صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۴۹

بهانه بن سلمان برای تجاوز به یمن کنار گذاشته شد/ اصرار به سیاست شکست خورده

«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن سحرگاه امروز با صدور بیانیه‌ای تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست‌جمهوری منتقل کرد.

«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن سحرگاه امروز با صدور بیانیه‌ای تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست‌جمهوری منتقل کرد.
 کناره گیری یا کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی  در حالی اتفاق افتاد که عربستان سعودی وی را  تحت عنوان "رئیس جمهور قانونی یمن" روی کارآورد و مسئولیت مبارزه با انصارالله را بر دوش این رئیس‌جمهور فراری قرار داد اما علی‌رغم همه کمک‌ها و حمایت‌های 7ساله از منصور هادی آنچه نصیب سعودی و ائتلاف از این اقدام شد تنها قدرتمند شدن انصارالله و محور مقاومت و شکست‌های پی در پی و حضور موشک‌ها و پهبادهای دولت نجات ملی یمن در عمق خاک سعودی و امارات بود.

بنابراین بدیهی است که بن سلمان  با کنار گذاشتن منصور هادی تاریخ مصرف وی را گذشته اعلام کرد. این اقدام در واقع اعترافی بر شکست سیاست های آل سعود در قبال یمن بوده است که ادامه آن سیاست، نیز عاقبتی مشابه منصور هادی برای دیگر تجاوزگران خواهد داشت.

جایگزین «منصور هادی» کیست؟
عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن تصمیم به تشکیل شورای ریاست جمهوری به ریاست "رشاد محمد العلیمی" به جای "علی محسن الاحمر" و انتقال قدرت و تمام اختیارات خود به وی گرفته است.
رشاد محمد العلیمی، در سال 1954 در تعز به دنیا آمد؛ او تحصیلات ابتدایی را در روستای خود نزد پدرش قاضی محمد بن علی العلیمی فراگرفت و به تحصیلات خود در مقطع دبیرستان ادامه داد. تا اینکه در سال 1969 از مدرسه جمال عبد الناصر در صنعا فارغ التحصیل شد.
العلیمی زندگی سیاسی خود را در حزب تشکیلات ناصری یمنی آغاز کرد و پس از تحصیل در دانشکده پلیس و علوم نظامی در کویت، در سال 1975 فارغ التحصیل شده و به صنعا بازگشت و در دانشکده پلیس مشغول به کار شد و برای ادامه تحصیلات وارد دانشکده ادبیات در دانشگاه صنعا شد. وی در حادثه انفجار مسجد النهدین در مجتمع کاخ ریاست جمهوری در سوم ژوئن 2011 – که علی عبد الله صالح و برخی رهبران نظام را هدف قرار داده بود - مجروح شد و برای درمان به عربستان رفت و در 13 ژوئن 2012 پس از دریافت معالحه در عربستان و آلمان به صنعا برگشت.

اصرار به سیاست شکست خورده
برکناری منصور هادی بعنوان شریک راهبردی بن سلمان و بن زاید در تجاوز به یمن، در واقع به نوعی در مرحله اول ناکارآمدی جنگ و تجاوز به یمن بوده است و در مرحله دوم عدم نتیجه بخش بودن دو گانه سازی در در یمن برای نفوذ در داخل این کشور می باشد. نگاه سوم این است که منصور هادی از ابتدا محل اختلاف اساسی مابین سعودی و امارات به عنوان دو رکن اساسی تحمیل جنگ بر یمن بوده است؛ بر این‌اساس در سایه کودتای سفید شب گذشته و تاسیس شورای رهبری ریاست جمهوری جدید بن سلمان انتظار دارد از حجم اختلافات فی مابین با محمد بن زاید بکاهد.
اما نکته مهم این است آل سعود و امارات متحده عربی از همه مسیرها برای شکست دادن مردم یمن استفاده کردند که نتیجه آن جز شکست و بی آبررویی چیز دیگری برایشان نبوده است.

حال اصرار به ادامه تجاوز یه یمن و نقض  مکرر آتش بس و انتخاب جایگزین به جای رئیس جمهوری فراری یمن توسط بن سلمان، به نوعی تکرای خطای راهبردی قبلی است که نتیجه آن جز شکست نخواهد بود. اصرار به سیاست شکست خورده در یمن به معنای هزینه بر بودن تجاوز برای آل سعود و آل نهیان در آینده خواهد بود که طبق نظر کارشناسان میزان و حجم این شکستها قابل مقایسه با شکست ها و خسارات قبلی نخواهد بود.  

حال که با بن سلمان به بهانه حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی جنگی 7 ساله را بر مردم یمن تحمیل کرده که اکنون وارد هشتمین سال خود شده است، و حالا با برکنار کردن منصور هادی بهانه اصلی و ادعایی خود را ازدست داده است و الزاما ادامه دادن جنگ در چنین شرایطی بدون هیچ گونه دلیلی صورت می گیرد.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات