صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲ اسفند ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) «توانا بود هر که دانا بود»؛ دانش برای یک کشور اقتدار می‌آورد. ما در بخش‌های مختلف علمی پیشرفت‌هایی کردیم که در اوّل انقلاب تصوّرش را هم نمی‌کردیم... در قضیّه انرژی هسته‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی‌های پیچیده، عمل‌های جرّاحی بسیار دشوار، ناباروری، سلول‌های بنیادی و ... جوان‌های ما همت کردند، پیشرفت کردند. (28/11/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

مارپیچ سکوت!

در هفته پیش‌رو صحبت‌های غیرتخصصی نوشین معراجی، نویسنده فیلم نمور در جشنواره فجر، با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. این نوشته به دنبال انگشت اتهام به‌سوی هنرمندان و جامعه هنری نیست، بلکه بحث بر سر این است که چه فرآیندی باعث می‌شود تا یک سلبریتی، خود را در مقامی فرض کند که روزی برخلاف ساختار قضایی کشور، هشتگ #اعدام_نکنید بزند و روزی دیگر سلبریتی دیگری یک داروی ممنوعه را تبلیغ کند و این بار نیز این نویسنده برخلاف فرهنگ عمومی، در خصوص یک حکم شرعی، فتوا دهد!

به نظر می‌رسد که دسترسی به شبکه‌های مجازی و داشتن تریبون مجانی، راه یافتن به محافل سیاسی و گعده‌های انتخاباتی و استفاده از رانت حاصل از آن، عدم نظارت‌های کافی و مهم‌تر از همه شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس کاذب به دلیل محبوبیت اجتماعی، باعث می‌شود که یک سلبریتی خود را در مقامی تصور کند که به هر اتفاقی واکنش نشان دهد و یا در هر موضوعی خود را صاحب‌نظر بداند. بارها مشاهده شده است که یک سلبریتی نظر شخصی خود را در موضوعاتی غیر از حیطه فعالیت خود، به‌عنوان عقیده اکثر مردم در فضای مجازی منتشر می‌کند و این موضوع توسط هوادارانش وزن پیداکرده و با ایجاد موج در شبکه اجتماعی، فضا را برای ابراز نظر مخالف تنگ می‌کند؛ این منجر به شکل‌گیری همان مارپیچ سکوتی می‌شود که قبلاً توسط رسانه‌های رسمی ایجاد می‌شد، با این تفاوت که در شبکه‌های اجتماعی، مردم کمتر متوجه این فرآیند می‌شوند و تصور می‌کنند که عقیده القاشده،‌ نظر اکثریت است. آنچه در این فرآیند بارها شاهد آن بوده‌ایم، این است که در این مارپیچ سکوت، چادر پوشیدن یک هنرمند، دفاع از مدافعان حرم، سفر زیارتی مانند اربعین و امثالهم با انگشت اتهام‌هایی مانند ریاکاری و غیره مواجه گردیده و تخریب می‌شود و آنچه ضریب پیداکرده و تقویت می‌شود، رفتار و عملکرد چهره‌هایی است که نه نوع جهان‌بینی‌شان، نه فرهنگ، نه وضعیتِ معیشتی که در آن سیر می‌کنند، با کشور اسلامی ایران و آحاد جامعه همخوانی ندارد و اساساً چنین چهره‌هایی صلاحیت الگو شدن و سخن گفتن در عرصه‌های مختلف زندگی مردم را ندارند؛ لذا اگر تدبیری نشود، شاهد تأثیرگذاری بیش‌ازپیش این سبک زندگی بر جامعه و فضای عمومی خواهیم بود.

نکته پایانی اینکه، تجربه نشان داده است، نگاه قهری و سلبی در این حوزه ممکن است با جواب عکس مواجه شود؛ بلکه امروز این وظیفه برای مسئولین دغدغه‌مند است که به دنبال ارائه راهکار ایجابی مبتنی بر آموزه‌های ایرانی- اسلامی که دغدغه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است، باشند. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                 

کنفرانسی تحت لوای تنش اوکراین

کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه به مدت سه روز آغاز شده، بحث خود را بر روی موضوع اوکراین گذاشته است. این کنفرانس توسط کشورهای غربی در سال ۱۹۶۳، به‌منظور رایزنی و گفتگو درباره تهدیدهای جهانی تشکیل شد. اغلب موضوعات موردبحث در این کنفرانس، مسائل و تهدیدهای امنیتی در سطح جهان است که در سال‌های گذشته، بحث درباره بحران‌های عراق و افغانستان بود و کنفرانس امسال، بحث درباره تنش اوکراین است.

گزاره‌های خبری: 1- کنفرانس امنیتی مونیخ ازآن‌جهت مهم است که چیزی نزدیک به ۱۰۰ وزیر و ۳۰ رئیس دولت در آن شرکت می‌کنند. در این کنفرانس روسیه به علت موضع‌گیری کشورهای غربی، شرکت نکرد؛ به‌گونه‌ای که وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که بحران امنیتی در اروپا، بحران اوکراین نیست و روسیه همچنان «تهدید واقعی» است. 2- نیویورک‌تایمز نیز نوشت: «در بیشتر سال‌ها، کنفرانس امنیتی مونیخ بر بحران‌‌های دوردست مانند بحران‌‌های افغانستان یا عراق متمرکز بود؛ اما در نشست سال جاری، موضوع، خود اروپا است نه جای دیگر. امسال، بحران دامان اروپا را گرفته است. بحران ازقضا در بیخ گوش اروپاست». منظور این رسانه آمریکایی، روسیه هراسی و افزایش ضریب مسائل امنیتی میان کشورهای اروپایی با روسیه است.

گزاره تحلیلی: آنچه کشورهای غربی و بخصوص آمریکا از کنفرانس امنیتی مونیخ به دنبال آن بودند، واقعی جلوه دادن تهدید روسیه در وهله اول برای اروپا و سپس کل جهان بود. درواقع این کشورها به دنبال این بودند که یک نوع اجماع نسبت به بحران اوکراین به وجود آورند و پیام خود را به روسیه از این طریق اعلام کنند. هرچند در این میان روسیه بارها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و اظهارنظرهای مختلف در رابطه با حمله نظامی به اوکراین بیشتر یک‌ جنگ رسانه‌ای برای مقاصد سیاسی و اقتصادی غرب است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه           

هشدار صریح مجلس به دولت: بدون اخذ تضمین، توافق نکنید

250 نماینده مجلس طی بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، از دغدغه وکلای ملت در خصوص جریان مذاکرات سخن به میان آورده و اعلام کردند: «باید از تجربه سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران، بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نگردیم. دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند. رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد. رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند که تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو می‌کنند، ازجمله باید تحریم‌های آیسا، کاتسا و U-Turn لغو شود. در مقام اجرا نیز ابتدا باید آمریکا و سایر اطراف بدعهد برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی آزمایی، ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد. مطابق ماده 7 قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به‌صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تأیید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید».

▼ اخبار

مقام صهیونیستی: باید از حزب‌الله یاد بگیریم!

«رام بن باراک» رئیس کمیته امور خارجه و امنیت کنست در واکنش به ماجرای صبح جمعه که یک فروند پهپاد حزب‌الله لبنان وارد آسمان اراضی اشغالی شد و سالم و بدون اینکه هدف جنگنده‌های اسرائیلی قرار بگیرد به لبنان بازگشت، تأکید کرد: «اسرائیل نیاز دارد برای عصری که جنگنده‌های بسیار کوچک و یا پهپادها در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و رهگیری و هدف قرار دادن آن‌ها دشوار است، آماده شود». وی اظهار کرد: «جهان به‌سرعت در حال تغییر است و اسرائیل باید از وجود چنین پهپادهایی که حزب‌الله ساخته که باوجود هزینه کمشان خطرناک هستند، یاد بگیرد». در همین راستا روزنامه عبری زبان "کالکالیست" شکست آشکار رژیم صهیونیستی در برابر پهپاد حزب‌الله لبنان را که بدون اینکه رهگیری شود، مدت ۴۰ دقیقه بر فراز اراضی اشغالی پرواز کرد را افشا کرد. این روزنامه نوشت، جنگنده‌های اف ۱۶ و بالگردهای آپاچی و در کنار آن‌ها موشک‌های رهگیر سامانه پدافند هوایی "گنبد آهنین" هیچ‌کدام موفق به رهگیری پهپاد حزب‌الله نشدند و آن توانست از لبنان وارد "اسرائیل" شود. کالکالیست تأکید کرد که رژیم صهیونیستی هم‌زمان شکستی امنیتی و اقتصادی را رقم زد. به نوشته کالکالیست، هزینه یک ساعت پرواز جنگنده اف ۱۶ حدود ۲۲ هزار دلار و هزینه یک ساعت پرواز با بالگرد آپاچی حدود ۴۰۰۰ دلار و هزینه هر موشک سامانه موسوم به "گنبد آهنین" حدود ۵۰ هزار دلار است.

از آمريكا چیزی نمى‌خواهيم، جیبمان را نزند!

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاكره مستقيم با آمريكا، در حاشيه كنفرانس مونيخ گفت: «آمریکایی‌ها ظرف هفته‌های اخیر به‌طور متناوب و از طریق واسطه‌های مختلف از ما خواسته‌اند که با ما مذاکرات مستقیم داشته باشند. ما در پاسخ به واسطه‌ها اعلام کردیم که چشم‌انداز چنین گفت‌وگویی برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم، چه نیازی به مذاکره مستقیم می‌باشد. ولی اگر طرف آمریکایی یک ابتکار عمده ازجمله برداشتن برخی از تحریم‌ها را انجام دهد، آنگاه می‌توان گفت که نیت آمریکایی‌ها واقعی است. ما از آن‌ها می‌شنویم که آقای بایدن حسن نیت دارد. من در ماه سپتامبر در نیویورک گفتم که اگر آقای بایدن حسن نیت دارد، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کند. ما از آقای بایدن درخواست وام یا پول آن‌ها را نداریم بلکه می‌خواهیم دارایی‌های خود ما را به‌عنوان حسن نیت آزاد کند. مایلم تأکید کنم که آن‌ها تنها در قالب کلمات از حسن نیت حرف می‌زنند و این برای گفتگوهای مستقیم کافی نیست. آن‌ها باید حسن نیت خود را به‌صورت عملی و در عرصه میدانی نشان دهند، این در حالی است که هم‌زمان با گفتگوهای جدید حتی برخی تحریم‌های جدید نیز علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران از سوی دولت آقای بایدن اعمال شده است و این معنایش این است که دولت آقای بایدن همان مسیر ترامپ را دنبال می‌کند».

دیپلماسی اقتصادی؛ راهی برای خنثی‌سازی تحریم

جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه، دومین کشور جهان ازنظر تعداد همسایه‌ها محسوب می‌شود و این به معنای وجود موقعیت و ظرفیتی کم‌نظیر برای دست‌یابی به بازار‌های خارجی در راستای رشد و توسعه اقتصادی است؛ اما باوجود این پتانسیل، دیپلماسی اقتصادی یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده کشور ماست. چنانچه ما از واردات 60 میلیارد دلاری کشور پاکستان فقط حدود 700 میلیون دلار سهم داریم. البته این نکته درباره بقیه همسایگان هم صادق است؛ مثلاً صادرات ما به قطر 350 میلیون دلار، به ارمنستان 400 میلیون دلار، به قزاقستان 80 میلیون دلار و قس علی هذاست. لذا اولین وظیفه دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، رهایی از غرب‌گرایی محضِ دولت قبل و متوازن کردن روابط دیپلماتیک است. در این مسیر ما نیازمند یک کنشگری فعال هستیم. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند خنثی‌سازی تحریم‌ها، مقدم بر رفع تحریم است و یکی از الزامات کار، افزایش دیپلماسی اقتصادی است. سفر آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر و دیگر سفرهای دیپلماتیک پیش رو می‌تواند نویددهنده عمق‌بخشی به روابط تجاری با شرکای فعلی و تلاش برای به دست آوردن شرکای جدید باشد.

اخبار کوتاه

باقری: دشمنان حتی تصور تهاجم نظامی به ایران را ندارند/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «امروز می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که دشمنان ظالم و مستکبر ملت ایران حتی تصور تهاجم نظامی به کشور را به‌سختی می‌توانند در ذهن داشته باشند و این چیزی نیست که به‌آسانی به دست آمده باشد. هیچ سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی نمی‌تواند ادعا کند که به دلیل وجود ناامنی یا ترس از تهاجم خارجی امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کشور ایران را ندارد».

ناکامی مزدوران سعودی در اشغال شهر «حرض»/ ارتش یمن امروز یکشنبه تصاویر و ویدیوهای مربوط به دفع حملات متجاوزان وابسته به ائتلاف سعودی از سوی نیروهای مسلح یمن در شمال غرب یمن را منتشر کرد. مرکز اطلاع‌رسانی جنگ در یمن گزارش داد، رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پیشروی خود در محور «حرض» و طی پاتکی، توانستند مواضع نیروهای متجاوز را به کنترل خود درآورده و خسارت‌های زیادی را به این نیروها وارد کنند. شمار قابل‌توجهی از نیروهای متجاوز کشته یا زخمی شده و شمار زیادی نیز به اسارت نیروهای یمنی در آمده و شماری نیز فرار کرده‌اند.

افزایش یا کاهش سرعت اینترنت؛ سیاست دولت چیست؟/ وزیر ارتباطات گفت: «شبکه انتقال شرکت مخابرات که ۷۰ درصد ترافیک اپراتورها را تأمین می‌کند به دلیل‌ عدم سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته، الآن اشباع شده و ما به‌سرعت دنبال این هستیم که بخشی از مشکل حل شود. به‌هیچ‌وجه دولت به دنبال ایجاد محدودیت اینترنت نیست و برای توسعه شبکه پرسرعت قدم برمی‌داریم».

دستور جدید رئیسی در خصوص سواحل آزادشده/ پس از آزادسازی سواحل دریای خزر با ضرب‌الأجل 20 روزه رئیس‌جمهور، این بار رئیسی برای تکمیل اقدامات در این حوزه، دستور دیگری صادر کرد؛ رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت گفت: «باید با طراحی صحیح بستر مناسبی برای تفریح سالم و نشاط مردم در سواحل ایجاد شود».

ایران و عراق تفاهم‌نامه امنیتی امضا می‌کنند/ دفتر شورای امنیت ملی عراق دیروز (یکشنبه، 1 اسفندماه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعضا با انعقاد یادداشت تفاهم همکاری بین وزارتخانه‌های کشور عراق و ایران در زمینه امنیت عمومی و داخلی و همچنین کار مشترک بین دانشگاه دفاع عراق و دانشگاه دفاع و مطالعات استراتژیک ایران برای تحصیلات تکمیلی موافقت کردند».

اتصال ایران و قطر از طریق تونل زیر دریا!/ مدیرعامل سازمان بنادر گفت: «در حال مذاکره هستیم تا در حوزه‌های هوایی، دریایی، بندری و ساخت تونل دریایی با قطر توافق کنیم. ساخت تونل زیردریا بین ایران و قطر یک پروژه بی‌نظیر به شمار می‌رود. این تونل بندر دیر بوشهر را به قطر وصل می‌کند». قرار است در سفر رئیس‌جمهور به قطر این توافق‌نامه‌ها به امضا برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات