صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۲۷

افراطی‌ترین دولت رژیم صهیونیستی

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که آخرین روزهای کابینه خود را سپری می‌کند، گفته است که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر جدید، افراطی‌ترین و دیوانه‌ترین دولت تاریخ اسرائیل است!
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فرزان شهیدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سرانجام بنیامین نتانیاهو که در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی به همراه متحدانش ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد، موفق به تشکیل افراطی‌‌ترین کابینۀ تاریخ اسرائیل شد. این کابینه مستعد آن است که جامعه اسرائیل و نیز کل منطقۀ غرب آسیا را دچار بی‌ ثباتی کند.

* در واقع انتخابات ماه نوامبر، راه را برای بازگشت نتانیاهو به قدرت هموار کرد. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی روز جمعه 2 دی ۱۴۰۱ مهلت تشکیل کابینه را برای نتانیاهو ۱۰ روز دیگر تمدید کرد و نتانیاهو دقایقی مانده به پایان مهلت تشکیل دولت در نیمه شب 3 آذر، با هرتزوگ تماس تلفنی گرفته و گفت دولت را تشکیل داده است. بر اساس گزارش رسانه‌‌های اسرائیل، جلسه رای اعتماد پارلمان برای کابینه جدید در دوم ژانویه برگزار می‌‌شود.

* اسرائیل که در سال‌‌های اخیر در کلاف انتخابات زودهنگام و بحران ائتلافات سیاسی گرفتار آمده، هم اینک چرخشی دوباره به راست افراطی نشان داده و معلوم می‌شود رویکرد امنیتی بر پرونده‌های این رژیم (اعم از مسائل فلسطینیان و نیز محور مقاومت و خصوصا جمهوری اسلامی ایران) همچنان غالب بوده و جزء دغدغه و اولویت‌های اصلی آنان قلمداد می‌شود.

* به همین دلیل ساختار کابینه جدید رژیم صهیونیستی موجب نگرانی برخی اطراف در داخل این رژیم و نیز طرف‌های خارجی شده است، این کابینه علاه بر حزب لیکود (به رهبری نتیانیاهو) شامل احزاب و جریانات به شدت راست‌گرا از جمله ائتلاف «صهیونیسم دینی» به ریاست اسموتریچ و حزب «قدرت یهود» به ریاست بن گویر می‌باشد.

* ائتلاف «صهیونیسم دینی» متشکل از 3 حزب با همین گرایش، نمایندگان نژادپرستانه‌ترین جریان ضدفلسطینی در سپهر سیاسی سرزمین‌‌های اشغالی محسوب می‌شود. بن گویر رهبر «قدرت یهود» نیز که یک چهره افراطی است، در پست جدید وزیر امنیت ملی با اختیارات گسترده از جمله کنترل نیروهای گارد مرزی کرانه باختری اشغالی قرار خواهد گرفت.

* به همین دلیل است که روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا در مقاله روز شنبه خود دولت جدید بنیامین نتانیاهو را تهدیدی برای آینده اسرائیل توصیف کرده و تاکید می‌کند دولت آینده که متشکل از احزاب راست افراطی خواهد بود، خواستار گسترش و قانونی شدن شهرک‌‌ها به‌ گونه‌‌ای است که تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری را غیرممکن کند؛ همچنین خواستار تغییر وضعیت موجود در قدس است، اقدامی که تهدید برای ایجاد دور جدیدی از خشونت و تشدید تنش و تضعیف اختیارات دادگاه عالی اسرائیل است و به پارلمان این امکان را می‌دهد که با به حاشیه بردن دادگاه، هر اقدامی مرتکب شود.

* یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که آخرین روزهای کابینه خود سپری می‌کند، در آخرین اظهارات خود گفته است که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه، افراطی‌ترین و دیوانه‌ترین دولت تاریخ اسرائیل است! لاپید در توییتر خود تاکید کرد نتانیاهو ضعیف است و شرکایش جوان‌تر، مصمم‌تر و افراطی‌تر از او هستند و بی ‌قید و شرط بر او چیره خواهند شد.

* در این راستا رسانه‌ها و محافل داخلی رژیم تاکید کرده‌اند نتانیاهو نخست‌‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی با متحدان قدیمی خود به ویژه دولت آمریکا درگیر است و دولت آمریکا، یهودیان آمریکایی و همچنین اتحادیه اروپا نگاه مثبتی به دولت جدید این رژیم ندارند.

* از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی از تماس‌‌های مخفی نتانیاهو و بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در راستای عادی‌سازی روابط خبر داده‌اند. هدف از این تماس‌های سری، تلاش برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو بدون هیچگونه پای‌بندی از سوی نتانیاهو برای حل اختلافات فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

* نتانیاهو تلاش می‌کند عربستان را به توافقات ابراهیم ملحق کند و از این طریق ضمن افزایش دایره متحدان رسمی‌اش در منطقه، نظر موافق آمریکا را نیز به عنوان سردمدار سازش در منطقه جلب نماید.

* عربستان سعودی نیز هر چند به آسانی تن به امضای توافق رسمی صلح با اسرائیل نمی‌دهد؛ اما به دلیل تعریف دشمن مشترکی به نام ایران از هرگونه روابط آشکار و پنهان با دولت افراطی اسرائیل دریغ نخواهد ورزید.

* نکته قابل توجه موضع ولادمییر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به نتانیاهو است که طی تماسی بازگشت نتانیاهو به قدرت و تشکیل کابینه اسرائیل و عید یهودی حانوکا را به او تبریک گفته است.

* مبادرت پوتین به تماس با نتانیاهو پس از تنش در روابط مسکو و تل آویو در نتیجه اظهارنظرهای یائیر لاپید نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در انتقاد از جنگ روسیه علیه اوکراین بوده و بیانگر این است که نتانیاهو بر خلاف نخست‌وزیر قبلی تمایلی به تنش با روسیه در مساله جنگ اوکراین ندارد.

* روسیه نیازمند کمک‌ها و لابی‌گری‌های اسرائیل در تقابل با جبهه غرب و ناتو می‌باشد و اسرائیل نیز سعی زیادی دارد تا از روسیه به عنوان ابزار فشار در منطقه خصوصا علیه ایران بهره‌برداری کند.

* در مجموع می‌‌توان پیش‌بینی کرد ظهور افراطی‌ترین دولت در اسرائیل، شرایط داخلی و منطقه‌ای این رژیم را دچار تحولات تازه‌ای خواهد کرد. با توجه به رویکرد ستیزه‌جویانه کابینه جدید، توسعه‌طلبی در کرانه باختری و نیز برخورد با فلسطینی‌ها بالا گرفته و در مقابل، این امر واکنش میدانی فلسطینی‌ها را به دنبال خواهد داشت.

* همچنین پیش‌بینی می‌شود حملات علیه محور مقاومت به ویژه تجاوزات روتینی علیه سوریه دچار تصعید شود و بالاخره تقابل رژیم غاصب با ایران خصوصا در مساله هسته‌ای بار دیگر تشدید شود. در این رابطه، نتانیاهو پیشتر تاکید کرده بود علت اصلی بازگشتم به قدرت مقابله با ایران است.

* با این حال تبعات هرگونه اقدام سخت از سوی دولت جدید رژیم صهیونیستی دامان نتیاناهو را خواهد گرفت و با توجه به تجربه سال‌های اخیر می‌توان پیش‌بینی کرد این دولت نیز دوام چندانی نخواهد آورد؛ به ویژه این که هم در داخل و هم از سوی متحدان سنتی در غرب با چالش‌ها و مخالفت‌های جدی مواجه می‌باشد.

۱۴۰۱/۱۰/۰۳

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات