صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 29 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت می‌کردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را می‌دیدند، این بود که عاشق شهادت بودند. شهید سلیمانی می‌گفت... تهدیدش کردند که تو را می‌کشیم، گفت: من دارم در بیابان‌ها دنبالش می‌گردم، بلندی و پستی‌ها را طی می‌کنم دنبال همین.(1401/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
چرا با تیم ملی مخالفند؟
از یازده مطلب اخیر صفحه ورزشی رسانه تروریستی سعودی اینترنشنال، ده مطلب پیرامون اغتشاشات است و صرفاً یک مطلب به صحبت‌های جانی اینفانتینو پرداخته است. سؤال، چرا این رسانه‌ها اینگونه به ورزش نگاه می‌کنند و در تلاشند تا مردم را علیه تیم ملی یک کشور که آبروی آن کشور است بشورانند؟ پاسخ، علت چنین رفتاری را باید تفاوت کارکردهای ورزش ملی و قهرمانی با کارکردهای این رسانه‌ها دانست.
ورزش‌های ملی مانند فوتبال خصلتی که دارد موجب وحدت جامعه می‌گردد. فقیر و غنی، فارس و غیر فارس، شیعه و سنی هنگامی که به ورزش ملی می‌رسند اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و برای آنها ورزش ملی یک هویت ایرانی می‌سازد. و این با رویکرد رسانه تجزیه‌طلبی مانند ایران‌اینترنشنال در تضاد است. اگر ورزش ملی وحدت‌ساز است او قصد دارد که دیگرساز باشد و هر ایرانی به جای عشق و افتخار به تیم ملی کشورش، انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه رود و هم وطنش را بی‌غیرت و یا به صفت قبیحه دیگری معرفی کند. کارکرد دیگر ورزش ملی مانند فوتبال تزریق روحیه نشاط به جامعه است در صورتی که طرف مقابل به دنبال سیاه‌نمایی مطلق از جامعه است و آنچه می‌تواند نشاط را به جامعه آورد را به طور کلی منتفی می‌داند و با آن در ستیز است.
لذا ما بیشتر از اینکه با یک موضوع ورزشی مواجه باشیم با یک جنگ‌ شناختی از نوع فوتبالی مواجهیم. طرف مقابل تلاش دارد تا هر آنچه مؤلفه‌های ملت‌ساز وجود دارد از پرچم و سرود ملی گرفته تا فوتبال و هر ورزش قهرمانی دیگری را از جامعه ما بزداید. در این جنگ شناختی وظیفه هر ایرانی باغیرتی در گام اول خنثی‌سازی تاکتیک دشمن است. باید تلاش کنیم که فوتبال عامل وحدت‌ساز درون جامعه ما شود نه عامل غیریت‌ساز و تفرقه‌افکن. نکته دوم؛ قبول کنیم همین که در این جنگ شناختی سنگین، این بازیکنان پای به زمین گذاشته‌اند خود شاه مهره‌ای برای باطل کردن جنگ شناختی ابو اره‌ها بوده‌اند. شروع بازی‌ها قطعاً شروع حاشیه‌ها خواهد بود؛ سرود خواندن یا نخواندن، خوشحالی کردن یا نکردن و... . در این حاشیه‌ها یک انسان وطن‌پرست نباید موضوعات فرعی را بر موضوعات اصلی یعنی مقابله با جنگ شناختی دشمن اولویت دهد و وارد تقابل با هموطن خود گردد. با اولویت‌بندی اجازه ندهیم در این زمین پر از مین، قربانی جنگ شناختی دشمن شویم.
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
تأملی در ویدئوی شهادت کیان
اولین فیلم از لحظه تیراندازی نیروهای داعش مسلک به مردم ایذه منتشر شد. در این ویدیو مأموران از مردم می‌خواهند از محل فاصله بگیرند. از گفت‌وگوهای بین مأموران مشخص است که مأموران اسلحه جنگی ندارند. حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در مصاحبه‌ای گفت: عملیات تروریستی شهرستان ایذه با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته است. عوامل این حمله تروریستی شب قبل از عملیات دوربین‌های مداربسته را تخریب کرده بودند.
گزاره‌های تحلیلی: با بررسی‌های صورت پذیرفته در ویدئوی شهادت کیان، موارد زیر قابل تحلیل و تأمل است. ۱ـ روی آوردن ضد انقلاب به کشته‌سازی دختران جوان و کودکان را باید از سر استیصال دانست. دلیل پیاده‌سازی این ترفند، زنده نگه داشتن اغتشاشات و بالابردن سطح بالاتری از تحریک جامعه می‌باشد. ۲ـ فاقد اسلحه جنگی بودن مدافعان امنیت در اغتشاشات برخلاف ادعای امپراتوری دروغین رسانه‌ای به صراحت قابل تشخیص و اثبات در این ویدئو است و همین موضوع است که آمار شهدای امنیت را افزایش داده است با وجود عدم پذیرش عقاید و رفتارهای ناپسند اغتشاشگران، نظام در مواجهه با آنها، شلیک با سلاح گرم را روا نمی‌دارد و آنها را جزئی از خانواده خود می‌داند. 3ـ این رواداری نظام، دقیقا در مقابل رفتار خشن، بی‌حیایی و پر از تخریب اغتشاشگران قرار گرفته است و طرف مقابل نشان داده است که در قید و بند اخلاقی نیست و این بر همگان واضح گردیده است. همانگونه که گفته شد دلیل این حد از خشونت‌زایی و بد اخلاقی را باید در عدم ثمربخشی تلاش بی‌وقفه ضد انقلاب در همراه‌سازی مردم با خود دانست. همین عصبانیت دشمنان است که سوریه‌سازی ایران را دنبال می‌کنند که البته همیشه ناکام می‌مانند. 4ـ پیش از این، متأسفانه رسانه‌های ضد انقلاب و برخی رسانه‌های داخلی روایتی را که به نوعی نظام را متهم به کودک‌کشی می‌کند دنبال می‌کردند. این ویدئو نشان داد که این اتهام نادرست و غلط است. شرط حریت و آزادمنشی رسانه‌هایی که موضع غلط گرفته و روایت کردند، حکم می‌کرد که از کرده خویش پشیمان و به اصلاح رفتار خود بپردازند، لکن فرسنگ‌ها فاصله این رسانه‌ها با اخلاق است که باید در صف گدایی آزادمنشی، آخر باشند و در آخر بی‌حاصل و بی‌ثمر بمانند.
نکته پایانی؛ ویدئوی شهادت کیان، انگشت تأکیدی بر این ادعاست که در عصر رسانه، همیشه پیروز در صحنه، با اولین روایت‌گری و با داشتن دو شرط سرعت و دقت عمل رقم می‌خورد. متأسفانه ما در جنگ روایت‌ها و پردازش روایت اول با اشکالات اساسی مواجهیم. به همین دلیل با پایان یافتن اغتشاشات، ساخت نظام حکمرانی رسانه‌ای اولویتی است که می‌تواند در بزنگاه‌های انقلاب و در خنثی‌سازی ترفندهای دشمنان، بسیار کارساز و اثربخش حاضر شود.   
(حسین عباسیان)
 
▼ خبر ویژه
نتیجه‌های چشم به دشمن دوختن
صادق الحسینی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با انتشار نموداری از وضعیت اقتصادی در دوره‌های مختلف انقلاب نوشت: بعد از کودتای ۱۳۳۲ هیچ دهه‌ای به اندازه دهه اخیر رشد اقتصادی ده‌ ساله ایران، آنقدر ناچیز نبوده است. این بدترین اتفاقیست که می‌تواند بیفتد: هم نشانه سفره مردم است، هم عامل عقب‌ماندگی است، هم سبب حسرت مردم از دیدن شکاف رفاه با کشورهای همسایه که بحران ناکارآمدی و مقبولیت را ایجاد می‌کند. مسعود براتی، کارشناس تحریم‌شناسی و سیاست خارجی با اشاره به توئیت مذکور نوشت: «انتخاب راهبرد مذاکره برای رفع تحریم و توقف امورات مهم کشور به نتیجه این راهبرد، یعنی توافق، در دهه ۹۰ این بلا را سر کشور آورد.»
 
▼ اخبار 
1ـ روش ما روش رسول‌الله(ص) است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز گذشته با جمعی از مردم اصفهان دیدار داشتند ایشان در بخشی از بیانات‌شان پیرامون نحوه برخورد با اغتشاشگران فرمودند: «مطلب دیگر در مورد نوع برخورد با عناصر صحنه‌گردان است. یک بخش صحنه‌گردان‌ها هستند، یک بخش فریب‌خورده‌ها هستند، یک بخش پول‌گرفته‌ها هستند، بعضی‌ها جنایت کردند. اینها همه، یک جور نیستند. آن کسی که فریب‌خورده است و جنایتی نکرده آن را باید متنبه کرد، باید موعظه کرد، باید هدایت کرد، باید از او پرسید: این حرکت تو کمک به پیشرفت ایران است یا ضد پیشرفت ایران است؟ او را باید وادار کنید به فکر کردن. آن کسی که بی‌توجه به خواسته‌ دشمن همراهی با او می‌کند باید بیدارش کرد. آن کسی که عامل جنایت است، یا قتل یا تخریب یا تهدید، اینها بایستی مجازات بشوند. به اندازه‌ گناه خودشان باید مجازات بشوند. عامل قتل یک‌جور، عامل تخریب یک‌جور، آن کسی که اینها را با تبلیغات وادار به این کارها می‌کند یک‌جور، هر کدام به اندازه‌ خودشان باید مجازات بشوند. البته مجازات به وسیله‌ قوه‌ قضائیه است، اینجا عرض بکنیم هیچکس خودسرانه حق ندارد به خیال خودش کسی را مجازات کند. پس ما هم نصیحت داریم، هم مجازات داریم، مثل پیغمبر، روش رسول‌الله(ص).
 
2ـ داد رئیس فیفا هم بلند شد
اینفانتینو روز شنبه در نشست خبری خود پاسخ‌های جالبی به جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌های غربی پیرامون حقوق بشر داد و به صراحت درباره این جوسازی گسترده موضع گرفت. او گفت: طرح این موضوعات، استاندارد دوگانه اروپا را به خوبی نشان می‌‌دهد. من اروپایی هستم. این قاره در طول ۳۰۰۰ سال گذشته رفتارهای بدی در سراسر دنیا داشته و باید تا ۳۰۰۰ سال آینده به عذرخواهی ادامه دهد، پیش از آن که بخواهد به بقیه درس اخلاقی بدهد. اگر اروپا واقعا برای سرنوشت مردم اهمیت قائل است، می‌تواند از طریق کانال‌های قانونی اقدام کند تا بعضی از این کارگرها را به اروپا ببرد و به آنها امید و آینده ببخشد. من این انتقادها را درک نمی‌کنم. بسیاری از موارد عالی و بدون نقص نیستند اما اصلاح زمان می‌برد. این دروس اخلاق یک طرفه صرفا ریا و تزویر است. من تعجب می‌کنم که چرا کسی پیشرفت‌های ایجاد شده از سال ۲۰۱۶ را نمی‌بیند. رویارویی با انتقادها از تصمیمی که ۱۲ سال پیش گرفته شده است آسان نیست. قطر آماده است و این بهترین جام جهانی تاریخ خواهد بود. به نظر می‌رسد؛ کشورهایی که همواره شعار «فوتبال سیاسی نیست» را به بهانه‌های مختلف سر داده‌اند امروز در رفتاری متناقض بیشترین سهم را در حاشیه‌سازی سیاسی برای قطر در مسیر برگزاری جام جهانی فوتبال دارند.
 
3ـ ماه عسل صهیونیست‌ها با صاحب‌خانه تروریست‌ها
سیدرضا غرابی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه نوشت: پس از پذیرش فرقه تروریستی منافقین در آلبانی از سال ۲۰۱۳، مناسبات اسرائیل و آلبانی شتاب فزاینده‌تری با زمینه سیاسی‌ـ امنیتی به خود گرفت و ایران، نقطه مشترک جدی در مناسبات آنها شد. فارین پالیسی اذعان می‌کند که استقرار منافقین در آلبانی بنا بر یک توافق میان واشنگتن و تل‌آویو بوده، موضوعی که نشان می‌دهد تیرانا برخلاف ادعای مقامات خود، با تحمیل و تطمیع، آنان را در خاک خود پذیرفته است. به اذعان رجوی، مقامات وقت آمریکا با حدود ۷۵ کشور از جمله رومانی، ایتالیا، سوئیس و اردن برای پذیرش آنها گفت‌وگو کردند اما به استثنای آلبانی با مخالفت همه آنها مواجه شدند. لاپید در سفر مهر ماه نخست‌وزیر آلبانی به سرزمین‌های اشغالی گفته بود: «ایران تهدیدی مشترک برای اسرائیل و آلبانی است.» صهیونیست‌ها در حال جهت‌دهی جدی به سیاست خارجی آلبانی علیه ایران هستند و تردیدی نیست که حضور منافقین در آلبانی در این رویکرد نقش اصلی را ایفا می‌کند.
 
▼ اخبار کوتاه
گلی برای شهدای شاهچراغ/ مادر طارمی فوتبالیست تیم ملی گفت: دوست دارم مهدی گل‌هایش را به شهدای شاه‌چراغ تقدیم کند. امیدوارم پسرم به آمریکا و انگلیس گل بزند. قبل از بعضی بازی‌ها با هم صحبت می‌کنیم و مهدی از من می‌خواهد برایش دعا کنم. او می‌گوید فوتبال مهدی را به خاطر استرسی که به من دست می‌دهد نگاه نمی‌کنم، هم به خاطر صدماتی که ممکن است به او وارد شود و هم برای گل زدن یا نزدن.
 
پاسخی به چشم‌های شهید سلیمانی/ مهران رجبی در هیئت فدائیان حسین(علیه‌السلام) گفت: ما بچه حزب‌اللهی هستیم، خیلی توهین می‌شنویم به ما می‌گویند کدام سوراخ موش هستی، من که چند سال دیگر بیشتر زنده نیستم، من باید جواب چشم‌های شهید سلیمانی را بدهم، باید جواب چشم‌های شهید ماشاءالله لطفی که در بستان کنارم شهید شد را بدهم... عزت را خدا می‌دهد نه تعداد فالوور و شبکه منوتو.
 
عاشقانه‌هایی بر پیکر شهید/ صحبت‌های همسر شهید دانیال رضازاده در مراسم تشییع شهدای امنیت در مشهد جانسوز بود. او در بخشی از صحبت‌هایش چنین گفت: «دانیالم سلام؛ دلتنگتم، دلتنگ خنده‌هایت، دلتنگ سر به سر گذاشتن‌هایت، دلتنگ قدم زدن‌های‌مان در خیابان‌هایی که همیشه می‌گفتی: امن‌ترین خیابان‌های دنیا است، دلتنگ هیئت رفتن‌های‌مان... قول می‌دهم که بی‌تابی نکنم...»
 
لشکرکشی سنتکام با پهپادها/ سنتکام اعلام کرد: گروه ضربت ۱۰۰ شناور بدون سرنشین برای جلوگیری «تهدیدات دریایی» در خلیج‌فارس مستقر می‌کند. علاوه بر شناورهای بدون سرنشین، آمریکا در حال ایجاد برنامه آزمایشی در خاورمیانه با شرکای خود برای فائق آمدن بر پهپادهای متخاصم است. توسعه این پهپادها بزرگترین تهدید تکنولوژیکی برای امنیت منطقه است.
 
خرابکاری شرافتمندانه؛ سناریوی جدید ابو اره/ در ادامه اقدامات شرورانه شبکه سعودی اینترنشنال برای ادامه اغتشاشات در ایران، این شبکه از زبان مهمانانش، سناریوی جدید خود تحت عنوان «خرابکاری شرافتمندانه» را فریاد زده و خرابکاری در کارخانجات و سوزاندن پرچم را از مصادیق این سناریو برای پیشبرد اهداف خود معرفی می‌کنند.
 
یاوه‌گویی حکام شورای همکاری خلیج‌فارس/ نایف الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در اقدامی گستاخانه مدعی شد حمایت ایران از سایر کشورها با پهپاد، باعث شد غرب بسیار دیر متوجه چیزی شود که نسبت به آن هشدار می‌دادیم. هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید ناظر بر رفتار بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه باشد.
 
مصونیت آمریکایی‌ها به ابو اره/ وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رأی مشورتی و موافقت دولت این کشور، به ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول، مصونیت اعطا کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات