صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۷ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقب‌گرد... اگر به زندگی امیرالمؤمنین نگاه کنید، می‌بینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار این‌گونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگی‌ناپذیر و دنبال کننده اهداف خود؛ آینده چنین ملتی روشن است. (۲۸/۰۵/۱۳۸۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

3 نکته از یک فایل صوتی

در هفته‌ای که گذشت فایلِ صوتیِ قدیمی فرمانده سابق سپاه به تیتر یک رسانه‌ها و محافل آن طرف آبی بازگشت؛ خبری که هم‌زمان با یوم‌الله 22 بهمن از صدای آمریکا، منتشر و فضای ذهنی جامعه را به خود درگیر کرد. هرچند دیر، ولی برخی از افراد و رسانه‌های انقلابی به چیستی پروژه یاس و نحوه برخورد سپاه با فسادِ شکل‌گرفته پرداختند که به نظر می‌رسد در پاسخگویی به سؤال‌ها و شبهات ایجادشده در افکار عمومی، کافی بوده باشد. آنچه امروز مهم است پاسخ به این پرسش است که چرا یک رسانه مانند صدای آمریکا توانایی این را دارد که دست به بازآفرینی خبری سوخته بزند که یک هفته اذهان عمومی جامعه را به خود درگیر کند؟ کاستی‌ها و مشکلات داخلی چیست که این رسانه‌ها به‌راحتی می‌توانند این‌گونه موج سازی کنند؟ پاسخ این سؤالات را باید در ضعف‌ها و نواقص حوزه سیاست‌گذاری رسانه در کشور جستجو کرد.

نکات تحلیلی: 1- بنا به آمار رسمی، در سال 1399 بیش از 65 درصد افراد بالای 15 سال کشور حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند و برخی کارشناسان معتقدند میانگین حضور جامعه در فضای مجازی به 7 ساعت رسیده است؛ اما آیا راهبردِ منسجمِ رسانه‌ای برای این حضور قارچی و سریع داریم؟ در نبود یک راهبرد منسجم و مدون برای زیستِ مجازیِ عامه، یک رسانه معلوم‌الحال به‌راحتی می‌تواند محاسبات ذهنی جامعه را دستخوش تغییر کند. 2- باوجوداینکه مبحث آموزش سواد رسانه‌ای از اواخر دهه 70 میلادی به مباحث آموزشی برخی کشورها راه یافت؛ ولی این موضوع در کشور ما به مجمع‌الجزایری از آموزش‌های بی‌هدف و بی‌نتیجه تبدیل شده است که هیچ معیار و استاندارد مشخصی برای اثرسنجی آن وجود ندارد. 3- واقعیت آن است که ما فاقد یک راهبرد منسجمِ آفندی و پدافندی در عرصه رسانه هستیم و باوجود دستگاه‌های عریض و طویل رسانه‌ای و فرهنگی، در مقابل چنین پدیده‌هایی نمی‌توانیم یک حرکت منسجم و منظمی شکل دهیم؛ افرادی که خود را موظف به پاسخ می‌دانند، فاقد داده کافی برای تحلیل هستند و ساختارهایی که داده کافی دارند، درگیر تصمیم‌گیری‌های بروکراتیک!

نکته آخر اینکه اگر معتقد به جنگ رسانه‌ای هستیم، راهکار آن به فرموده رهبر معظم انقلاب، بازسازیِ انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور است که بتواند با یک اتاق فکر واحد، میدان عملیات را رصد کرده، طرح‌ریزی صحیح و به هنگام داشته و عملیات منسجم و مؤثری داشته باشد.

(نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                

پارادوکس مشهود ترکیه در قبال فلسطین

حمایت از آرمان ملت فلسطین، یکی از تناقضات مشهودی است که سال‌هاست در سیاست خارجی دولت ترکیه دیده می‌شود. این موضوع نه‌تنها باعث آزردگی فلسطینی‌ها گردیده، بلکه در داخل ترکیه و در منطقه و جهان اسلام باعث تضعیف فزاینده موقعیت و جایگاه سیاسی اردوغان نیز شده است.

گزاره‌های خبری: 1- وزیر امور خارجه ترکیه، اخیراً در راستای سیاست احیای روابط با رژیم صهیونیستی، برای اولین بار بعد از 13 سال با یائیر لاپید، همتای صهیونیستی خود تلفنی گفتگو کرد. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اظهارنظری اعلام کرد: «اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل به ترکیه سفر خواهد کرد». 2- ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه چند روز قبل، در پاسخ به سؤالی درباره گرم شدن روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، گفت: «با پایان ۱۵ سال حکمرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، دوره جدیدی در روابط دوجانبه آغاز شده است. ما می‌بینیم که دولت جدید اسرائیل که جناح‌های مختلف ازجمله فلسطینی‌ها را گرد هم آورده، رویکرد سازنده‌ای در قبال ترکیه از خود نشان می‌دهد. دیدار هرتزوگ از ترکیه در کل بر مناسبات میان اسرائیل با ترکیه و با فلسطینی‌ها تأثیر خواهد گذاشت». 3- چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در توجیه تناقض آشکار سیاست یک بام و دو هوای دولت اردوغان در قبال آرمان فلسطین، گفته است: «ترکیه تعهد خود را به تشکیل کشور فلسطینی در مذاکرات پیرامون روابط نزدیک‌تر با اسرائیل زیر پا نمی‌گذارد. هر قدمی که ما با اسرائیل در رابطه با مناسبا‌تمان برداریم، هرگونه عادی‌سازی، مانند برخی دیگر از کشورها به بهای آرمان فلسطین نخواهد بود».

گزاره‌های تحلیلی: در بحث احیای روابط سیاسی دوجانبه، طرفی که پیش‌قدم شده است، دولت ترکیه است. ترکیه از طریق ترمیم روابط سیاسی با تل‌آویو به دنبال پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی است. تلاش برای حل‌وفصل بحران اقتصادی در ترکیه، جلب حمایت لابی‌های صهیونیستی– آمریکایی از حزب عدالت و توسعه برای باقی ماندن در قدرت و همچنین مقابله با تهدیدات روسیه و آمریکا، سه فاکتور مهم در این زمینه است. ترکیه حتی مسائل مربوط به فلسطین را نیز از احیای روابط دوجانبه حذف کرده است. رژیم صهیونیستی که در سال‌های اخیر اقدام به برقراری روابط پنهان و آشکار با برخی کشورهای عربی نموده است، دیگر مانند گذشته از نظر راهبردی نیازی به ترکیه ندارد. اگرچه ترکیه به دنبال یک شراکت عمیق و شاید راهبردی با رژیم صهیونیستی است؛ اما چنین رویکردی در تل‌آویو دیده نمی‌شود. برای تل‌آویو احیای روابط در سطح عادی کافی است. رابطه با رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین، دو موضوعی است که در یکجا جمع نمی‌شود. دولت و کشوری که حامی فلسطین است نباید دست دوستی به‌سوی تل‌آویو دراز کند. حتی اگر دولتمردان ترکیه نیز اعلام کنند که باوجود رابطه با رژیم صهیونیستی، همچنان حامی فلسطین خواهند بود، آن را جز ادعا چیز دیگری نمی‌توان تلقی کرد. (حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه‌                 

آتش زیر خاکستر در بحرین!

شهرها و شهرستان‌های بحرین طی دو روز گذشته، به مناسبت یازدهمین سالگرد آغاز انقلاب این کشور در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، شاهد تظاهرات مردمی و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز با شعار واحد «متحد در راه حقیقت» بود. «سندی» از رهبران الوفاء بحرین در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «رژیم آل خلیفه برای مقابله با انقلاب فراگیر مردمی به دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی(شاباک) متوسل شده و حتی پایگاه دریایی در اختیار این رژیم قرار داده است. وضعیت کنونی کشور را می‌توان به آتش زیر خاکستر تشبیه کرد و هر لحظه ممکن است مجدداً شاهد خروش مردم باشیم».

▼ اخبار

نشریه آمریکایی: ایران جنگ روانی غرب را خوب یاد گرفته و هرروز قوی‌تر می‌شود

«آتلانتیک» در گزارشی در مورد روند تقابلی ایران و غرب نوشت: «ایران با قدرت تمام از موضع خود در مقابل غرب دفاع می‌کند و برای احیای مذاکرات، شرط لغو تمام تحریم‌ها را الزامی می‌داند. علاوه بر آن دولت جدید در ایران درحالی‌که با سرعت قابل‌توجهی برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد و اعلام می‌کند گام اول به‌صورت عملی و جدی باید از سوی غرب برداشته شود. ایرانی‌ها جنگ روانی را به‌خوبی یاد گرفته‌اند و با ادامه این مسیر، زمان و بازی به نفع ایران در جریان است. آمریکایی‌ها به دنبال پیروزی دیپلماسی با حداقل هزینه هستند و اتحادیه اروپا نیز به دلایل متعدد ازجمله بحران انرژی داخلی و اختلافات با آمریکا و روسیه، در مسئله ایران منفعلانه عمل می‌کند. با گذشت زمان میدان مانور غرب در مقابل ایران هرروز تنگ‌تر می‌شود و تهران به قدرت بیشتری در منطقه و در داخل کشور خود دست پیدا می‌کند».

امیرالمؤمنین؛ اسوه بصیرت و صبر

رهبر معظم انقلاب به مناسبت 13 آبان، در سال 1388 و در دیدار جمعی از دانشجویان و دانش‌آموزان به بیان جملاتی درباره عظمت امیرالمؤمنین (ع) پرداخته‌اند که گزیده‌ای از کلام معظم له درباره علی (ع) چنین است: «امیرالمؤمنین دو صفت بصیرت و صبر را همیشه با خود همراه داشت. او یک لحظه دچار غفلت و کج‌فهمی و انحراف فکری و بد تشخیص دادنِ واقعیت‌ها نشد. از همان وقتی که از غار حرا و کوه نور پرچم اسلام به دست پیامبر(ص) برافراشته شد، حکومت نبوّت و رسالت آغاز گردید، این واقعیت درخشان را علی بن ابیطالب علیه‌السلام تشخیص داد. پای این تشخیص هم ایستاد و با مشکلات آن هم ساخت. اگر تلاش لازم داشت، آن تلاش را هم انجام داد، اگر مبارزه لازم داشت، آن مبارزه را کرد. اگر جان‌فشانی می‌خواست، جان خود را در طَبَق اخلاص گذاشت و به میدان برد. اگر کار سیاسی و فعالیت حکومت‌داری و کشورداری می‌خواست، آن را انجام داد. بصیرت و بیداری او یک لحظه از او جدا نشد. دوّم؛ صبر و پایداری کرد و در این راهِ استوار و صراط مستقیم استقامت ورزید. این استقامت ورزیدن، خسته نشدن، مغلوب خواسته‌ها و هواهای نفس انسانی نشدن، نکته مهمی است. همه در این خصوصیت باید سعی کنند که خودشان را به امیرالمؤمنین نزدیک کنند».

۶۰ درصد فرمانداران دولت روحانی بر مصدر امورند!

به اعتقاد ناظران سیاسی، عدم‌تغییر در بدنه مدیریتی دولت، بخصوص مدیرانی که با ناکارآمدی و سستی در وظایف محوله، سهم مؤثری در به وجود آوردن شرایط فعلی کشور داشتند و به تعبیری از بانیان وضع موجود کشور هستند، می‌تواند به پاشنه آشیل دولت سیزدهم تبدیل شود. به‌عنوان‌مثال تغییرات در سطوح فرمانداران شهرها بسیار ناچیز بوده است. مردم انتظار دارند فرماندارانی که به‌عنوان نماد وضعیت ۸ سال گذشته در دولت «تدبیر و امید» شناخته می‌شوند، تغییر کنند و پس از گذشت ۶ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، مدیران همراه و همسو با سیاست‌های جدید دولت بر کرسی فرمانداری‌ها و سایر مناصب قوه مجریه بنشینند.

دروغ رسانه‌ای برای تحقیر ایران!

هرچند سرعت اینترنت در کشورمان، رضایت‌بخش و درخور نیست؛ اما با همه این کاستی‌ها، در آخرین به‌روزرسانی سایت speedtest، رتبه ایران در اینترنت موبایل بین ۱۳۸ کشور جهان، ۷۷ است. رتبه کشورمان در این زمینه از کشورهایی مانند روسیه، برزیل، آرژانتین، لبنان، هند، اندونزی و تاجیکستان بالاتر است. این در حالی است که طی روزهای گذشته،‌برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب، در دروغی آشکار و تحقیرآمیز، سرعت اینترنت ایران را هم‌رده افغانستان اعلام کردند. جالب این است که افغانستان در رتبه‌بندی اینترنت موبایل، در جایگاه ۱۳۷ و در رده‌های آخر قرار دارد. همچنین در اینترنت ثابت، رتبه ایران برابر با 143 در بین 178 کشور است. درعین‌حال کشور افغانستان در این رتبه‌بندی، در رتبه آخر و 178 دنیا قرار دارد.

▼ اخبار کوتاه

بریکس؛ راهکاری برای تحریم ناپذیری اقتصاد ایران/ «بریکس» گروهی متشکل از برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی است که نمایانگر نیمی از جمعیت جهان و 38 درصد قدرت اقتصادی دنیاست که نمی‌خواهد تحت سیطره اروپا و آمریکا باشد. سه کشور بریکس در چابهار، کریدور شمال- جنوب و در طرح جاده ابریشم، با ایران همکاری دارند. ایران از طریق ارتباط بیشتر با کشورهای مختلف ازجمله گروه بریکس قصد دارد تا با گره زدن منافع آن‌ها به ظرفیت‌های خودش، تحریم ناپذیری اقتصادش را رقم بزند. افزایش نقش ترانزیتی ایران باعث آسیب‌پذیری کمتر آن در عرصه اقتصاد بین‌الملل می‌شود.

جاسوسی از حجاج ایرانی برای عربستان/ نماینده دادستانی در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال» گفت: «فرج‌الله چعب و همدستانش در این گروهک، اطلاعات حجاج ایرانی را به مدت ۱۰ سال برای مقامات اطلاعاتی عربستان ارسال کرده است. اعضای این گروهک تروریستی در زمان برگزاری مناسک حج در پوشش حجاج، وارد جمعیت حاجیان ایرانی شده و شخصیت‌های برجسته نظامی، انتظامی، امنیتی و روحانیون ایرانی را شناسایی و اطلاعات آنان را به سرویس اطلاعاتی عربستان ارسال می‌کرده‌اند».

باهنر خطاب به هم‌نسلی‌هایش: از این صندلی‌ها دل بکنید!/ «محمدرضا باهنر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «من اقرار می‌کنم که حتماً نسل‌های بعد از ما باهوش‌تر و شجاع‌تر از ما هستند و باید تیک آف‌های بعدی را با سرعت تغییری که در دنیا دارد اتفاق می‌افتد، انجام دهند. قبل از اینکه ملک‌الموت سراغ ما و هم‌نسلی‌های ما بیاید، خودمان یواش‌یواش [صندلی‌ها را] آزاد کنیم».

چرا باید سفارتخانه‌ها برق یارانه‌ای مصرف کنند؟!/ وزارت نیرو اخیراً به این نتیجه رسیده است که مصرف برق در برخی از سفارت‌خانه‌ها متعارف نیست و حجم بالایی برق در این سفارت‌خانه‌ها مصرف می‌شود؛ به همین دلیل در نامه‌ای محرمانه از دولت درخواست کرده است قیمت برق سفارت‌خانه‌ها با قیمت برق صادراتی محاسبه شود. سؤال افکار عمومی از دولتمردان این است، چرا سفارتخانه که عملاً بخشی از خاک کشوری خارجی محسوب می‌شود، باید همچون یک شهروند ایرانی از یارانه انرژی (چه کم و چه زیاد) در کشور برخوردار باشد؟!

آغاز اردوهای راهیان نور از ۱۵ اسفند/ دبیر ستاد مرکزی راهیان نور خبر داد: «اردوهای راهیان نور از ۱۵ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین نیز ادامه دارد. مجموعه راهیان نور را مکلف کردیم تنها افرادی در مناطق عملیاتی حضور یابند که واکسن ‌زده باشند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات