صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۰۰

تهران بیش از 70 سند درباره حضور تروریست‌ها به اربیل ارائه کرد

تهران بیش از 70 سند درباره حضور تروریست‌ها به اربیل ارائه کرد

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بعد از ظهر امروز یکشنبه درباره حمله به مواضع تروریستهای تجزیه‌طلب در منطقه کردستان، اظهاراتی مطرح کرد.

آل صادق به شبکه خبری العالم گفت که جمهوری اسلامی ایران بیش از 70 سند درباره حضور گروههای تروریستی مسلح در این منطقه به مسئولان اربیل ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه تهران از دولت عراق و مسئولان کردستان خواست که گروههای تروریستی را ظرف کمتر از 10 روز خلع سلاح کنند، تصریح کرد: حمله زمینی به مواضع گروههای تروریستی کردستان، مطرح نیست.

سفیر ایران همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی با دولت فدرال و مسئولان کردستان توافق کرده بود که نیروهای عراقی در مرزهای کردستان مستقر شوند، ولی این وعده نیز عملی نشد.

آل صادق در پایان تأکید کرد، سازه‌های مهم ایران در کرمانشاه توسط سرویس جاسوسی موساد رژیم موقت صهیونیستی صورت گرفت که مبدأ این حملات، کردستان عراق بود.

وی همچنین شب گذشته از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی خبر داد و گفت: در جریان دیدار با طرف عراقی، درخواست کردیم که کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد.

سفیر تهران در بغداد با بیان اینکه دولت عراق با این مطالبه موافقت کرده است، خبر دا، بغداد در خصوص خلع سلاح گروههای تجزیه‌طلب و اپوزیسیون، زمان درخواست کرده است.

آل صادق با تأکید بر اینکه گروههای تجزیه طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاهها به عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطر نشان کرد: با طرف عراقی، بر اساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاههای قضا ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.

با وجود تأکید چند باره جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به حضور گروههای تروریستی در خاک کردستان عراق، اربیل دو روز یش باز هم ادعاهایی درباره عدم تعرض به خاک همسایگان از این کشور مطرح کرد.

جوتیار عادل سخنگوی دولت کردستان عراق با این ادعا که سلاحی از این منطقه به ایران فرستاده نشده است، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: دولت کردستان، اجازه نخواهد داد که اراضی آن، خطری برای امنیت کشورهای همسایه ایجاد کند (جزئیات بیشتر).

 در همین ارتباط، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان تأکید کرد که بازداشت عناصری از اغتشاشگران، اطلاعات خوبی در اختیار ایران قرار داده است و دولت کردستان عراق باید پیام ایران را گرفته باشد.

متکی درباره تحرکات عناصر تروریستی در کردستان عراق گفت: اگر برخی گروه‌های تروریستی می‌خواهند در کردستان بمانند، نباید سلاح داشته باشند. نباید آموزش نظامی داشته باشند و باید متوقف شود. هیچ کشوری اردوگاه‌های نظامی را پشت مرزهای خود تحمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته مهم دور کردن هر گونه حضور مشکل‌زای این عناصر از مرزهای ایران است... برخی از مقرهای آنان در حملات اخیر نابود شد و اگر لازم باشد باز هم به مقرهای مشکل‌زای آنان حمله خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی در پایان هشدار داد: بعد از گفت‌وگو با دولت عراق، بغداد از موضع ما کاملا مطلع است، و آنکس که باید پیام اول را بگیرد، دولت کردستان عراق است و باید به یاد بیاورد که ایران بر سر امنیت ملی خود اصلا مسامحه نمی‌کند. ما برای اثبات برادری خود با برادران در عراق از جمله برادران کُرد، ما سالها حضور اینها را تحمل کردیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات