صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۹۵

چالشهای ارتش رژیم صهیونیستی

فرسایش روحیه «مبارزه» در میان اسرائیلی‌ها از جمله عواملی است که تمایل به خدمت در ارتش این رژیم را کاهش می‌دهد
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

 «تامیر هایمن»، «عیدن کدوری» و «عوفر شلح» پژوهشگران اسرائیلی در مرکز مطالعات امنیت داخلی این رژیم که بزرگترین آکادمی تئوریسین اسرائیل است در مقاله‌ای مشترک به بررسی چالش‌های پیش روی هرتصی هالوی به عنوان رئیس جدید ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند که به شکل زیر بوده و قابل توجه است که همه این چالش‌ها داخلی می‌باشند:

-کاهش اعتماد اسرائیلی‌ها به ارتش: «دیوید بن گوریون» موسس رژیم اسرائیل در چشم‌انداز خود برای آینده این رژیم، اسرائیل را به عنوان «ارتش مردمی» توصیف می‌کرد که در آن همه اسرائیلی‌ها باید در خدمت ارتش باشند. اما طی سال‌های گذشته این چشم‌انداز به طرز قابل توجهی رو به افول رفته و نقش ارتش را در جامعه اسرائیل زیر سوال برده است. بزرگترین دلیل برای این موضوع، اطلاعات مربوط به سربازی اجباری است که نشان می‌دهد در سال 2020 آمار اسرائیلی‌هایی که تمایل به خدمت در ارتش دارند به پایین ترین حد خود رسیده و تنها 64 درصد از کسانی که به سن سربازی رسیده‌اند برای ورود به ارتش ثبت نام کرده بودند.
علاوه بر این انتقادات زیادی متوجه ارتش اسرائیل به عنوان مهمترین سازمان اسرائیلی که باید حافظ امنیت شهرک‌نشینان باشد، است. شرایط خدمت و همچنین مسائل مربوط به بازنشستگان به ویژه حقوق آنها از جمله عواملی است که موجب کاهش اعتماد به ارتش اسرائیل در میان شهرک‌نشینان شده و در نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در سال 2020 حدود 51 درصد معتقدند که ارتش از نظر اقتصادی به ویژه در رابطه با سربازان عملکرد درستی ندارد.

-خدمت دائمی و یگان ذخیره: فرسایش روحیه «مبارزه» در میان اسرائیلی‌ها از جمله عواملی است که تمایل به خدمت در ارتش این رژیم را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر در میان نیروهای ذخیره ارتش تنها 4 درصد آنها فعال هستند و مدت هاست که بخش بزرگی از بار ماموریت‌ها بر عهده همین 4 درصد است.

-بحران وضعیت لجستیکی ارتش اسرائیل: طی سال‌های گذشته چندین بار مسئله آمادگی ارتش اسرائیل برای ورود به هر جنگی مطرح شده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ادعاهای مقامات نظامی این رژیم درباره آمادگی ارتش برای جنگ بعدی اغراق‌آمیز بوده و مشکلات زیادی در زمینه وضعیت لجستیکی آن وجود دارد. این چالش ارتش اسرائیل در جریان جنگ مه 2021 با نوار غزه صراحتا خود را نشان داد.
علاوه بر آن رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل باید با پیامدهای مالی توافقنامه کمک‌های فعلی آمریکا مقابله کند؛ چرا که این کمک‌ها از سال 2025 به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت و این به معنای شکافی بزرگ در بودجه ارتش است که تاثیر زیادی بر بدنه آن خواهد داشت.

-فرسایش نیروی زمینی ارتش اسرائیل: نیروی زمینی ارتش اسرائیل که اصلی‌ترین نیروی جنگی آن را تشکیل می‌دهد از سال‌ها قبل بنا به دلایل متعدد در مسیر فرسایش و افول قرار گرفته که این دلایل را می‌توان به این صورت ذکر کرد:
-خودداری از ورود نیروی زمینی ارتش به جنگ‌های اخیر ارتش اسرائیل، احساس حقارت و بی‌اهمیتی را در میان سربازان و نیروی ذخیره یگان زمینی به وجود آورده و اعتماد به نفس آنها را در خصوص شرکت در هر عملیاتی از بین برده است.
- اختلاف زیادی میان سربازان عادی با نیروهای ذخیره در سطح آموزش‌ها و توانایی نظامی وجود دارد و این مسئله مشکل بزرگی در انجام وظایف نیروهای ذخیره به وجود آورده است.
- -تمرکز عملی بر نیروی هوایی و شعبه اطلاعات و نیروهای ویژه ارتش اسرائیل موجب شده تا اهمیت نیروی زمینی به مرور زمان از بین برود.
اما چالش‌های مذکور ارتش رژیم صهیونیستی در زمانی تشدید شده که جهان و منطقه در میان تحولاتی بی‌سابقه به سر می‌برد. به ویژه در سطح منطقه هم‌زمان با افزایش قدرت محور مقاومت و حضور موثر آن در عرصه معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، شرط‌‌بندی صهیونیست‌ها روی تشکیل ائتلاف نظامی متشکل از کشورهای عربی علیه ایران و کل مقاومت نیز شکست خورده و حتی رژیم‌های سازشکار نیز علی‌رغم عادی کردن مناسبات خود با اسرائیل حاضر به ورود به چنین ائتلافی نیستند.
از آن گذشته فضای ملتهب سراسر فلسطین اشغالی و رویکرد مقاومتی نسل جدید فلسطین در کرانه باختری که در قالب ظهور گروه‌هایی چون «عرین‌الاسود» (بیشه شیران) خود را نشان می‌دهد از جمله چالش‌های خارجی است که رئیس جدید ستاد ارتش صهیونیستی باید با آنها مقابله کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات