صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 17 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جمله را که امام بزرگوارمان بارها و بارها روی آن تأکید می‏کردند، به یاد داشته باشید که: رمز همه‏ پیروزی‌ها، وحدت کلمه و حضور در صحنه است. اگر وحدت کلمه و حضور مردم در صحنه نباشد، ملت ایران نخواهد توانست گامی به جلو بگذارد.(1368/4/31) *هفته وحدت گرامی باد*
 
▼ حرف روز
فردای شکافتن دیوار برلین
غربی‌ها در میدان واقعی نبرد توان رویارویی با «ایران مقتدر» را ندارند؛ و بارها طعم شکست در برابر جبهه مقاومت و سردار شهید سلیمانی را چشیده‌اند. در مقام ضعف، گاهی با ترور دانشمندان و اهالی علم به گمان خویش سعی در عقب راندن ایران اسلامی از مسیر پیشرفت دارند و گاه با جولان دادن به ضعیفه‌ای چون مسیح علی‌نژاد، برایش کرسی سخنرانی در دانشگاه می‌گذارند؛ تا خیال خام چند دهه‌ای خویش را این بار از زبان این بنده پول و شهرت بیان کنند. «همان‌طوری که ریگان می‌گفت: «این دیوار(برلین) را بشکافید.» حجاب همان دیوار است و ما می‌خواهیم این دیوار را پایین بیاوریم. حجاب اگر برداشته شود، باقی کار آسان خواهد بود.» لذا مقام معظم رهبری در تنبه برخی خواص بر موضع‌گیری شفاف در فتنه اخیر که فراتر از موضوعاتی چون حجاب، فوت مرحوم مهسا امینی و... طراحی و اجرا شد؛ فرمودند: «وقتی عنصر سیاسی آمریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می‌کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع‌گیری کنید.»
اما شکافتن دیوار برلین نماد ضعف نظام کمونیستی حاکم بر شرق این دیوار در مواجهه با قدرت نظام لیبرالی حاکم در غرب این دیوار بود و غربی‌ها که امروزشان بسیار متفاوت از دیروز آنهاست، در حال این همانی کردن مواجهه ایران اسلامی با غرب به دیوار برلین و اعلان شکستن دیوار مقاومت با جنبش‌های بی‌رمق اخیر هستند. آمریکا با شروع هزاره سوم میلادی با لشکرکشی به غرب آسیا با هدف بالکانیزاسیون منطقه تحت عنوان طرحی موسوم به «خاورمیانه جدید» در مواجهه با جبهه مقاومت نمایشگاه ناکامی‌ها و شکست‌های خویش را در منطقه به نمایش گذاشت که پیتر گالبرایت (دیپلمات ارشد آمریکایی) در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «پایان عراق» نوشت: «جنگی که برای تضعیف جمهوری اسلامی به راه انداخته شد، تهران را به برترین موقعیت استراتژیک خود در طول ۴ قرن اخیر رساند.»
فوکویاما نیز در مقاله‌ سال ۲۰۲۱ خود از ادعای «پایان تاریخ» عقب‌نشینی کرد و از «پایان دوران آمریکا» سخن گفت. این نظریه‌پرداز معتقد است: «آمریکا موقعیت هژمونیک قبلی خود را باز نمی‌یابد و همچنین نباید آرزوی آن را داشته باشد.» آری دیوار برلین اگر در حال شکافتن باشد؛ فردای این شکافتن، همانا ظهور نظم نوین جهانی با فروریختن هژمونی و قدرت آمریکاست.
(جواد خسروی)
 
▼ گزارش روز
ارتش فیک‌ها
موضوع فوت مرحومه امینی و اغتشاشات پس از آن از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. یکی از مواردی که نباید از آن غافل شد و بسیار حائز اهمیت است، موضوع لشکرکشی ربات‌ها و حمایت‌های فیک معاندین، منافقین، سلطنت‌طلبان و... از برخی سلبریتی‌ها، هنرمندان و ورزشکاران داخلی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
گزاره‌های خبری: 1ـ روزنامه ایران در گزارشی آورده است: بررسی‌ها و یافته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نقش ربات‌ها و لایک‌های فیک در برجسته‌سازی کنش‌های غیرمعقول توئیتری علی کریمی فوتبالیست سابق تیم پرسپولیس به عنوان لیدر آشوب‌ها و اغتشاش‌ها قابل توجه بوده است. مطابق این یافته‌ها، توئیت‌های ایلان ماسک، مالک شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس که یک چهره جهانی در حوزه فناوری و فضایی شناخته می‌شود، با ۱۰۰ میلیون فالوور، قریب به ۱۸۰ هزار لایک از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گیرد؛ اما توئیت‌های علی کریمی که فقط 700 هزار فالوور دارد و فقط برای ایرانی‌ها شناخته شده است، نزدیک به 240 هزار لایک دریافت کرده است! 2ـ مجله فارس پلاس در این رابطه نیز به موضوع 184 میلیون هشتگ مهسا امینی پرداخته و اینگونه مطرح کرده است که؛ یک اکانت می‌تواند تا چند هزار توئیت و ریتوئیت با هر هشتگی انجام دهد. یعنی فقط با 60 هزار اکانت یا ربات با انتشار 3 هزار توئیت و ریتوئیت می‌توانند یک هشتگ را به 180 میلیون برساند!
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ کل کاربران توئیتر در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۲۹ میلیون نفر و تعداد کل کاربران فارسی زبان 3/2 میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ تخمین زده شد. بر فرض مثال، همه 3 میلیون کاربر توئیتر ضد نظام هستند. ۳ میلیون حساب کاربری کجا و عدد ۱۸۰ میلیون هشتگ کجا؟ این در حالی است که در روزهای گذشته محدودیت‌هایی در اینترنت ایجاد شده و بسیاری از کاربران به توئیتر و فیلترشکن دسترسی نداشته‌اند. 2ـ همین مسئله نشان می‌دهد که دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی مانند؛ منافقین، سلطنت‌طلبان و فریب‌خوردگان داخلی در فضای حقیقی قدرت رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارند و به فضای مجازی کوچ کرده و از طریق روبات‌ها و اکانت‌های کاذب و دروغین خود به دنبال ایجاد جو روانی در جامعه هستند تا بتوانند با این روش کشور را به سمت اهداف خود سوق دهند. 3ـ حضور بخشی از جامعه مانند دانش‌آموزان و نوجوانان در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر، می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد که چگونه دشمن توانسته است از طریق این فضای مجازی رها در ذهن کودکان و نوجوانان تأثیر گذاشته و از غفلت مسئولان نسبت به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری استفاده‌های لازم را ببرد، لذا باید نسبت به فضای مجازی و مدیریت بی‌دروپیکر آن تصمیمات جدید و کارشناسی شده اتخاذ گردد.
نکته مهم؛ هر چند ما در اغتشاشات اخیر با یک لشکر فیک مواجه بودیم ولی دشمن با همین لشکر فیک توانست در جنگ روایت‌ها، روایت مطلوب خود را بر بخشی از جامعه القا نماید لذا امروز و پس از گذار از محنت‌های عصر اغتشاشات نیازمند یک آسیب‌شناسی از داشته‌ها و مشکلات خود در فضای مجازی و رسانه هستیم تا در مواجهه با چنین جنگ‌های احزابی بتوانیم موفق عمل نماییم.
(رضا زین‌العابدین)
 
▼ خبر ویژه
دیر یادتان آمد
پس از برنامه اوپک پلاس برای کاهش صادرات نفت و افزایش قیمت آن، سندرز سناتور دموکرات آمریکایی نوشت: «ولی‌عهد سعودی دستور قتل ستون‌نویس واشنگتن‌پست (خاشقچی) با اره را صادر کرد. جنگ فاجعه‌بار آن در یمن به مرگ ۳۷۷ هزار نفر و بحران انسانی منجر شده است. اکنون در کنار روسیه قرار گرفته تا به اقتصاد ما آسیب بزند. حمایت ما از عربستان سعودی باید پایان یابد.» این اعترافات در حالیست که سعودی سال‌ها به این کودک‌کشی‌ها مشغول بوده است و آمریکایی‌ها چشم‌شان را بر آن بسته بودند و امروز که به چالش خورده‌اند پته رفیق شیرده دیرین خود را روی آب ریختند.
 
▼ اخبار 
1ـ ملتی که رهبر بزرگ، مکتب بزرگ و دشمن بزرگ دارد شکست نمی‌خورد
 سردار سلامی گفت: ملت بزرگ ایران با مکتبی بزرگی که نشئت‌گرفته از عاشوراست و با رهبر بزرگ و دارای حکمت به علاوه دشمن بزرگ که تحریم‌ها و فشارهای مختلف را تحمیل می‌کند، شکست‌ناپذیر است. فرماندهی کل سپاه در جمع اعضای قرارگاه جهاد تبیین با اشاره به حرکت انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ ملت ایران در طول ۴۳ سال گذشته گفت دشمنان و بدخواهان ملت عظیم‌الشأن ایران با علم به پیشرفت‌ها و حرکت شتابان جمهوری اسلامی در مسیر فتح سنگر‌های علم و فناوری و تبدیل شدن به یک قدرت بلامنازع به تکاپو افتاده‌اند تا با سیاه‌نمایی و القای یأس و ناامیدی با تحریف افکار و اذهان و تحریک احساسات تعدادی از جوانان و نوجوانان آشوب‌های خیابانی ایجاد و جامعه را ملتهب کنند. وی افزود با همه تدارک و تلاش‌های جبهه رسانه‌های بیگانه، مردم به هوشمندی صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند اما آنچه در بلندگوهای تبلیغاتی دشمنان منتشر می‌شود از واقعیت جامعه متفاوت است. سردار سلامی در ادامه با بیان اینکه به فضل الهی این تحرکات ناچیز هم راه به جایی نخواهد برد. این حرکت‌ها که با میدان‌داری ضد انقلاب و عوامل گروهک‌ها ایجاد می‌شود هم در ذات باطل است هم در تجلیات و هرزه‌گویی‌ها و هتاکی آنها نشان‌دهنده ماهیت‌شان است وی در ادامه آگاهی‌بخشی را اصل و متن مبارزه امروز خواند و گفت مردم آگاه و بصیر ایران می‌شنوند و واقعیت صحنه را می‌بینند لذا باید حرف حق را بگوییم تا به حول قوه الهی این فتنه را هم با هوشیاری مردم و حضور آنان پشت سر بگذاریم.
 
2ـ ای شاکی و متهم عوض شد!
به دنبال اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در کشور، ۵ اقتصاددان که اغلب آن‌ها در دهه‌های اخیر به عنوان مشاورین رسمی و غیر رسمی دولت‌های گذشته (به خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم) فعالیت می‌کردند در نامه‌ای سرگشاده توصیه‌هایی را برای خروج از وضعیت فعلی به مسئولان نظام کرده‌اند. مسعود نیلی، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، محمدمهدی بهکیش و حسن درگاهی در شرایطی جامعه ایران را به انبار مواد محترقه تشبیه کرده‌اند که با جرقه‌ای آتش می‌گیرد که خودشان در سی سال گذشته بیشترین نقش را شکل‌گیری وضعیت فعلی ایفا کرده‌اند. در سه دولت سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید و طی سی سال گذشته معمولا دوستان و افراد نزدیک به این ۵ اقتصاددان پست‌های کلیدی مرتبط با سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را بر عهده داشته‌اند و به نظر می‌رسد کسانی این روزها باید بابت ریشه‌های اقتصادی ناآرامی‌های اخیر پاسخگو باشند، همین افراد هستند اما این افراد به جای پاسخگویی به عنوان بانیان وضع موجود، با نگارش نامه اخیر سعی در وارونه نشان دادن شرایط دارند و به عنوان مدعی‌العموم به نصیحت کردن حاکمیت ‌پرداخته‌اند.
 
3ـ افشاگری خبرنگار عرب از اغتشاشات
حسین مرتضی خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مطرح جهان عرب در یک برنامه تلویزیونی گفت می‌خواهم حرفی با جوانان ایرانی بزنم: شما ‌ای جوانان ایرانی آیا آنچه در سوریه و عراق روی داد را ندیدید؟ آیا آنچه در یمن و افغانستان روی می‌دهد را نمی‌بینید؟ این کشورها را ویران کردند! مراقب پروژه سوریه‌سازی ایران باشید! تاکتیک‌هایی که امروزه در ایران رخ می‌دهد دقیقا همان تاکتیکی است که برای سوریه اجرا کردند. در ابتدای نبرد در سوریه از برخی بازیگران، کارگردانان سینما و همچنین برخی فوتبالیست‌ها بهره بردند، دقیقا همان سناریو در ایران پیاده می‌شود! امروز شاهد نبرد رسانه‌ای هستیم؛ عربستان میلیون‌ها دلار در این شبکه‌ها هزینه می‌کند، شبکه سعودی اینترنشنال نیز نقش تحریف و تحریک دارد و با سازمان اطلاعات آمریکا و محمد‌بن‌سلمان در ارتباط است! برخی عناصر ایرانی در پایگاه‌های آمریکایی خصوصا پایگاه «تنف» در مرزهای عراق، سوریه و اردن برای این روزهای ایران آموزش دیده‌اند! پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی در بحرین و اربیل نیز در حال نقش‌آفرینی در هدایت اغتشاشات ایران هستند!
 
▼ اخبار کوتاه
لال شدن مدافعان حقوق بشری/ ️ تیراندازی وحشیانه پلیس آمریکا به پسر نوجوانی که در ماشین خود ساندویچ می‌خورد به یکی از ویدئوهای پربیننده آمریکا بدل شد. در این ویدئو مأمور پلیس سن‌آنتونیو به نوجوانی که در پارکینگ مک دونالد در حال غذا خوردن بود دستور می‌دهد بیرون بیاید که به محض پرسیدن جوان از علت این قضیه مورد حمله پلیس و تیراندازی آن قرار می‌گیرد. این در حالیست که چون این موضوع بهره سیاسی نداشت در سکوت رسانه‌ای به سر برد و مدافعین حقوق بشر هم طبق معمول لال بودند.
 
خانه گفت‌وگو ابتکار راهگشا/ اولین نشست این خانه برای گفت‌وگو با سخنان سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران آغاز شد که با تأکید بر نهادینه کردن گفت‌وگو و نقد عالمانه، آن را یک ضرورت برای مرجعیت دانشگاه عنوان نمود. این مرکز با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران شکل گرفت و اولین جلسه آن با ارائه نظرهای ۲۰ تن از اساتید همراه بود. خانه گفت‌وگو طرحی است برای تضارب آرا که اگر پیش‌تر به عنوان یک راهکار بدان نگاه می‌شد امروز به عنوان یک راهبرد ضروری از آن یاد می‌شود.
 
خیام در مرحله بهره‌برداری/ رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی اعلام کرد شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت احراز هویت می‌توانند به تصاویر پردازش شده ماهواره خیام دسترسی داشته باشند. مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی بر اساس استانداردهای جهانی راه‌اندازی شده و تا پایان سال مراکز ۲، ۳ و ۴ در سایر نقاط کشور راه‌اندازی می‌شوند.
 
اخاذی به اسم جان/ ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اغتشاشات اخیر نوشت به اسم جان، نان مردم را هدف گرفته‌اند. بر اساس اطلاعات متقن معتقدم که آنها که سال‌ها بر روی تحریم‌های فلج‌کننده سرمایه‌گذاری کرده بودند، حالا با خطر ورشکستگی مواجه‌اند و چاره‌ای جز بی‌ثبات‌سازی ایران به منظور اعمال موج جدید تحریم ندارند.
 
تخته گاز آمار خودکشی در آمریکا/ یافته‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که آمار خودکشی و قتل با سلاح در سال ۲۰۲۱ به شکل قابل توجهی بالا رفته و از سال ۱۹۹۳ به این سو بی‌سابقه بوده است. این آژانس آمریکایی گزارش داد که خودکشی و قتل با سلاح گرم هر دو بیش از ۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.
 
ادامه سرقت نفت سوریه/ طی هفته‌های گذشته روند سرقت نفت سوریه از سوی نیروهای آمریکایی شدت یافته و صدها تانکر حامل نفت سوریه از گذرگاه‌های غیرقانونی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق منتقل شده است. اشغالگران آمریکایی روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز ۴۸ تانکر نفت را از خاک سوریه به پایگاه خود در عراق منتقل کرده بودند.
 
دست رد اتحادیه اروپا به اوکراین/ تیری برتون، مسئول اتحادیه اروپا در شبکه تلویزیونی فرانسوی BFM گفت اوکراین تا زمانی که با روسیه در جنگ است، نمی‌تواند به ناتو بپیوندد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات