صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۱۳۱

ارتباط شهادت سردار با معاهده آبراهام

در بین بسیاری از نخبگان امریکا، هنوز علت اصلی ترور سردار اثبات نشده است. در حقیقت حاج قاسم مغز متفکری بود که نتوانستند او را کنترل کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

در 9 آوریل سال بعد از شهادت سردار، مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین امریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عرب زبان «یلا» بار دیگر اذعان کرد که دولت سابق واشنگتن برای تسهیل در برقراری سازش میان اعراب و اسرائیل دست به ترور فرمانده وقت نیروی قدس سپاه ایران زد، زیرا سردار سلیمانی سدی در برابر معاهده صلح اعراب و اسرائیل بود.

مایک پمپئو در این مصاحبه گفت که سران کشورهای عربی امضاکننده معاهدات سازش با اسرائیل میل به خطرکردن داشتند و افزود: امریکا گام هایی را برای ایجاد اعتماد (برای طرف های پیمان سازش اعراب و اسرائیل) برداشت که از جمله آنها ترور سردار سلیمانی به عنوان سدی در مسیر قراردادهای سازش میان اسرائیل با امارات متحده عربی و سودان بود.

پیمان صلح اسرائیل و امارات 8 ماه بعد از شهادت قاسم سلیمانی اعلام شد. اما از گفته مایک پمپئو چنین استنباط می شود که از زمانی که امریکا، اسرائیل و امیرنشین های خلیج فارس در مذاکرات پشت پرده برای نهایی کردن این پیمان بوده اند، حذف قاسم سلیمانی نیز به عنوان بخشی از اقدامات مربوط به آن در دستور کار بوده است.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، با گذشت چند ماه از پایان کار دولت پیشین امریکا، مایک پمپئو که از هر مقام دیگر کشورش به دونالد ترامپ نزدیک تر بود، گفته است که رشته اقداماتی، از جمله معامله با امارات و نیز معاملات نظامی امریکا با عربستان، زمینه پیشبرد و امضای پیمان های صلح ابراهیم را فراهم کرد.

بر اساس «پیمان های ابراهیم»، امارات و اسرائیل با میانجی گری امریکا در میانه تابستان سال گذشته پیمان کامل صلح امضا کردند و مدتی پس از آن، بحرین توافق عادی سازی رابطه با اسرائیل را امضا کرد. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در آغاز کارش گفته بود که دولت او از پیمان های صلح ابراهیم حمایت می کند اما تا به حال برای گسترش آن تلاش عملی انجام نداده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در بین بسیاری از نخبگان امریکا، هنوز علت اصلی ترور سردار اثبات نشده است. در حقیقت حاج قاسم مغز متفکری بود که نتوانستند او را کنترل کنند. بحث ادعای «حملات قریب الوقوع» سپاه قدس و ادعای حمله به نیروهای امریکایی که دولت ترامپ در ابتدا به عنوان توجیهی برای ترور سردار سلیمانی ارائه کرد، هرگز اثبات نشده است.

این مساله، صرفا به دلیل مقابله سردار با آنها نبوده است و این ادعا که دستان سردار به خون امریکایی ها آغشته بوده است در جنگ های رودررو به گفته تایمز «مشکل معمول» بوده است و سال های سال این اتفاق تکرار شده است، اما نکته آنجاست که امریکایی ها به دلیل افول قدرت خود و تضعیف توان مقابله با جبهه مقاومت، چاره ای جز آن نداشتند که ترور سردار را در دستور کار خود قرار دهند؛ لذا با استناد به ادله غیر قابل اثبات به این اقدام غیر انسانی دست زده اند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات