صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۷۸
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد

خطیبی: آمریکا امور اقتصادی را در راستای تنش زایی سیاسی می کند

علی رغم اینکه کاهش عرضه و تولید نفت یک مساله سیاسی نیست، بلکه مساله ای کاملا اقتصادی و ناظر به عدم کاهش قیمت نفت است اما آمریکا با این موضوع به صورت سیاسی برخورد کرده است
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با محمدعلی خطیبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، محمد علی خطیبی کارشناس انرژی  و معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با بصیرت درخصوص موضوع کاهش 2 میلیون بشکه نفت و تصمیم اتخاذ شده در اوپک پلاس و حساسیت آمریکا نسبت به این رویکرد گفت: آنچه در ظاهر به نظر می رسد مساله سیاسی نیست چرا که کشورهای غربی به دلیل بحران اوکراین و افزایش نرخ تورم با رکود بی سابقه ای مواجه شده اند. قطع به یقین حاکم شدن رکود بربازارها به این معناست که نیاز آنها به منابع نفت و انرژی نسبت به دوره رونق اقتصادی به مراتب کمتر می شود.

وی در این باره گفت: با آنکه اوپک پلاس به دلیل رکود اقتصادی کشورهای توسعه یافته و کاهش کسب و کارهای تولیدی و کاهش نیاز آنها به منابع نفت و سوخت تمهیدات ویژه ای مثل کاهش عرضه و تولید نفت را در راستای حفظ و متعادل سازی بازار نفت اتخاذ کرده اما آمریکا به شدت از این موضوع ناراحت است و عربستان را در این موضوع دخیل و مقصر می داند.

معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران در این باره خاطر نشان شد: قطع به یقین عمده ترین دلیل تصمیم اتخاذ شده از سوی اوپک پلاس برای کاهش عرضه که با عنوان متعادل سازی بازار بیان شده است به دلیل نگرانی از کاهش قیمت هاست چرا که عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت می شود و رکوردهای به دست آمده در قیمت نفت که در چند ماه گذشته بسیار بالا بود را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در این باره گفت: علی رغم اینکه کاهش عرضه و تولید نفت یک مساله سیاسی نیست، بلکه مساله ای کاملا اقتصادی و ناظر به عدم کاهش قیمت نفت است اما آمریکا با این موضوع به صورت سیاسی برخورد کرده است و مساله را به گونه ای وانمود می کند که گویی اوپک پلاس و کشورهای عضو در راستای ایجاد کمبود انرژی در دنیا بخصوص برای کشورهای اروپایی متحد شده و چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در حالی که حقیقت چیز دیگری است چرا که یکی از وظایف اوپک پلاس متعادل سازی بازار است. یعنی زمانی که نیازبه عرضه نفت در بازار وجود داشته باشند عرضه و تولید نفت را اضافه می کنند و هر زمان که احساس شود تولید نفت نسبت به تقاضای بازار افزایش یافته در راستای متعادل سازی اقدام به کاهش عرضه و تولید نفت می کنند. قطع به یقین،هیچگونه هدفی در جهت ایجاد کمبود نیست،به این دلیل که  وقتی مازاد وجود دارد تولید کردن فایده ای ندارد.

محمد علی خطیبی خاطر نشان کرد: علت مازاد نفت در حال حاضر رکود اقتصادی است، بنابراین به طور معمول در رکود، تقاضا کاهش پیدا می کند به طوری که شاهد این موضوع بودیم قیمت نفت در بازار جهانی به بیش از 120 دلار رسید در حالی که اکنون شاهد هستیم قیمت نفت نزدیک به 80 تا 90 دلار کاهش یافته است، یعنی نزدیک به 50 دلار کاهش قیمت داشته است.  بنابراین عصبانیت آمریکا در این موضوع بی مورد است چرا که وقتی اقتصاد جهانی در دوره رکود به سر می برد  نیازی  به این مقدار عرضه وجود ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر اتفاقا در دنیا و در بازار نفت، پدیده ای به عنوان مشکل نفت نداریم، ضمن اینکه هیچ کشوری با کمبود نفت مواجه نیست، بلکه بحث اصلی بر سر موضوع کمبود گاز است که اروپا را بسیار نگرن کرده است.

وی در این باره افزود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه اروپا گاز روسیه را تحریم کرد و اروپا خود عامل ایجاد این مشکل است نه روسیه؛ در صورتی که اروپا واردات و انتقال گاز از روسیه را تحریم نمی کرد امروز با مشکل تامین سوخت و انرژی دست و پنجه نرم نمی کرد چرا که اروپا سال هاست با استفاده از خطوط لوله های گاز روسیه، گاز خود را تامین می کنند اما امسال به دلیل تقابل با روسیه دچار خود تحریمی شدند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات