صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۲۴۸

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳ اسفند

روزنامه کیهان**

سناتور مورفی: برجام را از دست دادیم باید به ایران امتیاز بدهیم
کریس مورفی سناتور دموکرات معتقد است دولت بایدن باید برای از سرگیری توافق هسته‌ای، امتیازهای هوشمندانه اما ضروری در اختیار ایران قرار دهد. چرا که ایران توانمند‌تر شده و توافق جدید ممکن است شبیه توافق دوره اوباما نباشد.
مجله تایم از قول مورفی نوشت: باراک اوباما سال 2015 با توافق هسته‌ای، زمینه را برای آنکه ایران به‌عنوان کشوری عاری از سلاح‌های هسته‌ای باقی بماند، هموار کرد.این توافق سال‌ها در حال شکل‌گیری و تدوین بود. اوباما جهان را گردهم آورد تا سیستمی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی را علیه ایران وضع کند و سپس، اتحادیه اروپا، چین و روسیه را پشت استراتژی دیپلماتیک متحد کرد که ماحصلش توافق نهایی با ایران بود تا این بازیگر تحقیقات هسته‌ای‌اش را به عقب برگرداند و اجازه دهد بازرسی‌های بین‌المللی بی‌سابقه‌ای از صنعت هسته‌ای‌اش انجام شود. در همان برهه زمانی، دونالد ‌ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا طی مقاله‌ای که در یواس‌اِی‌تودی منتشر شد، این پیشرفت بزرگ دیپلماتیک را عاری و تهی از ارزش خواند و با اطمینان اعلام کرد در صورتی که به‌عنوان رئیس‌جمهوری برگزیده شود، عملکرد بهتری خواهد داشت «ریاست جمهوری ‌ترامپ، ایرانی‌ها را وادار می‌کند تا به میز مذاکره بازگشته و توافق بهتری به دست بیاید». با آغاز ریاست ‌ترامپ نزدیک‌ترین مشاوران امنیت ملی‌اش از او تقاضا کردند تا توافق را پاره نکند. آنها به او گفتند که این توافق نتیجه بخش بوده، ایران به وعده‌هایش عمل کرده، بخش‌های عمده‌ای از برنامه هسته‌ای‌اش را تعطیل و به بازرسان اجازه ورود داده است. اما ‌ترامپ توجهی نکرد و توافق با ایران را لغو کرد. سایر بازیگران ائتلاف تعریف شده توسط اوباما جانب ایران را گرفتند. بدتر از همه این بود که ایران نیز فعالیت بخش‌هایی از برنامه تحقیقاتی‌اش را که به‌حالت تعلیق درآورده بود، از سرگرفت. ایران سایر اقدامات تحریک‌آمیزش را تشدید کرد و به نیروهای تحت حمایتش در عراق دستور داد تا بار دیگر نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند. با طولانی‌تر شدن دوره ریاست جمهوری ‌ترامپ، برنامه هسته‌ای ایران نیز به سرعت پیشرفت کرد،حملات نیروهای حامی ایران به نیروهای آمریکایی ادامه یافت و فعالیت‌های تهران در خاورمیانه تشدید شد.
سیاست ‌ترامپ در ارتباط با ایران شکست کامل و بدون قید و شرط بود. بخش سیاست فاجعه‌آمیز ‌ترامپ این بود که او حداقل توانست تئوری آنهایی که مخالف توافق با ایران در زمان امضای آن بودند را به آزمایش بگذارد. این گروه از منتقدان از اوباما می‌خواستند تا تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کنند حتی اگر کشورهای متحد از آن پیروی نکنند البته تا زمانی که ایران موافقت کند برای همیشه بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد و درباره سایر رفتارهایش در منطقه مذاکره کند. ‌ ترامپ چهار سال ریاستش به شکل شرم‌آوری شکست خورد. در شرایط کنونی جو بایدن و تیمش به شکل جدی تلاش می‌کنند تا قطعات را کنار هم قرار دهند. تعیین مواضع ایران نیز به شکل حیرت‌آوری سخت است. اگر ایران امروز به دنبال مقادیر کافی اورانیوم غنی‌شده باشد احتمالا تنها 60 روز برای تولید سوخت نیاز خواهد داشت. اکنون زمان آن است که تیم مذاکره‌کننده بایدن امتیازهای هوشمندانه اما ضروری را برای از سرگیری توافق هسته‌ای که اوباما آن را به سرانجام رساند، در اختیار ایران قرار دهد. بله، ایران هم می‌بایست به نحو یکسان مصالحه کند. این توافق جدید ممکن است شبیه توافق ایران با اوباما نباشد، زیرا که در دوران ریاست ‌ترامپ آن توافق را از دست دادیم.

اظهار درماندگی مقامات صهیونیست در برابر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران
در حالی که یاوه‌گویی‌های مقامات صهیونیستی درباره ایران و مذاکرات وین ادامه دارد، یک مدیر سابق وزارت دفاع این رژیم گفت: نتانیاهو با وجود همه تلاش‌هایش در برابر ایران، شکستی تاریخی را به یادگار گذاشت. اخیرا بنی‌گانتز وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود «اگر توافق با ایران در مذاکرات وین امضا شود نشان‌دهنده پایان راه نیست و باید اقدامات بیشتر برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای انجام شود و توسعه موشک‌های بالستیک ایران باید متوقف شود. دستاوردهای توافق، ایران را قادر می‌سازد تا جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را دوباره داشته باشند. هرگز نباید با ایران کنار بیاید و همچنان که اسرائیل هرگز با آن کنار نخواهد آمد.». همچنین نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع سران یهودیان آمریکایی گفته است «توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام، ضعیف‌تر از توافق اولیه است و به خشونت بیشتر در خاورمیانه منجر می‌شود. در توافق سال ۲۰۱۵ مهلت زمانی ده ساله برای امکان بازگشت ایران به غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در نظر گرفته شده بود، در حالی که این مهلت در توافق کنونی تنها دوسال و نیم است. از زمانی که توافق اولیه امضا شد دو اتفاق روی داد: ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را بسیار بالاتر برد و زمان از دست رفت. همچنین ایران با برداشته شدن تحریم‌ها، میلیاردها دلار پول به دست می‌آورد و صرف گسترش ترور در منطقه می‌شود».
با وجود این اظهارات، عاموس گیلعاد مقام سابق وزارت دفاع اسرائیل تصریح کرد که شکست نتانیاهو در برابر ایران در تاریخ ماندگار خواهد شد و تاریخ، درباره نتانیاهو به خاطر ناکامی‌هایش در قبال ایران و سوق دادن این کشور به سمت هسته‌ای شدن بیشتر، به شدت قضاوت خواهد کرد. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، گیلعاد (مدیر سابق دفتر امور سیاسی- نظامی وزارت دفاع اسرائیل)، در نشست روسای سازمان‌های یهودی آمریکا که در قدس برگزار شده، گفت: تلاش‌های نتانیاهو برای منصرف کردن ایالات متحده از توافق هسته‌ای شکست خورد و اکنون با ایرانی روبرو هستیم که می‌تواند از نقطه گریز هسته‌ای عبور کند. این شکست در قبال برنامه هسته‌ای ایران در تاریخ ماندگار خواهد شد.
گیلعاد تصریح کرد: تشویق آمریکا به خروج از برجام در دولت ترامپ، از سوی نتانیاهو یک اشتباه بزرگ بود. شما نباید قراردادهای بین‌المللی را لغو کنید، مگر اینکه جایگزینی برای آن داشته باشید.

اعتراف دیرهنگام: برجام نه تضمین داشت و نه تحریم‌ها را لغو می‌کرد(!)
تحلیل‌های منتشره از یک حامی دوآتشه برجام در روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که در واقع هیچ یک از دغدغه‌های مهم کشورمان در زمینه لغو تحریم‌ها و تضمین تعهدات آمریکا در توافق برجام، ملاحظه و رعایت نشده است.
حسن بهشتی‌پور ضمن تحلیلی در روزنامه آرمان نوشت: «آمریکایی‌ها با زرنگی چگونه می‌خواهند از زیر تعهدات بین‌المللی فرار کنند. این یک رویه حقوقی است که دولت‌ها در چارچوب حاکمیت، توافق‌هایی که به دست می‌آید را محترم می‌شمارند و اجرا می‌کنند. حتی حکومت‌ها، رژیم‌ها تغییر می‌کنند آن توافق‌های قبلی را اجرا می‌کنند. ولی آمریکایی‌ها خود را تافته جدابافته از دنیا می‌دانند و زیر بار تعهدات نمی‌روند.
او با اشاره به برخی عهدشکنی‌های آمریکا و همچنین صدام (قرارداد ۱۹۷۵) می‌افزاید: برای این‌که ما تضمین بگیریم، یک راه دو بخشی در پیش داریم اول این‌که در داخل کشور باید اقداماتی را انجام دهیم که اصولاً تحریم کم‌اثر یا بی‌اثر شود. راه دوم این است که در توافق قید شود که اگر طرف مقابل به هر دلیلی تعهدات خود را انجام نداد، طرف مقابل اجازه دارد این اقدامات مشخص را انجام دهد. باید چند اقدام مشخص قید شود و آن اقدامات باید به قدری مهم و تأثیرگذار باشند که طرف مقابل هر وقت هوس کرد از توافق خارج شود بداند که باید هزینه گزافی بپردازد. در برجام در مواد ۲۶ و ۳۶ این اقدامات آمده بود. منتقدان می‌گفتند ترتیباتی که در این مواد آمده است نمی‌تواند آنچنان بازدارنده باشد که طرف مقابل از توافق خارج نشود. چرا دوست عزیز! آن افراد متوجه بودند ولی دیگر زورشان بیشتر از این نمی‌رسید. حال کسانی که زورشان می‌رسد بسم‌ا... ؛ در توافق باید ذکر شود که اگر هر کدام از طرف‌ها از برجام خارج شدند و به هر دلیلی تعهدات را اجرا نکردند طرف مقابل می‌تواند اقدامات مشخص ذیل را انجام دهد. این باید در متن قید شود».
بهشتی‌پور همچنین در تحلیل دیگری در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «هنوز پرانتزهای باز فراوانی در مذاکرات وین وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این پرانتزها و گزاره‌ها عدم مسئوليت‌پذيري ايالات متحده نسبت به هر نوع تفاهم احتمالي است. آمريكا برخلاف اصول بديهي نظام بين‌الملل، حاضر نيست تضامين لازم براي تداوم توافق احتمالي را ارايه كند. در واقع طرف مقابل تاكيد مي‌كند، هر نوع تفاهمي تنها تا زمان پايان دوره رياست‌جمهوري جو بايدن، قابليت اجرايي دارد و اين كشور نمي‌تواند تضميني براي تفاهم در آينده را ارايه كند. طبيعي است يك چنين توافقي براي ايران غير قابل قبول است. به هر حال ايران خواستار پايان دادن به تحريم‌هاي اقتصادي است...
زماني كه جهان پيراموني متوجه شوند، تفاهم ميان ايران با كشورهاي مقابل تنها در سال‌هاي معدود (مثلا تا پايان دوره زمامداري بايدن)، قابليت اجرايي دارد، طبيعي است از سرمايه‌گذاري‌هاي پايدار در ايران و تعريف پروژه‌هاي مشترك اقتصادي در افق بلندمدت خودداري مي‌كنند. بنابراين به نظر مي‌رسد يكي از پرانتزهاي باز در گفت‌وگوها مرتبط با تضامين مورد نظر ايران در اين زمينه باشد. مسئله بعدي، مسئله نحوه پايان دادن به تحريم‌هاي اقتصادي است. ايران خواستار «لغو» تحريم‌هاي اقتصادي مورد نظر است، اما ايالات متحده از «تعليق» مرحله به مرحله تحريم‌ها سخن مي‌گويد. وقتي به جاي لغو تحريم‌ها، فرآيند تعليق تحريم‌ها مطرح شود، باز هم شركاي اقتصادي ايران در جهان پيراموني با حساسيت‌ها و نگراني‌هاي بيشتري، مناسبات اقتصادي و ارتباطي خود با ايران را دنبال خواهند كرد. پس رسيدن به يك تعريف واحد درخصوص پايان دادن به تحريم‌هاي اقتصادي، ابهام ديگري است كه هنوز درباره آن گفت‌وگوهاي دامنه‌داري ميان دو طرف جريان دارد». اینک جا دارد چند پرسش از نویسنده به‌عنوان یکی از حامیان روند غلط مذاکرات و تدوین برجام بپرسیم.
۱- چرا تکلیف لغو تحریم‌ها و تضمین تعهدات طرفین در برجام معلوم نشده اما با این وجود دولت مورد حمایت آقای بهشتی‌پور، آن را امضا کرد و حتی تعهدات خود را دو ماه قبل از فرا رسیدن روز رسمی اجرای برجام به اجرا گذاشت و فقط با کف و سوت امثال آقای بهشتی‌پور مواجه شد؟
2- چرا زمانی که آقای روحانی چندین‌بار ادعا می‌کرد همه تحریم‌ها بالمره و یکجا لغو (و نه تعلیق) خواهد شد و صاحب‌نظران منتقدان نسبت به غیرواقعی بودن این وعده‌ها و کلاهبرداری طرف آمریکایی هشدار می‌دادند، امثال آقای بهشتی‌پور، اعتنایی به هشدارها نداشتند و تکلیف خود را تحسین و تمجید می‌‌دانستند؟!
3- توافقی که تکلیف حقوق ایران در آن (لغو تحریم‌ها) مشخص بود و نه تضمین تعهدات طرف مقابل، اصلا چه ارزش و اعتباری می‌خواست داشته باشد، جز معطل کردن دولت ایران برای اهتمام به درون‌زایی و دیپلماسی فعال اقتصادی و شرطی کردن اقتصاد کشور و چند برابر کردن تحریم‌ها به موازات تضعیف برنامه هسته‌ای ایران؟!
4- اگر عهدشکنی آمریکا به اعتبار سوابقش مسلّم و محرز بود، چرا حامیان چشم و گوش بسته برجام از دولت وقت و تیم مذاکره‌کننده نخواستند که تعهدات خود را به شکل زمان‌بندی شده (تدریجی) و برگشت‌پذیر قبول کند و مثلا ظرف 2 ماه، 95 درصد توانمندی هسته‌ای را واگذار یا اوراق نکند؟! به فرض که از آمریکا نمی‌توانستند تضمین بگیرند، آیا نمی‌توانستند که دارایی‌های هسته‌ای را یکجا به حراج نگذارند تا مجبور نشوند کاسه التماس در 6 سال بعدی (پس از اجرای تعهدات) را دست بگیرند؟!
5- آیا امثال آقای بهشتی‌پور از محدودیت‌های روشن مانند قانون ایتارا که دولت آمریکا را موظف به ارائه گزارش‌های 3 ماهه به کنگره درباره روند اجرای برجام از سوی ایران می‌کرد و در واقع تمدید تعلیق تحریم‌ها را مشروط به تایید هر 3 ماه یک‌بار کنگره می‌کرد، خبر نداشتند و حالا خبردار شده‌اند که عملا با برجام نمی‌شود قرارداد یا شراکت پایدار (مصون از تحریم‌ها) با دیگران امضا کرد؟! هزینه این بی‌خبری یا با خبر بودن اما سکوت کردن و اعتراض نکردن را چرا ملت و کشور باید بدهند؟

 

 ***************

 روزنامه وطن امروز آرمان ملی**

در نشست ستاد اقتصادی دولت مورد توجه قرار گرفت
ملزم شدن دستگاه‌های اجرایی به پرداخت فوری عیدی بازنشسته‌ها
رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد عیدی بازنشستگان را هرچه سریع‌تر پرداخت کنند. در نشست یکشنبه‌شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست سیدابراهیم رئیسی، موضوع تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، مسؤولان سازمان برنامه و بودجه گزارشی از تغییراتی که نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده ایجاد کرده‌اند، ارائه دادند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: بودجه با نگاهی واقع‌بینانه به درآمدها و منابع کشور دیده شود و مسؤولان سیاست‌های دولت را در چارچوب بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند. رئیسی با تأکید بر ایجاد ثبات در همه متغیرهای کلان اقتصادی اظهار داشت: همه سیاست‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ طوری باشد تا علاوه بر ثبات، سبب رونق سرمایه‌گذاری، تولید، کارآفرینی و اشتغال شود. در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت بازار و روند قیمت‌ها ارائه شد و رئیس‌جمهور وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی را ملزم کرد مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی در ماه پایانی سال اعمال کنند و اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمت کالاها را ندهند.  همچنین در این نشست موضوع تأمین و پرداخت عیدی بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت و رئیسی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرد حقوق و عیدی کارکنان و بازنشستگان را سریعا پرداخت کنند. 
***
اتصال شبکه برق ایران و قطر؟
رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر ضمن تشریح برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به قطر، از تلاش برای امضای یاداشت‌تفاهم برای اتصال شبکه برق کشورمان با قطر خبر داد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: این سفر به دعوت رسمی امیر قطر انجام شده است و در زمینه روابط اقتصادی، ترانزیت، انرژی و غیره مذاکرات خوبی شده است. وی افزود: یادداشت‌تفاهم‌هایی بین ۲ کشور در زمینه برق، اتصال شبکه برق ایران به قطر، مبادلات کالا، سرمایه‌گذاری، توسعه روابط در زمینه مناطق آزاد و تجاری، حوزه‌های فرهنگی و گردشگری امضا می‌شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آقای رئیسی ملاقاتی هم با ایرانی‌های فعال حوزه‌های اقتصادی مقیم کشور قطر خواهد داشت.  به گفته محرابیان، این سفر دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و می‌تواند در توسعه روابط ایران و قطر تاثیرگذار باشد. رئیس‌جمهور با دعوت رسمی امیر قطر برای دیدار از این کشور صبح دیروز عازم دوحه شد. 
***
مشترکان پرمصرف برق در انتظار قبض ۱۵ میلیون تومانی باشند
سخنگوی صنعت برق با اشاره به صدور قبض ۵ میلیون تومانی در دوره‌های گذشته برای مشترکان پرمصرف گفت: با افزایش تعرفه‌ها، این قبوض تا ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه حدود 2هزار مشترک پرمصرف برق در دوره‌های گذشته قبوض بالای 5 میلیون تومان دریافت کردند، افزود: با افزایش تعرفه‌های مشترکان پرمصرف و محاسبه پلکانی مصرف برق این مشترکان، این بخش با قبوضی بیش از 15 میلیون تومان مواجه خواهند شد.  وی با بیان اینکه این مشترکان به طور عمده در تهران، غرب مازندران و مشهد ساکن هستند، گفت: این اقشار که 20 تا 70 برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند، دارای خانه‌های لوکس و ابنیه بزرگ هستند و از برق برای گرم کردن آب استخر‌ها و جکوزی استفاده می‌کنند.  سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه این اقشار باید برق بدون یارانه دریافت کنند، ادامه داد: با توجه به رفتار قانون‌گذار که یارانه انرژی را به تدریج حذف خواهد کرد و البته مشترکان پرمصرف در اولویت آن قرار دارند، تا 3 سال آینده پرمصرف‌ها هزینه برق را بدون یارانه پرداخت خواهند کرد. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه قیمت برق به طور متوسط با سوخت یارانه‌ای 215 تومان به ازای هرکیلووات ساعت است، گفت: قیمت برق بدون سوخت یارانه‌ای حدود 2300 تومان خواهد بود.  وی درباره قیمت تعرفه‌های جدید برق افزود: قبوض برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند حدود 20 هزارتومان خواهد بود اما مشترکانی که تا 1.5 برابر الگو مصرف می‌کنند، به ازای هرکیلووات ساعتی که بیشتر از الگوی مصرف برق مصرف کردند تا 1.5 برابر را 370 تومان پرداخت می‌کنند، تا 2 برابر را 470 تومان و 2.5 برابر به بالا را کیلوواتی 802 تومان پرداخت می‌کنند. 
***
۳ میلیون کارتخوان قطع می‌شود
بررسی‌ها پس از پایان مهلت تعیین‌شده برای ساماندهی کارتخوان‌ها در سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده است. با اتمام ماه بهمن عملا فرصت دارندگان کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک برای ثبت در سازمان امور مالیاتی نیز به پایان رسید.   پس از پایان این مهلت، سازمان امور مالیاتی فهرست کارتخوان‌هایی را که صاحبان آنها نسبت به الصاق به پرونده مالیاتی یا غیرفعال کردن کارتخوان اقدام نکردند، برای قطع کردن به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. این اقدام در راستای اجرای بخشی از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است که در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسیده و تاکنون به مرحله اجرای کامل نرسیده است که در این زمینه، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.  آخرین پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی در این راستا حاکی از آن است که بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده است بنابراین با تعیین تکلیف بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان از ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار کارتخوان فعال در کشور، صاحبان بیش از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار کارتخوان نسبت به تعیین تکلیف در سازمان مالیاتی اقدام نکرده‌اند و بلاتکلیف مانده‌اند که بانک مرکزی بزودی نسبت به غیرفعال و قطع کردن این کارتخوان‌ها اقدام خواهد کرد.
 

**************

روزنامه خراسان**

قیمت هر شانه تخم مرغ به 53 هزار تومان رسید
فارس - تخم مرغ در بازار 10 هزار تومان بیش از قیمت تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی به فروش می رود. هر شانه تخم مرغ در بازار 53 هزار تومان به فروش می رسد این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در پایگاه اطلاع رسانی خود نرخ هر شانه تخم مرغ را برای عرضه به مصرف کننده 43 هزار تومان تعیین کرده بود.
 
سیب‌ زمینی، صدرنشین افزایش قیمت در ۶ ماه گذشته
ایسنا - طی شش ماه گذشته سیب زمینی با افزایش ۱۲۷ درصدی بیشترین افزایش قیمت و سیمان خاکستری با افت ۳۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشته است. بر اساس گزارش انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۵ کالا در  شش ماه گذشته بین 3 (روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی) تا ۱۲۷ درصد (سیب زمینی) افزایش و قیمت هفت کالا بین یک (لاستیک سمند و ورق سیاه) تا ۳۳ درصد (سیمان خاکستری) کاهش یافته است.
 
ارسال دوباره پیامک مالیات خانه خالی از هفته آینده
تسنیم - مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از ارسال پیامک «خانه خالی» به مردم از هفته آینده خبر داد و گفت: اطلاعات ۶۳۰۰ خانه لوکس به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.
 
تداوم تخلف بانک‌ها در بلوکه کردن بخشی از وام‌های خرد
ایرنا - با وجود تاکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی، اما برخی بانک‌ها به بهانه ابلاغ نشدن بخشنامه، نداشتن معدل حساب مشتری و موارد دیگر اقدام به مسدود کردن مبلغی از وام‌های پرداختی به مشتریان خود می‌کنند یا تقاضای سپرده وام خواه دارند.

 

************** 

روزنامه ایران**

روایتی از پاسخ قاطع رئیس جمهور به مکرون

   خبر اول اینکه، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه روز شنبه در تماسی تلفنی درباره مذاکرات وین، آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا و نیز تحولات منطقه گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند. سایت مشرق گزارش داد که در این گفت‌و‌گو امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه سعی بر جلب موافقت آیت‌الله رئیسی در عدول از برخی خواسته‌های اصولی ایران درخصوص توافق وین داشت که با صراحت و قاطعیت رئیس جمهور کشورمان نسبت به زیاده خواهی‌های غرب و رویکردهای سیاسی آنان  طی چند دهه اخیر مواجه شد.

۱۴۱ نماینده خواستار شفافیت آرای خود هستند

  خبر دیگر اینکه، جهان‌نیوز گزارش داد که مالک شریعتی نماینده تهران در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: بنده قبلاً درباره اعلام آرا از قسمت فناوری مجلس سؤال کردم. برای قسمت فناوری این امکان وجود دارد که آرای داوطلبانی که خواستار اعلام رأی خود هستند، اعلام شود. وی بیان کرد: در این خصوص۱۴۱ نفر از نمایندگان اعلام آمادگی کردند. تقاضا می‌کنیم این موضوع برای افرادی که خودشان داوطلب هستند، اجرا شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اختیار شخصی نماینده است که رأی خود را اعلام کند. از قسمت فناوری تقاضا می‌کنم رأی بنده را ارائه دهد تا آن را به‌صورت مستند ارائه کنم. علی نیکزاد نیز که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این نماینده، گفت:۱۴۱ نفر از نمایندگان این موضوع را امضا کردند و به صورت داوطلبانه خواستار اعلام رأی خود هستند، اما آیین‌نامه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. وی تصریح کرد: ما موضوع را بررسی می‌کنیم، البته قسمت فناوری مجلس گفتند که به محض رأی‌گیری، آرا پاک می‌شود و عدد را اعلام می‌کنیم.

با کمک ایران به حل بحران سوریه ادامه می‌دهیم

  دست آخر اینکه،  وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه خطاب به شرکت کنندگان در یازدهمین «کنفرانس خاورمیانه» به میزبانی «باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای» گفت که مسکو قصد دارد در نشست آتی وزرای خارجه گروه آستانه در مورد سوریه که به ابتکار ترکیه برگزار می‌شود، شرکت کند. به گزارش خبرگزاری «تاس» سخنان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به حضار توسط «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا قرائت شد. لاوروف خطاب به حاضران در این نشست گفت: «گروه آستانه مؤثرترین ساز و کار برای تلاش‌های بین‌المللی با هدف تسهیل روند حل و فصل سوریه است و مکانی است که ما به تعامل با شرکای ترکیه‌ای و ایرانی خود ادامه می‌دهیم.»
 

**************

روزنامه شرق**

عیادت رئیس دفتر مقام معظم رهبری از آیت‌الله علوی‌گرگانی
پایگاه اطلاع‌رسانی حفظ و نشر آیت‌الله خامنه‌ای: حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی از طرف مقام معظم رهبری در بیمارستان محل بستری آیت‌الله علوی‌گرگانی حضور یافت و ضمن عیادت، در جریان آخرین وضعیت درمانی ایشان قرار گرفت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی با ابلاغ سلام مقام معظم رهبری برای آیت‌الله علوی‌گرگانی دعا و آرزوی سلامتی کرد.

۱۱ ماه حبس برای حسین موسویان در پرونده کیش
سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم ۱۱ ماه حبس برای موسویان سفیر سابق ایران در آلمان خبر داد. ذبیح‌الله خداییان در بخشی از سخنان خود در نشست شورای عالی قضائی از صدور احکام قطعی برای مسئولان وقت منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: «در سال ۱۳۸۰ حسین موسویان، سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور وقت منطقه آزاد کیش، شخصی را به نام خدایار علم‌بیگی به منطقه آزاد معرفی و اعلام می‌کند که این فرد می‌تواند دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می‌شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند». وی افزود: «در سال ۱۳۸۶ مجددا به قرارداد منعقدشده با علم‌بیگی، الحاقیه‌ای زده می‌شود و متأسفانه برخی مواد قرارداد از بین می‌رود و شرط داوری گذاشته شده و اتاق بازرگانی بین‌المللی برخلاف مقررات به عنوان داور انتخاب می‌شود؛ پس از مدتی این ۲۰۰ هکتار را به شرکت دیگری به نام «شرکت توسعه گل شرق» واگذار می‌کنند و حدود ۱۰۰ هزار مترمربع از دریا را نیز در اختیارش قرار می‌دهند، ولی در نهایت به آن تعهدات عمل نمی‌کنند». خداییان افزود: «پرونده‌ای که در آن زمان با پیگیری سازمان بازرسی تشکیل شده بود اخیرا به حکم منجر شده و حسین موسویان سفیر وقت ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس و همچنین حسین قاسمی مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، محمدعلی نجفی، معاون وقت منطقه آزاد کیش، جمشید قنبر مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش و کاظم عامری، نماینده منطقه آزاد کیش در انعقاد قراردادها، به تحمل حبس محکوم شدند؛ خدایار علم‌بیگی نیز به لحاظ تبانی در معاملات دولتی به سه سال حبس محکوم شده؛ در جریان این پرونده ثابت شد که این واگذاری در اثر تبانی در معاملات دولتی صورت گرفته است». حسین موسویان پیش‌تر در سال ۱۳۸۷ به اتهام جاسوسی و اخلال در امنیت ملی نیز به دو سال حبس و پنج سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده بود، اما بسیاری از مقامات و چهره‌های سیاسی از جمله علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی این اتهام را نادرست دانسته بودند. موسویان که سابقه معاونت امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، سفارت ایران در آلمان و ریاست کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی را در پرونده دارد، هم‌اکنون پژوهشگر دانشگاه پرینستون در ایالات متحده آمریکاست.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران:
بهتر است مستقیم با آمریكا مذاكره كنیم

ایسنا: احمد حکیمی‌پور، دبیر‌کل حزب اراده ملت ایران گفت: زمانی همین دوستانی که الان در تیم مذاکره‌کننده هستند، منتقد تیم قبلی بودند و انواع حرف‌ها را به آنها می‌زدند، اما الان که وارد کار شدند می‌بینند امر راحتی نیست و آن مذاکره‌ای نتیجه‌بخش است که همه طرفین بتوانند در موقعیتی قرار گیرند که به نوعی به خواسته‌های بحق خود رسیده باشند.‌او افزود: تحولات چند سال اخیر بیش از گذشته ثابت کرده که هر کشوری به دنبال منافع خودش است. ما نیز از آنجا که درگیری اصلی‌مان با آمریکاست، بهتر است بتوانیم به نقطه‌ای دست یابیم که با خود این کشور مذاکره کنیم تا مشکلات را رفع و شرایط را بهبود بخشیم. حكیمی‌پور در ادامه عنوان كرد: ما اصلاح‌طلبان ناراحت نمی‌شویم که اصولگرایان به توافق خوبی برسند و پیش‌تر هم گفتیم اگر یکدست‌شدن کمکی می‌کند، این اتفاق بیفتد تا کشور از وضعیت فعلی خارج و مردم خوشحال شوند.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات