صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۸۸

اخبار ویژه روزنامه ها ۲۲ تیر

روزنامه کیهان**

ناامیدی صهیونیست‌ها از خرابکاری برای مهار غنی‌‌سازی در ایران


محافل صهیونیستی، از ناامیدی این رژیم در زمینه آسیب زدن به تاسیسات هسته‌ای و غنی‌‌سازی ایران خبر می‌دهند
تایمز اسرائیل به نقل از گزارش کانال ۱۲تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل از آسیب به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران دست شسته و بخش عمده تلاش خود جهت آسیب به ظرفیت‌های غنی‌‌سازی ایران را وانهاده است. اسرائیل با توجه به این که طبق ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسید که ایران در حال حاضر به‌اندازه کافی برای ساخت بمب، مواد غنی شده دارد، تمرکز خود را به دیگر جوانب برنامه هسته‌ای معطوف کرده است.
در گزارش این شبکه 12 اسرائیل می‌افزاید: «در حال حاضر ایران مقدار کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت بمب تولید کرده است. اسرائیل به قصد خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران اقدامات گوناگونی از جمله حمله سایبری و تخریب عملی بنای تأسیسات هسته‌ای، نیز قتل دانشمندان، مهندسان و دیگر مقامات کلیدی گستره برنامه توسعه هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام داده است.
حمله‌های منتسب به اسرائیل اکنون به بخش‌های دیگری از برنامه هسته‌ای ایران، از جمله ترور دانشمندان و حمله به پایگاه‌‌های تولید موشک و تمرکز بر برنامه تسلیحاتی ایران متمرکز شده است.
ایران اخیرا مدعی شد شماری مأموران موساد که طرحی برای ترور دانشمندان هسته‌ای در خاک ایران داشتند را دستگیر کرده است. در این خبر به جزئیاتی از قبیل ملیت، شمار، و چگونگی دستگیری این مأموران اشاره نشد.»

دولت روحانی با ارز 4200 تومانی یارانه را به کشور‌های همسایه داد!
روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب معتقد است پرداخت ارز ‌ترجیحی موجب قاچاق معکوس شد و یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات و تامین کالا واگذار شده بود، از کشورهای همسایه سر درآورد.
روزنامه تعادل (دوقلوی اقتصادی روزنامه اعتماد) در گزارش خود خاطرنشان کرده است: زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اواسط سال گذشته آغاز شد. طبق قانون بودجه سال جاری، دولت باید حذف ارز‌ترجیحی کالاهای اساسی را به اجرا برساند و با واریز یارانه جدید این کار را آغاز کرده است.
ارائه تسهیلات از یک چارچوب و ضوابطی برخوردار است که مسیر و کانال بانک را تعیین می‌کند که توجیهات فنی، مالی و اقتصادی هم در همین چارچوب برای هر طرح ارائه می‌شود.
وظیفه بانک توسعه صادرات، تشویق امر صادرات است، اما در همین رابطه باید فیلترهای مناسبی مورد توجه قرار گیرد تا به درستی عملیاتی شود.
بحث اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها روالی است که تقریبا از بخشنامه و رویه کلی باید برخوردار باشد، ولی هر بانکی طبق چارچوب خود عمل می‌کند. از زمان استقرار دولت جدید و طرح بحث اصلاح نظام بانکی، بر این مسئله تأکید شد که تسهیلات به‌صورت آسان پرداخت شود و اکنون این بحث آسان بودن با اعتبارسنجی گره خورده است.

برداشت یک عده هم از پرداخت تسهیلات با این روش در اختیار گرفتن پول به‌صورت آسان توسط متقاضی بود. باید تأکید کرد که اعتبارسنجی یک بحث فنی و علمی به‌حساب می‌آید که تقریبا در تمام کشورها به آن عمل می‌شود، در کشور ما هم بعد از تاسیس بانک‌های خصوصی در هفت، هشت سال اخیر یک شرکت رتبه‌بندی ایرانیان به تاسیس درآمد که اعتبارسنجی را برای بانک‌های خصوصی انجام می‌داد، بانک‌های دولتی هم از این فایل استفاده می‌کردند که کار ناقصی بود، بنابراین مطرح شد بسته فوق به‌صورت کامل درآید تا شامل تمام اعتبارات یک شخص از بدو تولد تا تمام مراحل دانشجویی، زندگی اجتماعی، زندگی شخصی‌ و... ‌شود.

به این معنا، تمام رفتارها امتیازاتی برای فرد همراه خواهد آورد و در نهایت براساس اعتبار خود تسهیلات شامل حالش خواهد شد. اکنون متأسفانه فاقد این امتیازبندی هستیم و کاری را که بانک‌ها در حال حاضر به‌صورت ناقص اجرا می‌کنند، دارای مشکلات فراوانی است.
زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد، قیمت بازار آزاد ۵۱۰۰ تومان بود، یعنی اختلافی ۸۰۰-۷۰۰ تا ۹۰۰ تومانی داشت که همان موقع هم بسیاری از کارشناسان مخالف آن بودند، به این دلیل وقتی برای منابع محدود سقف با نرخ پایین تعیین شود، تقاضا بالا خواهد رفت، بنابراین در همان مقطع مطرح شد که نرخ ثابت برای آن در نظر گرفته نشود زیرا در تعریف بانک مرکزی سیاست نرخ ارز شناور مدیریت‌شده مورد توجه بود و بانک مرکزی در همان موقع تلاش کرد که این نرخ را از حالت ثابت خارج کند و روزانه یا هفتگی مبالغی به آن بیفزاید که تا ۴۵۰۰-۴۴۰۰ هم رفت، اما به مرور اتفاقات بعدی سبب شد تا این فاصله بیشتر شود و دولت بنا را بر آن گذاشت که تنها به ۲۳ قلم کالا و بعد از آن عمدتاً برای کالاهای اساسی تخصیص دهد.

بانک مرکزی نیز به مرور بعضی از کالاها را از این فهرست خارج کرد، مثل شکر و... و تنها پنج، شش قلم باقی ماند که بحث آن این روزها به دلیل یارانه آرد صنعتی بسیار داغ است. دولت قبل هم برای حذف بسیار تلاش کرد، ولی نتوانست، چون با سفره مردم در ارتباط بود، اما بحث قاچاق معکوس اتفاق افتاد؛ بسیاری از کسانی که صادرات می‌کنند و بعضا جایزه صادراتی هم می‌گیرند و هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند، همین ارز و کالای یارانه‌ای را می‌گیرند، یک فرآیندی برای تولید آن انجام می‌دهند و به کشورهای همسایه صادر می‌کنند که نمونه‌ آن همین ماکارونی است.معنای آن این است که یارانه به کشورهای اطراف می‌دهیم و به‌طور مرتب در حال زیان هستیم. اگر سیستم‌های اطلاعاتی خانواده‌ها و افراد را در اختیار داشته باشیم، این معضل از بین می‌رود. سیستم‌های اطلاعاتی قوی‌ای وجود دارد، ولی متأسفانه به هم متصل نیستند.

لوموند: متحدان آمریکا می‌دانند در مقابل ایران کاری از بایدن برنمی‌آید
جو بایدن در حالی به منطقه خاورمیانه سفر می‌کند که متحدان آمریکا اعتماد گذشته را ندارند و در موضوع ایران و توافق برجام هم کاری از بایدن برنمی‌آید.
لوئی اَمبِر، فرستاده روزنامه لوموند به بیت‌المقدس، در تحلیلی با همین مضمون نوشت: جو بایدن از روز ۱۳ ژوئیه سفرهای خاورمیانه‌ای خود را آغاز می‌کند و به اسرائیل، کرانۀ باختری و عربستان سعودی خواهد رفت. رئیس‌جمهوری آمریکا کوشش خواهد کرد تا اتحاد میان اسرائیل و کشورهای عرب را محکمتر کند، مواجهه با ایران را سر و سامان دهد و به طور کلی اعتماد مخدوش رهبران منطقه را به واشنگتن بازگرداند. این در حالی است که اسرائیل در کار مواجهه با ایران، از تعلل و بی‌عملی واشنگتن سخت نگران است.
در گفت‌وگوهای آینده یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل با بایدن، الزاماً اختلاف اساسی دو طرف در مورد ایران مطرح خواهد شد: از نگاه اسرائیل، آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند برای دفع خطر اتمی ایران کار مفیدی بکنند. اما جو بایدن هم هنوز حاضر نیست شکست قطعی برجام را بپذیرد.

کاخ سفید اگر شکست مذاکرات را قبول کند با وضعیتی ناشناخته و مبهم مواجه خواهد شد. اما اسرائیل مدام گوشزد می‌کند که حتی اگر برجام معتبر شناخته شود، طبق نصّ آن، برخی محدودیت‌های برنامۀ اتمی ایران باید ده سال بعد از توافق – یعنی در سال ۲٠۲۵- لغو شود. اسرائیلی‌ها هشدار می‌دهند که مذاکرات احیای برجام مطلقاً پیشرفت برنامۀ اتمی ایران را کند نکرده. آنها از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اخیر دوحه نیز بسیار عصبانی‌اند و از خود می‌پرسند: «واشنگتن تا کی می‌خواهد به روی خود نیاورد؟»
اما مقامات آمریکایی می‌دانند که اگر شکست مذاکرات احیای برجام را بپذیرند، خواه نا‌خواه به بحرانی دیگر دامن خواهند زد. به گفتۀ یک دیپلمات اروپایی «آقای بایدن نمی‌تواند شروع یک بحران جدید را به گردن گیرد. مسئله این است که دولت او طرح بدیلی را (در صورت شکست مذاکرات) آماده ندارد».
علاوه‌بر این جو بایدن می‌داند که احالۀ پرونده به شورای امنیت یعنی مداخلۀ چین و روسیه را پذیرفتن. به احتمال بسیار زیاد مسکو و پکن که مشتری نفت ایران‌اند، هر نوع تصمیم قاطعانه علیه ایران را در شورای امنیت وتو خواهند کرد. در این صورت، برای آمریکا که گرفتار جنگ اوکراین نیز هست، راه زیادی باقی نمی‌ماند.
یوآو روزنبرگ تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل می‌گوید: «ایرانی‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که آرزویش را داشتند. اگر به سال ۲٠۱۵ برگردید و به هر یک از مذاکره‌کنندگان آن زمان بگویید که ایران اورانیوم با غلظت ۶٠ درصد تولید می‌کند، سانتریفیوژهای نسل جدیدش را به کار‌انداخته و مشغول آزمایش اورانیوم فلز است، همه خواهند گفت کار تمام شده؛ یعنی ایران می‌تواند به اورانیوم لازم برای تولید سلاح اتمی دسترسی داشته باشد».
یک منبع اسرائیلی می‌گوید اخیراً یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت در محافل خصوصی اعتراف کرده که «اگرچه برجام توافق خوبی نبود، اما خروج آمریکا از برجام، اوضاع را بدتر کرد».
روشن است که بایدن در سفر به خاورمیانه با پرونده‌های متعدد و بسیار دشواری درگیر خواهد بود. بسیاری از سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر، از جمله اشغال عراق در سال ۲٠٠۳، حمایت از جنبش‌های معروف به «بهار عرب»، امضای برجام با ایران و بالاخره حذف حوثی‌های یمنی از فهرست سازمان‌های تروریستی، باعث شده که در کاخ‌ امرای عرب دلخوری‌های فراوانی از واشنگتن انباشته شده باشد. یکی از علائم کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه کم‌‌محلی رهبران منطقه به واشنگتن و بی‌اعتنایی آنها به تحریم‌هایی است که آمریکا علیه روسیه وضع کرده است. نه اسرائیل، نه اردن و نه دولت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس، هیچ‌کدام این تحریم‌ها را رعایت نکرده‌اند.
دان شاپیرو کارشناس و سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل به روزنامه لوموند می‌گوید: «کشورهای منطقه نیاز دارند که به آمریکا اطمینان داشته باشند و بدانند که آمریکا برای حفظ امنیت آنها، در کنارشان قرار دارد. در مقابل، آنها هم باید به واشنگتن اطمینان دهند که برای تأمین انرژی، به‌رغم کارشکنی‌های روسیه و چین، با آمریکا همکاری می‌کنند».

 

***************

روزنامه وطن امروز**

نیروهای مسلح از همه نهادها موفق‌تر بوده‌ است
 
رئیس قوه ‌قضائیه گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انجام وظایف خود طی بیش از 4 دهه گذشته از همه نهادها موفق‌تر عمل کرده‌ است. 
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با اشاره به وظایف و مسؤولیت‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی آمده است، گفت: «حفظ استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی»، «دفع هرگونه تجاوز و شرارت از کشور»، «پیشرفت و تعالی در پرورش و تربیت نیروی انسانی در تراز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» و همچنین «پیشرفت علمی و به‌روز رساندن تجهیزات و آموزش‌ها در حد عالی»، از جمله وظایف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و بدون مبالغه می‌گویم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انجام وظایف خود طی بیش از ۴ دهه گذشته از همه نهادها موفق‌تر عمل کرده‌ است. وی به دعای بیست‌و‌هفتم صحیفه سجادیه که تنها درباره نیروهای مسلح است اشاره کرد و گفت: حضرت سجاد(ع) که واقعه عاشورا در کربلا را دیده‌اند و فرماندهی‌ حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) بر نیروهای مسلح را درک کرده‌اند، دعای بیست‌و‌هفتم صحیفه سجادیه را صرفا و به صورت مفصل، به نیروهای مسلح و مرزداران اختصاص داده‌اند و من وقتی‌ این دعا را می‌خوانم با تمام وجود و قلبم می‌گویم که‌ ای کاش من هم‌ مرزدار و عضو نیروهای مسلح بودم. محسنی‌اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شهیدان، امرا، فرماندهان، شخصیت‌ها، دستاوردها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران ناشناخته مانده‌اند، بر معرفی و تبیین این موارد برای آحاد مردم تاکید کرد و اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی نیروهای مسلح ما در مقطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای شگرفی به دست آوردند، لذا ضروری است این دستاوردها و توانمندی‌ها تا آنجا که به لحاظ طبقه‌بندی مسائل امکان دارد، معرفی و تبیین شوند. 
 
***
بیان واقعیت‌های دفاع‌مقدس برای اثبات حقانیت ملت ایران کافی است
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: باید واقعیت دفاع‌مقدس را با صحت و دقت نمایش دهیم و این واقعیات برای اثبات حقانیت ملت ایران کاملا کفایت می‌کند. 
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس، در تشریح فلسفه برگزاری این رویداد علمی، اظهار داشت: حادثه دفاع‌مقدس در تاریخ ملت و کشور ایران فوق‌العاده مهم و بزرگ است تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌ عنوان یک گنج یاد می‌کنند که تاکنون بخش اندکی از آن کشف و استخراج شده است. وی با تأکید بر اینکه دفاع‌مقدس باعث سربلندی ملت ایران است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند همان‌گونه که تاریخ جنگ‌های ایران و روسیه در منطقه قفقاز و سایر مناطق منجر به تحمیل معاهده‌های ترکمنچای و گلستان شد و برای نزدیک به ۲ قرن موجب سرافکندگی ملت ایران بود، دفاع‌مقدس باید برای ۲ قرن موجب سربلندی ملت ایران باشد. 
سرلشکر باقری بیان داشت: ایشان همواره تأکید دارند در ابعاد گوناگون دفاع‌مقدس و کنکاش درباره زوایای پنهان آن و بازنمایی آن به دور از تحریف و اغراق و پیرایه کار شود. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی در زمینه روایت‌های احساسی و خاطره‌ای از دفاع‌مقدس انجام شده است که اینها در جای خود برای حفظ و ارتقای روحیه ملی جوانان ما بسیار مهم و با ارزش است اما یکی از زوایای پنهانی که به آن کمتر پرداخته شده بررسی جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس است. 
 
***
سخنگوی دولت:
با دسته‌بندی مردم برای ارائه خدمات مخالفیم
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه قانون حجاب و عفاف مصوب سال ۸۴ و دولت هشتم بوده که همان زمان ابلاغ شده و ابلاغ جدیدی وجود نداشته است، تاکید کرد: دولت معتقد است در ارائه خدمات عمومی و تامین حقوق شهروندی هرگز نباید دسته‌بندی میان مردم صورت گیرد. 
علی بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه هفته گذشته شاهد ابلاغ قانون حجاب و عفاف مصوب سال ۸۴ از سوی رئیس‌جمهوری و به دنبال آن افزایش برخی هجمه‌ها به دولت بودیم، سیاست دولت در این زمینه برای جلوگیری از افراط و تفریط مجریان و سوءاستفاده عده‌ای جهت تخریب دولت چیست، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید این قانون مصوب سال ۸۴ و دولت هشتم است که در همان دولت هم ابلاغ شده است و ابلاغ جدیدی وجود نداشته است. همه ما، هم دولت و هم مردم مکلف به اجرای قانون هستیم و پیشرفت و حل مشکلات و ساماندهی نظم امور در گرو پایبندی ما به قوانین و تحقق نظم شهری است و تضمین حقوق شهروندی هم در گرو پایبندی به قانون است. 
وی یادآور شد: دولت معتقد است در ارائه خدمات عمومی و تامین حقوق شهروندی هرگز نباید دسته‌بندی میان مردم صورت گیرد، ما با هرگونه دسته‌بندی کردن و طبقه‌بندی کردن مردم برای ارائه خدمات مخالف هستیم و حتما باید در چارچوب قانون همه مردم از خدمات عمومی و شهروندی و از حقوق اساسی خود بهره‌مند شوند.
 

**************

روزنامه خراسان**

دارا یکم بعد از 2 سال منفی شد
فارس - واحدهای صندوق دارا یکم که دو سال قبل از سوی دولت به مردم فروخته شد، دیروز منفی شد. دولت در راستای واگذاری باقی مانده سهام خود به مردم در سال 99 باقی مانده سهام خود در بانک‌های ملت، صادرات، تجارت، بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه البرز را در قالب صندوق سرمایه‌گذاری به نام دارا یکم با 20 درصد تخفیف به مردم ارائه کرد. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری در روز فروش با تخفیف 20 درصد 10 هزار تومان بود که البته بعد از رشد بازار قیمت این واحدها به 20 هزار تومان هم رسید، اما دیروز بعد از گذشت حدود دو سال قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق دارا یکم به 9843 تومان رسیده و خریداران دارا یکم بعد از دو سال 1.6 درصد از اصل سرمایه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از دست داده‌اند.
 
هشدار آمریکایی ها درباره نفت 140 دلاری
فارس - یک مقام آمریکایی اعلام کرد: در صورتی که نفت روسیه تحریم نشود و برای قیمت نفت این کشور سقف تعیین نشود، شاهد افزایش 40 درصدی قیمت نفت و رسیدن آن به 140 دلار خواهیم بود. به همین دلیل وزیر خزانه‌داری آمریکا برای راضی کردن کشورهای آسیایی به همراهی با تحریم نفتی روسیه سفر دوره‌ای خود به آسیا را آغاز کرده است.
 
افزایش ارزش روبل در برابر دلار در شرایط تحریمی روسیه
ایسنا - روبل روسیه مرز ۶۰ در برابر دلار را شکست. روبل برای اولین بار از پنجم جولای 3.2 درصد افزایش یافت و در 60.36 در برابر یورو معامله شد. تاکنون روبل بهترین ارز جهان در امسال شده است و با اقداماتی از جمله محدودیت‌هایی که برای خانوارهای روسی برای برداشت پس‌اندازهای ارز خارجی اعمال می‌شود همچنین برای محافظت از سیستم مالی روسیه که  در برابر تحریم‌های غرب اعمال شده پس از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، تقویت شده است.
 
کاهش یک تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت‌ خودروها
ایسنا - بررسی روند بازار خودرو در۲۰ روز نخست ماه جاری (تیرماه) نشان می‌دهد همچنان بازار ثبات نسبی خود را حفظ کرده و دلالان این بازار عقب نشسته و هیجانی وارد بازار نمی‌کنند؛ هر چند قیمت تعداد محدودی از خودروها افزایش داشته، اما اکثریت خودروها کاهش یک تا ۱۰ میلیون تومانی نسبت به ابتدای تیرماه داشته‌اند.

 

**************

روزنامه ایران**

برگزاری نشست آستانه، هفته آینده در تهران
پوتین و اردوغان به ایران می‌آیند
 
 نشست سران روند آستانه با محوریت آخرین تحولات «سوریه» هفته آینده با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تهران برگزار می‌شود. این نشست که قرار بود سال گذشته در تهران برگزار شود، به علت شیوع گسترده کرونا به تعویق افتاد و اکنون با فروکش کردن نسبی این بیماری، به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود. گفتنی است پوتین و اردوغان در سفر به تهران علاوه بر شرکت در نشست آستانه، به صورت جداگانه با مقامات ارشد ایران هم رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. همچنین بر اساس اعلام مقامات ترکیه، پوتین و اردوغان در تهران نشست دوجانبه نیز خواهند داشت. تهران برای دومین بار به صورت حضوری میزبان این نشست خواهد بود.
 

**************

روزنامه شرق**

رد شایعه انقضای تاریخ مصرف واکسن‌های موجود


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: آغاز موج هفتم کرونا را با سویه‌ای که قدرت سرایت یک‌و‌نیم برابر نسبت به سوش امیکرون دارد، در اصفهان شاهد هستیم و شهروندان نسبت به رعایت اصول بهداشتی دقت بیشتری کنند. پژمان عقدک با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: وارد پیک هفتم شیوع کرونا در استان اصفهان شده‌ایم و برآورد‌ها حاکی از این است که تا یک ماه آینده به پیک موج هفتم برسیم. او افزود: سویه BA ۴ و BA ۵ عامل موج هفتم کروناست که با علائم مشابه سویه امیکرون، اما با میزان سرایت یک‌و‌نیم‌برابری نسبت به سویه امیکرون در‌حال پیشروی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه علائم تنفسی و گوارشی در سویه عامل موج هفتم کرونا مشاهده شده است، تأکید کرد: شهروندان از حضور در اماکن پرازدحام و دربسته اجتناب کنند و نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند. او با رد شایعه انقضای تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا افزود: مراکز واکسیناسیون در سطح استان اصفهان آماده تزریق دُز چهارم واکسن به شهروندان هستند و چنانچه شش ماه از دریافت دز سوم واکسن کرونا گذشته باشد، باید نسبت به دریافت واکسن اقدام کرد.

عقدک اضافه کرد: تزریق واکسن یادآور (دز چهارم) برای سنین ۱۸ سال به بالا برنامه‌ریزی شده است و توصیه می‌شود شهروندان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند؛ چراکه کوتاهی در این زمینه باعث می‌شود در ابتدای زمستان شاهد موج هشتم کرونا در استان اصفهان باشیم.

عقدک با اشاره به اینکه هنوز آمار کرونا در شبانه‌روز گذشته استخراج نشده است، گفت: طبق آخرین اطلاعات، استان اصفهان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و شهرستان فریدونشهر به وضعیت رنگ‌بندی نارنجی رسیده است.

 

**************************************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات