صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 3 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم [این‌] توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد #ماه‌ـ رجب بشویم. ماه رجب یک فرصت تقرب به ارزش‌های الهی و تقرب به ذات مقدس پروردگار و فرصت خودسازی است. این ایامی که در روایات ما به ‌عنوان ایام برجسته معرفی شده‌اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمت‌ها است.»(1394/2/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
استاندارد مزورانه
استاندارد دوگانه داشتن یعنی بر خلاف اصل طلایی تربیتی و انسانی مقبول تمام دنیا رفتار کنی و به زبان ساده قول و فعلت یکی نباشد. یعنی «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران نپسندی». روانشناسان دنیا معتقدند اگر همین یک اصل در جوامع انسانی جا بیافتد و ملاک رفتار انسان‌ها قرار گیرد، انسان‌ها فارغ از قومیت،‌ مذهب و نژاد و فرهنگ‌شان، راه سعادت را خواهند یافت؛ زیرا در این اصل تربیتی «انصاف و عدالت» موج می‌زند و درک آن برای همه میسر است. به تعبیر امام راحل ما مفتخریم که دین مبین اسلام در پرتو یگانگی کلام حضرات معصومین(علیهم‌السلام) با رفتارشان انسان‌های مهذب و با انصافی را تربیت کرده است. اما برخلاف اسلام، در فرهنگ غربی به رغم توصیه بزرگان منصف‌شان این اصل رفتاری بالعکس عمل می‌شود و اصطلاحا در رفتار غربی‌ها به ویژه تصمیم‌گیران سیاسی و قدرتمندان آنها، «استاندارد دوگانه» حاکم است. یعنی آنچه در مواضع رسمی، اعلامی و آشکار می‌گویند با آنچه در مواضع پنهان، غیررسمی و اعمالی انجام می‌دهند تفاوت از زمین تا آسمان است. سخن از رعایت حقوق بشر می‌کنند اما به بشر ظلم می‌کنند، تروریسم را تقبیح می‌کنند اما اقدام تروریستی انجام می‌دهند، صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان می‌کنند اما به تمدن‌ها و ادیان دیگر توهین و هتک حرمت می‌کنند و... این رفتار غربی‌ها دلیل ندارد اما علت دارد و علت‌العلل آن هم به معضلی برمی‌گردد که در انقلاب رنساس دامن‌گیرشان شد؛ «شخصی کردن دین و اصلی پنداشتن سود مادی». زمانی که تنها سودمحوری عامل تصمیم و عمل شد، دیگر نه تنها رعایت انصاف از رفتار و مواجهه با دیگر انسان‌ها و جوامع رخت برمی‌بندد بلکه سود و سوداگری مجوز و وسیله‌ای می‌شود برای ضربه زدن به دیگران تا کشتن و نابود کردن. بنابراین، استاندارد دوگانه صورت عارضی و ثانویه‌ای است که با محوریت سودانگاری بر انسان‌ها و جوامع غربی حاکم شده و به مرور در فرهنگ آنها نهادینه شده و از سرمنشاء به سایر حوزه‌ها همچون دیپلماسی سیاسی و روابط بین‌المللی و بین‌الدولی هم سرریز می‌شود. آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه و سوئد و دیگران کشورهای غربی مدعی فرهنگ و حرمت ادیان و انسان با همین رویکرد و نگاه است که به فرهنگ و مقدسات اسلامی توهین می‌کنند و مجوز قرآن‌سوزی به اسم آزادی صادر می‌کنند، زنان و کودکان بی‌گناه را در فلسطین و یمن می‌کشند، عامل موفق مبارز با تروریسم را تروریست اعلام می‌کنند و از عهد بسته(برجام) در حالی بیرون می‌روند یا بدان عمل نمی‌کنند که از ایران مطالبه عمل به آن جسد را دارند. استاندارد دوگانه و رفتار مزورانه بخشی از فرهنگ و رفتار آنها و ناشی از مستی قدرت است که باید هم ابعاد این رفتار و فرهنگ را افشا کرد و هم با قوی شدن مقابل آن ایستاد.     
 
▼ گزارش روز
همه علیه نتانیاهو
تظاهرات و اعتراض‌ها به اقدامات نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی وسعت گرفته و جمعیت معترض به سیاست‌های نتانیاهو در حوزه قضایی به ۸۰ هزار و بعضا برخی منابع تا ۱۰۰ هزار نفر را اعلام کرده‌اند، رسیده است. این‌حجم از اعتراض‌ها تاکنون در سرزمین‌های اشغالی بی‌سابقه بوده است.
گزاره‌های خبری: ۱ـ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به طرح یاریو لوین، وزیر دادگستری برای اصلاح دستگاه قضایی اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده درباره اینکه اصلاحات قضایی به منزله پایان دموکراسی است، بی‌اساس هستند و این اصلاحات نشان‌دهنده خواست رأی‌دهندگان هستند. ۲ـ اسحاق هرتزوگ رئیس صهیونیست‌ها هم با اشاره به اختلافات موجود در سرزمین‌های اشغالی گفت: اختلاف بر سر اصلاحات دستگاه قضا، اسرائیل را تکه‌تکه خواهد کرد. ما در چنگال یک اختلاف‌نظر بزرگ هستیم؛ این درگیری من را عمیقاً نگران می‌کند، همانطور که بسیاری را در سراسر اسرائیل نگران کرده است.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی به خاطر طرح قضایی باریو لوین؟ وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی است که در آن خواستار کاهش قدرت دادگاه عالی و افزایش اختیارات به دولت شده است. این طرح به شدت قدرت دادگاه عالی را محدود خواهد کرد و به دولت امکان کنترل بر کمیته انتخاب قضات را خواهد داد و قدرت مشاوران حقوقی دولت را نیز به شدت محدود می‌کند. ۲ـ قبل از انتخابات اخیر، کنست در نظر داشت طرحی را تصویب کند که به موجب آن افرادی که دارای پرونده‌های فساد در دستگاه قضایی این رژیم هستند در انتخابات شرکت نکنند‌. در صورت تصویب این طرح، نتانیاهو به دلیل پرونده‌های فساد مالی نمی‌توانست در انتخابات شرکت کند، اما به دلیل انحلال پارلمان این طرح تصویب نشد. اکنون بسیاری بر این نظرند که نتانیاهو با این اقدام به دنبال دفع خطر از آینده سیاسی خود و تثبیت دولت افراطی کنونی است. ۳ـ گزاره‌ای که خیلی مهم است و در سخنان مقامات صهیونیست وجود دارد، نگرانی از تشدید شکاف‌ها و جنگ ‌داخلی است. هرتزوگ به صراحت اعلام کرده که‌ نگران تکه‌تکه شدن اسرائیل است و بنی‌گانتز گفته که نتانیاهو مسئول جنگ ‌داخلی در این رژیم است. این مسائل نشان می‌دهد که جامعه صهیونیستی به یک جامعه دوگانه و دوقطبی و سرشار از تعارض‌های فکری شده و یک جرقه برای شعله‌ور کردن آن کافی است.
نکته مهم؛ این وقایع نشان داد که اختلاف‌ها فعلا برای نتانیاهو شروع نشده است و او باید منتظر چالش‌های بعدی با گستردگی بیشتری باشد. چالش‌هایی که در آینده ممکن است موجبات انحلال دولت و پارلمان و انتخابات زودهنگام در این رژیم باشد.
 
▼ خبر ویژه
پنجره دیپلماسی را نبندید
پس از اقدام گستاخانه پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، شاهد موضع‌گیری‌های منسجم و قاطعانه علیه این اقدام بودیم. قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق دیروزش در مجلس به غربی‌ها هشدار داده و گفت: غربی‌ها خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود. مردم ایران سپاه را بخشی از خود می‌داند که امنیت آنها را تأمین کرده و در همه سختی‌ها این نهاد مقدس را کنار خود می‌بیند و این قبیل هجمه‌ها بیشتر باعث همبستگی اجتماعی می‌شود. ما ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را سازمان‌های تروریستی شناسایی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را در دستور کار خواهیم گذاشت. آماده واکنش متقابل هستیم اما از غربی‌ها می‌خواهیم خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود. اروپا اگر خود را نیازمند به توافقی می‌بیند مسیر خود را از مخالفان توافق جدا کند.
 
▼ اخبار 
1ـ خنجر اعراب مرتجع بر عماد مغنیه
یوسی مِلمَن روزنامه‌نگار صهیونیست جزئیات جدیدی از عملیات ترور عماد مغنیه، فرمانده حزب‌الله لبنان پس از گذشت ۱۵ سال از شهادتش را فاش کرد. او می‌نویسد: «آریل شارون و اولمرت، نخست‌وزیران اسرائیل به سران موساد مجوز ترور دادند. سازمان‌های اطلاعاتی که شراکت داشتند از آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن، مصر و عربستان سعودی بودند. رئیس موساد در یک سفر محرمانه با همتای آمریکایی خود ملاقات کرد و بر سر اجرای مشترک عملیات ترور به توافق رسیدند. سپس اولمرت به واشنگتن رفت و با بوش دیدار کرد. او دستورات خود را به رئیس سیا برای ادامه تدارک برای ترور مغنیه را صادر کرد. سرویس اطلاعات آمریکا بمبی را که اسرائیل برای ترور مغنیه آماده کرده بود، از طریق اردن و سفارت واشنگتن در پایتخت سوریه به دمشق منتقل کرده و در آنجا به مأموران موساد تحویل داده شد. در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ و زمانی که مغنیه به خانه‌ای که در دمشق اجاره می‌کرد رسید، مأموران موساد بمب را منفجر کردند.»
 
2ـ کشتیرانی با پرچم سه رنگ
به تازگی دولت پاناما مدعی شده بود که 120 نفتکش ایرانی را از حمل پرچم این کشور منع کرده است! این اعلام از همان ابتدا هم محل شک و تردید بود، تا اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی این امر در بیانیه‌ای با تأیید حرکت ناوگان کشتیرانی کشورمان در دریاها و اقیانوس‌ها با پرچم سه رنگ ایران، نوشت: تمامی کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی هم اکنون تحت پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و ناوگان ایران با ظرفیت تناژ قابل توجه در بین ۲۰ کشور بزرگ مالکان دنیا، کاملاً در خدمت حمل و نقل دریایی کشور برای رفع نیازهای صادراتی و وارداتی کالا می‌باشند. کشتی‌های تحت پرچم ایران از استانداردهای بسیار خوب و مطابق قوانین ملی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی برخوردار هستند که نتایج کنترل و بازرسی‌های صورت گرفته در تفاهم‌نامه‌های کنترل و بازرسی دنیا موید این امر می‌باشد.
 
3ـ منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی در فاز اجرایی
سخنگوی سازمان فضایی ایران از ورود منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به فاز اجرایی خبر داد و گفت: اجرای این پروژه که پروژه شهید سلیمانی نام دارد و در واقع اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشورمان محسوب می‌شود، به دلیل دستاوردهای حاصله در تولید سری ماهواره و شبکه‌سازی آن، از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. بر همین مبنا، سازمان فضایی ایران از مدت‌ها قبل و حتی پیش از نهایی شدن برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در شورای‌عالی فضایی، برنامه اجرایی این پروژه را آماده کرده و طرح اجرایی منظومه مخابراتی باند باریک با سرویس محدود را مدون کرده بود. در حال حاضر با گذشت کمتر از یک ماه از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی که یکی از مهم‌ترین بندهای آن اجرای پروژه شهید سلیمانی است، با شروع فرایند مناقصه و شناسایی شرکت‌ یا شرکت‌های مجری، فاز اجرایی این پروژه رسما کلید زده شد.
 
4ـ مهاجرت کارخانجات از اروپا
بالا رفتن قیمت انرژی در اروپا باعث شده که کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی نتوانند کالاهای خود را به قیمت تمام شده قبلی عرضه کنند. در بسیاری موارد این افزایش قیمت تمام شده باعث می‌شود که واردات آن کالاها (بجای تولید) اقتصادی‌تر شود؛ و همین مسئله به توقف تولید در اروپا منجر می‌شود. با این وضعیت صنایع به تدریج از اروپا به دیگر نقاط جهان مهاجرت خواهند کرد. این وضعیت روی صنایع نظامی هم تأثیر گذاشته؛ و کارخانجات نظامی قادر به تولید با قیمت‌های قبلی نیستند. بالا رفتن قیمت هم باعث می‌شود دست وزارت دفاع در خریدهای تسلیحات بسته بماند. رئیس اتحادیه پرسنل نظامی ارتش آلمان پیش‌بینی می‌کند که ارتش این کشور با بحران تأمین تسلیحات و مهمات روبه‌رو شود.
 
▼ اخبار کوتاه
پیچ بزرگ تاریخی/ سردار صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود. به نظر بخش زیادی از‌اندیشمندان جغرافیای سیاسی، روابط بین الملل و علوم سیاسی، جهان در حال تغییر و تحول دیگری است و ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد. ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید‌کننده علم و ادبیات باشیم و به غربی‌ها بفهمانیم که جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در منطقه و جهان کجاست.
 
تسویه ابربدهی دولت/ وزیر کار گفت: «در این دولت ۲ تسویه بزرگ در طول تاریخ نظام صندوق‌داری و بازنشستگی صورت گرفت. ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی صندوق‌ها به بانک‌ها تسویه شد و بانک‌ها از حالت ناترازی به تراز مثبت رسیدند. ️۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی نیز تأمین و پرداخت شد. دولت‌های قبلی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جا گذاشتند که تاکنون ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسویه شد.»
 
رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در آذرماه/ براساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان ایران، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۷۶ هزار و ۲۱۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در آذرماه ۱۲۷ هزار و ۷۳۱ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به دیماه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.
 
آمار جهانی از جهش علمی ایران/ براساس اعلام مؤسسه nature index جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته بزرگ‌ترین جهش علمی دنیا را در زمینه علوم و فنی مهندسی داشته و رتبه نخست دنیا را کسب کرده است. براساس این آمار باوجود قرار داشتن ایران در شرایط تحریمی، تولید علم در ایران طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۰ برابر رشد کرده است.
 
بالگردهای روسی در ناوگان بالگردی سپاه/ خبرگزاری تسنیم مدعی شد که سفر اخیر دستیار ویژه پوتین به ایران گمانه‌زنی درباره خرید بالگردهای رزمی از این کشور را افزایش داده است. در این بین بالگردهای کاموف ۵۲ و میل ۲۸ دوبالگردی هستند که احتمال خرید آنها توسط نیروهای زمینی و دریایی سپاه پاسداران مطرح است.
 
پیغام اروپایی‌ها به ایران/ علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اروپایی‌ها پیغام‌هایی داده‌اند که قصد قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را ندارند و از ایران درخواست داشتند که ایران نیز اقدام متقابل به مثل انجام ندهد. همچنین آمریکایی‌ها نیز پیام‌هایی را به ایران داده‌اند و درخواست مذاکرات داده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات