صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۷۷

مکتب سلیمانی

 سرباز وفادار انقلاب، سردار شهید قاسم سلیمانی یکی از اسطوره‌های ملی کشور ما و البته امت مسلمان است که در طول عمر بابرکت خود، هدایت و فرماندهی مجموعه‌های بزرگی را در سطوح سازمانی و اجتماعی عهده‌دار بود.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ محمد لسانی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سرباز وفادار انقلاب، سردار شهید قاسم سلیمانی یکی از اسطوره‌های ملی کشور ما و البته امت مسلمان است که در طول عمر بابرکت خود، هدایت و فرماندهی مجموعه‌های بزرگی را در سطوح سازمانی و اجتماعی عهده‌دار بود. او با عملکرد کامل و صحیح در حوزه‌های اجتماعی، نظامی، سیاسی و فرهنگی؛ به شخصیتی ممتاز و تکرار نشدنی تبدیل شد که جامعه او را به عنوان الگویی والا پذیرفته بود. علاوه بر خصوصیات فردی؛ میهن‌پرستی، دفاع از وطن، شجاعت، ایستادگی در برابر دشمن و... ویژگی‌های بارزی بود که او را صاحب «مکتب» می‌کرد. ازاین‌رو می‌توان گفت حاج قاسم فرزند مکتب امام و پاسدار آن بود، زیرا «اسلام» را در این برهه حساس؛ تداعی یافته در انقلاب اسلامی و جمهوری «اسلامی» می‌دید و خوب می‌دانست پایگاه کنونی اسلام ناب و مکتب امام جمهوری اسلامی است به همین دلیل هم در حفظ و حراستش می‌کوشید و همگان را بدین کار تشویق می‌کرد.

سردار درس‌آموز
پس از شهادت سردار سلیمانی بود که امام خامنه‌ای در ۲۷ دی ۱۳۹۸ و در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران فرمودند: «ما به حاج قاسم سلیمانی شهید عزیز به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک‌راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز با این چشم نگاه کنیم.»

در همین راستا ارائه این توضیح ضروری است که مکتب، یک طرح جامع و منسجم است که با جهان‌بینی و دستورالعمل‌هایی که ارائه می‌کند بشر را به‌طرف کمال و هدفش سوق می‌دهد. علامه مرتضی مطهری در تبیین واژه‌ی مکتب آورده است: «مکتب، یعنی نیاز به یک تئوری کلی؛ یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم که هدف اصلی آن، کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی و روش‌ها، باید‌ها و نبایدها، خوب‌ها و بدها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیاز‌ها و درد‌ها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها مشخص شده باشد و منبع الهام تکلیف‌ها و مسئولیت‌ها برای همه‌ی افراد بوده باشد.»

او شاگرد است و رهبری استاد
شهید سپهبد قاسم سلیمانی اکنون به حکم قطعی قرآن، زنده‌تر و زیبنده‌تر از گذشته میان ما حضور دارد؛ او همچون مالک اشتر شجاع در میدان رزم خاضع در برابر مقتدا و فداکار برای مردم بود و همچون میثم تمار سال‌ها چوبه دار خویش بر دوش می‌کشید و آماده شهادت بود. چنین اسطوره‌ای ققنوسی است که می‌سوزد و از خاکستر خویش جوان‌تر و قوی‌تر بازآفریده می‌شود. جاودانگی، ماهیت ققنوس مکتب فکری سپهبد شهید سلیمانی است.

در توضیح مکتب شهید سلیمانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شیرازی گفته است: «این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند حاج‌قاسم شاگرد مکتب امام (ره) بود، در این مکتب تربیت شده بود و فرمودند مکتب سلیمانی، یعنی این شاگرد بیش از چهل‌سال در مکتب امام (ره) درس خوانده است. او در مقطعی با رهبر معظم انقلاب است، در مقطعی این ارتباط نزدیک‌تر می‌شود و در نیروی قدس حداقل بیست‌سال این ارتباط مستمر وجود دارد. من این‌طور تعبیر می‌کنم که حاج‌قاسم شاگرد مکتب امام (ره) بود و استاد این مکتب، رهبر معظم انقلاب هستند که ایشان تعلیم می‌دهند و او درس می‌گیرد و در کنار ولایت رشد می‌کند؛ او شاگرد است و آقا استاد.»

دستاورد مکتب سلیمانی

در مکتب شهید سلیمانی جوان ایرانی آموخت که با تکیه بر میراث فرهنگی و تمدنی خویش قادر به ساختن و حفظ استقلال و عزت و عظمت میهن خویش است. همواره در این مکتب انتقال خودباوری به نسل جوان در روند مبارزات انقلابی علیه سلطه آمریکا در منطقه، ایجاد روحیه اعتماد به نفس میان مدافعان حرم در تمامی عرصه‌های دفاع از حریم اهل بیت و دفاع از مقدسات نمود داشته است. سردار سلیمانی به خوبی نشان داد که چگونه می‌توان حرف‌ها را به عمل تبدیل کرد همچنین به ما نشان داد که شیعه واقعی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در برابر ظالم می‌جنگد و مقاومت می‌کند.

از سوی دیگر در مکتب شهید سلیمانی، راهبرد‌ها و تاکتیک‌های جنگی در مقابل بزرگ‌ترین ارتش کلاسیک تاریخ جهان بومی شد و این مسئله روحیه مقاومت را میان امت مسلمان افزایش داد. سپهبد سلیمانی در مکتب خویش اثبات کرد که راه تأمین امنیت ملی ایران در ورای مرز‌های کشور است. سردار می‌دانست برای دفاع از وطن باید بیرون از مرز‌های ایران جنگید به همین دلیل بود که نام سردار رشید ایران با قدرت ایمان، لرزه بر تن داعش می‌انداخت.

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که پس از حکومت ساسانیان برای نخستین بار پرچم ایران در سواحل مدیترانه با عزت به اهتزاز درآمد و دمشق و بغداد پایتخت دو خلافت اموی و عباسی را وامدار کمک‌های خویش کرد. در همین راستا بود که مبارزات سردار شهید سپهبد سلیمانی و هم‌رزمانش پایتخت دو خلافت عربی را از اسارت داعش رهایی بخشید.

سخن آخر

حضرت امام خمینی(ره) سال‌ها پیش در پیامی که به مناسبت قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران صادر کردند، با صراحت از لزوم تشکیل «هسته‌های مقاومت حزب‌الله در سراسر جهان» سخن گفتند. از این رو شاگرد خلف مکتب امام، سردار سلیمانی در دوره فرماندهی سپاه قدس، توانست این آرزو و ایده مهم را جامه عمل بپوشاند. حاصل سخن آنکه شهید سلیمانی‌ها به‌ظاهر از میان ما رفتند، ولی مکتب آن‌ها ذیل مکتب امام باقی است و بار وظایف آن‌ها، یعنی اقامه هرچه بهتر اهداف توحیدی اسلام ناب و کامل‌ترین تبلور عصری آن  یعنی مکتب امام، نباید بر زمین بماند. اخلاص، ایثار، شجاعت و پیروی از اوامر، ولی فقیه زمان با تکیه بر فرهنگ عاشورایی امام حسین علیه‌السلام و انگیزه خدمت در مسیر تشکیل حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالى فرج الشریف از ویژگی‌های بارز سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بود. حاج قاسم با رفتار و منش و نثار خون پاکش به همگان درس ولایت‌پذیری و خدمت خالصانه به مردم را یادآوری نمود.

به تعبیر مقام معظم رهبری: «همه دوستان و نیز همه دشمنان بدانند که خط جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است، ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد». «فَاصْبِر صَبراً جمیلاً * إِنَّهُمْ یَرَونَهُ بَعِیداً * وَنَرَاهُ قَرِیباً: پس، صبر کن؛ صبری نیکو. همانا آن‌ها آن را دور می‌بینند و ما آن را نزدیک میبینیم.» 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات