صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۷۰۰

چرا عربستان به سمت لابی رسانه ای قوی رفت؟

عد از رسوایی‌های مختلف عربستان مانند جنگ یمن، تلاش برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و ... سعودی‌ها احساس کردند که نیاز به یک لابی رسانه‌ای قدرتمند برای بهبود چهره خود در سراسر جهان دارند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

درحالی که عربستان یک سرویس نظارتی پیشرفته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته و همه فعالیت‌های کاربران را با جزئیات زیر نظر دارد، این کشور در سپتامبر 2018 قانونی را تصویب کرد که «طنز آنلاین» را جرم می‌داند و هر فعالیتی در این زمینه تا 5 سال زندان و 800 هزار دلار جریمه دارد. منظور از طنز آنلاین، تولید هرگونه محتوای طنز در شبکه‌های اجتماعی است که مستقیم یا غیرمستقیم از سیاست‌های نظام سعودی انتقاد کند.
«حسن منهاج» مجری سعودی در یکی از برنامه‌های خود، اقدامات بن سلمان و هرکسی که با او معامله داشته باشد را محکوم کرده و گفت: افرادی در عربستان هستند که برای اصلاحات واقعی تلاش می‌کنند اما بن سلمان یکی از آنها نیست و قتل روزنامه‌نگار واشنگتن پست (جمال خاشقجی) این را ثابت می‌کند. بعد از آن مقامات سعودی دیگر اجازه پخش این برنامه را ندادند و منهاج در گفتگو با سایت آتلانتیک اعلام کرد به شدت نگران پیامدهای انتقاد خود از بن سلمان بوده و اکنون او و خانواده‌اش در ترس زندگی می‌کنند.
بعد از رسوایی‌های مختلف عربستان مانند جنگ یمن، قتل خاشقجی، معاملات تسلیحاتی بزرگ با آمریکا و اروپا، تلاش برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و ... سعودی‌ها احساس کردند که نیاز به یک لابی رسانه‌ای قدرتمند برای بهبود چهره خود در سراسر جهان دارند. در سایه سابقه سیاهی که عربستان طی این سال‌ها از خود به جا گذاشته بود، شرکت‌های لابی‌گری و روابط عمومی هرگونه قرارداد با این کشور را به منزله خودکشی می‌دانستند. اما ریاض نهایتا با بودجه مالی هنگفت موفق شد شرکت روابط عمومی «پیرسون مارستیلر» را جذب کند و این شرکت 2 تبلیع رسانه‌ای برای عربستان انجام داد اما قرارداد بین آنها بعد از 2 ماه فسخ شد. در این بین شرکت«کورفیز» یکی از بزرگترین لابی‌های رسانه‌ای است که از دو دهه گذشته تبلیغاتی در راستای ترویج نقش عربستان در «مبارزه با تروریسم» انجام می‌دهد. این شرکت همچنین مسئول مصاحبه با مقامات سعودی و تبلیغات برای آنهاست. 
عربستان از سال 2001 تا 2010 به شرکت مذکور 75 میلیون و 944 هزار دلار پرداخت کرد. اما اولویت‌های عربستان با وقوع تحولات جهان عربی در سال 2011 متفاوت شد و  شرکت مذکور مامور ارائه خدمات به معارضان سوریه شد. در سال 2013 که عربستان از کودتای مصر حمایت می‌کرد شرکت کورفیز مسئول ارائه خدمات به معارضان مصری شد و هزینه‌های آن را ریاض پرداخت می‌کرد.
به همین ترتیب شرکت مذکور بعد از جنگ عربستان در یمن نیز مسئول انجام تبلیغاتی برای توجیه جنایت‌های ریاض در این کشور بود. حتی با وجود فشارهای فراوانی که بعد از جنایت قتل خاشقجی، به این شرکت برای قطع همکاری با عربستان وارد شد اما این شرکت آمریکایی در سایه بودجه هنگفتی که از سعودی‌ها دریافت می‌کرد همکاری خود را با آنها ادامه داد.
این شرکت از زمان ترور خاشقجی یعنی اکتبر 2018 تا ژانویه 2019، 18 میلیون و 814 هزار دلار از عربستان دریافت کرد؛ یعنی سه برابر مبلغی که در سال‌های قبل از این کشور می گرفت. بر اساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا، از سال 2011 تاکنون عربستان بالغ بر 40 میلیون و 397 هزار دلار به این شکرت آمریکایی پرداخت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات