اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۶۹

علت نوسان شاخص بورس در هفته گذشته چه بود؟

احمد اشتیاقی، کارشناس مسائل‌اقتصادی با بررسی دلایل نوسان و افت شاخص بورس در هفته گذشته گفت: عموما شاخص بورس در ایران از چند چالش رنج می‌برد. موضوعاتی که بخشی از آن سیاسی و بخشی ناشی از سیاست‌گذاری‌های دولتی است. در بخش سیاسی گفتگو‌های رفع تحریم‌ها در وین و تاثیر این گفتگو‌ها در نوسان نرخ ارز و دیگری تعیین نرخ سودی است که بانک‌ها به سرمایه‌های کلان می‌دهند.

علت نوسان و افت شاخص بورس در هفته گذشته چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بازارسرمایه در روزهای گذشته، تلاطماتی را از سر گذراند و فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد. با اینکه کارشناسان ارزندگی بازار را تصریح و تایید می‌کنند، ریزش‌های بورس و قرمز شدن‌های یکپارچه بسیاری از سهامداران را نگران کرده است،

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به دلایل ریزش متعدد شاخص کل بورس در هفته جاری اشاره کرد و در این باره توضیح داد: عموما بازار سرمایه در ایران از چند چالش رنج می‌برد. موضوعاتی که بخشی از آن سیاسی و بخشی ناشی از سیاست‌گذاری‌های دولتی است. در بخش سیاسی گفتگوهای رفع تحریم‌ها در وین و تاثیر این گفتگوها در بازار ارز باعث می‌شود اثراتی را ما در بازار سرمایه مشاهده کنیم که چندان مطلوب سهامداران نباشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که بازار را به تنش کشانده، تعیین نرخ سودی است که بانکها به سرمایه‌های کلان می‌دهند. این دو موضوع قطعا اگر در هفته آینده حل‌وفصل شود با اطمینان می توان گفت بازار ظرف هفته آینده و تا پایان سال روزهای خوبی را درپیش رو خواهد داشت و از چالش‌های کنونی فاصله خواهد گرفت.

این فعال بازار سرمایه خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که در این بحث جای تاکید دارد نگرانی بابت ریزش نرخ دلار است. افت شاخص در روزهای اخیر ناشی از نگرانی فعالان بازار سرمایه درباره نرخ دلار است. به بیان بهتر سرگردانی درباره آینده نرخ دلار و اینکه با لغو تحریم‌های برجام، دلار در چه رنج قیمتی باقی می‌ماند باعث ریزش‌ها و فرار سرمایه‌ها از بورس شده است.

وی در این باره تصریح کرد: به طور کلی بخش بزرگی از فعالان بازار سرمایه منتظر خبرهای احیای برجام و توافق حاصل شده و هیجانات ناشی از این موضوع هستند، لذا احتمال کاهش هیجانی نرخ دلار بازار را دچار ریزش‌هایی کرد، در حالی که وقتی نرخ دلار به نقاط تثبیت شده برگردد و مقامات مرتبط از جمله رئیس بانک مرکزی عدد مشخص تثبیت شده‌ای را برای بازار اعلام کنند تا خیال فعالان بازار سرمایه از این جهت آسوده شود، قطعا بازار روزهای سبزپوشی را به خود خواهد دید.

احمد اشتیاقی با در خصوص نرخ ارز، گفت: فعالان اقتصادی و تحلیلگران بازار معتقد هستند نرخ دلار به زیر 25 هزار تومان نمی‌رسد، اما در حال حاضر نقدینگی پارک شده توسط اهالی بازار سرمایه منتظر تثبیت قیمت دلار است.

وی در خصوص تاثیر نرخ سود سپرده‌های بانکی بر خروج سرمایه‌ها از بورس نیز گفت: متاسفانه برخی بانک‌ها نرخ سود بالاتر از 20 درصد به سرمایه‌های بالا ارائه می‌دهند. اگر این موضوع به همت بانک مرکزی تا انتهای سال برطرف شود، یعنی مطمئن شویم نرخ سود همان 20 درصد است نه بیشتر، بازار از نظر بنیادی مشکلی ندارد و به روزهای خوب خود باز می‌گردد.

احمد اشتیاقی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دلار روی 25 هزار تومان تثبیت شود و نرخ سود در محدوده 20 درصد نگه داشته شود، این نرخ برای بازار ارزنده است چرا که p بر E بازار برای شرکت های بزرگ و بنیادی روی محور 4 تا 5 است وبرای شرکت های کوچک بین 6 تا 8 است بنابراین P برE ها تاکنون مناسب بوده است.

این فعال بازارسرمایه در پایان گفت: دولت باید با حمایت‌های لازم از بازار و آرامش بخشی به فضای اقتصاد کشور زمینه را برای هدایت نقدینگی به بازارسرمایه فراهم کند، چرا که این موضوع نقش مهمی در عدم افت شاخص و ریزش های مکرر در این بازار دارد. قطعا در بازار نقدینگی حرف اول و آخررا می‌زند. لذا دولت باید با اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران، زمینه را برای ورود سرمایه‌های بیشتر به بورس فراهم کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات