صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 28 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): وقتی شما می‌گویید «شهید»، در واقع این کلمه یک کتاب است؛ مجموعه‌ای از معارف دینی در این کلمه هست، مجموعه‌ای از معارف ملی در این کلمه هست، مجموعه‌ای از معارف و مکارم اخلاقی در این کلمه هست؛ این کلمه خیلی کلمه‌ مهمی است. اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت می‌کردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را می‌دیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.(1401/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

بر مدار عقلانیت
به نظر می‌رسد عده‌ای عامدانه قصد آن دارند از طریق انجام ترورهای کور و خشونت‌های پراکنده، دولتمردان، معترضان و مردم را به استفاده گسترده از خشونت علیه یکدیگر وادارند تا از پس این تقابل، ایران و ایرانی را به جان هم انداخته و در چاه «جنگ داخلی» یا حداقل چاله «چرخه خشونت» گرفتار سازند. ایذه، اصفهان، مشهد و... در این چند روز محل پیاده‌سازی این سناریو بود. آنچه در این سه شهر اتفاق افتاد را جز فتنه‌ای برای حس تنفر ملت از ملت و ایجاد دعوا و جنگ داخلی چیز دیگری نمی‌توان نام نهاد. اگر چه دیدن تصاویر عملیات‌های ترور، خشونت و کشتار انسان‌های بی‌گناه در کشور برای هر انسانی دردناک است با این حال به هیچ‌وجه نباید در واکنش به این قضایا از اسب عقلانیت پیاده و بر یابوی عصبانیت سوار شد چرا که انجام این‌گونه جنایات، تنها از سوی گروه‌های معاند و معدودی امکان‌پذیر است که به واسطه استیصال و ناتوانی در بسیج افکار عمومی در همراهی با افکار مندرس و کهنه‌شان چاره‌ای جز استفاده از اسلحه برای پیشبرد اهداف خود نمی‌بیند. از این‌رو، عاقلانه این است هم معترضان اگر دل در گرو وطن دارند صف خود را این گروه‌ها جدا کنند و هم نهادهای امنیتی حساب این سلاخان را از سایر کسانی که به هر نحوی ممکن است در ناآرامی‌ها حضور داشته باشند جدا سازند و به صورت دقیق و نقطه زن با این تروریست‌ها در داخل کشور با شدت برخورد نماید. این نقطه‌زنی و دقت در برخورد سبب خواهد شد تا از یک طرف گروه‌های معاند نتوانند با سوءاستفاده و تحریف جمهوری اسلامی را به خشونت علیه شهروندان متهم نمایند و از طرف دیگر دیگرانی که هم که ممکن است به برخی عملکردهای نظام اعتراض داشته باشند اما هیچگاه حاضر به استفاده و کشتار انسان‌های بی‌گناه نیستند تهییج به خشونت فزاینده نشوند.
حقیقت آن است که در قاموس انقلاب اسلامی کار فرهنگی مقدم بر هر کاری است بر این اساس علاوه بر تمرکز بر اصلاح ساختارهای معیوب و عملکردهای غلط، برخورد با مفسدین و جبران سوءمدیریت‌ها، عمده تلاش‌ها باید به سمت توضیح، آگاه‌سازی و اقناع مردم نسبت به واقعیت‌ها و الگوها باشد، اتفاقی که اگر موفق باشد خود این مردم، یک حرکت مردمی را شروع خواهند کرد که می‌توانند پایانی بر ماجرا باشد‌.                                                     
                (حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
بی‌وطن بی‌آشیانه
وقتی که حساب برخی از اغتشاشگران را بررسی کرده‌اند مقدار ارز دیجیتال به حساب آنها ریخته شده، برخی دیگر هم در قبال اعمال ضد ایرانی که دارند با مستند کردن جنایات درخواست اقامت و پناهندگی می‌کنند، برخی هم از عناصر بیگانه درخواست تحریم و حمله نظامی علیه کشور می‌کنند و عملاً تجزیه طلبی را در کشور دنبال می‌کنند.
گزاره‌های خبری: در روزهای گذشته بی‌وطن‌های داخلی و خارجی با رفتارهای خشونت‌‌آمیز و ضد ایرانی خود زمینه و فرصت را برای تجزیه‌طلبان و جدا کردن قسمت‌هایی از ایران را توسط عربستان و رژیم صهیونیستی فراهم کرده‌اند و به اصطلاح برشاخه نشسته‌اند و بن می‌برند.
1ـ چندی پیش رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی از پشت پرده آشوب‌طلبان خبر داد و اعتراف کرد که رسانه سعودی ایران اینترنشنال صرفاً به دنبال تجزیه ایران است و آنها دلسوز ایران و دموکراسی در ایران نبوده و نیستند، لو رفتن همین خط باعث درگیری بین اینترنشنال و بی‌بی‌سی شد. 2ـ مردخای کدار افسر پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در یک خط‌دهی آشکار برای تجزیه‌طلبان اعلام کرد: درست است که بعضی به شبکه ایران‌اینترنشنال پول می‌دهند اما کار خیلی راحت‌تر از این حرف‌ها است، کاملا موافق فروپاشی و تجزیه ایران هستم، اگر این اتفاق بیفتد اسرائیل آینده خیلی خیلی بهتری خواهد داشت، کشور ایران دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد. 3ـ بنت رئیس سابق رژیم صهیونیستی هم لحظه‌شماری می‌کند که تجزیه‌طلبان به اهداف‌شان برسند تا او به ایران سفر کند. وی می‌گوید: ای مردم بزرگ ایران، دیکتاتور را شکست خواهید داد. بنی‌اسرائیل با شما هستند. امیدوارم به تهران سفر کنم! 4‌ـ علاوه بر نقشه‌های تجزیه‌گرایانه فوق باید نگاهی به دندان‌های تیز مطرودین از نظام داشت که چگونه برای تکه‌تکه کردن کشورمان پرچم‌های متعدد به دست گرفته‌اند و از مسئولان کشورهای خارجی مانند آمریکا، فرانسه و کانادا التماس می‌کنند تا با افزایش تحریم، تهدید و ترور مردم ایران را قطعه قطعه کنند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ شخصیت‌ها و خواص در مورد این اتفاقات بسیار سرنوشت‌ساز سکوت کرده‌اند و یا با مواضع دو پهلو در حال تأمین منافع خود هستند این افراد دست کمی از اغتشاشگران ندارند و سکوت آنها نوعی حق‌دهی و دمیدن در آتش تجزیه کشور است. 2ـ برخی از هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های صاحب نفوذ مجازی ممکن است از سر تفنن و یا تهدید و یا دریافت وجه از بیگانگان راضی شوند که تصویر یا هشتگی را استوری یا پست کنند، همه این فعالیت‌ها تیز کردن چاقوی و فشردن ماشه تروریست‌ها بر روی مظلوم‌ترین اقشار ملت ایران. 3‌ـ برخی از مردم عادی در خیابان، بازار، مترو و دانشگاه ممکن است که نسبت به اعمال و رفتار اغتشاشگران در شعاردهی، شعارنویسی، توهین به مقدسات، درخواست تحصن، سکوت و حتی همراهی اندکی داشته باشند، آنها باید بدانند که این سکوت‌ها و یا همراهی‌ها بازی در زمین سعودی‌ها و صهیونیست‌ها برای تجزیه ایران است و اگر اتفاقی برای ایران بیافتد آتش آن دامن‌شان را خواهد گرفت.
نکته پایانی؛ مسئولان کشور در روزهای اخیر دیدند که منافقین داخلی چگونه به سرعت از شعار و تجمعات به فاز عملیات مسلحانه رسیدند و مماشات با آنها به ضرر موجودیت کشور و سلامت مردم است و از این پس باید با تمام عوامل آمریکا در داخل و خارج با زبان خودشان صحبت کرد.                                                                                                                       
                                                                    (فرهاد مهدوی)
 
▼ خبر ویژه
خداروشکر به مردم نخورد!
روحانی بسیجی تقی وکیل‌پور هنگام خلع سلاح نارنجک دست‌ساز که همراه یک اغتشاشگر بود، نارنجک در دستش منفجر می‌شود و به گفته نزدیکان به احتمال زیاد دستش به دلیل جراحت شدید قطع شود ولی اولین واکنش این بسیجی مدافع امنیت این جمله‌ است: «بچه‌ها خداروشکر به مردم نخورد»!
 
▼ اخبار
1ـ پیگیری ویژه رهبر معظم انقلاب برای سیستان و بلوچستان
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در جمع قشرهای مختلف مردم و مسئولان شهرهای ساحلی مکران سیستان و بلوچستان گفت: رهبری برای اینکه حق کسی ضایع نشود برای رسیدگی بهتر به وضعیت جانباختگان، شهدا، خانواده آنان و پیگیری بهتر مسائل و مشکلات هیئت ویژه را اعزام کردند که در مرحله نخست از خانواده جانباختگان دلجویی و رسیدگی لازم صورت گرفت و دستور داده شد که بنیاد شهید سریعا پرونده کسانی که بی‌گناه کشته شده‌اند شهید محسوب و از مزایای مادی و معنوی این نهاد بهره مند شوند. ما از طرف رهبر معظم انقلاب اعزام شدیم تا مطالب و مشکلات مردم را بشنوییم و برای پیگیری تمامی موارد به محضر ایشان تقدیم تا تصمیمات لازم گرفته شود. امانتداری می‌کنیم و موارد مختلف مطرح شده را به اطلاع رهبری می‌رسانیم تا تصمیم بگیرند و مشکلات را پیگیری و حل کنند.
 
2ـ اشک تمساح بر پیکر کیان
مسعود فروغی سردبیر روزنامه فرهیختگان نوشت: ️اگر عکس کیان عزیز پسر ۱۰ ساله ایذه‌ای را استوری می‌کنند ولی حاضر نیستند به عامل جنایت اخم کنند، در واقع به خودشان و مخاطبان دروغ می‌گویند. تازه برعکس جنایتکار را رها می‌کنند و تیغ رو به پلیس و بسیج و مدافع امنیت می‌کشند. این وارونه کردن جنایت و واقعه اول بار در روزگار ما رخ نداده، حالا تنها تفاوت ظهور پررنگ‌تر وارونه‌نمایی هست که خصوصیت عصر شبکه‌های اجتماعی است. در مظلومیت خون‌های ریخته شده در پاییز ۱۴۰۱ همین بس که صدای هلهله تجزیه‌طلبان، نوای حق‌طلبان را ضعیف کرده. اگر دستور اعتصاب اینترنشنال اجتماعی شده بود نیازی به جنگ مسلحانه در خیابان نبود. ولی این تمام قصه نیست، اصل کاری نیاز طراحان صحنه به خونریزی و آشفته کردن فضای عمومی است‌‌؛ جابجا کردن جانی و مظلوم. ضربه‌ای بزرگ به افکار عمومی که راه مقابله با آن ساده نیست. مجموعه‌ای پیچیده از امر امنیتی‌ـ اطلاعاتی، کنش سیاسی و اجتماعی و البته تصمیمات مهم رسانه‌ای نیاز است.
 
3ـ فیوز صهیونیست‌ها پرید
طی چند روز اخیر، بسیاری از اهالی سرزمین‌های اشغالی با شکایت از اداره برق این رژیم اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های برقی‌شان دچار حوادثی نظیر ازکارافتادگی و آتش‌سوزی شده است. این افراد همچنین خاموش و روشن شدن‌های غیرمعمول و خارج از کنترل‌ دستگاه‌های برقی‌شان را گزارش داده‌اند. همچنین برخی از ویدئوهای ارسال شده توسط کاربران صهیونیست، از انفجار در پست‌های انتقال برق در راه‌های منتهی به شهرها و مناطقی همچون یاونه، گدارا و... حکایت دارد. دستگاه سانسور رژیم صهیونیستی مانع از انتشار اخبار کامل از این اتفاقات در رسانه‌های عمومی شده است. نکته مهم‌تر اینکه اداره برق رژیم صهیونیستی با سلب مسئولیت از خود در این باره، اعلام کرده که همچنان به دنبال یافتن دلایل این رخدادهاست!
 
4ـ ساطور بن‌سلمان و ترس بی‌بی‌سی فارسی
بی‎بی‎سی فارسی اعلام کرد که خبرنگارانش در قطر برای پوشش جام جهانی ۲۰۲۲ حضور نخواهند یافت. ‌پیشتر هم رسانه تروریستی ایران اینترنشنال اعلام کرده بود برخلاف برنامه قبلی‌اش، تیمی در قطر نخواهد داشت. بی‎بی‎سی اعلام کرده این کار‌ را به خاطر امنیت خبرنگارانش می‌کند و نمی‌تواند درباره مسائل امنیتی صحبت کند! معلوم نیست که این خودداری به واسطه ممانعت قطر بوده؟ یا از ترس ساطور بن سلمان علیه خبرنگارانش و یا چیز دیگر! پس از افشای صوت افشاگرانه یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی درباره پشت صحنه اینترنشنال، برخی این احتمال را دادند که خبرنگاران بی‌بی‌سی مانند: خاشچقی مشمول ساطور شوند. بی‎بی‎سی و اینترنشنال تلاش گسترده‎ای برای حذف ایران از جام جهانی کرده بودند؛ حالا ایران در قطر است، آنها در لندن کنار پرنس چارلز!
 
▼ اخبار کوتاه
داعشی‌های سوری در اوکراین/ خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: 800 تروریست سوری از جمله داعشی‌ها به اوکراین اعزام شده‌اند این خبرگزاری به نقل از منابع محلی افزود؛ انتقال این نیروها طی دو هفته گذشته در قالب دو گروه و با هماهنگی گروهک «هیئه تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق که بر بخش‌هایی از شمال غرب استان ادلب تسلط دارند، انجام شده است.
 
خودروهای فرانسوی پشت درب بسته/ وزارت صمت اعلام کرد خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و اجازه نمی‌دهد تا آنها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند. فرانسوی‌ها نشان داده‌اند در بزنگاه‌های تحریم کشور را رها نموده و بلافاصله از صنعت خودروسازی می‌روند که موجب متضرر شدن ملت خواهد شد.
 
ارز دیجیتال در حساب اغتشاشگران/ فرمانده سپاه شهرستان بابلسر گفت: لیدرهای اغتشاش بابلسر با مقادیری دلار و همچنین حساب‌هایی که توسط عناصر معاند با رمز ارز شارژ شده بود، شناسایی و دستگیر شدند. این متهمان پس از شناسایی و تفهیم اتهام با تشکیل پرونده جهت طی سیر مراحل قانونی و اعمال مجازات به مراجع قضایی تحویل داده شد.
 
توهین سلبریتی گستاخ به سیستانی‌ها/ در ادامه اقدامات «علی کریمی» برای ایجاد اغتشاشات در کشور؛ او این بار با منتشر کردن یک استوری به زابل و زابلی‌ها بابت اینکه در اغتشاشات شرکت نکردند هتاکی کرد. به نظر می‌رسد علی کریمی در تلاش است تا با اینگونه استوری‌ها جنگ قومیتی را در بلوچستان به راه بیندازند و بلوچ‌ها را علیه زابلی‌ها تحریک کند.
 
چهره جدید مسعود و مریم رجوی/ یامین‌پور معاون وزیر ورزش گفت: مسعود و مریم رجوی با چهره اسماعیلیون و نازنین بنیادی بازگشته‌اند و همان الگوی خشونت‌بار سال ۶۰ را تکرار می‌کنند. با این تفاوت که خانه‌های تیمی را در جایی مثل توئیتر سازماندهی کرده‌اند و فرمان عملیات مهندسی را از سعودی اینترنشنال صادر می‌کنند.
 
این هم فوتوشاپ است/ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ما در جریان گزارش‌ها پیرامون آزمایش موشک فراصوت (هایپرسونیک) از سوی ایران قرار گرفتیم. ولی در صحت آن شک داریم و اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنیم. مسئولان آمریکایی پیشتر درباره پهپادها و دیگر موشک‌های ایران هم می‌گفتند فوتوشاپ است!
 
تروریست اعظم در میانه میدان/ توئیت روز گذشته نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق رژیم جعلی اسرائیل که سابقه فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی در کشورمان را دارد نشان داد که با ورود آشوبگران به فاز مسلحانه و اقدامات تروریستی، به طور علنی و آشکار به صحنه حمایت از برهم زدن امنیت در ایران آمده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات