صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۴۳

مصاحبه خواندنی المیادین با صمیمی‌ترین دوست حاج قاسم

اخبار و مقالات مربوط به سردار سلیمانی بعد از شهادت ایشان در تاریخ 13 دی 1398 برابر با 3 ژانویه 2020 به دست تروریست‌های آمریکایی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد

سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» که نام او بعد از پیروزی‌های متعدد در جنگ با تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه بر سر زبان‌ها افتاد، همواره مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه رسانه‌های غربی قرار داشته و این رسانه‌ها  به نقش ایشان در شکست تروریسم در منطقه اذعان داشتند.
اما اخبار و مقالات مربوط به سردار سلیمانی بعد از شهادت ایشان در تاریخ 13 دی 1398 برابر با 3 ژانویه 2020 به دست تروریست‌های آمریکایی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد و صاحب‌نظران و اصحاب رسانه در سراسر دنیا شروع به ارائه تحلیل‌های گوناگون درباره شخصیت این فرمانده برجسته محور مقاومت منطقه و نقش او در پیروزی‌های این محور کردند.
در این بین رسانه‌های عربی منطقه جایگاه ویژه‌ای برای مطالب مربوط به شهید سلیمانی به خصوص در سالگرد شهادت ایشان قائل هستند و طی 3 سال گذشته همواره تیتر اصلی اخبار و مقالات خود را به این موضوع اختصاص می‌دهند. 
روزنامه البناء و «ناصر قندیل» سردبیر آن از 2 سال گذشته همواره سرمقاله خود را به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اختصاص می‌دهند. این روزنامه به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با انتشار مقاله‌ای نوشت، امروز بعد از گذشت 3 سال از شهادت سردار قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ارکان اصلی محور مقاومت منطقه می‌بینیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ یک نتوانسته‌اند به اهداف خود از ترور وی دست یابند و وضعیتی که بعد از ترور شهید سلیمانی به وجود آمد به این شکل است:
-استواری ایران (هسته‌ای) و خنثی کردن همه توطئه‌های داخلی و خارجی و پایداری در هدایت محور مقاومت.
-شکست آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی و ناتوانی آنها در محدود کردن توسعه صنایع نظامی و موشکی محور مقاومت.
- استواری محور مقاومت و تحمیل معادلات آن بر آمریکا و رژیم صهیونیستی.
بر اساس این گزارش، ایران 3 سال بعد از ترور سردار سلیمانی و با وجود حجم بالای توطئه‌هایی که این کشور را هدف قرار داده بود موفق شد بر همه آنها غلبه کند.
این رسانه در ادامه به نقش سردار سلیمانی در تحکیم پایه‌های مقاومت به ویژه در لبنان و فلسطین اشاره و اعلام کرد که همه گروه‌های مقاومت منطقه راه شهید سلیمانی را ادامه می‌دهند. در لبنان می‌بینیم که حزب‌الله چگونه توانست با تثبیت معادلات خود حقوق دریایی این کشور را از چنگال صهیونیست‌ها بیرون بکشد. در فلسطین نیز دیدیم که چگونه اسرائیلی‌ها در جنگ 12 روزه غزه تحقیر شدند و اکنون عمق فلسطین اشغالی آماج موشک‌های مقاومت است و به این ترتیب همه شرط‌بندی‌های محور آمریکایی-صهیونیستی روی نتایج ترور سردار قاسم سلیمانی شکست خورد.
شبکه المیادین نیز به عنوان یکی از رسانه‌های معتبر منطقه امسال در ویژه برنامه خود به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی مصاحبه‌ای با یکی از دوستان نزدیک ایشان به نام «محمود خالقی» ترتیب داده است. 
محمود خالقی در ابتدای مصاحبه با المیادین به تاریخ دوستی خود با سردار سلیمانی اشاره کرد که به سال  1985 (1364) برمی‌گردد. او درباره ویژگی‌های شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم فردی بسیار مهربان، صادق، خالص، فداکار، شجاع، خوش‌اخلاق بود و به دغدغه‌های مردم بسیار اهمیت می‌داد. حاج قاسم در طول دوران دفاع مقدس دچار مشکلات ریوی و سردرد شده بود و گاهی آنقدر غرق در مسئولیت‌های می‌شد که بدنش او را یاری نمی‌کرد اما همواره از نظر روحی و روانی خود را فردی قوی نشان می‌داد.
خالقی همچنین خاطره‌ای از شهید سلیمانی نقل کرده و گفت،  برای اولین بار که به کرمان رفته بودم به مزار شهدا رفتیم  او کنار مزار شهید فرمانده «حسین یوسف سیف‌الهی» نشست و به من گفت اگر من روزی از دنیا رفتم یا شهید شدم می‌خواهم در این مکان دفن شوم یعنی کنار شهید سیف‌الهی. حاج قاسم همچنین وصیت کرده بود انگشتری که با آن نماز می‌خواند را همراه با پارچه‌ای که به امضای علما رسیده بود همراه وی دفن کنند.
دوست صمیمی سردار سلیمانی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت، روزی حاج قاسم به من گفت آرزوی شهادت دارم اما نمی‌خواهم با گلوله‌ای از پشت به دست یکی از شیطان صفتان (تکفیری‌ها) به شهادت برسم بلکه می‌خواهم همانند سید «محمد باقر حکیم» به گونه‌ای شهید شوم که چیزی از بدنم باقی نماند. حاج قاسم در بهترین حالت و در شرایطی شهید شد که هیچ کس تصور نمی‌کرد و دیدیم مراسم تشییع او و یارانش تا چه اندازه باشکوه بود.
وبگاه العهد نیز با انتشار مقاله‌ای به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به نقش ایشان در شکست داعش در سوریه و عراق پرداخته و نوشت، در شرایطی که آمریکا از ورود تروریسم به منطقه سود می‌برد و تکفیری‌ها را به عراق و سوریه سرازیر کرد، این وضعیت خواستار حضور پررنگ نیروهای مقاومت و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران یعنی سردار قاسم سلیمانی بود.
در بخش دیگری از این مقاله آمده است، در طول جنگ با داعش سردار سلیمانی هیچ‌گاه جبهه عراق و سوریه را ترک نکرد و سال 2017 زمانی بود که حاج قاسم و یارانش موفق به شکست رسمی داعش شدند.
العهد در ادامه جزئیاتی از حضور شهید سلیمانی در عملیات‌های آزادسازی سوریه و عراق را مورد بررسی قرار داده است. شبکه المنار نیز آرشیوی از زندگی‌نامه شهید سلیمانی و نقش ایشان در شکست تروریسم  را در ویژه برنامه خود به مناسبت سومین سالگرد شهادت وی منتشر کرد.
اما سایر رسانه‌های عربی که وابسته به مقاومت نیستند مانند شبکه الجزیره، وبسایت عربی21، العربی الجدید، القدس‌العربی و ... نیز همواره مراسم سالگرد شهید سلیمانی و سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب و مقامات سیاسی و نظامی کشورمان را در این زمینه بازتاب می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات