صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 28 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): چالش اساسی برای امروز ما در کشور، چالش پیشرفت و توقف و رکود است؛ یا بگوییم چالش پیشرفت و ارتجاع؛ چون توقف عقب رفتن است و هر کسی که توقف کند در واقع دارد عقب می‌رود؛ چون دنیا در حال حرکت به جلو است، اگر شما ایستادید، عقب می‌مانید. مسئله این است: ما داریم پیشرفت می‌کنیم، دنبال پیشرفتیم، می‌خواهند این نباشد.(1401/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
بودجه، شعار سال و منویات رهبری
لایحه بودجه سال 1402 در سایه تحلیل‌های مختلف از جداول و تبصره‌ها تحویل مجلس داده شد. به نظر می‌رسد رسالت بزرگی که اکنون بر دوش نمایندگان گذاشته شده است می‌تواند جهت‌گیری اقتصادی و رفاهی مردم را در سال آینده تعیین کند.
در این بین آنچه باید مورد توجه وکلای ملت باشد این است که شرایط کشور اقتضا می‌کند تا سند دخل و خرج سال بعد با در نظر گرفتن جنگ اقتصادی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بررسی و تصویب گردد و در عین حال دغدغه‌های رهبری بر مبنای شعارهای در نظر گرفته شده برای سال‌ها که علمی و دقیق هستند مورد توجه قرار گیرد. از این نگاه جا دارد تا اصلی‌ترین تکلیف و چشم‌انداز نمایندگان در تصویب بودجه سال آینده، شعار امسال یعنی «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» باشد. با نگاهی علمی نیز پرواضح است که از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از چالش اقتصادی فعلی در کشور، ایجاد اشتغال برای تولید و رفاه بیشتر و دانش‌بنیان کردن بنگاه‌های اقتصادی است. از این جهت نمایندگان باید ترتیبات لازم را برای تحقق این مهم، در بودجه آینده لحاظ کنند.
اما این همه ماجرا نیست. نگرانی‌های سکاندار انقلاب در حوزه سند دخل و خرج دولت بسیار گسترده و وسیع می‌باشد. یکی از این دغدغه‌ها اصلاح ساختار بودجه است که در چارچوب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش تکیه بودجه به درآمدهای پایدار از طریق اصلاح نظام مالیاتی و مولدسازی درآمدهای دولت و مدیریت هزینه‌های آن تحقق می‌یابد و نمایندگان محترم باید در نظر داشته باشند که این مسائل به عنوان اصلاحات ساختاری در بودجه لحاظ گردد تا کسری بودجه که منشأ بسیاری از مشکلات است، مدیریت شود.
موضوع بعدی که رهبری در دیدارهای گوناگون با نمایندگان مجلس و دولتی‌ها طرح نموده‌اند، اولویت‌بندی مخارج بر اساس ضرورت‌های توسعه در کشور، ایجاد شفافیت در نظام بودجه‌ریزی و جلوگیری از اعمال سلیقه نمایندگان و دست‌های منفعت‌طلبان و نیز ممانعت از تشکیل تسهیلات تکلیفی غیر منطقی بر نهادهای مالی می‌باشد. رهبر انقلاب با نگاه ژرف و عمیقی که متناسب با اقتصاد اسلامی به مسائل این چنینی دارد، قناعت، صرفه‌جویی و بهره‌وری را از مهم‌ترین راه‌کارهای رفع کسری بودجه کشور عنوان نموده‌اند.
به هر حال اگرچه ترکیب غیر اقتصادی کمیسیون تلفیق جای نگرانی دارد، ولیکن امید است مجلسی‌ها با مشاوره با متخصصین امر، سندی در جهت بهبود رفاه مردم تصویب کنند.   
علی محمدی
 
▼ گزارش روز
سوء محاسبه عراق
رقابت جام کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که به میزبانی عراق در حال برگزاری است، با حاشیه‌ای کهنه و «فرافکنی» ناصوابی به نام استفاده عمدی از واژه مجعول خلیج «عربی» همراه است که از همان روزهای نخست، اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است. مسئله قابل تأمل که در این میان وجود دارد، استفاده مقتدی صدر و همچنین محمد شیاع‌السودانی نخست‌وزیر عراق از این واژه مجعول و چاپ تمبر با این عنوان است که واکنش جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته و در کانون توجه قرار گرفته است.
گزاره‌های تحلیلی: در خصوص مسئله به وجود آمده دو نکته قابل تأمل وجود دارد: اول اینکه، اصطلاحات جغرافیایی که به مناطق مختلفی اطلاق می‌شود، جزو اصطلاحات و واژگانی هستند که به ندرت دستخوش تغییر می‌شوند مگر اینکه فلسفه، عوامل و بسترهای پیدایش تاریخی و تمدنی آنها از بین برود. حتی حقوق و معاهدات بین‌المللی هم نمی‌توانند اصطلاحات تاریخی را تغییر دهند. ضمن اینکه احاطه یک یا چند کشور به یک منطقه یا آبراه یا دریا، دلیلی بر هویت‌بخشی زبانی و نژادی و قومی به آن منطقه نیست. احاطه ایران به دریای عمان هرگز باعث تبدیل نام دریای عمان به دریای ایران نگردیده، یا احاطه هندی‌ها به دریای عرب به تغییر نام این دریا به دریای هند منجر نشده است. یا اندونزی، اقیانوس هند را به اقیانوس اندونزی تغییر نداده است. خلیج‌فارس نیز این قائده مستثنا نیست و احاطه شش کشور عربی به آن هرگز باعث تغییر نام تاریخی و چندین هزار ساله آن نمی‌شود.
دوم اینکه، برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، گاهاً در صدد استفاده و کاربرد آشکار عنوان مجعول خلیج «عربی» هستند، به خاطر خصومت و کینه‌ای که این کشورها از جمهوری اسلامی، تمدن بزرگ ایرانی و اقتدار و توانمندی‌های منحصربفرد ایران در منطقه دارند، یک امر طبیعی بوده و در واقع بخش اجتناب‌ناپذیری از ماهیت خصومت و رقابت‌شان با ایران به شمار می‌رود. حتی ممکن است در این زمینه شرکای عربی ایران در منطقه را هم برای اتخاذ چنین رفتارها و گفتارهایی هم تحت فشار قرار دهند. ولی در نقطه مقابل، این مسئله از کشورهای دوست پذیرفتنی نیست. حداقل این انتظار از طرف عراقی وجود دارد که در خصوص «ارزش و جایگاه راهبردی» جمهوری اسلامی در منطقه و «نقش استراتژیک» ایران در تحولات خارجی و داخلی این کشور، به دلایل مختلفی اعم از القائات و ترجیحات بازیگران خارجی، دچار «سوءنگری» نشود. وضعیت کنونی امنیت و ثبات عراق، بیش و پیش از هر عامل دیگری مدیون حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از این کشور است. زمانی که داعش با یک نیروی حداقلی و چند هزار نفری در کمترین زمان ممکن تا دروازه‌های بغداد رسیده بود، به غیر از جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری حتی کشورهای عربی حاضر به دفاع از امنیت، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و جان و مال عراقی‌ها در مقابل تروریست‌های داعش نبودند.
نکته راهبردی؛ مسئله اصلی این نیست که در مواجهه با خلیج‌فارس و واژه مجعول دیگر، روایت صحیح کدام است و عراق باید در کدام سمت قرار بگیرد. بلکه مسئله توجه عراق به حساسیت‌های ایران است. جمهوری اسلامی مهم‌ترین متحد عراق در سختی‌هاست. کمک‌های مستشاری، اطلاعاتی، فنی و سیاسی ایران «نقش بنیادین» در جلوگیری از سقوط دولت عراق، نابودی داعش، اعاده یکپارچگی سرزمینی و احیای حاکمیت ملی این کشور داشته است. قائدتا کشوری که از روابط ممتاز و نقش استراتژیک در عبور عراق از بحران داخلی برخوردار است، در عین حال عراق نیز به خوبی خطوط قرمز و حساسیت‌های سیاست خارجی ایران را می‌شناسد، به هر دلیلی درست نیست در زمین دولت‌های متخاصم و رقیب بازی کند.
حمید خوش‌آیند
 
▼ اخبار 
1ـ بازیگران تطهیر آل‌سعود
انتقال 200 میلیون یورویی رونالدو به النصر، گرفتن میزبانی ال‌کلاسیکو و سوپر کاپ‌های اسپانیا و ایتالیا در چند سال گذشته بیش از پیش باعث شده تا به جنون سعودی‌ها با صحنه‌گردانی بن‌سلمان در عرصه ورزش پی ببریم. بمب فوتبالی آل‌سعود با پیشنهاد 900 میلیون دلاری همچنان ادامه دارد. پروژه بزرگ این‌بار روی مسی بهترین بازیکن دنیا و قهرمان جام جهانی 2022 است. با نگاه به ریخت‌وپاش‌های عجیب بن‌سلمان در چند سال گذشته مشخص است که پسر شاه مأموریتی بلندمدت برای عربستان دارد. مأموریتی برای تطهیر چهره زشت آل‌سعود به‌عنوان یک کشور با دموکراسی و آزادی از طریق تریبون ورزش با هزینه‌های نجومی از جیب مردم عربستان. اقدامی که به نظر می‌رسد بیشتر برای ظاهرسازی است تا تغییرات گسترده در کشوری که حتی یک انتخابات هم در آن برگزار نمی‌شود و همه چیز بر اساس تصمیمات شاهزاده‌های سعودی است. البته این تمام ماجرا نیست؛ شاهزاده عربستانی در زمینه خرید باشگاه نیوکاسل، حق پخش مسابقات مشهور گلف «گلف لایو» و کشاندن کشتی‌گیران سرشناس به عربستان و برگزاری مسابقات مشهور کشتی‌کج یا WWE و خرید بازی‌های کامپیوتری در ورزش، چهره متفاوتی را به دنیا مخابره کند.
 
2ـ ضرب شست حماس به صهیونیست‌ها
حماس برای نخستین بار سندی از اسارت منگیستو منتشر کرد. در فیلمی که از اسیر اسرائیلی منتشر شده او می‌گوید: من آورا منگیستو پس از سال‌های طولانی تا کی در اینجا اسیر خواهم بود؟ حماس در ابتدای این ویدئو نوشته: «گردان‌های قسام همیشه بر شکست‌های مفتضحانه آویو کوخاوی تأکید داشتند. او یک دروغگو و متوهم است.» حماس پس از نفوذ دو اسرائیلی به غزه، به نام‌های آورا منگیستو و هشام السید، آنها را به ترتیب از سپتامبر 2014 و آوریل 2015 در بازداشت دارد. از سرنوشت جمعه ابوگانیمه سومین شهروند اسرائیلی نیز که در ژوئیه 2016 وارد غزه شد اطلاعی در دست نیست. هنوز مشخص نیست که او توسط حماس دستگیر شده یا برای پیوستن به حماس وارد غزه شده است. این فیلم می‌تواند تأثیر منفی بر جامعه اسرائیل بگذارد که این روزها با یک دولت راست افراطی مواجه است.
 
3ـ واکنش‌ها به یک اعدام
صالح الازرق مجری سرشناس شبکه الحوار تونس در واکنش به اعدام مبلغان دینی در عربستان گفت: می‌گویند عربستان سرزمین حرمین است، خدا به داد این سرزمین برسد؛ دادستانی عربستان خواستار اعدام «عوض القرنی» از مبلغان دینی به دلیل داشتن حساب توئیتری و فعالیت در واتساپ شده است! اتهاماتی که انسان را به خنده می‌اندازد! عطاالله مهاجرانی هم در واکنش به سکوت مولوی عبدالحمید که در این روزها واکنش‌های جنجالی داشت نوشت: «جناب مولوی عبدالحمید دوست گرامی و قدیمی. السلام علیکم و رحمت الله با تأسف شیخ عوض القرنی عالم دینی متمیز و نویسنده و منتقد مخلص در عربستان سعودی به جرم انتقاد به اعدام محکوم شده است شایسته است که برای ممانعت از اعدام عالم دینی اهل سنت و جماعت جناب‌عالی سخنی بگویید حسبنا الله»
 
4ـ دعوای دیکتاتورها
رضا پهلوی در مصاحبه با شبکه من‌وتو، در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه درباره سازمان مجاهدین خلق گفت: من براساس اصول دموکراسی می‌پرسم که آیا رهبران این سازمان آمادگی دیالوگ باز و شفاف دارند؟ در همین سؤال اول کلی گرفتاری برای‌شان پیش می‌آید. وی در ادامه گفت: من مشکل می‌توانم باور کنم این سازمان ادعای دموکراسی و برابری کند ولی در خود آن سازمان زنان یک طرف و مردان یک طرف بنشینند و حجاب داشته باشند. این اظهارات رضا پهلوی واکنش سخنگوی این گروه تروریستی را در پی داشت و او نیز پهلوی را به دیکتاتور بودن متهم کرد. وی، رضا پهلوی را «بچه شاه دیکتاتور و دست‌نشانده» خوانده و اظهارات وی را لاف در غربت درباره دموکراسی و حقوق‌ بشر دانست و گفته: تو را چه به دموکراسی؟ 
 
▼ اخبار کوتاه
بزرگترین مانع اشغال منطقه/ سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در مراسم توزیع «جایزه جهانی شهید سلیمانی برای ادبیات مقاومت» گفت: حاج قاسم سلیمانی شهیدی فرامکانی است، او شهید لبنان، عراق یا سوریه نیست بلکه شهید تمام دنیاست. او فرمانده‌ای بزرگ و اساسی در نبردی بود که مانع اشغال منطقه ما توسط آمریکا شد. مهم‌ترین مؤلفه در حاج قاسم سلیمانی قدرت معنوی ایشان بود که به همکارانش روحیه می‌داد و ترس جایی در قلبش نداشت. امام خامنه‌ای فرمودند: «امروز شهید سلیمانی دشمنان را بیش از سردار قاسم سلیمانی می‌ترساند.»
 
خودتحقیرها کجا هستند؟/ ژاپن این روزها درگیر شدیدترین پیک کروناست اما آمارها نشان می‌دهد که این کشور 612 میلیون دز واکسن به مردمش تزریق کرده است. 91 درصد دز سوم! 82 درصد دز چهارم و حتی ۵۶ درصد هم دز پنجم رو زدن! همه‌اش هم واکسن‌های اصل آمریکایی و انگلیسی‌! حالا سؤال مردم ژاپن این است؛ چرا باز درگیر کرونا هستیم؟ این سؤال شاید بهترین سؤال برای برخی سلبریتی‌های خودتحقیری است که برای تزریق فایزر و... چه قیل و قالی که راه نینداختند.
 
می‌خواهیم ولی می‌ترسیم/ نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشته: تصمیم شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی بعید است که قریب‌الوقوع باشد؛ وزارت خارجه انگلیس، نگران اقدام تلافی‌جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیس و ایران است؛ همچنین این اقدام، هرگونه امیدهای آینده در خصوص‌تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق هسته‌ای با ایران را پیچیده خواهد کرد.
 
باکو، حیات خلوت رژیم صهیونیستی/ سفیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: در سال 2022، پنجاه هزار گردشگر صهیونیستی از جمهوری آذربایجان بازدید کرده‌اند، همچنین قرار است از سال آینده هر هفته 8 پرواز مستقیم به اسرائیل و بلعکس انجام شود. متأسفانه سال‌هاست که جمهوری آذربایجان در زیر سایه غفلت مسئولان مربوطه به جولانگاه صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
 
خودرو و بالگرد روسی در ایران/ لویتین دستیار ویژه پوتین در دیدار با مخبر بر آمادگی روسیه برای مشارکت با ایران برای تأمین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تأکید کرد و از آمادگی شرکت‌های روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی خبر داد. 
 
راهی برای ارتباط با ایران/ وزیر خارجه سعودی اعلام کرد: «گفت‌وگو بهترین راه برای حل اختلافات در منطقه است. مسیرهایی برای توافق با ایران وجود دارد. با ایران تماس داشته‌ایم و در تلاشیم راهی برای گفت‌وگو ایجاد کنیم.»
 
نماز جماعت یزیدی/ فیلمی از نماز جماعت مجاهدین خلق در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشت. کاربری در کنایه به این نماز جماعت نوشت: «یاد نماز لشکر یزید افتادم وضوی نمازشون رو هم با خون 17 هزار ایرانی گرفتند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات