صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 14 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رئیس‌جمهور كشور پرو در آمریكای لاتین، در زمانی كه بنده رئیس‌جمهور بودم، به من گفت: ما اخیراً یك تمدن بسیار باشكوه را در حفاری‌های خود در كشورمان پیدا كرده‌ایم. او می‌گفت: سال‌ها استعمارگران بر كشور پرو مسلط بودند؛ اما نگذاشتند مردم و روشن‌فكران و صاحب‌نظران پرو بفهمند كه در گذشته چنین تمدنی داشتند! یعنی اینها حتی از اینكه مردم، تاریخ خودشان را بدانند و به گذشته‌ خودشان افتخار كنند، مانع می‌شدند!(1379/7/14)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
اما و اگرهای قیمت دلار
صالح‌آبادی هر چند برخی اقدامات قابل تقدیر داشت ولی به واسطه قیمت ارز که تابلوی عملکرد بانک مرکزی محسوب می‌شود کنار رفت. محمدرضا فرزین که از قدیمی‌های حوزه بانکداری است هم در اولین گام با اعلام نرخ دلار 28500 تومانی برای بازار نیما و تثبیت این نرخ برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات، مورد آماج حملات منتقدان قرار گرفت. در این رابطه نکات زیر قابل ذکر است:
1ـ دلار نیمایی با نرخ 28500 تومانی ماهیتا با دلار 4200 تومانی متفاوت است اگرچه ظاهر شبیه به هم دارند. دلار 4200 تومانی بدون رضایت ریاست بانک مرکزی، برای همه مصارف ارزی و برای مدتی طولانی و با عرضه دلارهای نفتی صورت گرفت در حالی که دلار نیمایی با نرخ 28500 تومان توسط رئیس بانک مرکزی، برای کالاهای مهم و محدود و فعلا به مدت یک سال و از محل دلارهای غیر نفتی صورت گرفته است. هر کدام از بندهای فوق، بخشی از انتقادات به تثبیت نرخ ارز را پاسخ می‌دهد. 2ـ افزایش نرخ ارز که تابلو ارزش پول ملی است، محصول تورم است ولی اگر افزایش نرخ ارز به صورت ناگهانی صورت گیرد یا به اصطلاح جهش داشته باشد خود اثرات تورمی زیادی بر بازار دارد. در حال حاضر در کشور ما تورم حدود 40 درصدی وجود دارد و طبیعی است که نرخ دلار افزایش یابد ولی افزایش ناگهانی آن باعث شده است که رئیس کل بانک مرکزی با این تصمیم خود تلاش نماید جلوی جهش آن را بگیرد تا دور باطل تورم شکل نگیرد. بنابراین به نظر می‌رسد این تصمیم در کوتاه‌مدت درست است. 3ـ بانک مرکزی تلاش دارد به جز کالای قاچاق و معاملات غیرقانونی و همچنین فرار سرمایه و امثالهم، تمام نیازهای ارزی کشور را در سامانه نیما تأمین کند. این رویکرد باعث می‌شود که مدیریت بازار ارز در اختیار بانک مرکزی باشد که نوسانات و تلاطم بازار را کاهش می‌دهد و یا اثرات سوء آن را به حداقل می‌رساند. 4ـ اعلام زمان یک سال چشم‌انداز خوبی از درایت تصمیم‌گیران دارد، چرا که هم سرمایه‌گذاران می‌توانند تا حدی به ثبات قیمت ارز مطمئن شده و تجهیزات و ماشین‌آلات خود را وارد کنند و هم رئیس کل بانک مرکزی اذعان کرده است که نباید همواره اقتصاد را دستوری جلو برد.
نکته پایانی: به رغم امیدهایی که در تصمیم جدید بانک مرکزی وجود دارد ولیکن اقتصاد دستوری در ذات خود باعث ایجاد فساد می‌شود و با وجود اینکه ماهیت ارز جدید با ارز 4200 تومانی متفاوت است، اما استمرار آن می‌تواند منشأ فسادهای جدید باشد.
(علی کارگر)
 
▼ گزارش روز
پیشگام بازدارندگی نوین جمهوری اسلامی
این روزها که مقارن با سومین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است، پیرامون خصوصیات و ابعاد شخصیتی این شهید گرانقدر زیاد نوشته و گفته می‌شود؛ البته عظمت شهید سلیمانی به اندازه‌ای است که هر چه درباره ایشان گفته و نوشته شود باز هم کم است. چرا که این شهید بزرگوار دیگر متعلق به نسل و مقطع کنونی نیست، بلکه عملاً به یک مکتب تبدیل شده است که باید تمام ابعاد و زوایای آن به خصوص مورد کنکاش قرار بگیرد و در اختیار آیند‌گان قرار بگیرد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ یکی از موضوعات بسیار مهمی که درباره شهید سلیمانی باید مورد تأکید قرار بگیرد، نقش ایشان در ایجاد و تقویت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد نوین است. هدف نهایی و بلندمدت بازدارندگی، تأثیرگذاری بر محاسبات راهبردی دشمن و چانه‌زنی راهبردی است؛ به طوری که دشمن مجاب شود که هزینه تهاجم و تجاوز نظامی نسبت به فایده آن بسیار بیشتر بوده و غیرعقلانی است و از آن منصرف و مأیوس گردد. 2ـ در این شکی نیست که در دو دهه گذشته برخلاف اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا که دنبال ایجاد یک نظم آمریکایی در منطقه بود، نظم نوینی با مرکزیت ایران و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا در حال شکل‌گیری است. مهم‌ترین مؤلفه این نظم نوین، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است که شهید سلیمانی در ایجاد و امکان اعمال آن نقش مؤثر و مؤسس داشته است. 3ـ شهید سلیمانی در دوران فرماندهی نیروی قدس تلاش زیادی و موفقی برای ارتقاء سطح بازدارندگی همه‌جانبه و فراگیر ایران در قالب راهبرد «دفاع فعال» که تهاجم و تجاوز بالقوه دشمن دفع می‌گردد، انجام داد. مثلاً حضور ایران در منطقه، از جمله در سوریه، یک نوع دفاع فعال است، نه توسعه‌طلبی؛ زیرا، اگر در سوریه با تهدید علیه امنیت ملی ایران مقابله نشود، باید در مرزها و قلمرو سرزمینی خود با تهدید مواجه شد. 4ـ اگر مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار و عنصر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را توان و تسلیحات موشکی بدانیم، اگرچه شهید سلیمانی شاید مستقیماً در ایجاد قدرت موشکی ایران مشارکت نداشته است، ولی نقش مستقیمی در امکان استفاده از آن، به عنوان یک ابزار بازدارنده، داشته است. به گونه‌ای که او با توسعه و تقویت نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران، از یک‌سو، و تسلیح محور مقاومت به تسلیحات موشکی، از سوی دیگر، زمینه استفاده مستقیم و غیرمستقیم آن توسط کشور برای بازداشتن دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم کرده است. 5ـ علاوه بر این، شهید سلیمانی مغز متفکر ایجاد بازدارندگی نیابتی برای جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از قدرت تلافی‌جویانه گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه است که خود را عمق راهبردی ایران می‌دانند. شهید سلیمانی چون این بیم و هراس را در دشمنان جمهوری اسلامی به وجود آورده است که هرگونه اقدام تجاوزکارانه آنان علیه ایران با عملیات تلافی‌جویانه مقاومت اسلامی مواجه می‌شود. این نوع بازدارندگی، به ویژه در مورد رژیم صهیونیستی صادق است. به گونه‌ای که این رژیم سال‌هاست در ترس و وحشت دائمی قرار دارد که در صورت اقدام نظامی برضد جمهوری اسلامی ایران با پاسخ کوبنده مقاومت در درون خود مواجه می‌شود.
نکته راهبردی؛ بی‌تردید شهید سلیمانی را باید پیشگام بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا دانست که این نوع بازدارندگی نه تنها به تقویت امنیت و ثبات در کشورهای مهمی از منطقه نیز انجامیده است بلکه دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و شرکای غربی و منطقه‌ای این دو را از دست‌اندازی در امنیت و ثبات منطقه تا حدود زیادی کوتاه کرده است. همین کارکرد شهید سلیمانی در تأمین امنیت منطقه بود که آمریکایی‌ها آن را برنتافتند و به مثابه اشقی‌الناس در زمان حاضر او را ترور کردند.
(حمید خوش‌آیند) 
 
▼ اخبار 
1ـ جاسوسی پنتاگون باهدف ترور
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون به منظور مقابله با تهدیدات اسلام‌گرایی افراطی داده‌های شخصی کاربران یک اپلیکیشن مذهبی را خریداری کرده است. این اپلیکیشن که «مسلمان پرو» نام دارد، یک اپلیکیشن مذهبی است که زمان عبادات روزانه، اذان و دیگر تکالیف دینی را یادآوری می‌کند. شرکت سازنده آن، این اپلیکیشن را «محبوب‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام» می‌داند. گزارش شده است که آمریکا علاوه بر داده‌های این اپلیکیشن، داده‌های یک اپلیکشن دوستیابی مسلمانان به نام Muslim Mingle را که بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است نیز خریداری کرده است. شرکت ثالث XـMode که گفته می‌شود اطلاعات را به پنتاگون فروخته است می‌گوید قراردادهای نظامی‌اش عمدتا بر سه محور «ضدتروریسم، امنیت سایبری و پیش‌بینی مکان‌های شیوع ویروس کرونا» متمرکز است. پلیس فدرال آمریکا از داده‌های مسیریابی برای تعقیب مهاجران غیرقانونی به آمریکا استفاده می‌کند. گمان می‌رود بخش عمده‌ای از شناسایی اهداف حملات پهپادی در سوریه و عراق از طریق جمع‌آوری و آنالیز این داده‌های جغرافیایی امکان‌پذیر شده باشد.
 
2ـ خودمان ورود نمی‌کنیم ولی تکنولوژی می‌دهیم
پس از سال‌ها مطالبه و انتظار برای ورود سپاه به حوزه خودروسازی سردار شریف سخنگوی سپاه گفت: فرمانده کل سپاه و مجموعه تصمیم‌گیران آن هیچ قصدی برای ورود به صنعت خودروسازی ندارند، با این حال از هیچ کمکی در حوزه انتقال دانش فنی به این صنعت و سایر صنایع دریغ نخواهیم کرد. در مباحث فنی و مهندسی خلأهایی در خودروسازی وجود ندارد، اما عمده مشکلات در حوزه کلان سیاست‌گذاری و مدیریت این صنعت است. کیوان وزیری مدیرعامل تام ایران خودرو نیز اعلام کرد اکنون بین شرکت تام ایران خودرو و سپاه همکاری وجود دارد، به ویژه محصولات جدید ایران خودرو شامل TF21 که سالیانه حدود ۳۰ میلیون قطعه مورد نیاز است و از دانش فنی و تجربیات مجموعه سپاه استفاده می‌کنیم. این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. موضوع مهم فناوری است که مجموعه سپاه در اختیار دارد؛ اما در صنعت خودروسازی با کمبودهایی در این زمینه مواجهیم و به ویژه در تولیدات جدید ایران خودرو از این همکاری‌ها استفاده خواهیم کرد.
 
3ـ وقتی ترامپ غافلگیر شد
سیدحسن نصرالله گفت: یکی از اهداف ترور شهید سلیمانی، شکستن کمر محور مقاومت بود و هدف دیگر، شکستن ایران و مهار آن و تحمیل شروط بر آن بود. ۳ سال از ترور و شهادت فرماندهان گذشت. نتیجه چه شد؟ ایران به هیچ یک از شروط و فشارهای آمریکا تن نداد. ایران هرگونه مذاکره و در هر موضوعی با ترامپ را مطلقا رد کرد. کاملاً وضعیت، عکس چیزی شد که آمریکا دنبال آن از پی ترور شهید سلیمانی بود. تشییع میلیونی و بی‌نظیر در تاریخ بشریت رخ داد. گزارش‌ها می‌گوید ترامپ منتظر یک تشییع جنازه کوچک و محدود در ایران بود اما غافلگیر شد. هیچ یک از اهداف ترامپ و آمریکا از ترور شهید سلیمانی محقق نشد. به مردم اعلام می‌کنم که مکتب حاج قاسم سلیمانی به لطف جانشین او با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد.
 
4ـ حداقل یک تیتر می‌زدید
شکوری راد سخنگوی جبهه اصلاحات، در سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفته: «عده‌ای سعی کردند شهید سلیمانی را برای خودشان مصادره کنند». به صفحه اول روزنامه‌های روز گذشته این جریان نگاهی بیندازید، بدون حتی یک عنوان کوچک برای سردار سلیمانی! همین باعث انتقاد تند المیرا شریفی‌مقدم به روزنامه هم‌میهن در برنامه صبحانه ایرانی شد. او در نقد روزنامه هم‌میهن با مدیریت غلامحسین کرباسچی گفت: حتی اگر ارزش خبری اخبار هم در نظر گرفته می‌شد باید یک خبر از سالروز شهادت حاج قاسم زده می‌شد ولی هم‌میهن تشخیص داد که این خبر مهمی نیست. حاج قاسم توسط کسی مصادره نشده است بلکه اگر کسی دوستدارش باشد یادی از او در سالگرد شهادتش می‌کند ولو با یک تیتر.
 
▼ اخبار کوتاه
هتاکی وزیر قمه‌کش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی/ ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح روز سه‌شنبه با هتک حریم مسجد‌الاقصی وارد این مکان مقدس شد و با حمایت پلیس این رژیم، حریم آن را نقض کرد. این حرکت موجب واکنش فلسطینی‌ها و دیگر مسلمانان شد. ایتمار بن ‌گویر از شخصیت‌های راست افراطی در رژیم صهیونیستی است که بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی نسبت به تأثیر رفتارهای او بر تشدید بحران در اراضی فلسطینی هشدار داده‌اند.
 
شور عاشقی در دمای منفی 3 درجه/ گلزار شهدای ‌کرمان در سالروز شهادت ‌سردار رشید‌ اسلام حاج قاسم سلیمانی‌ لبریز از مشتاقان و دلدادگانی بود که از سراسر کشور خود را برای زیارت مرقد مطهر شهید سلیمانی به این مکان مقدس رسانده‌اند. آیا رسانه‌های سعودی و انگلیسی که تجمعات چند نفره را به انقلاب و اعتصاب علیه نظام پوشش می‌دهند حاضر بودند یک قاب از حماسه را نشان دهند؟
 
سال سخت در انتظار کشور ملکه/ کارشناسان اقتصا اروپا پیش‌بینی می‌کنند که انگلیس در سال 2023 با بدترین رکود اقتصادی در میان کشورهای G7 مواجه خواهد شد. در این سال برای شهروندان عادی شاغل، سالی سخت، تاریک، خشن، بدبختانه یا حتی وحشتناک خواهد بود. دولت با افزایش قیمت‌ها کنار نمی‌آید، بنابراین بحرانی که از سال گذشته آغاز شد، ممکن است اکنون به حداکثر خود برسد.
 
لغو سفر بی بی به امارات/ منابعی در دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این سفر که قرار بود هفته آینده انجام شود به زمان دیگری موکول شده است. این منابع، ارتباط لغو شدن سفر نتانیاهو با یورش ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و همراهانش به مسجدالاقصی را تکذیب کردند.
 
تاوان خواهید داد/ شیخ قیس خزعلی دبیرکل عصائب اهل حق عراق گفت: ما به فرماندهان خود قول می‌دهیم که انتقام خون آنها را بگیریم و عراقی‌ها مردمی وفادار هستند و همه کسانی که در این جنایت شرکت کرده‌اند از مجازات در امان نیستند. خون شهدا چراغی خواهد ماند که بر آن گام برداریم.
 
جان‌فدا هشتگ داغ دنیا/ جان‌فدا در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داغ‌ترین کلیدواژه جهان شد. توئیت‌ها و ریتوئیت با موضوع شهادت حاج قاسم از بامداد دیروز بیش از ۲۲۳ میلیون بار در جهان دیده شده است.
 
دیدار بانوان با رهبر معظم انقلاب/ در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)، جمعی از بانوان فرهیخته و فعال عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی، چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات