مسئولیت اصلی دشواری‌ها در برنامه هسته‌ای ایران را به دوش آمریکا انداخت که به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج شده است. وانگ همچنین از مخالفت شدید پکن با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، بازی سیاسی از راه توسل به موضوعات حقوق بشری و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه سخن گفت.

جنگ شناختی؛ مهم‌ترین حوزه رویارویی ایران و غرب/ «مقدم‌فر» نویسنده کتاب «جنگ شناختی» به فعالان رسانه‌ای توصیه کرد درباره جنگ شناختی دشمن مطالعه کنند. وی در خصوص کتاب خود با همین عنوان نیز گفت: «جنگ شناختی، تحمیل اراده از طریق به‌کارگیری مغز و شناخت مردم است. یکی از سرفصل‌های بسیار مهم در این کتاب، معرفی علوم شناختی و ارائه توضیحات نسبتاً مفصل درباره آن است. یکی از ابزارهای در دسترس برای مطالعه دوستان رسانه‌ای درباره این جنگ، همین کتاب است».

واردات کالایی که با کل صادرات صنعتی برابری می‌کند/ ارزبری واردات موبایل در 9 ماهه امسال حدود 961 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که کل صادرات یا ارزآوری بخش صنعت ایران تنها 367 میلیون دلار بیشتر از ارزبری واردات موبایل بوده است. واردات موبایل 520 میلیون دلار از کل واردات ذرت، 829 میلیون دلار از واردات روغن و 1.5 میلیارد دلار از واردات دانه‌های روغنی بیشتر است.

تصاویر مادران شهدا زینت‌بخش تهران شد/ در آستانه روز مادر و به‌منظور تکریم و بزرگداشت مادران شهید؛ تصاویر ۴۰ مادر شهید تهرانی در سراسر پایتخت اکران شد. سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در پویش تکریم مادران شهدا، تصویر مادران شهید را به همراه فرزندان شهیدشان در قابی به‌یادماندنی بر دیوارهای پایتخت آویخت.

تفاوت بایدن با ترامپ/ «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: ‏«تیم بایدن مزورانه وضعیت کنونی برجام را به ترامپ نسبت می‌دهد تا خود را پلیس خوب ‎مذاکرات وین نمایش دهد، حال آنکه بدون کوچک‌ترین تفاوتی عیناً در حال اجرای همان سیاست‌های مخرب ترامپ و فشار حداکثری علیه ‎برجام و ‎ایران است».

واکسن گریزان به آی‌سی‌یو می‌روند!/ رئیس دانشگاه بقیة‌الله (عج) خبر داد: «بر اساس تحقیقات علمی، اکثر کسانی که به خاطر ابتلا به کرونا در اروپا به آی‌سی‌یو می‌روند در دریافت واکسن سهل‌انگاری کرده‌اند. بستری و میزان مرگ‌ومیر در افراد واکسینه نشده بیش از ۱۰ الی ۱۸ برابر بیشتر است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات