صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۸۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۷ فروردین

روزنامه کیهان**

ناراحتی واگذارکنندگان تسهیلات کلان از افشای نام بدهکاران
 
در حالی که عموم مردم از افشای فهرست بدهکاران بانکی خشنود هستند‌، یک جریان سیاسی است که از این موضوع ابراز نارضایتی کرده است.
طی سال‌های گذشته اسامی ابربدهکاران بانکی فقط در جیب مسئولان مربوطه قرار داشت و به غیر از اخبار غیررسمی‌، مردم با نام این بدهکاران بزرگ که بخش بزرگی از سرمایه‌های این کشور را در اختیار گرفته و به نفع خود مصادره کرده‌اند‌، آشنا نبودند. در واقع لیست این بدهکاران در طول سالیان گذشته تنها کارکرد تبلیغی برای برخی مسئولان داشت و اقدام جدی برای برخورد با آنها صورت نمی‌گرفت. 
اما دولت سیزدهم در قالب نخستين لایحه بودجه خود‌، ‌بندی را گنجاند که شبکه بانکی را ملزم به افشای اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان خود کرده است و به محض ابلاغ قانون بودجه با پیگیری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نخستین بار در طول تاریخ کشور‌، نام ابربدهکاران بانکی از پستو خارج شد و در یک اتاق شیشه‌ای در مقابل دید همگان قرار گرفت.
به گزارش روزنامه ایران، بر اساس بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ تحـت عنـوان احکام تنظیمی‌، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و عنداللزوم اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی (موضوع جـزء (۲ ) این بند) براساس تعاریف و مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار‌، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هریک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذینفع واحد)‌، نرخ سود‌، مـدت بازپرداخت‌، دوره تنفس‌، وضعیت بازپرداخت (جاری‌، سررسید گذشته‌، معـوق یا مشکوک الوصول)‌، نوع و میزان وثیقه دریافت شده‌، بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عمـوم قـرار داده و به صورت فصلی به روزرسانی کند. 
پس از انتشار فهرست بدهکاران بانکی‌، برخی منتقدان این اقدام را تبلیغی و برخی دیگر برخلاف مصالح بانک‌ها دانستند. اما واقعیت این است که باید همگان از شفافیت استقبال کنند چرا که منافع بسیاری برای کشور دارد‌، هرچند ممکن است به زیان عده‌ای ویژه‌خوار تمام شود. 
دولت سیزدهم هـم برهمین اساس افشای اطلاعات بدهکاران بانکی را در دستور کار قرار داد‌، اقدامی که همواره با مقاومت شدیدی از سوی برخی بانک‌ها و ذی‌نفعـان مواجـه می‌شد. حال اکنون نورافکن شفافیت روی حیات خلوتی که سال‌ها در اختیار عده‌ای خاص بوده، تابیده است و این جزئیات، مردم را از رمز و راز آسانی دریافت وام‌های کلان و دشواری دریافت وام‌های خرد آگاه می‌کند.
البته قبل از اینکه این تکلیف دربودجه سال جاری گنجانده شود‌، شبکه‌های بانکی براساس آیین نامه‌های مربوطه از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ مکلف به انتشار لیست بدهکاران و جزئیات تسهیلات وتعهدات کلان بوده‌اند‌، ولی هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد تا اینکه دولت سیزدهم به صورت جدی آن را پیگیری و اجرایی کرد.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تقریبا تمام فهرست بدهکاران طی دولت‌های قبل شکل گرفته و همانند بدهی‌ها و تکالیف بر زمین مانده وظیفه دریافت آن بر دوش دولت سیزدهم گذاشته شده است.
منجمـد شـدن هـزاران میلیارد تومان از منابع بانک‌ها در دست عده‌ای معدود ضمن اینکه باعث شده است تا توان شبکه بانکی برای تسهیلات‌دهی به بخش‌های حقیقی اقتصاد کاهش یابد‌، به دلیل ورود این تسهیلات به بازارهای سفته بازانـه اثـر منفی دیگری برای اقتصاد و مردم به همراه داشته است. حال با انتشار این لیست کـه قرار است در آینده مشمول بانک‌های خصوصی و بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیارد تومان هم شود‌، موجب می‌شود تا این سرمایه‌های کلان از حبس ابربدهکاران خارج و درخدمت اقتصاد ملی قرار گیرد.
 
هاآرتص: اسرائیل درباره ایران لاف نزند، سکوت کند
یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی با انتقاد از درماندگی سران این رژیم در مقابل ایران نوشت: شما در برابر ایران لاف می‌زنید اما به جای این کار بهتر است سکوت کنید
روزنامه هاآرتص درباره تهدید‌های تکراری سران رژیم صهیونیستی علیه ایران نوشت: رجزخوانی‌های تل‌آویو درخصوص ایران، سیاست خارجی نیست، فقط لاف زدن است. گاهی یک حکومت فقط باید سکوت کند. ابهام، سیاست بسیار بهتری از لاف زدن است. وقتی شرایط چندوجهی و حساس است، نظیر وضعیتی که بین اسرائیل و آمریکا درخصوص موضوع ایران وجود دارد، باید بیشتر سکوت کرد. روشن نیست ماجرا از کجا آغاز شد. آیا آمریکا به شکل جدی در نظر دارد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های ‌تروریست خارجی حذف کند، یا این خواسته ایران است. آمریکایی‌ها قطعا آن را به‌عنوان موضوعی مجزا که مستقیما به گفت‌وگو‌های هسته‌ای ربط ندارد، رد می‌کنند.
موضوع هرچه باشد، اسرائیل فورا نارضایتی خود را ابراز کرد و پس از آن زمانی که رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرد نام نیروی قدس سپاه پاسداران را از این فهرست حذف نمی‌کند، برای خود اعتبار قائل شد. در واقع منابع ارشد اسرائیلی گفتند این امر می‌تواند کل توافق هسته‌ای را از مسیر خود خارج کند. شاید این واقعیت داشته باشد، شاید هم لاف‌زدنی متکبرانه باشد. در هر حال معلوم نیست چرا اسرائیل به جای حفظ وضعیت ابهام، رجزخوانی می‌کند. آنچه کمتر روشن است این است که این کار چه نفعی برای اسرائیل دارد. همه این اتفاقات از سردرگمی سیاست اسرائیل حکایت دارند. صرف‌نظر از همه احتمالات، آیا اسرائیل درباره آنچه دقیقاً می‌خواهد، واقع‌بینانه است؟
 
 کاهش شیب تورم مسکن از 81 درصد به 20 درصد
در حالی که قیمت مسکن در دوره دولت سابق 9 برابر افزایش داشت، گزارش‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه مسکن از 81 درصد در اسفند 99، به کمتر از 20 درصد در اسفند 1400 رسید.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: داده‌های رسمی نشان می‌دهد تورم سالانه شهر تهران پس از جهش‌های ریز و درشت از سال 97 و خیزهای طولانی، از بهار سال گذشته افت داشته و در زمستان 1400 به عدد 33 درصد رسیده؛ تورم ماهانه و نقطه‌ای نیز به ترتیب 0/6 درصد و 19/8 درصد اعلام شده است.
با استناد به یکی از گزارش‌های مرکز آمار متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در نیمه نخست سال 91 و در کل کشور حدود 931 هزار تومان بود که در سال 99 به بیش از 9 و نیم میلیون تومان رسید؛ طی 9 سال متوسط قیمت خانه حدود 921 درصد جهش داشته است. این روند به تنهایی موجبات حاشیه‌نشینی و بدتر شدن وضعیت شاخص دسترسی به مسکن را فراهم کرده است.
مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شاخص قیمت املاک مسکونی در تهران پرداخت؛ در این گزارش تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه بر مدار کاهشی بوده و در انتهای سال 1400 به کمترین رقم خود رسیده است. البته که نوسان تورم ماهانه در سال گذشته، مهم‌ترین نکته تغییرات در بازار مسکن بوده؛ بیشترین رقم این شاخص 3/25 درصد در بهمن ماه و کمترین نیز 0/1 درصد در فروردین اعلام شد.
قله تورمی سالانه بازار مسکن در تهران اردیبهشت ماه 1400 با نرخ 84/6 درصدی رقم خورد. کمترین تورم سالانه نیز در اسفند ماه با رقم 33 درصد بود.
روزنامه همشهری هم در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد: آمارهای رسمی از کاهش شیب تورم مسکن حکایت دارد؛ این اتفاق که از مهر ماه 1399 شروع شده بود تا اسفند ماه سال گذشته ادامه پیدا کرد. اگر این رشد قیمت مسکن در اسفند 1400 یک اتفاق تکرار نشدنی در چشم‌انداز یکی، دو ساله این بازار باشد، می‌توان امیدوار بود که بازار مسکن همچنان در فاز تخلیه حباب از محل عقب ماندن از تورم مصرف‌کننده، باقی بماند.
شاخص قیمت مسکن شهر تهران از سال 1395 تا پایان سال 1400 بالغ بر 725 درصد رشد کرده است، اما این شیب و شتاب رشد این شاخص در دوره‌های زمانی مختلف، بسیار متفاوت بوده است؛ به گونه‌ای که این شاخص در سال 95 کمتر از 8 درصد و در سال 96 معادل 24 درصد رشد کرده، اما در سال 1397 رشد آن به 97 و در سال 99 بیش از 81 درصد رسیده است. نکته قابل توجه این است که شیب رشد تورم مسکن تهران در سال گذشته به شدت نسبت به سال‌های 97، 98 و 99 کاهش پیدا کرده و تورم این بازار به کمتر از 20 درصد رسیده است.
اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از تحولات شاخص قیمت مسکن تهران منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در اسفند ماه 1400، میانگین قیمت یک متر زیربنای مسکونی در پایتخت 19/8 درصد بیش از اسفند ماه سال 1399 بوده است. به عبارت دیگر، خریداران مسکن در اسفند ماه گذشته، برای خرید یک واحد مسکونی یکسان به طور میانگین معادل 19/8 درصد پول بیشتری نسبت به خریداران اسفند 1399 پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در اسفند 1400 نسبت به اسفند 1399 معادل 34/7 درصد بوده و عملاً مسکن حدود 15 درصد کمتر از میانگین رشد قیمت سایر کالاها افزایش پیدا کرده است.این اتفاق به نوعی پیامد رشدهای افسارگسیخته مسکن در سال‌های گذشته است.
 
مهم‌تر از دولت، کارشناسانی هستند که خود را خرج ستادهای انتخاباتی نکنند
ارگان حزب اشرافی کارگزاران از قول یک حامی انتخاباتی روحانی نوشت جای خالی دولت توسعه خواه احساس می‌شود و ایران در شاخص رفاه عقبگرد داشته است.
روزنامه سازندگی در مقدمه گفت‌وگویی با عنوان «جای خالی دولت توسعه خواه» نوشت: ایران در شاخص رفاه در میان ۱۶۷ کشور دنیا در جایگاه ۱2۳ قرار دارد. این جایگاه بسیار نازلی است. ما نه تنها در میان کشورهای توسعه یافته‌، بلکه پایین‌تر از کشورهای عقب مانده‌ قرار گرفته‌ایم. وضعیت ما در میان شاخص‌های فرعی تاسف‌بارتر است. در شاخص وضعیت کسب و کار در رتبه ۱۵۲‌، در شاخص کیفیت اقتصادی در رتبه ۱۳۸‌، در شاخص شرایط سرمایه‌گذاری در رتبه ۱۲۶ و در شاخص محیط زیست در رتبه ۱۵۶ هستیم. پرسش اساسی این است‌، چرا ما با وجود چندین دهه برنامه‌ریزی برای «توسعه» و سرمایه‌گذاری چشم‌گیر روی پروژه‌های بزرگ صنعتی در حوزه‌های مختلف‌، آنچنان ناکام هستیم که چشـــم‌اندازهای مکتوب‌مان در دهه‌های گذشته‌، اکنون به رویاها پیوسته‌اند. ما به توسعه نمی‌رسیم چون توسعه را بد فهمیده‌ایم و آن را معادل نو‌سازی دانسته‌ایم.
این روزنامه در ادامه از قول محسن رنانی (حامی روحانی و امضا کننده بیانیه شماری از کارشناسان اقتصادی در حمایت انتخاباتی از روحانی) می‌نویسد: علم جامعه‌شناسی بعد از ۲۵۰۰ سـال‌، در اوایل قرن بیستم‌، پدیده «سرمایه اجتماعی» را که هم پدیده‌ای اخلاقی است و هم اخلاق‌آفرین است کشف کرد. سقراط رابطه اخلاق و سعادت را کشف کرد‌، اما ۲ هزار و ۵۰۰ سال طول کشید تا متوجه شویم سرمایه اجتماعی رویه دیگری از اخلاق است. خیلی ساده‌، از نظر کارکردی‌، نظامات اخلاقی‌، موتور تولید سرمایه اجتماعی هستند. اکنون بعد از سقراط این همه راه آمدیم تا فهمیدیم اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی و اخـلاق موفق نمی‌شـود. کار اقتصاد تولید «رفاه» است اما اگر در رفاه‌، «رضایت» نباشـد‌، رفاه به درد نمی‌خورد. 
رنانی ادامه می‌دهد تا زمانی که در ایران‌، دولت توسعه‌خواه شکل نگیرد و حکومت متوجه پیش‌شرط‌های امر توسعه نشود‌، توسعه شکل نمی‌گیرد. 
اگر نخبگان همدیگر را پیدا کنند‌، گفت‌وگویی در بیفتد و مشارکت عمومی برای بیرون رفتن از بن بست کنونی شکل بگیرد و مثلا در یک انتخابات یا تحول سیاسی دیگر سیاستمدارانی انتخاب شوند که ساختار حکومت را به سمت یک حکومت توسعه‌خواه ببرند که حاضر باشد برای توسعه هزینه دهد‌، آنگاه ممکن است ما به صورتی کم هزینه‌تر از بن بست خارج شویم و روی ریل توسعه بیفتیم. در خیلی از کشورها این گونه تحولات تاریخی رخ داده است. ما درباره توسعه در ایران یک مسئله جدی داریم یعنی اینکه نظام سیاسی باید اول توسعه را بفهمد تا بعد توسعه را بخواهد و حاضر باشد برای توسعه هزینه بدهد. مشکل ما این است که حکومت ما هنوز در فهم توسعه هم دچار مشکل است. به طور خلاصه‌، ما از یک منظر در یک دو راهی تصادفی قرار داریم که ممکن است به سمت درهم‌ریزی برویم و سوریه بشویم یا اینکه یک مرتبه به خود بیاییم و اصلاحاتی اساسی شروع کنیم. 
دقت کنید اگر مثلا رئیس‌جمهور بیاید و همین حرف‌های من را از وضعیت جامعه به مردم بگوید‌، مردم وحشت می‌کنند. همین که جامعه وحشت کرد‌، در واقع آماده شده است تا برای حل بحران و خروج از بن بست همکاری کند. در اینجاست که ما باید راه‌حل‌ها را ارائه کنیم. بنابراین اولین گام‌، آگاه ‌سازی است. نظام سیاسی ما باید جرات آگاه‌سازی داشته باشـد. ولی هنوز آماده آگاه‌‌سازی نیست. حتی جاهایی که فهمیده بحران دارد اما جرأت آگاه‌‌سازی جامعه و مشارکت دادن آنها را ندارد. 
اظهارات این بسته کارشناس سیاست‌زده در حالی است که وی در طول 8 سال گذشته با وجود هشدار صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی درباره بی‌قوارگی توسعه مدنظر مدعیان اعتدال و اصلاحات، وی ششدانگ در خدمت ستادهای انتخاباتی طیف مذکور بود؛ اما اکنون که خسارت‌های آن مدیریت خودنمایی کرده، به جای پذیرش کج‌فهمی خود، نظام سیاسی و حاکمیت را متهم می‌کند. جالب این که وی، حرف‌های به ظاهر فکورانه و اندیشمندانه و اقتصادی‌اش را هم در گفت‌وگو با روزنامه حزبی مطرح کرده که سیاستگذار و اداره کننده دولت در دهه‌های 60 و 70 و 90 
بوده است.

***************

 روزنامه وطن امروز **

نطنز بی‌معطلی

با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز چهارشنبه و پس از خارج شدن ماشین‌آلات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نطنز آغاز شد.  به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس برنامه‌ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی‌روشن در نطنز منتقل شد.  فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین‌های نظارتی به این نهاد تحویل نمی‌شود.  در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده است. رویترز در ادامه گزارش داد: آژانس همچنین اعلام کرده است کارگاه جدید سانتریفیوژ در نطنز با ماشین‌آلات کرج کار می‌کند.  خبرگزاری انگلیسی همچنین مدعی شد جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رویت کرده که در آن آمده است: ایران در حال راه‌اندازی یک کارگاه جدید در نطنز است که قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را با ماشین‌هایی که بتازگی از تاسیسات کرج به آنجا منتقل شده است، خواهد ساخت.  بنا بر ادعای رویترز، در ادامه این گزارش با اعلام اینکه آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده، آمده است: ایران ۱۳ آوریل (۲۴ فرورین‌ماه) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است ماشین‌های منتقل شده در کارگاه نطنز از همان روز شروع به کار خواهند کرد.  انتقال فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ از تاسیسات کرج به نطنز در شرایطی صورت می‌پذیرد که تاسیسات تسای کرج سال گذشته مورد یک حمله خرابکارانه قرار گرفت. بر این اساس تیرماه سال گذشته اعلام شد در حمله‌ای تروریستی در اطراف کرج به یکی از ساختمان‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی خسارات جدی وارد شده است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مهرماه گذشته اعلام کرد اسرائیل عامل «حمله تروریستی» به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج بوده است. 

  * آژانس دسترسی به اطلاعات دوربین‌ها در نطنز ندارد در پی انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعد از ظهر پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه در اظهاراتی گفت: این یک گزارش به‌روزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند. گفتنی است به دنبال اظهار نظر اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در انتقال تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ از تأسیسات کرج به نطنز، این نهاد بین‌المللی از نصب دوربین‌های نظارتی خود در نطنز خبر داد. غائبی در این باره اظهار داشت: در این گزارش اعلام شده است همان‌طور که قبلا گزارش شد ایران 4 آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمام ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمام آنها غیرفعال هستند. غائبی ادامه داد: ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم این ماشین‌ها برداشته شد. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد این ماشین‌ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند. سرپرست نمایندگی ایران همچنین گفت: همچنان آژانس هیچگونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوط در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

نابودی اسرائیل سرعت می‌گیرد

گروه سیاسی: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی در مراسم سالروز شهادت سردار سیدمحمد حجازی گفت: ما اعلام کردیم از زمان امام عظیم‌الشأن تا امروز، از همه مبارزات ضد اسرائیلی و ضد رژیم اشغالگر حمایت می‌کنیم. اما خودمان هم دست بسته نیستیم و هر جا لازم باشد، دست به کار می‌شویم.  پیش از ظهر پنجشنبه گذشته نخستین سالروز شهادت سردار سیدمحمد حجازی، جانشین سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار وزارت کشور برگزار شد.  در این مراسم که مسؤولان کشوری و لشکری حضور داشتند، همچنین از کتاب‌های «سردار سربلند» مجموعه خاطرات و «سربلند» یادنامه سردار محمد حجازی رونمایی شد.  سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در مراسم سالروز شهادت سردار حجازی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: این مراسم‌ها یاد و خاطره شهدایی همچون شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید حسین خرازی و شهدای 8 سال دفاع‌مقدس و شهدای مقاومت است.  فرمانده نیروی قدس سپاه با گرامیداشت یاد شهدای فلسطینی که در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند، گفت: شهدای فلسطینی نشان دادند اسلام، ارزش‌های اسلامی و فلسطین زنده است و راه شهدا همچنان استمرار دارد. ما به تأسی از شهدا می‌توانیم راه درست زندگی را فرا بگیریم. 

  * جمهوری اسلامی جلودار صحنه علیه استکبار سردار قاآنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جلودار صحنه علیه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل است، اظهار داشت: ما به تاسی از شهدا راه پرعزت و عظمت آنها را ادامه خواهیم داد.  وی اظهار داشت: شهید حجازی مراتب مختلف مسؤولیتی را در سپاه طی کرده بود اما همچنان که رهبری در پیام‌شان فرمودند در مسؤولیت‌های بزرگ‌ سپاه خدمت کرده و در همه آنها سربلند و موفق بوده و این سخن رهبر معظم انقلاب بود. او در مسؤولیت‌های خطیر با تایید رهبر انقلاب خدمت کرده و در اوج مسؤولیت‌های بلند در عناوینی خیلی پایین‌تر از آن می‌ایستد و با نهایت تدبیر تلاش می‌کند. فرمانده نیروی قدس با اشاره به اینکه سردار حجازی در خط مقدم مبارزه با صهیونیست‌ها بود، گفت: سیدحسن نصرالله او را جزو دوستان باتدبیر و جزو برنامه‌ریزان جبهه مقاومت و با‌تدبر تعبیر می‌کنند.  سردار قاآنی با بیان اینکه جبهه مقاومت در لبنان نسبت به سال‌های قبل در مواجهه با رژیم صهیونیستی پیشرفت کرده، اظهار داشت: امروز قهرمانان عرصه مقاومت در لبنان به جلوداری سید مقاومت، سیدحسن نصرالله، چنان سلطه بر این میدان و منطقه پیدا کرده‌اند که رژیمی که رویای نیل تا فرات را داشته، امروز در اطراف خود و روی زمین دیوارهای بتنی با ارتفاع بیش از 6 متر می‌سازد که مبادا کسی به داخل این رژیم نفوذ کند و در برخی نقاط تا 30 متر ستون‌های فولادی در درون زمین فرو می‌کند که کسی از زیر زمین به آنها نفوذ نکند! چنین وضعی به سر این رژیم جنایتکار آمده است.  وی با اشاره به عملیات‌های اخیر جوانان فلسطینی علیه اشغالگران قدس گفت: شما نگاه نکنید به هجمه رسانه‌ای آمریکا که از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کند و هر روز می‌خواهند خودشان را قدرتمند نشان بدهند. شما مظاهر ناتوانی آنها و قدرت جبهه مقاومت را که الحمدلله به برکت خون شهدای عالی‌مقام هر روز هم رو به رشد است، می‌بینید. در همین ماه مبارک رمضان چطور قهرمانان فلسطین، هر کدام زمینه‌هایی برای خودشان ایجاد کردند و عملیات‌هایی را که درون قلب رژیم صهیونیستی و این یهود پست‌فطرت را می‌لرزاند، انجام دادند. 

  * از هر مبارزه‌ای علیه اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم فرمانده نیروی قدس در ادامه با اعلام اینکه تمام سرزمین‌های اشغالی حکم یک پادگان پر از دوربین و ابزار کنترلی را دارد و سیستم صهیونیستی و پلیسی که در آنجا حاکم است، قدم به قدم آنجا را کنترل می‌کند، اظهار داشت: در چنین سرزمین پادگان‌مسلک نظامی‌ای، فرزندان فلسطینی این‌گونه بلند شده و عملیات انجام می‌دهند.  سردار قاآنی با بیان اینکه به رژیم اشغالگر صهیونیستی گفته‌ایم از مبارزات هر کس که علیه این رژیم جنایتکار مبارزه کند، پشتیبانی می‌کنیم و این پشتیبانی همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: جوانانی که امروز در فلسطین با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند و این عملیات را انجام می‌دهند، سرمایه‌های نهفته درون فلسطین و نسل‌های 4 و 5 هستند که این‌گونه عملیات‌های قهرمانانه و فداکارانه را انجام می‌دهند و تمام سیستم رژیم اشغالگر را به هم ریخته‌اند. وی با اعلام اینکه یک نفر از جوانان فلسطینی می‌تواند تمام ارکان رژیم صهیونیستی را بلرزاند، ادامه داد: بعد اینها سر و صدا می‌کنند که می‌خواهند با ایران اسلامی بجنگند! کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند با این نظام الهی برخورد کنند. فرمانده نیروی قدس سپاه ضمن اشاره دوباره به حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت تصریح کرد: ما اعلام کردیم از زمان امام عظیم‌الشأن تا امروز، از همه مبارزات ضد اسرائیلی و ضد رژیم اشغالگر حمایت می‌کنیم. اما خودمان هم دست بسته نیستیم و هر جا لازم باشد، دست به کار می‌شویم. در دوره اخیر که این رژیم جنایتکار خواست بروز و ظهوری از خود نشان دهد، نظام اسلامی به آنها اعلام کرد اگر به منافع این نظام در هر کجای عالم تعرضی شود، در هر جا که شما را پیدا کنیم پاسخ شما را می‌دهیم. البته خوب می‌دانیم شما کجا هستید، یک نمونه آن اربیل بود.  وی ادامه داد: در اربیل عراق بسیاری از افرادی که کنار آنها زندگی می‌کردند، نمی‌دانستند آنجا پایگاه موساد است اما نظام اسلامی با قدرت و سلطه‌ای که دارد خوب دشمنش را دنبال می‌کند و می‌فهمد با دشمن خود چگونه برخورد کند.    * نابودی رژیم صهیونیستی سرعت خواهد گرفت سردار قاآنی با تاکید بر اینکه رژیم رو به زوال صهیونیستی هر چه زمان می‌گذرد به زوال خود نزدیک‌تر می‌شود، گفت: همین دولت نیم‌بندی که دارند در آستانه سقوط است و ان‌شاءالله با مقاومت فرزندان انقلاب اسلامی و مقاومت، حتما اضمحلال این رژیم سرعت خواهد گرفت. فرمانده نیروی قدس افزود: با ایمان و اعتقاد در این مسیر هستیم و برادران ما که اینطور فداکارانه در میدان رشادت می‌کنند به این مسیر ایمان دارند. به ارواح مقدس همه شهدای مقاومت بویژه شهدای عالی‌مقام فلسطین سلام می‌فرستیم. البته میدان مقاومت منحصر به این محدوده نیست و مقاومت امروز در سرتاسر دنیا گسترش پیدا کرده است. هر کجا هر ظالمی متعرض ممالک اسلامی شود، جوانان مسلمان انگیزه کافی دارند و البته انقلاب اسلامی نیز بلد است به آنها راه را یاد بدهد که چگونه از خود دفاع کنند.  سردار قاآنی در رابطه با مقاومت مردمی یمن در مقابل ائتلاف سعودی نیز گفت: امروز قهرمانان یمن و فرزندان جدید انقلاب عمده سلاح‌هایی را که استفاده می‌کنند در درون کشور خود می‌سازند. موشک با برد بالای هزار کیلومتر و هواپیمای بدون سرنشین با برد بالای ۱۵۰۰ کیلومتر برد می‌سازند و همه این عملیات‌هایی که انجام می‌دهند، با استفاده از ابزار و امکاناتی است که در تونل‌ها و زیرزمین‌ها و زیر بمباران دشمن تولید می‌کنند.  وی با نادان خواندن رهبران سعودی، اظهار داشت: وقتی 8 سال این جنگ را با استفاده از امکانات همه دنیا ادامه داده‌اند و هر روز عقب‌تر رفته‌اند و میدان جبهه یمن جلوتر آمده است، باید آنقدر فهم داشته باشند و بدانند این جنگ، جنگی نیست که حتی یک روز به نفع آنها باشد.  فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه با اشاره به فرمایش اخیر رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرد: توصیه رهبر انقلاب انصافا خیرخواهانه بود که تمام کنید این جنگ را. اگر عقلی باشد هر چه زودتر عربستان باید این جنگ را تمام کند.  قاآنی با اشاره به مقاومت‌های مردمی در یمن، لبنان و سرزمین‌های اشغالی، گفت: مقاومت در دنیا اینچنین است، این پیام باید برای آمریکا و استکبار جهانی باشد؛ آنها که شهید سلیمانی و دیگر شهدای عالی‌مقام جبهه مقاومت را ترور کردند و می‌خواستند خللی در این جبهه ایجاد کنند، این فهم را نداشتند که هر قطره خون شهید سلیمانی مبارزان بسیاری را در دنیا به خود جذب می‌کند و این راه به حول و قوه الهی ادامه خواهد داشت.  سردار قاآنی در پایان سخنان خود نیز گفت: دیر نیست روزی که به برکت وجود شهدای عالی‌مقام از جمله شهیدان سلیمانی و حجازی، همه ما فتح قدس را ببینیم و توفیق این را داشته باشیم که حرکت این نظام اسلامی را به سمت اصلی دنیا یعنی رسیدن محضر حکومت امام زمان(عج) ادامه دهیم.  ***     پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی به مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی    آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی با ارسال پیامی تصویری به نخستین مراسم سالروز شهادت سردار سیدمحمد حجازی گفت: سردار حجازی در مقاطع گوناگون و تا پایان عمرش با اسلام و رهبری بود. در رده‌های مختلف سپاه مدیریت کرد و همچنین در جنگ حضور داشت. آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه سخنان خود افزود: شهید حجازی در دوران فرماندهی و معاونت بزرگانی همچون سردار سلیمانی اقدامات مهمی انجام داد. این مرجع تقلید در پایان پیام تصویری خود عنوان کرد: این شهید بزرگوار ما لحظه‌ای از قرآن فاصله نگرفت و توانست با مراقبت از عقل، اتحادی بین عاقل و عقل ایجاد کند. 

**************

روزنامه خراسان**

2 شرط ایران خودرو برای حذف قرعه کشی
تسنیم - سخنگوی ایران‌ خودرو گفت: ما به دو شرط از شهریور سال ۱۴۰۱، قرعه کشی را حذف خواهیم کرد. بابک رحمانی گفت: به دو شرط افزایش عرضه 750 هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.
 
اجرای طرح اختصاص بنزین به افراد در کیش موفق بود
مهر - سعید محمد، دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد گفت: اجرای آزمایشی طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی در جزیره کیش بدون هیچ مشکلی انجام  شد و نتایج در اختیار دولت قرار گرفت. به گفته وی، در جزیره قشم نیز، آمادگی کامل برای اجرای طرح بنزین سهمیه‌ای با کد ملی وجود دارد، اما تاکنون ابلاغی در این زمینه نداشته‌ایم.
 

**************

روزنامه ایران**

دستور کار دولت: اصلاح سیاست‌های پولی و مقابله با گرانفروشی

اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در 8ماه گذشته موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود 60 درصد در شهریور‌1400 به 46 درصد در اسفند 1400 برسد
باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود تورم ساختاری برای تأمین اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی  به مردم تحمیل نکنند

گروه سیاسی/ رئیس جمهور عصر پنجشنبه در نشستی با جمعی از هنرمندان کشور که در فضایی صمیمی و در حیاط ساختمان هیأت دولت در پاستور برگزار شد، با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان بویژه پیشکسوتان، گفت: هنرمندان با انبوه مشکلات مغفول مانده‌ای مواجه هستند که برای غلبه بر آنها لازم است کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر تشکیل شود.

**************

روزنامه شرق**

سفری معنادار با دستور کاری متفاوت!

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای برای سفر چهارشنبه گذشته فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، به ایران دستور کار‌های متعددی را مطرح کردند، از تلاش برای ادامه گفتگو‌های تهران و ریاض تا رایزنی درخصوص ارتقای روابط اقتصادی، تحولات سوریه، یمن، افغانستان و حتی اوکراین یا توافق در‌خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران و‌...، به نظر می‌رسد این سفر بیش از هر چیزی با هدف تبیین مواضع طرف همسایه غربی ایران بعد از حمله موشکی به اربیل صورت گرفته باشد. این مهم، چه از جهت ماهیت هیئت همراه وزیر امور خارجه عراق با حضور کسانی همچون قاسم الاعرجی، مشاور عالی امنیت ملی این کشور و احمد ابورغیف، سرپرست دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق که بیشتر صبغه امنیتی داشتند تا محوریت گفتگو‌های فؤاد حسین و سید‌ابراهیم رئیسی که بر حمله موشکی و حضور اسرائیل در اقلیم کردستان تأکید داشت، کاملا هویدا بود.

این گزاره زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که این واقعیت را در نظر داشته باشیم که فؤاد حسین بیش از آنکه وزیر امور خارجه دولت کاظمی و نماینده رسمی سیاست خارجی عراق باشد، باید وی را وزیر امور خارجه حزب دموکرات کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی تلقی کرد. از این منظر فؤاد حسین در این سفر بیشتر نماینده دیدگاه‌های اربیل بود تا بغداد. اگرچه شاهد مخالفت‌ها، انتقاد‌ها و واکنش‌های گسترده شخصیت‌ها و احزاب عراقی در این رابطه هم بودیم. از این رهیافت، فؤاد حسین به دلیل آنکه با حمایت‌های جدی مسعود بارزانی و با وجود تمامی اختلاف‌نظر‌ها با مصطفی الکاظمی به عنوان وزیر امور خارجه عراق وارد کابینه شد، بدون شک با مأموریت رئیس حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) هم راهی تهران شد تا بیان‌کننده مواضع اربیل باشد.

با توجه به اقتضائات موجود در مناسبات اقلیم کردستان عراق با همسایگانش، به‌ویژه حرکت در مسیر ترکیه باید احتمال تداوم اختلافات اربیل – تهران را در کوتاه‌مدت جدی دانست؛ چرا‌که با وجود حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر عدم استخراج، صادرات و فروش نفت توسط اقلیم کردستان عراق، کماکان مناسبات و تجارت انرژی اربیل با آنکارا به قوت خود برقرار است. ضمن اینکه ترکیه به دنبال اجرائی‌کردن پروژه‌ای با هدف انتقال گاز اقلیم کردستان عراق از مسیر اسرائیل به اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین است. در چنین شرایطی، تداوم و حتی تشدید اختلاف‌ها بین ایران و اقلیم کردستان عراق امری اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند.

به موازات آنچه گفته شد، بدون شک تلاش برای تحقق پروژه‌های احتمالی آنکارا با هدف انتقال گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق به اروپا از طریق ترکیه و اسرائیل، در جهت کاهش وابستگی به انرژی روسیه ممکن است تبعات مخربی هم برای مناسبات رو به افول و شکننده تهران – آنکارا داشته باشد. مؤید این گزاره تحلیلی به اقدام رجب طیب اردوغان در لغو سفرش به ایران، آن‌هم بعد از حضور اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در ترکیه باز‌می‌گردد. مضافا طبق اخبار واصله قرار است رئیس‌جمهوری ترکیه اواخر ماه رمضان سفری به عربستان سعودی داشته باشد تا نماز عید فطر را با محمد بن‌سلمان اقامه کند؛ اقدامی که به دنبال سفر اردوغان به امارات در ماه فوریه انجام خواهد شد. بی‌شک این سفر احتمالی تلاشی دیپلماتیک برای بازسازی روبط آنکارا - ریاض بعد از قتل جمال خاشقجی خواهد بود که می‌تواند سیاست خارجی ترکیه در قبال ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ همچنان که اقلیم کردستان عراق در سایه کارگردانی ترکیه به بازیگری ناسازگار با منافع ایران بدل شده است.

این‌ها علاوه بر آن است که دستور کار دیگر این سفر فؤاد حسین به تهران را می‌توان ناظر بر تلاش سیاسی برای رسیدن به راه‌حلی با هدف خروج عراق از بن‌بست جاری دانست؛ چرا‌که عامل اصلی توقف و انسداد سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت و کابینه جدید به تقابل صدری‌ها و چارچوب هماهنگی باز‌می‌گردد. از این منظر، فؤاد حسین به دلیل وابستگی سیاسی به حزب دموکرات کردستان عراق که ذیل ائتلاف «نجات میهن» تعریف می‌شود، عملا در تقابل با چارچوب هماهنگی که مورد حمایت تهران است، قرار دارد؛ بنابراین این حضور می‌تواند رایزنی وزیر امور خارجه عراق در جهت گرفتن چراغ سبز تهران برای رسیدن به راه‌حل میانه باشد تا بستر و فضای لازم برای تشکیل دولت و کابینه جدید عراق فراهم شود.

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات