صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۱۸

نگرانی رژیم صهیونیستی از بی تمایلی جوانان صهیونیست برای جذب در ارتش

منابع صهیونیستی گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد تشکیلات امنیتی این رژیم نگرانی عمده‌ای در زمینه بی‌تمایلی جوانان صهیونیست برای جذب در ارتش دارند و انتظار می‌رود در سال 2050 بیشتر جوانان در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت نکنند یا داوطلب خدمت نشوند
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

بحران در سرزمین های اشغالی به اندازه ای است که با تمرکز در هر حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و ... به وجود بحران می توان پی برد.بحران سیاسی که نتیجه آن تاکنون چهار انتخابات پارلمانی بوده است باعث شده است که رژیم صهیونیستی با مشکل بی دولتی روبرو گردد. آتش سوزی، عملیات های انتحاری و ... از جمله مواردی است که نشان از نبود امنیت در سرزمین های اشغالی است. نبود اطمینان از آینده رژیم نیز یکی از معظلاتی است که در سرزمین های اشغالی بخوبی خود را نشان می دهد. در شرایطی که رسانه های محور عبری- غربی سکونت کردند ولی داده های نشان می دهد که تردید جدی در بین سیاسیون و سایر صهیونیست ها در مورد آینده رژیم صهیونیستی وجود دارد و هم اکنون سوال می شود که اسرائیل هشتاد سالگی خود را خواهد دید یا نه؟

لیلاخ شووال؛ تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی در اسرائیل هیوم؛به بی رغبتی جوانان صهیونیست برای جذب در ارتش اشاره کرده است.

گزارش اسرائیل هیوم آمده است:

"داده‌های موجود نشان می دهند تنها 41 درصد از جوانان در سن خدمت در سال 2050 داوطلب خدمت در ارتش اسرائیل خواهند شد. این در حالی است که هم اکنون نرخ ترک خدمت میان سربازان پس از شیوع کرونا دو رقمی (ده‌ها نفر) شده است.
در این زمینه رؤسای نهادهای امنیتی و نظامی نگران صعودی شدن میزان افرادی هستند که طبق داده ها تا سال 2050 بیشتر جوانان از خدمت در ارتش اسرائیل سر باز خواهند زد یا داوطلب خدمت در عرصه داخلی نخواهند شد.
اطلاعات ارائه شده در هفته های اخیر به وسیله نهادهای امنیتی و نظامی نشان می دهند در صورت تغییر نکردن سیاست های کنونی، تنها 41 درصد از افراد در سن خدمت در سال 2050 در ارتش اسرائیل نام نویسی می کنند و حدود هفت درصد از خدمت در عرصه داخلی سر باز خواهند زد. همچنین بیش از 52 درصد از افراد تمایلی ندارند در ارتش اسرائیل یا در نهادهای داخلی خدمت کنند.

طبق آماری قطعی، از 241 هزار جوان زیر 18 سال که در سال 2050 در اسرائیل زندگی خواهند کرد، 99 هزار و 200 نفر در ارتش نام نویسی می کنند، تنها 15 هزار و 300 نفر در خدمت داخلی خواهند بود و 126 هزار نفر دیگر تمایلی برای این دو موضوع نخواهند داشت.
ارزیابی می شود در میان جوانان 18 ساله ای که در سال 2050 ثبت نام نمی کنند، 57 درصدشان حریدی، 35 درصد از اقلیت ها و حدود هشت درصد یهودیان غیرحریدی خواهند بود.

برای مقایسه کافی است بدانیم در سال 2020، 144 هزار جوان زیر 18 سال در اسرائیل زندگی می کردند که 67 هزار نفرشان به عنوان سرباز (حدود 46 درصد)، 10 هزار نفرشان (حدود هفت درصد) داوطلب خدمت داخلی و 66 هزار و 500 نفرشان (حدود 46 درصد) جزو کسانی بودند که تمایلی برای خدمت سربازی نداشتند.

از جمعیتی که در سال 2020 به خدمت سربازی نرفتند، 36 درصد ارتدوکس، 54 درصد از اقلیت ها و 10 درصد یهودیان غیر ارتدوکس هستند که به دلایل مختلفی از خدمت معاف شدند.
 
معضل کمبود نیروی انسانی
امروزه تنها حدود 46 درصد از جوانان در ارتش اسرائیل نام نویسی می کنند و تعداد کسانی که به خدمت پایان می دهند بسیار کمتر از این میزان است. در واقع بیش از یک سوم جوانان در اسرائیل خدمت اجباری خود را تکمیل نمی کنند.
از چند منظر دیگر باید این موضوع را بررسی کرد. در داده های موجود تعداد تخمینی جوانانی که در سال 2050 در ارتش اسرائیل نام نویسی می کنند 99 هزار و 200 نفر خواهد بود که به طور قابل توجهی بیش از 67 هزار و 100 نفری است که بخشی از جمعیت سربازان سال 2020 به شمار می روند. ارتش اسرائیل برای مقابله با افزایش سالانه سرخوردگی از خدمت در این ارگان نظامی به ایجاد یگان های دیگری نیاز دارد و البته مشخص نیست که این یگان ها نیز بتوانند کارایی داشته باشند. 
درست است سال های اخیر نظامیان در ارتش از کمبود شدید نیروی انسانی گلایه داشتند، اما کمبود یگان‌های ویژه و کمبود نظامی درجه دار و سرباز در حوزه‌های فنی معضل بزرگی است.
اطلاعات آماری از معضل کمبود نیرو در ارتش در حالی منتشر می شود که اظهارات اخیر رئیس آینده کمیسیون مالی کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) درباره کاهش بودجه یگان های نظامی انتقادات شدیدی را برانگیخته است.

بنی گانتز، وزیر جنگ پیش تر گفته بود جامعه اسرائیل با بحران طولانی مدت خدمت اجباری در ارتش مواجه است. وی همچنین هشدار داد، اگر در درازمدت تغییری رخ ندهد، خطر فروپاشی ارتش وجود خواهد داشت و حتی هشدار داد بدون تغییر سیاست های نظامی، ممکن است به امنیت اسرائیل خدشه وارد شود.

هرچند حدود 1.5 سال پیش کابینه تصمیمی درباره اصلاح قانون خدمت اجباری سربازی اتخاذ کرد و کارگروهی برای پیشبرد طرح مشترک نخست وزیر و وزارت جنگ تشکیل شد، اما نفتالی بنت و یئیر لاپید در زمینه نماینده نخست وزیر در این کارگروه اختلاف نظر داشتند."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات