صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۶ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) آن دست قدرتمند، آن شخصیت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، این‌ها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از این‌ها دور کند، جهت حرکت را به این‌ها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! (14/03/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

راهنمای مقابله با جریان تحریف

مقام معظم رهبری در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با بیان توصیه‌هایی مهم، مردم و فعالان انقلابی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به جلوگیری از هویت‌زدایی از انقلاب و تحریف امام، افشای دروغ و جنگ روانی دشمن، جلوگیری از نفوذ رگه‌های ارتجاع و سبک زندگی غربی و قدرشناسی از مسئولان انقلابی سفارش کردند. ایشان با مفروض گرفتن این واقعیت که دشمن در جنگ شناختی خود تلاش می‌کند تا با امام‌زدایی، هویت‌زدایی، اعتبارزدایی از مسئولان انقلابی و... به جنگ عوامل بقا و ماندگاری انقلاب و نظام اسلامی برود، تلاش کردند تا ضمن اشاره به نقاط هدف دشمن در جنگ شناختی، همگان را متوجه راه مواجهه با این تهاجم؛ در قالب جهاد تبیین کنند.

نکات تحلیلی: 1- رهبری معظم انقلاب امسال نیز همچون سال‌های اخیر به ضرورت توجه به «درس‌ها و گفتار و رفتار امام» در سالگرد ارتحال ایشان تأکید کردند، اما پرداختن بیشتر معظم‌له به مسائل جاری کشور به‌ویژه در بعد روانی- رسانه‌ای و نقاط هدف و ترفندهای دشمنان در این حوزه نشان می‌دهد که ایشان با درک عمیق نقطه تمرکز دشمن، تلاش می‌کنند تا به بسیج همگانی با محوریت جهاد تبیین در برابر جنگ شناختی دشمن، شکل و انسجام دهند. 2- تأکید ایشان بر محورهای تهاجم شناختی دشمن و ضرورت مقابله با آن نشان می‌دهد که در ارزیابی ایشان، ایران اسلامی در مواجهه با جبهه دشمنان، بیش از هر حوزه‌ای، از ضعف در حوزه رسانه و اقدامات تبیینی رنج می‌برد. به همین دلیل است که دشمن می‌تواند نقاط قوت و پیروزی‌ها را به‌عنوان نقطه‌ضعف و شکست برای افکار عمومی جلوه دهد. پیامد این ضعف، ایجاد شکاف ادراکی میان واقعیت‌های کشور و تصویر ذهنی افکار عمومی از آن واقعیت‌ها است. 3- با توجه به وابستگی تحریم و تحریف، ایشان حتی راه‌حل مسائلی چون تحریم را در خلع سلاح جریان تحریف می‌داند؛ یعنی عدم ‌خنثی‌سازی تحریم‌ها در داخل را ناشی از یکسری محاسبات غلط و ذهنیت‌های نادرست می‌دانند که در صورت جهاد تبیین و زدودن آن محاسبات و ذهنیت‌ها، به‌راحتی می‌توان بر تحریم‌ها هم غلبه پیدا کرد؛ زیرا باوجود محاسبات غلط، انگیزه و عزم لازم برای مقابله با تحریم شکل نمی‌گیرد.

درنهایت اینکه معظم له با درک عمیق نقشه دشمن و گوشزد راه‌های مواجهه با آن، ضمن افشاگری در قبال جریان تحریف، جهادگران عرصه تبیین را به حفظ و ارتقاء روحیه و انگیزه برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و ضرورت امیدآفرینی در برابر سم‌پاشی‌های روانی جریان تحریف متوجه کردند.

(نویسنده: مصطفی قربانی)

▼گزارش روز                   

توسعه‌طلبی‌های بی‌پایان ترکیه

بعد از انجام عملیات نظامی در شمال عراق توسط ترکیه، اکنون این کشور در نظر دارد عملیات نظامی دیگری در شمال سوریه انجام دهد. درباره اهداف و دلایل این اقدام باید نکاتی را مطرح کرد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون سه عملیات برای اشغال شمال سوریه انجام داده و هر بار در آن ناکام مانده است. هدف ترکیه، ایجاد منطقه‌ حائلی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه است که این هدف هر بار و در طی عملیات‌های گذشته ترکیه در خاک سوریه دنبال شده است. 2- ترکیه مقطع فعلی را از نظر بازه زمانی بهترین زمان می‌داند؛ زیرا آمریکا و روسیه به دلیل جنگ اوکراین درگیر تنش هستند. از سویی دیگر، آمریکا به عنوان متحد اصلی کردهای شمال سوریه، علاوه بر درگیر بودن در جنگ اوکراین، به دنبال رضایت ترکیه برای عضویت دو کشور فنلاند و سوئد جهت عضویت در ناتو است. این عوامل باعث شده که اردوغان زمان فعلی را به عنوان عملیات نظامی در شمال سوریه انتخاب کند. 3- حملات پیشین ترکیه به شمال سوریه در جهت مبارزه با پ.ک.ک، موجب محبوبیت اردوغان نزد افکار عمومی ترکیه شده بود. تورم ترکیه در مقطع فعلی به ۷۳ درصد رسیده است و اردوغان برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه نیاز به بازآفرینی عملکرد خود دارد و به دنبال جهت‌دهی به افکار عمومی است تا با پیش کشیدن مسائل فراسرزمینی، امتیاز تبلیغاتی در انتخابات آینده مبنی بر کارآمدی دولتش داشته باشد و از این طریق بر مشکلات اقتصادی کشورش سرپوش بگذارد.

درمجموع می‌توان گفت هرچند فعلاً ترکیه از انجام عملیات ‌نظامی در شمال سوریه منصرف شده است، اما در آینده نه چندان دور احتمال این‌ عملیات وجود دارد. این تهدیدها از یک ‌منظر برای سوریه فرصت است و آن نیز اتحاد کردها با ارتش سوریه برای مقابله با ترکیه است؛ فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه گفته که حاضر است برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش سوریه همکاری کند. این امر باید برای سایر کشورها نیز محرز شود که خروج کشورهای اشغالگر همچون آمریکا نیز اولویت آتی دولت سوریه در آینده نه‌چندان دور است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                          

فتنه‌انگیزی با ایجاد ناامیدی در کشور!

مقام معظم رهبری در بیانات روز شنبه خود که به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، در بخش‌های مکرری از سخنانشان به مفهوم امیدآفرینی و مذمت القای «شرایط بن‌بست» پرداختند. معظم له فرمودند: «امید به آینده از جمله خصوصیات بارز امام راحل بود. حرکت امام در دوران مبارزه چند نقطه برجسته داشت که عبارتند از نترسیدن، صراحت با مردم، اعتماد به مردم، قدردان مجاهدت مردم بودن و دمیدن امید به دل‌ها. عده‌ای یا از روی غفلت و یا به خاطر پول، کارشان القاء به بن‌بست رسیدن کشور است البته در زمان امام هم عده‌ای در روزنامه‌ها نوشتند کشور به بن‌بست رسیده است که امام فرمودند این شما هستید که به بن‌بست رسیده‌اید نه جمهوری اسلامی». بااین‌حال، مجمع روحانیون مبارز در سالگرد رحلت امام (ره)، بیانیه‌ای ناامیدکننده و القاکننده شرایط بن‌بست برای کشور صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «هزاران افسوس که امروز کشور و ملت در پی برخی بی‌تدبیری‌ها و ناخالصی‌ها در گرداب هولناکی از مشکلات چنان گرفتار آمده است که نه‌تنها امروزش تیره‌وتار است که آینده‌اش وحشتناک‌تر از امروز است!». سیاسی بازی با افکار و باورهای جامعه و گل‌وبلبل نشان دادن کشور به وقت تکیه بر اریکه قدرت و در منجلاب مشکلات و رو به سقوط نشان دادن آن در وقت برکناری از قدرت به دست ملت، جرمی نابخشودنی است که نتیجه نهایی آن، پس زدن این‌گونه جریان‌ها و افکار سیاسی منفعت‌طلب و نان به نرخ روز خور از سوی افکار عمومی خواهد بود. با این حال، از این بیانیه سراسر سیاه‌نما، بوی فتنه اقتصادی به مشام می‌رسد.

▼ اخبار

فعال شدن دیپلماسی خفته گازی

فعال‌سازی دیپلماسی انرژی یکی از محورهای مهم فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم بوده است، در این راستا، در چند ماه نخست کار دولت سیزدهم بود که قرارداد سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان پس از 5 سال وقفه در سفر رئیسی به ترکمنستان از سوی وزیر نفت امضا شد. بر اساس این قرارداد حدود 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان منتقل می‌شود و ایران بخشی از این گاز را به‌عنوان حق ترانزیت یا سواپ برمی‌دارد. نکته بسیار مهم در این قرارداد، عدم نیاز به مبادلات مالی برای اجرای آن است که باعث می‌شود اجرای قرارداد بسیار روان و بدون مشکل انجام شود. طی روزهای اخیر وزیر نفت تفاهم‌نامه دو برابر شدن سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را با مقامات آذری امضا کرد و اعلام کرد که ایران ظرفیت بالاتر بردن این میزان تا 3 یا 4 برابر را نیز دارد. قرارداد سواپ گاز از یک‌سو به پایدارتر شدن شبکه گاز شمال شرق کشورمان کمک زیادی می‌کند و از سوی دیگر مسیر ایران را در تبدیل به هاب انرژی منطقه هموارتر می‌کند. علاوه بر این، احیای این قرارداد پس از 5 سال وقفه و دو برابر شدن آن در کمتر از چند ماه، در واقع باز کردن مسیر مسدود شده دیپلماسی انرژی است و امکان انعقاد قراردادهای مشابه با دیگر کشورهای منطقه را فراهم می‌کند.

چشم امید بایدن به نفت ایران و عربستان!

رسانه آمریکایی بلومبرگ مدعی شد: «یک شرکت عمده و مستقل معامله‌گر نفت خام اعلام کرده است که احتمالاً واشنگتن برای عرضه بیشتر نفت خام به بازارهای جهانی و پایین آوردن بهای سوخت در آمریکا از افزایش عرضه نفت ایران چشم‌پوشی کرده و اجازه می‌دهد ایران به‌رغم ادامه تحریم‌ها نفت بیشتری صادر کند». روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز در یادداشتی به سفر قریب‌الوقوع بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان برای درخواست افزایش تولید و عرضه نفت توسط رژیم سعودی پرداخت و افزود: «در سفر پیش روی بایدن به عربستان که تنها برای درخواست کمک بابت افزایش تولید نفت و جایگزین کردن کمبود در بازار رخ می‌دهد، عربستان نیز دست روی دست نخواهد گذاشت و درخواست‌های سنگین خود را مطرح خواهد کرد. تأکید عربستان بر ادامه تسلیح توسط آمریکا برای مقابله با ایران و بازوهایش، تضمین‌های امنیتی جدید و سامانه‌های پاتریوت، تنها بخشی از درخواست‌های عربستان از آمریکا خواهد بود».

خدمات هشت‌ساله پادشاهی سعودی به زنان و کودکان یمن!

ائتلاف یمنی ویژه رصد نقض حقوق بشر در یمن در گزارش خود اعلام کرد، طی هشت سال جنگ یمن ۳۱۸۲ کودک یمنی شامل ۲۷۹۵ پسر و ۳۸۷ دختر در ۲۰ استان یمن کشته شدند. چندی پیش، سازمان یمنی «انتصاف» حامی حقوق کودکان و زنان نیز درباره وضعیت فاجعه‌بار زنان در یمن گزارش داد، از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، ۲۴۱۲ زن یمنی کشته و ۲۸۲۵ زن دیگر نیز زخمی شده‌اند. انتصاف افزود، حمله [عربستان] به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی باعث شده زنان یمنی از دستیابی به خدمات بهداشتی محروم بمانند. اضافه آنکه باید به شیوع بیمار‌ی و افزایش سوءتغذیه به‌ویژه در میان زنان باردار و شیرده بعلاوه افزایش میزان سقط‌جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی درنتیجه سلاح‌های ممنوعه ائتلاف سعودی اشاره کرد.

چرا بازار ارز نوسان دارد؟!

در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی سران قوا که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد، اختیارات جدید و ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد. با این اختیارات، مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و برای تثبیت قیمت ارز در کانال واقعی آغاز شده است. گفتنی است، مدتی است که دلالان و سودجویان ارزی با ایجاد التهاب در بازار ارز و ترویج شکست مذاکرات احیای برجام و تأثیر منفی آن بر اقتصاد کشور، تلاش دارند سایه برجام را همچنان بر سر اقتصاد کشور حفظ کنند و مردم را تحت فشار روانی دوگانه توافق- گرانی، به بازی گرفته و منافع خود را از این میانه برگیرند.

اخبار کوتاه

نقشه سه‌ضلعی دشمن برای مقابله با ایران/ حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب در دیدار فرمانده نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه قدس و مسئولان نظامی و امنیتی، از سه استراتژی امنیتی دشمن علیه کشورمان پرده برداشت و گفت: «دشمن در مقطع فعلی بر روی سه موضوع متمرکز شده است؛ اول روی اعتراضات و شرایط اجتماعی ما حساب باز کرده در بحث مطالبات، اعتراضات، تجمعات، اصناف و… با شبکه‌سازی و سازمان‌دهی برای گسترش آن‌ها تلاش می‌کند. دوم اقدامات تروریستی که پرچم‌دار آن رژیم صهیونیستی است و سومین مورد از طریق فضای مجازی تلاش دارد ذهن‌ها را به ایران اسلامی مخدوش کند».

ضد انقلاب: باید قدردان آخوندها باشیم!/ «بهرام مشیری» ضدانقلاب خارج نشین با اذعان به دستاوردهای شگفت‌انگیز جمهوری اسلامی ایران با عنوان حکومت آخوندی، می‌گوید: «آمریکا با تمام قدرت نظامی‌اش، به‌شدت از آخوندها می‌ترسد و رویکرد سید علی خامنه‌ای در قبال آن‌ها کاملاً درست و موفقیت‌آمیز بوده. دستاوردهای آخوندها در پیشرفت علم، فناوری، اتمی، راه سازی و ... به حدی زیاد است که چهره ایران‌زمین دگرگون شده است. روحانیون صد برابر رضاشاه پهلوی به ایران‌زمین خدمت کردند، چرا این‌ها رو نمیگیم و فقط توهین می‌کنیم».

معرفی «ایران اینترنشنال» توسط یک صهیونیست/ «باراک راوید»، خبرنگار صهیونیست با انتقاد از رسانه‌های صهیونیستی در دنباله‌روی خط رسانه‌ای شبکه ضد ایرانی ایران اینترنشنال سعودی گفت: «ایران اینترنشنال یک شبکه ایرانی نیست. این شبکه از ایران پخش نمی‌شود. این شبکه از لندن و با بودجه سعودی فعالیت می‌کند و وابسته به مخالفان ایرانی بوده و گاهی نیز به‌عنوان خط جریان اسرائیل برای انتشار اطلاعات عمل می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی با تشنگی گزارش‌های این شبکه را می‌بلعند و بدون اینکه این پیشینه را به اسرائیلی‌ها بدهند، پخش می‌کنند. دیگر بس است!».

قلمرو ابدی ایران در خلیج‌فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه مداخله آمیز شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس، گفت: «جزایر سه‌گانه، قلمرو ابدی ایران سرافراز در قلب خلیج همیشه فارس و چشم‌ و چراغ وطن هستند».

3.6 میلیون نفر سهام عدالت می‌گیرند/ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: «درمجموع، سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد تحت حمایت کمیته ‌امداد و بهزیستی سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد. از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات