صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۳۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 13 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شهید سلیمانی به نگاه و تجربه من و چیزی که حس کردم، یک روح تازه‌ای در مجموعه مقاومت دمید و راه تازه‌ای در مقابل او باز کرد و آن را هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی مجهز کرد.(1401/10/11) *سومین سالروز آسمانی شدن سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
قهرمان ملی
در ميان بزرگان معاصر نام «حاج قاسم سليمانی» نام ممتازی که از او مى‌توان به عنوان «قهرمان وطن» ياد کرد. بزرگمردی که متعلق به همه وطن‌پرستان اين سرزمين است و هیچکس حق ندارد «حاج قاسم» را به نفع خود مصادره کرده و او را در حد يک چهره قومى، قبيلگی، جناحی و سياسی تقليل دهد!
امروز برخى از مدعيان سياسى در آستانه سالگرد حاج قاسم، و در حالى که با توجه به مناقشات پيش آمده، نام حاج قاسم می‌تواند به عنصری براي تقويت انسجام ملي بدل گردد، اينگونه القاء مى‌کنند که: «عده‌اى سعى کردند شهيد سليمانی را براي خودشان مصادره کنند» يا «برخى از کسانى که هم‌لباس شهيد سليمانی هستند و در نهادهاى مهمی حضور دارند، انگار مکتب و راه شهيد سليمانی را فراموش کرده‌اند»، «بخشى از ترويج‌دهندگان ظاهرى اين تبليغات، خود قائل به اين مکتب ارزشمند نيستند» و... اين ادعاها خود اتهاماتی جناحی‌ـ سياسى است که کمکى به تقويت محبوبيت حاج قاسم و قرار دادن او به عنوان محور انسجام ملى نمى‌کند، بلکه بر کدورت‌ها می‌افزاید و فرصت‌ها را از بين مى‌برد! به نظر می‌رسد راه مبنایی به جاى اتهام‌زنی آن باشد که وصيت‌نامه حاج قاسم سليمانی بازخوانی شود و معيار عمل قرار گيرد و همه آنها که حاج قاسم را قبول دارند براي تحقق باورها، آرمان‌ها و توصيه‌هايش پیشگام شوند و تلاش نمايند تا «مکتب سليمانی» مبنای همدلی اجتماعی گردد.
حاج قاسم در بخشي از وصیت‌نامه خود خطاب به سياسيون کشور اصولى را براي فعاليت سياسى برمی‌شمارد و می‌فرماید: «نکته‌ای کوتاه خطاب به سياسيون کشور دارم: چه آنهايی [که] اصلاح‌طلب خود را مى‌نامند و چه آنهایی که اصولگرا... اگر می‌خواهيد با هم باشيد، شرط با هم بودن، توافق و بيان صريح حول اصول است. اصول، مطول و مفصل نيست. اصول عبارت از چند اصل مهم است: اول آنها، اعتقاد عملی به ولايت فقيه است؛ يعني اين که نصيحت او را بشنويد، با جان و دل به توصيه و تذکرات او به‌عنوان طبيب حقيقى شرعى و علمى، عمل کنيد. کسى که در جمهورى اسلامی مى‌خواهد مسئوليتی را احراز کند، شرط اساسي آن [اين است که] اعتقاد حقيقى و عمل به ولايت فقيه داشته باشد.»
به نظر مى‌رسد عمل به همين بند از وصيت‌نامه فصل‌الخطابی برای مواجهه با قهرمان ملی باشد! حاج قاسم متعلق به همه جناح‌هاى سياسى و فراتر از آن همه ملت ايران است؛ همه آنهايی که به مکتب حاج قاسم سليمانی‌ـ که همانا برخاسته از مکتب امام خمينی(ره) است‌ـ تعلق دارند و آن را بنیان و اساس فعاليت و تصميم‌گيری‌های سياسی خود قرار داده‌اند!
(مهدی سعیدی)
 
▼ گزارش روز
حاج قاسم محصول گفتمان انقلاب اسلامی
ساعت 1:20 بامداد 13 دی ماه 1398 تروریست‌های آمریکایی با بزدلی و شقاوت، دزدانه در تاریکی شب، خودروی حامل حاج قاسم را هدف قرار داده و این سردار بزرگ و یارانش را به شهادت رساندند.
گزاره‌های خبری: 1ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دمیدن روحی تازه به جبهه مقاومت را کار بسیار برجسته و اساسی شهید سلیمانی خواندند و افزودند: سردار با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت، این پدیده ماندگار و رشد یابنده را در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ آمریکا و دیگر کشورهای استکباری حفظ، مجهز و احیا کرد. 2ـ رمضان عبدالله محمدشلح (یکی از رهبران و مبارزان فعال فلسطینی) در خصوص سردار حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: حاج قاسم سلیمانی در تأسیس و راه‌اندازی حمایت و تقویت گفتمان مقاومت در منطقه، فلسطین و نوار غزه نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای داشت، ایشان هم در عرصه نظامی یک ژنرال برنامه‌ریز و استراتژیست نظامی بود و هم دارای یک ایدئولوژی قدرتمند و قوی و گفتمان با ارزشی با نام مقاومت اسلامی بود.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ از سال 1948 میلادی که با حمایت و پشتیبانی انگلیس و آمریکا، رژیم صهیونیستی شکل گرفت تا سال 1979 و پیروزی انقلاب اسلامی این رژیم با قدرت و زور کشتار مسلمانان خود را قدرت اول منطقه تعریف کرده بود. نقطه او آن جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی بود که در آن نیروهای اسرائیلی در 5 ژوئن 1967 میلادی در یک اقدام ضربتی فرودگاه‌ها و مناطق استراتژیک کشورهای همجوار عربی را مورد هدف قرار می‌دهند و با یک اقدام هماهنگ بین نیروهای هوایی و نیروهای موتوریزه و زرهی در عرض 6 روز صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، ارتفاعات جولان و شهر قنیطره را به اشغال در‌آورد و بر تمام اورشلیم مسلط ‌شد و در پایان جنگ اراضی تحت تصرف اسرائیل به بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرد. 2ـ گذر زمان، دنیاگرایی، قوی دیدن دشمن و... باعث شد تا بسیاری از دولتمردان غربگرای عرب، راهشان را از آرمان فلسطین جدا کنند و در این شرایط، شخص حاج قاسم به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران بر این آرمان باقی ماند. پس از ظهور هیولای تکفیر و ترور در سوریه و عراق بیشتر محبوبیت حاج قاسم در این کشورها افزایش یافت. چون حاج قاسم جان خود را برای دفاع از مظلومان این سرزمین‌ها (از هر مذهب و ایده و مرامی) بر کف دست گرفته بود و به‌ صورت میدانی در کنار آنان می‌جنگید، برای آنان تبدیل به اسطوره‌ای زنده شد 3ـ نکته مهم اینکه حاج قاسم محصول یک گفتمان است. گفتمانی که شخص حاج قاسم را رقم زد. می‌تواند هزاران و حتی میلیون‌ها همچون او را آفریده و به جامعه تحویل دهد. در این نگاه، حاج قاسم از گفتمان انقلاب اسلامی بیرون آمده و محصول آن است و لذا، این گفتمان ظرفیت‌های بی‌شماری برای آفرینش حاج قاسم‌هایی در دهه‌ هفتاد و هشتاد و نود دارد که یکی از آنان، جوان دهه‌ هفتادی شهید در صحرای تنف در مرز عراق و سوریه؛ یعنی محسن حججی است.
امروز 3 سال از شهادت سردار سلیمانی سپری شده است؛ اما حاج قاسم هنوز زنده است. زنده‌تر از همیشه. این زنده بودن را می‌توان از تصاویر شور و هیجان مردم در سرمای زمستان بر سر گلزار او می‌توان فهمید. حاج قاسم سلیمانی گفتمان تکثیر شده جریان مقاومت است؛ بر همین اساس و به فضل الهی ما شاهدیم که مردم از سویدای دل خطاب به حاج قاسم فریاد می‌زنند که «اینک ماییم و یاد تو و راه تو که مقصد آن آزادی قدس شریف است»
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ اخبار 
1ـ ناگفته‌های آسانژ از حقوق بشر آمریکایی
یکی از موارد مهم رسانه‌ای در روز گذشته انتشار کلیپ جولیان آسانژ افشاگر معروف علیه آمریکایی‌ها بود. در این برنامه مجری به آسانژ می‌گوید: «جولیان! شما این هزاران و هزاران سند را دیده‌اید. چه چیزی بیشتر شما را شگفت‌زده کرد؟ آیا داستان یا داستانی‌هایی وجود دارد که شما را بیشتر آزار داده باشد؟» جولیان آسانژ می‌گويد: دختر کوچولویی در خیابان با لباس زرد که اغلب برای جمع‌آوری آب نبات و غیره از سربازان آمریکایی می‌رفت؛ یک روز یک تانک می‌گذرد و به دلایل غیر قابل توجیهی، تیرانداز از آن بیرون می‌آید و دختربچه را منفجر می‌کند! تعداد زیادی از این موارد وجود دارد. من قبلاً در مورد قتل‌های ایست بازرسی در یک حادثه صحبت کردم. بر اساس گزارش‌های داخلی ارتش آمریکا، پس از بازرسی یک خودرو، به آن تیراندازی می‌کنند و پزشکی که قصد داشته یک زن باردار را به بیمارستان ببرد، کشته می‌شود. نمونه بسیار مهم دیگر، یک شهر 40/000 نفری در مرز سوریه است که جمعیت آن از 40/000 در طول یک سال یا کمی بیشتر به ۲۰۰۰ نفر رسید! آن شهر و آن شرایط در هیچ گزارشی که ما بتوانیم در رسانه‌های جریان اصلی یا در واقع در رسانه‌های جایگزین پیدا کنیم، گفته نشده است. هیچ خبرنگاری آنجا نبود.
2ـ امپریالیست کیست؟
هزینه تولید آیفونی که به قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد نزدیک به ۱۷۹ دلار است، یعنی سودی معادل ۶۴ درصد. از این هزینه تولید 6/5 دلار به کارگر چینی می‌رسد، یعنی کمتر از ۴ درصد. سود حاصل به اپل و توزیع‌کنندگانش می‌رسد و بخش عمده‌ای از آن را دولت آمریکا به صورت مالیات دریافت می‌کند. به زبان دیگر، اطلاق امپریالیسم به چین بلاهت محض است. ‎چین کماکان کشوری نیمه پیرامونی است که با نیروی کار ارزان مافوق سود امپریالیسم جهانی را تأمین می‌کند. و البته چین برای غلبه بر عقب‌ماندگی تاریخی چاره جز پذیریش این رابطه غارت‌گرانه و نابرابر نداشته است. نقش دوم چین دراقتصاد ‎آمريکا خرید اوراق قرضه است که تا این لحظه بالغ به یک تریلیون دلار شده است. اگر چه رشد غول آسای چین آن را به لحاظ کمی به آمريکا نزدیک کرده اما رابطه نابرابر مرکز پیرامون به طور کیفی برقرار مانده است. تغییر در این رابطه به سادگی و به آرامش اتفاق نخواهد افتاد.
3ـ گذرگاه‌های راهبردی جهان در برد پرنده‌های ایرانی
سردار سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «سردار سلیمانی طرح بزرگ دولت‌سازی آمریکا را بی‌اثر و خنثی کرد. کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود. عقب راندن دشمن مسئله مهمی است به همین خاطر الان هیچ ناو آمریکایی در خلیج‌فارس نمی‌بینید. نمی‌شود اجازه بدهیم دشمن کوچک‌ترین برد سلاح‌های خود را به قلب سرزمین ما برساند البته ما کشورهای دیگر را سپر خود نمی‌کنیم. کوچک‌ترین آسیبی به ما بزنند هرجای دنیا باشند آنها را گیر می‌آوریم. ما پرنده‌هایی داریم که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس در یک شعاع بسیار بلند خیلی از گذرگاه‌های استراتژیک دیگر جهان تحت تأثير قرار می‌دهد. آنهایی که پای قراردادهای ننگین را امضا کردند که ما را کوچک کرده نمی‌توان بخشید. زخم‌ها در تاریخ برای یک ملت هرگز ترمیم نمی‌شود و ترمیم‌پذیر نیست.»
4ـ وقتی مجری سعودی ضایع می‌شود
ایرج مصداقی فعال سیاسی اپوزیسیون در واکنش به تلاش مجری بی‌بی‌سی برای القای وجود شکاف در نهادهای نظامی ایران گفت: «شکاف در نیروهای نظامی ایران خوش‌خیالی بیش نیست. اساسا شکافی در نیروی نظامی وجود ندارد! شکاف در هیچکدام از سیستم‌ها به راحتی روی نمی‌دهد؛ امکان‌پذیر است که در ارتش و سلسله مراتب ارتش و سپاه پاسداران در برابر چینش همیشگی بایستند.»
 
▼ اخبار کوتاه
نام‌گذاری اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشور به نام سردار سلیمانی/ سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حال حاضر در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترين پروژه‌های فضایی کشور که در برنامه ۱۰ ساله نیز قید شده، هستیم. پرتاب تعداد زیادی ماهواره به مدار و ایجاد یک منظومه فضایی با قابلیت ارائه خدمات اینترنت اشیاء (IOT) را به نام سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری کرده‌ایم تا نام و یاد سردار دل‌ها بیش از پیش در جهان طنین‌انداز شود.
 
قهرمان در کف خیابان/ پل جیمز بازیکن ملی پوش بریتانیایی کانادایی در پیاده روهای لندن کارتن خواب شده است. او یکی از کسانی بود که در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان هافبک تیم ملی کانادا بود و همچنین در سال ۱۹۸۵ با تیم ملی این کشور قهرمان جام کنکاکاف شد. این الان اگه تو ایران بود، سر مربی یکی از دو تیم پرافتخار تاریخ فوتبال ایران می‌بود و در حالیکه دستمزد میلیون دلاری دریافت می‌کرد تو تیم پروپاگاندا علیه ایران فعالیت پیوسته می‌داشت.
 
در جست‌وجوی مسافری از ایران/ «یکی از آشناها دارو نیاز داره ولی اینجا بیمه نداره اگه مسافری از ایران به کانادا یا آمریکا میاد به من بگید» این درخواست خانمی ایرانی است در آمریکا زندگی می‌کند و تقریبا تمام مطالبش در راستای براندازی است و حالا دنبال مسافری می‌گردد که از ایران برایش دارو بیاورد چون دارو در آمریکا گران است و بیمه هم ندارند.
 
ذخیره‌سازی پنج میلیون تن کالای اساسی/ شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد تاکنون ۵ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل بیش از ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تن گندم، ۶۱۳ هزار تن روغن خام، ۳۶۶ هزار تن برنج و ۶۷ هزار تن شکر وارد و ذخیره‌سازی شده است.
 
اذعان رسانه آمریکایی به موفقیت باور ایرانی/ رسانه آمریکایی فوربس با اشاره به موفقیت سامانه‌های دفاع موشکی ایران از جمله «باور‌‌ـ۳۷۳» نوشت که ایران در رزمایش جدید خود انواع سامانه‌های موشکی را با موفقیت آزمایش کرد.
 
سخنرانی بزرگ برای پایان شایعات/ هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان گفت: که به رغم شایعات مطرح شده درباره سلامتی سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، وی سخنرانی مهمی را ایراد خواهد کرد.
 
۵۱ قاتل تحت تعقیب/ برای اولین‌بار، نام و چهره تیم ترور سردار سلیمانی که عملیات ترور را به‌طور میدانی مدیریت می‌کردند، منتشر شد. در این لیست، نام چهره‌های برجسته نظامی و امنیتی آمریکا به چشم می‌خورد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات