صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 2 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک سندی اخیر منتشر شده از مرکز معتبر آمریکایی؛ می‌گوید در دسامبر 1979 یعنی حدود 10 ماه بعد از پیروزی انقلاب ما، کارتر یک دستوری می‌دهد به سازمان سیا؛ که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنید؛ آن وقت نکته جالب توجه اینجاست که ذکر می‌کند به چه وسیله ساقط کنید، اولین نقطه‌ای که ذکر می‌کند، تبلیغات است؛ می‌گوید تبلیغ کنید علیه جمهوری اسلامی.(1401/10/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
هیچگاه از کاه نمی‌توان کوه ساخت
«نخست خدمت کنید سپس رهبری»؛ این مشهورترین‌ جمله رابرت گرین لیف (R.GREENLEAF) نویسنده کتاب «رهبری خدمتگزار» است. او در مقاله‌ای تحت عنوان «خدمتگزار در نقش رهبر» که در سال 1970 منتشر کرد اولین ویژگی یک رهبر را خصیصه خدمتگزاری می‌داند. بر اساس این خصیصه یک رهبر در ابتدا از طریق خدمت به دیگران کار خود را شروع می‌‌کند، حقیقت ساده‌‌ای که وجه تمایز رهبران بزرگ با دیگر مدعیان را برجسته می‌کند. همین مفهوم را در این ضرب‌المثل ایرانی که می‌گوید: «اول برادریت را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث داشته باش» می‌توان دید که اشاره به فرد سودجو، بی‌تحمل و گستاخی دارد که بخواهد بدون ارائه هیچ خدمتی فوراً به سود و بهره برسد. ایرانی‌ها در قالب این ضرب‌المثل از اینگونه آدم‌ها می‌خواهند تا اول از طریق خدمتگزاری شایستگی خویش را ثابت کنند و بعد انتظار مزد و پاداش داشته باشند.
مصداق هر دوی این مفاهیم را می‌شود در چهره طیفی از شاهزاده‌های ورشکسته پهلوی و قجری تا ملیجک‌ها و عجوزه‌های خارج‌نشینی دید که هر کدام در خیال خام خود سودای رهبری ایران را در سر می‌پرورانند. کسانی که بدون هیچ سابقه قابل اعتنا و یا خدمت درخشانی به ملت ایران تنها به واسطه وابستگی به خاندان خائنی که سال‌ها پیش توسط مردم پس زده شده‌اند و یا با اتکا به خوش‌خدمتی‌هایی که بیگانگان کرده‌اند هوا ورشان داشته و خود را در قامت رهبری بزرگ فرض می‌کنند.
بهتر است چنانچه این افراد در برهه‌ای از تاریخ به ملت ایران خدمتی کرده‌اند، یا در جایی جان‌شان به نفع منافع ایران به خطر افتاده است، یا اینکه در جنگی نشان شجاعتی به سینه چسبانده یا مدال افتخار دیگری که برای ملت ایران ارزشی داشته باشد به گردن آویخته‌اند و یا بابی را در علم و معرفت گشوده‌اند و یا هر خدمت ارزشمند دیگری که انجام داده‌اند را بازگو نمایند تا ملت از خدمات مشعشع آنان مطلع گردند وگرنه این گروه و هم‌پالگی‌های‌شان باید بدانند که هر چقدر هم که دست و پا بزنند با هشتگ و وکالت، رباط و توئیت، ژست و بیانه، پاپیون و کراوات، پرچم و نشان و... هیچگاه از «نیم مَن کاه نمی‌توان یک کوه» ساخت. چرا که کوه در ذات خود صلابت، اصالت و عظمتی دارد که در کاه نیست.
حسین حسینی‌نژاد 
 
▼ گزارش روز
دعوا بر سر قدرت ایران است
گزاره خبری: 1ـ روز پنج‌شنبه پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار قرار دادن سپاه در فهرست «گروه‌های تروریستی» است را به تصویب رساند. اقدامی که از میانه‌های اغتشاشات در ایران از سوی برخی مقامات اروپایی و به‌ویژه وزیر خارجه آلمان مطرح و در نهایت تصویب شد. 2ـ پس‌از برگزاری این سیرک تبلیغاتی حسین درخشان از عناصر ضدانقلاب در یک افشاگری قابل ‌توجه نوشت: سال‌هاست همه می‌دانند که پارلمان اروپا توی مشت مجاهدین (منافقین) است. رأی درخواست افزودن سپاه هم به فهرست تروریزم را هم سال‌ها مجاهدین (منافقین) لابی کردند که امروز به ثمر نشست. ولی نمی‌دانم آن تجمع استراسبورگ برای مخفی کردن نقش مجاهدین (گروهک منافقین) در پروژه بود یا مصادره کردنش!
گزاره تحلیلی: در یک تحلیل مبتنی بر قرائن و شواهد، اقدام اروپا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه کنش بلکه یک واکنش نسبت به شکست غرب در برابر حوزه‌های اقتدار ایران اسلامی است.
اول اینکه، غرب که در هم‌آورد ترکیبی اخیر با به صحنه آوردن تام و تمام ظرفیت‌هایش نتوانست از خلق آشوب‌ها در ایران به نتیجه مطلوب دست یابد سعی می‌کند برای جبران شکست در میدان واقعیت دست به خلق این نمایش‌نامه سیاسی بر روی کاغذ بزند تا شاید مرهمی باشد بر زخم ناکامی‌های پیاپی‌شان در مقابله با انقلاب اسلامی ایران؛ تا شاید روحی تازه بدمد بر کالبد بی‌جان مزدورانش در داخل و خارج از ایران که بعد از فروریختن کاخ آرزوهاشان به شدت افسرده و روان‌پریش شده‌اند و بیراهه نرفتیم اگر بگوییم که یکی از دلایل اصلی صدور این قطعنامه سر دادن عجز و ناله منافقین و معاندین نزد اربابان‌شان بود.
دوم اینکه، این اقدام نامتعارف در حقیقت فرافکنی مشکلات و نابسامانی‌های داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که این روزها به مراتب درگیر اعتراضات و اعتصابات‌ هستند، از فرانسه و انگلیس تا اسپانیا و بلژیک و... و در حالی که خود با به فراموشی سپردن مفهوم آزادی و دموکراسی در حال سرکوب معترضینی هستند که هیچ پشتوانه مالی و رسانه‌ای و حمایت سیاسی از خارج برای‌شان متصور نیست و در خیابان بدون حکم اعدام می‌کنند اما منافقانه درخواست پایان فوری! اعدام قاتلان و آزادی مجرمان در ایران را می‌دهند و جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند!
سوم اینکه، سیبل این اقدام خصمانه اروپا نه سپاه بلکه مردم ایران آنند چرا که محور اصلی فعالیت‌های سپاه در بعد نظامی و دفاعی همانا تأمین امنیت پایدار برای مردم است در جغرافیای مشحون از جنگ، وحشت و ترور که میراث شوم سیاست‌های مافیای بحران‌ساز و بحران زیست غرب در منطقه است و اساس فعالیت‌های سپاه در عرصه اجتماعی حضور خادمانه و جهادی در کنار مردم در مشکلات و بحران‌ها از کرونا تا سیل و زلزله و از انتقال آب تا ساخت مسکن و... است.
نکته پایانی؛ اروپا نه از موضع قدرت بلکه از روی ضعف و سراسیمه و آشفته از یک‌سو سپاه را تروریست می‌نامد و از سوی دیگر گذرگاه مذاکرات برجامی را نمی‌بندد و بر تعلیق آن مهر تأیید نمی‌زند. به واقع غرب در رویارویی تمدنی در برابر انقلاب اسلامی از ایجاد تا استمرار و پیشرفت در ابعاد مختلف وامانده است و این تلاش‌ها همان لاف در غریبی است و بس.       
جواد خسروی
 
▼ اخبار 
1ـ ترس آمریکایی‌ها از مشکلات تانک آبرامز
در نشست روز گذشته وزرای جنگ کشورهای پیمان ناتو که در آن مقامات اوکراینی هم حضور داشتند آمریکا فشار بسیار زیادی به آلمان وارد کرد تا اجازه دهد تانک‌های لئوپارد ساخته این کشور به اوکراین فرستاده شوند اما آلمانی‌ها با این مسئله مخالفت کرده و گفتند تا زمانی که آمریکا اقدام به ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین نکند برلین نیز در این زمینه تصمیم نخواهند گرفت. اصلی‌ترین دلیلی که طرف آمریکایی علاقه‌ای به ارسال آبرامز به میدان نبرد ندارد قرار گرفتن آنها در برابر ضدزره روسیه است که باعث می‌گردد برای این تانک آمریکایی آبرو نماند‌ و بازار فروش این تانک ۹ میلیون دلاری از دست برود. این همان دلیلی است که آمریکا به عربستان اجازه انتقال آبرامزهای خود به یمن را نداد. طرف آمریکایی به خوبی می‌داند که ارسال به اوکراین هیچ تغییری در موازنه قوا نخواهد داد و باعث خواهد شد تا آبرو و حیثیت تجهیزات آمریکایی برود. در طول دوران مبارزه علیه اشغالگری، تانک‌های آبرامز آمریکایی که آن همه در موردش تبلیغات می‌کردند با آرپی‌جی 29 که یک سلاح ضدتانک بسیار ارزان‌قیمت است به راحتی منهدم می‌شد.
 
2ـ جزئیاتی از طرح کالابرگ الکترونیکی
وزیر تعاون، رفاه و کار اعلام کرد که طرح کالابرگ الکترونیکی مشمول ۱۰ گروه کالایی یعنی شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر می‌شود. عملیات اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی از چهارشنبه به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شد. کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه به مردم پرداخت می‌شود، همچنین در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی پیش‌بینی شده است. حمید فرداد مدیر طرح کالا برگ هم درباره این طرح نوشت در ابتدا مردم می‌توانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی خود را خریداری کنند. ضمن اینکه در صورت تغییرات قیمت احتمالی سهم مردم ثابت باقی خواهد ماند اما سهم یارانه دولت افزایش پیدا خواهد کرد. هیچ نشان تجاری خاصی مورد تأکید قرار نگرفته است. فروشنده کالا را با همان قیمت می‌فروشد، در حقیقت قیمت دستوری وجود ندارد و تنها پرداخت از دو مسیر انجام می‌شود. طرح باید به نحوی انجام شود که حتی یک فروشگاه در محدوده محروم نیز بتواند به عضویت سامانه دربیاید.
 
3ـ از اشتباهات درس بگیرید
سردار سلامی فرمانده سپاه در دیدار با رئیس مجلس خطاب به اروپا گفت: اگر مجاهدت‌های مجموعه سپاه به‌ویژه با محوریت نیروی قدس و فرماندهی شهید سلیمانی نبود قطعاً آتشفشان تروریستی که توسط آمریکایی‌ها ایجاد شد دامنگیر اروپایی‌ها می‌شد و امنیتی که امروز در اروپا حاکم است از بین می‌رفت. اروپا دو بار خود را در یک جنگ جهانی قرار داد و امروز بر ویرانه‌های همان جنگ‌های گذشته اروپای جدید شکل گرفته. اروپا از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته و فکر می‌کند با چنین بیانیه‌هایی می‌تواند این سپاه عظیم که سرشار از قدرت ایمان، توکل، قدرت و اراده است را متزلزل کند. ما هرگز از چنین تهدیداتی و حتی عمل نسبت به آن نگران نیستیم چرا که هر چقدر دشمنان به ما فرصت عمل دهند قوی‌تر عمل می‌کنیم. به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم که تکرار اشتباهات گذشته خود را مرتکب نشوند. اگر دچار اشتباه شوند باید پیامد اشتباه خود را بپذیرند.
 
4ـ قرآن‌سوزی به اسم آزادی
سخنگوی پلیس سوئد در اقدامی اسلام‌ستیزانه گفته است: که به رهبر اسلام‌ستیز یکی از احزاب افراطی اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این موضوع گفته: هیچ‌کسی نمی‌تواند نفرت‌پراکنی را آزادی عقیده بداند. سوئدی‌ها اجازه آتش زدن کتاب دیگری را نمی‌دهند اما آتش زدن قرآن را آزادی بیان و آزادی عقیده می‌نامند.
 
5ـ این جنگ اوکراین نیست
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نمودار کمک‌های آمریکا به اوکراین، این کمک‌ها را با چند کشور غربی مقایسه کرده است و نوشت: این جنگ اوکراینی‌ها نیست. این حتی جنگ اروپایی‌ها هم نیست. این فقط، جنگ آمریکایی‌هاست؛ جنگی که دولت آمریکا برای پیروزی در آن، میلیاردها دلار خرج کرده است و بیشتر هم خرج خواهد کرد.
 
▼ اخبار کوتاه
سینما روی ریل آرامش/ نکته جالب این هفته فروش خوب روز گذشته بود که سینماهای کشور ۲ میلیارد و نیم فروش کردند و ۶۵ هزار و ۳۵۷ نفر به سینماها رفتند. این رقم نسبت به فروش جمعه دو هفته قبل که سینماها ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروختند نشان‌دهنده افزایش مخاطبین سینما بوده است. این موضوع نشان از بازگشت نسبی آرامش به جامعه پس از اغتشاشات است.
 
مهسا امینی اصلی/ مشت‌های پلیس به صورت یک زن سیاهپوست هنگام دستگیری در اوهایو. این تیتر رسانه‌ها در روزهای گذشته بود. این خانم در مک‌دونالد سفارش غذا می‌دهد، اما به اشتباه غذای دیگری برایش آماده می‌کنند! وقتی با اعتراض او مواجه می‌شوند به جای اصلاح با پلیس تماس می‌گیرند. افسر پلیس تا بررسی بیشتر ماجرا به مرخصی با حقوق فرستاده شده است.
 
اگر آلوز ایرانی بود/ ‏پر افتخارترین بازیکن فوتبال جهان، دستگیر و زندانی شد. نه سلبریتی‌های هالیوود برای دنی آلوز پست و توئیت و هشتگ زدند، نه فوتبالیست‌ها متعصابه از او حمایت کردند. باشگاهش هم قراردادش را فسخ کرد. سلبریتی‌ها باید به این فهم برسند که متهم بودن یا نبودن فرد را دادگاه تعیین می‌کند، نه فشار سلبریتی‌ها و رسانه‌!
 
جاسوس موساد در تور امنیتی لبنان/ سرویس اطلاعات لبنان به تازگی یک جاسوس وابسته به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را بازداشت کرده است. این فرد که «حسن. ع» نام دارد، در ازای دریافت 15 هزار دلار با موساد همکاری کرده و اسامی و شماره تلفن افراد مشخصی را در اختیار این سرویس قرار داده است.
 
نیروی دریایی ارتش در برزیل/ ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش از مهرماه امسال با هدف پیمودن دور کره زمین مأموریت خود را آغاز کرده و آنطور که منابع برزیلی گزارش داده‌اند تا چند روز دیگر به این کشور می‌رسد و برای ادامه مسیر خود باید از کانال پاناما بگذرد.
چاقو دسته خودش را برید/ صفحه جنجالی هفته‌نامه هتاک شارلی ابدو با تیتر «زشت» تصویر مکرون و همسرش را منتشر کرده است. پس از دقایقی از انتشار این صفحه در سایت رسمی هفته‌نامه شارلی ابدو این صفحه از سایت و آرشیو پاک شد.
 
پا پس کشیدن اروپایی‌ها/ سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: موضع ما این است که تروریستی اعلام کردن سپاه از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید اما این کار علاوه بر موانع سیاسی با موانع حقوقی هم روبه‌رو است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات