صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۹ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما بایستی وظیفه لحظه کنونی را بشناسیم، بایستی گام‌های خودمان را برای آینده مشخص کنیم، بایستی چشم‌انداز را روشن کنیم، به آن چشم‌انداز چشم بدوزیم و با همه قدرت و همه توان باید به‌سوی آن حرکت بکنیم؛ این‌جوری این نهضت به معنای واقعی کلمه کامیاب خواهد شد، به پیروزی نهایی خواهد رسید. (۱۰/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

گفتمان سلیمانی ساز

دهه فجر فرصت خوبی برای پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ اما نکته اول اینکه بیان دستاوردها نباید محصور به این زمان گردد و نکته دوم اینکه در بیان دستاوردها نباید صرفاً به پیشرفت‌های عمرانی و زیرساختی اعم از جاده، ارتباطات و امثالهم متمرکز شد.

نکات تحلیلی: یکی از حوزه‌های دستاوردی انقلاب و امام(ره)، دستاورد گفتمانی است. دهه ۷۰ میلادی یکی از دهه‌هایی است که متفکرین آن گرفتار در ایسم‌های شرقی و غربی بودند و استفاده از واژگان چپ و راست جزو لاینفک گفتمان فعالان سیاسی و اجتماعی دنیا بود. خدمتی که امام و انقلاب به اندیشه سیاسی مسلمانان و تشیع کرد، توسعه نظام معنایی عبارات اسلامی بود؛ عباراتی مانند جهاد، مستضعفین، مستکبرین و ... که رنگ کهنگی داشت، در نظام گفتمانی امام(ره)، احیا و گسترش یافت؛ مثلاً کلمه جهاد که در دهه‌های قبل صرفاً به نزاع با منافقین و مشرکین محدود می‌شد، امروز یک حوزه معنایی بسیط پیدا کرده که از جوان آتش به اختیار در سیل خوزستان و کارگر شاغل در حوزه تولید تا سلیمانی‌های حاضر در سوریه و عراق را شامل می‌شود. اگر بخواهیم تفاوت را احساس کنیم، باید ماحصل گفتمان رژیم سابق مانند رزم‌آرا، تقی‌زاده و ... را با شهید سلیمانی، شهید فخری زاده و ... مقایسه کنیم. بی‌شک تفاوت در این حوزه‌ها، از زمین تا آسمان است. خدمت بزرگ گفتمان امام(ره) در داخل، عبور از نگاه‌های تقی‌زاده‌ها که برای پیشرفت از سرتاپا باید فرنگی شویم، به دانشمندانی مانند احمدی روشن و رضایی‌نژادها بود. رشد در حوزه‌های نانو فناوری، هسته‌ای، پزشکی، موشکی و ... ماحصل شکل‌گیری این گفتمان جدید در کشور بود. بااین‌حال، این حوزه دستاوردی به داخل کشور محدود نشد و در منطقه و دنیا نیز تسری یافت؛ برآمدن گروه‌های انقلابی مانند حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق و ... برای عزت بخشی به مستضعفین منطقه و جهان، بخشی از دستاورد گفتمان نوین امام خمینی (ره) است. به یاد بیاوریم که انصارالله از جامعه‌ای پدید آمد که به گفته عصام العماد، ۳۰ درصد آن به علت نبود یک گفتمان عمیق، گرایش به وهابیت پیدا کرده بودند و ایضاً حزب‌الله لبنان و حشد‌الشعبی عراق؛ دستاوردهایی که امروز در حال تغییر فضای سیاسی و اجتماعی منطقه از وادادگی و سلطه به عزت و استقلال است.

نکته پایانی اینکه، مبالغه نیست اگر دستاوردهای نهضت و گفتمان امام (ره) را با دم مسیحایی مقایسه کرد؛ چراکه جوامع زنگار گرفته در استبدادِ عصرِ مدرنیسم را جلا داد و جان بخشید. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز          

نگاه تحلیلگران صهیونیست به شخصیت سید مقاومت

هم‌زمان با سی‌امین سالگرد شهادت سید عباس موسوی، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان و آغاز رهبری سید حسن نصرالله، روزنامه «اسرائیل هیوم» با انتشار گزارش مفصلی به قلم «یوآو لیمور» مفسر صهیونیستی، نکات مهمی درباره توانایی‌ها و دستاوردها و شخصیت سید حسن نصرالله منتشر کرده است که اشاره به آن خالی از لطف نیست. یوآو لیمور که کارشناس نظامی مرتبط با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی است، در قسمتی از گزارش خود به نقل از سرتیپ «درور شالوم» که تا سال گذشته به‌عنوان رئیس بخش تحقیقات در بخش اطلاعات نظامی (امان) خدمت می‌کرد، نوشته است: «سید حسن نصرالله دارای شخصیت منحصربه‌فردی است. او دارای فکر قوی، با کاریزمای زیاد و هوش هیجانی عالی است. همین ویژگی‌ها باعث محبوبیت حزب‌‌الله شده است. نمی‌توان سید نصرالله را کوچک شمرد، او یک شخص جدی است و در طول سال‌ها ثابت کرده است که بزرگ‌ترین متخصص در امور اسرائیل در جهان عرب است و همچنان خطرناک‌‌ترین دشمن اسرائیل است. او ما را بیش از دیگران می‌شناسد و پرونده‌‌ای باز علیه اسرائیل دارد. حزب‌الله در بسیاری از مناطق، یک زرادخانه عظیم دارد که آن را به بزرگ‌ترین ارتش جهان تبدیل کرده است». علاوه بر این، «یونی گراف» معلم صهیونیستی نیز در مطالبی که با تأیید وزارت آموزش‌وپرورش در تل‌آویو در کتب درسی منتشر کرده است تأکید کرد: «حسن نصرالله به‌عنوان یک شخصیت کاریزماتیک فراطبیعی شناخته می‌شود، زیرا او همیشه بر دریافت اطلاعات در مورد آنچه در اسرائیل اتفاق می‌افتد، تأکید می‌کند. به همین دلیل او جامعه اسرائیل و حساسیت‌هایی که با آن مواجه است، به‌خوبی می‌‌شناسد علاوه بر آن با نقشه سیاسی اسرائیل آشنایی دارد و از این اطلاعات برای انتقال پیام‌‌هایی استفاده می‌کند که تأثیرات روانی زیادی دارد».

نکته راهبردی: قدرت رهبری، شخصیت کاریزماتیک، عملکرد هوشمندانه، مدیریت راهبردی و مدبرانه سید حسن نصرالله در مدیریت مقاومت لبنان و پیشبرد و تحقق اهداف حزب‌الله و تطبیق اهداف در راستای منافع ملی لبنان طی سه دهه اخیر باعث شده تا مجامع بین‌المللی، محافل سیاسی، اندیشکده‌های آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی، ایشان را فردی مؤثر و کارآمد در تصمیم‌های سیاسی و امنیتی جبهه مقاومت اسلامی و لبنان و عرصه سیاست بین‌الملل بشناسند؛ استراتژیست‌های خارجی، صاحب‌نظران و تحلیل‌گران متعدد، این موضوع را تصدیق کرده و سید مقاومت را حائز ویژگی‌های شخصیتی ممتاز در تضعیف رژیم صهیونیستی، اعمال رهبری و اثرگذاری بر گروه‌های مختلف سیاسی و افکار عمومی عربی و غیرعربی دانسته‌اند. (نویسنده: حمید خوشایند)

▼خبر ویژه          

رئیس اطلاعات سپاه: رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید

حجت‌الاسلام طائب در نخستین همایش اطلاعاتی سه‌جانبه وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی گفت: «جمهوری اسلامی ایران با ارتقاء توان داخلی و قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی، در گام دوم انقلاب، بلند قدم برمی‌دارد. مردم چهل و سومین بهار آزادی را در شرایطی جشن می‌گیرند که افول هژمونی آمریکا را شاهد هستیم. برآورد برخی سیاست‌مداران و تحلیل‌گران حتی تحلیل‌گران اسرائیلی این است که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید. دشمن همه‌ تلاش خود را برای انجام خرابکاری‌ها در داخل کشور در دستور کار قرار داده که انسجام دستگاه‌های اطلاعاتی در دوره‌ جدید، اشراف اطلاعاتی و مقابله با سرویس‌ها و عناصر آن‌ها را افزایش خواهد داد».

▼ اخبار

چرا اصلاحات به دنبال تخریب دولت رئیسی است؟!

«ناصر ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، به تشریح چرایی تلاش اصلاح‌طلبان برای زیر سؤال بردن اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم پرداخت. ایمانی در ابتدا با اشاره به تمایل دائمی جریان اصلاح‌طلب برای ماندن در عرصه قدرت گفت: «اصلاح‌طلبان به‌هرحال هیچ‌گاه تمایل ندارند از قدرت کنار بکشند. عدم حضور جریانات سیاسی در قدرت، مساوی با مرگ آن جریان است». ایمانی در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان باوجود گذشت چیزی کمتر از 6 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، رویکرد تخریبی علیه آن را آغاز کرده‌اند، گفت: «اصلاح‌طلبان همچنان که در سال 92 با حمایت بی‌قیدوشرط از آقای روحانی دچار این اشتباه محاسباتی شدند، در سال 96 آن را تکرار کردند و هم‌اکنون نیز دارند برای بار چندم مرتکب این اشتباه محاسباتی می‌شوند. مردم به‌شدت با عملکرد دولت آقای روحانی زاویه دارند و می‌دانند که آن رویکردها و ایده‌های جریان اصلاح‌طلب حامی دولت بود که کشور را به عقب راند. اصلاح‌طلبان باید این را بدانند که لازم است مدت‌زمان معقولی از دولت قبل بگذرد تا آن‌ها بتوانند مجدداً هوای قدرت در سر بپرورانند». وی در پایان اضافه می‌کند: «یکی دیگر از دلایلی که آن‌ها را ترغیب کرده است تا مجدداً فعالیت‌های سیاسی داشته باشند، تدبیر نشان ندادن دولت رئیسی در تشریح شرایطی است که در آن کشور را به دست گرفته‌اند. بخشی‌ از کلی‌گویی دولت در تشریح شرایط کشور، بدلیل در نظر گرفتن مسائل اخلاقی و ملی توسط رئیس‌جمهور بوده است، اما رئیسی باید شرایط را برای مردم بازگو می‌کرد تا مردم بیشتر با عملکرد هشت ساله اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور آشنا می‌شدند».

نویسنده صهیونیست: اسرائیل به‌زودی نابود می‌شود

«روگل آلفر» تحلیلگر و نویسنده صهیونیست در یادداشت دیروز (18 بهمن‌ماه) در روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشت که در رویارویی آینده رژیم صهیونیستی با دشمنانش، «ساکنان اسرائیل دستور خودکشی دریافت خواهند کرد». در بخشی از این یادداشت آمده است: «اسرائیلی‌ها در حالتی زندگی می‌کنند که به‌خوبی می‌دانند که هزاران نفر از آن‌ها در جنگ چندجبهه‌ای که فوران خواهد کرد، جان خود را از دست خواهند داد. نهادهای امنیتی در تل‌آویو به‌طور مداوم و شدید به مردم ابلاغ می‌کند که در جنگ آینده، قطعاً هزاران موشک از لبنان، ایران و نوار غزه به عمق کشور عبری سقوط خواهد کرد و تنها مسئله زمان مطرح است. بااین‌حال، ساکنان اسرائیل که از دفاع و نظارت از پیش برنامه‌ریزی‌شده توسط دولت‌های متوالی اسرائیل برخوردار نیستند، برای حفظ جان خود دستور فرار دریافت نخواهند کرد، بلکه دستور رسمی مقامات مربوطه در این نهاد مخفی شدن و سپس خودکشی است». این تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای که پیشتر در هاآرتص منتشر شده بود، تأکید کرده بود: «اسرائیل گواهی مرگ و زوال خود را امضا کرده و ما هیچ راهی جز انتظار برای اطلاع از زمان آن نداریم». وی دلایل متعددی را برای این زوال رژیم صهیونیستی برمی‌شمرد که تضاد فرهنگ‌ها در جامعه صهیونیستی و عدم گفت‌وگو در آن به تاریک شدن تصویر آینده رژیم صهیونیستی می‌افزاید، به‌خصوص که خبری هم از نقد و انتقاد از وضعیت جامعه نیست. این نویسنده ماهیت آپارتاید بودن رژیم صهیونیستی و حمایت اکثریت ساکنان فلسطین اشغالی از اشغالگری، وجود جنبش نژادپرست و فاشیستی و خودمختاری یهودیان تندرو دینی و فکری در داخل رژیم صهیونیستی را از دیگر دلایل زوال این رژیم می‌داند.

نقش استعماری سفارت آمریکا در لبنان!

«نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله در گفتگو با فارس گفت: «سفارت آمریکا نقش گسترده‌ای در لبنان دارد و گروه‌های به‌اصطلاح جامعه مدنی را برای ایجاد آشوب سازمان‌دهی می‌کند. سفارت آمریکا به لبنان فشار اقتصادی وارد می‌کند تا کشور نتواند ازلحاظ مالی روی پای خود بایستد و این شک و تردید را در میان مردم ایجاد می‌کند که دلیل این موضوع حزب‌الله است. ما در حزب‌الله در ۲ محور کار می‌کنیم؛ محور اول مقاومت و حمایت از کشور و دفاع از ایده‌ای که قبول نمی‌کند تابع اسراییل و آمریکا باشیم و محور دیگر، خدمت به مردم از طریق حضور در پارلمان، دولت و مؤسسات مختلف. متأسفانه برخی حاکمان دولت‌های عربی جز به اینکه چه میزان از ادامه حکمرانی‌شان مانده، به چیز دیگری فکر نمی‌کنند؛ حتی اگر قیمت آن سرافکندگی مردم و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عدول از آرمان فلسطین باشد».

اخبار کوتاه

«طرح صیانت»؛ موضوعی که نباید علنی می‌شد!/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر، در جمع خبرنگاران به موضوع بررسی «طرح صیانت» در مجلس پرداخت و گفت: «این طرح باید در لایه نخبگانی موردبررسی قرار می‌گرفت، اما تبدیل به دغدغه و نگرانی برای تمام مردم و کسب‌وکارها شد. تأکید بر این است که به‌جای تلاطم‌های اجتماعی، بحث در فضای کارشناسی و نخبگانی دنبال شود که به یک مصوبه مشکل‌دار تبدیل نشود. مهم است که منافع مردم، کسب‌وکارهای اینترنتی و فضای کلی مجازی کشور دچار مشکل نشود».

افزایش آمار ازدواج در 1400/ رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: «میزان ازدواج‌های ثبت‌شده در دفاتر ثبت ازدواج در ۹ ماه نخست امسال ۴۵۲ هزار و ۱۳۵ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۶ درصدی را نشان می‌دهد». تندگویان، معاون وقت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ تیر سال جاری نیز اعلام کرده بود: «شاخص نزولی ازدواج در کشور پس از ۱۷ سال، به‌رغم شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن، صعودی شده و ایران رشد پنج‌درصدی ازدواج را تجربه کرد».

سد ۵۰ ساله بین ایران و ترکمنستان شکسته شد!/ وزیر راه و شهرسازی از شکسته شدن سد ۵۰ ساله ترانزیتی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: «در بخش ریلی کشور و با اتصال خطوط شمال به جنوب می‌توانیم به دیگر کشورها دسترسی پیدا کنیم و سهم ترانزیت منطقه را به ایران اختصاص دهیم تا درآمد قابل‌توجهی را برای کشور به دنبال داشته باشد». بر اساس نظر کارشناسان، ایران در صورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های ترانزیتی، امکان کسب درآمدی به‌مراتب بالاتر از درآمدهای نفتی را داراست.

دستاورد جدید موشکی سپاه!/ سردار امیرعلی حاجی‌زاده در حاشیه تجدید میثاق جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با آرمان‌های امام(ره) در خصوص رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه، گفت: «در آینده نزدیک شاهد خواهید بود که از یک موشک راهبردی جدید رونمایی خواهیم کرد». حاجی‌زاده افزود: «البته این موشک مدت‌هاست ساخته شده و در سازمان رزم ما موجود است و در حقیقت به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد».

آمار قتل در ایران بر اساس گزارش سازمان ملل/ سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۹ خود درباره رتبه آماری قتل کشورهای مختلف آورده است: ایران در خصوص آمار قتل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کمترین رنج دنیا قرار دارد. نقشه سازمان ملل نشان می‌دهد کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، روسیه، کانادا و کشورهای اروپایی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بیش از ۵۰ قتل را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که این عدد در ایران کمتر از ۳ قتل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات