صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۹۷

جنگ رسانه‌ای و سیاه‌نمایی

سال‌های سال است از انقلاب اسلامی تاکنون دشمن در اندیشه تخریب و براندازی نظام جمهوری اسلامی است و در این مسیر تمام کوشش خود را به کار بسته است. دشمن از ابتدای آغاز این جنگ نابرابر چندین و چند بار جبهه خود را تغییر داده؛
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سال‌های سال است از انقلاب اسلامی تاکنون دشمن در اندیشه تخریب و براندازی نظام جمهوری اسلامی است و در این مسیر تمام کوشش خود را به کار بسته است. دشمن از ابتدای آغاز این جنگ نابرابر چندین و چند بار جبهه خود را تغییر داده؛ از جنگ نظامی و اقتصادی تا جنگ ترکیبی و رسانه‌ای تا بلکه بتواند با تهدیدات نظامی در جنگ ۸ ساله یا تحریم‌های اقتصادی و سیاسی به نتیجه برسد، اما هر بار سرخورده‌تر از قبل مجبور به تغییر جبهه شده است.

* دشمن در جنگ رسانه‌ای تنها به دنبال التهاب‌آفرینی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی است تا با هر بهانه‌ای اعتماد جامعه را نسبت به مسئولین و حاکمیت کمرنگ و دچار خدشه کند، اما دشمن به خوبی دریافته هیچ حربه‌ای از حربه‌های ناجوانمردانه‌اش انقلاب مردمی این کشور و ایران مقتدر را از پای نمی‌اندازد به همین سبب وارد جنگ نرم برای ضربه به آرمان‌های آن شده تا با سیاه‌نمایی و اعتمادزدایی، مردم را دلسرد کند.

* راست و دروغ‌های جنگ رسانه‌ای
* باید اذعان کرد جنگ رسانه‌ای مهمترین ابزار جنگ نرم در جهانی است که به عصر اطلاعات و ارتباطات معروف است. دشمن در جنگ رسانه‌ای به وسیله رسانه‌ها بر افکار، اراده و احساسات مردم مسلط می‌شود تا بتواند هرگونه راستی را دروغ و هر دروغی را راست کرده و به خورد مردم بدهد و با این عملیات روانی مردم را نسبت به جامعه، نظام و حاکمیت بدبین کند.

* مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها نسبت به جنگ رسانه‌ای دشمن هشدار داده و آن را تشریح کرده‌اند چنانچه فرموده‌اند: «براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و به طور جدی در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.»

* توان رسانه‌ها در جنگی نابرابر
* اگر بخواهیم دقیق‌تر مفهوم جنگ رسانه‌ای را باز کنیم باید عنوان کنیم: استفاده از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان مجازی از تلگرام و واتساب تا اینستاگرام و توییتر به منظور تضعیف یک کشور را جنگ رسانه‌ای می‌گویند؛ جنگی آرام و نرم بر صفحات به ظاهر بی‌خطر گوشی‌های همراهی که حالا در دست هر کودک، پیر و جوانی در جامعه وجود دارد؛ جنگی که ملت‌های هدف در آن تحت شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین بمباران توپخانه‌ای پایگاه‌های رسانه‌ای دشمن، خبر‌های فیک و راست و دروغ شده را به خورد افکار مردم داده تا با یک عملیات روانی طراحی شده یک فرد کاملا عادی را به یک قدیس تبدیل کرده و یک شخص یا مقام مهم را به پست‌ترین حالت‌ها تنزل دهد.

* از بذرپاشی تا دروی رسانه‌های معاند
* باید تاکید داشت که دشمن سالهاست در حال بذرپاشی است تا با تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز فرصت حکمرانی رسانه‌ای را پیدا کند و در این مسیر از سلطه عرصه اینترنت استفاده و آن را محل تاخت و تاز بر علیه تمامی ارزش‌های انقلاب اسلامی کرده و در هر فرصتی سعی دارد از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

* دشمن از چند سال پیش با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و برآورد امکانات و منابع انسانی زمینه را برای زمان مورد نظر حملات و شبیخون‌های فرهنگی و رسانه‌ای آماده کرده است. راه‌اندازی شبکه‌های سرویس‌دهنده، شبکه‌های به ظاهر اجتماعی، پایگاه‌های اینترنتی، وبلاگاه‌ها، فیلترشکن‌ها و... از جمله اقدامات دشمن در جنگ رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران  بوده است.

* شبکه‌های اجتماعی یا ضد اجتماع
* شاید باید اذعان داشت که یکی از مهمترین ابزار‌های جنگ رسانه‌ای دشمن استفاده از شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌هایی که به راحتی اخبار فیک را بدون راستی‌آزمایی منتشر میکند و حتی افراد باسواد جامعه را دچار شک و تردید نسبت به ماهیت خبر‌ها می‌کند چنانچه وقتی یک خبر کاملا فیک بار‌ها و بار‌ها منتشر شود و افراد هم بدون تحقیق نسبت به درستی و نادرستی آن را منتشر کنند خواه ناخواه افراد را تحت تاثیر می‌دهد.. "جی کارفانو" پژوهشگر ارشد مطالعات امنیت ملی مؤسسه تحقیقات رسانه‌ای آمریکا در خصوص کارکرد شبکه‌های اجتماعی چنین عنوان کرده است: «شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت‌های اعتراض‌آمیز را سازماندهی کرده و در اطلاع‌رسانی رویداد‌ها نقش‌آفرینی کند.»

* در توضیح اینکه امکان سلب حاکمیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و قضائی کشور بر شهروندان، امکان استفاده گروه‌های تروریستی، معاند و ضدانقلاب از پوشش امنیتی شبکه‌های اجتماعی جهت راهبری عملیات‌های میدانی، امکان راهبری افکار عمومی و تغییر هویت و ارزش‌های جامعه اسلامی ایرانی، امکان ترویج مفاسد اخلاقی، الگو‌های مصرف، ترویج سبک زندگی غربی، امکان اختلال در فرآیند اطلاع‌رسانی عمومی و رسمی کشور با انتشار اخبار کذب، محرمانه و... امکان پیاده‌سازی عملیات‌های روانی، ترویج یاس و ناکارآمدی نظام در سطح عموم جامعه، مکان راهبری و مدیریت شورش‌های شهری و امکان تشدید درگیری‌های قومی، اختلافات استانی بر سر مسائلی همچون آب و... با نفوذ خبری را می‌توان از جمله کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی در جنگ رسانه‌ای برشمرد.

* از سیاه‌نمایی و اعتمادزدایی تا کوچک‌سازی دستاورد‌ها
*همین کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی سبب شده دشمن از این ابزار قوی در جهت اعتمادزایی در جامعه و سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی کاستی‌ها و کوچک‌سازی دستاورد‌ها بهره ببرد تا مثلا گرانی‌ها را نه نشات گرفته از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن که ناشی از بی‌کفایتی مسئولان به تصویر بکشد و مدام این جمله را در قالب‌های مختلف از پست‌های یک خطی تا عکس نوشته‌های با طرح‌های مختلف در فضای مجازی از توییتر تا اینستاگرام وایرال کند که در رژیم قبلی چنان بود و در رژیم فعلی چنین و این ناشی از بی‌کفایتی و مسئولان بی‌سواد و... است.

* یکی از شگرد‌ها و ابزار‌های جنگ رسانه‌ای دشمن استفاده از شهروند خبرنگار یا خبرنگاران ساخته شده برای موقعیت‌های مختلف و بمباران رسانه‌ای فیک و منهدم است. این خبرنگاران عمدتاً غیر حرفه‌ای گزارش‌ها، تصاویر، فیلم‌ها و اطلاعات خود را به سایت‌های خبری مشهور می‌فرستند تا به صورت حرفه‌ای ویرایش و تدوین شوند و با ایجاد ظرفیت‌هایی، فضا برای فعالیت مخالفان مهیا شود تا این اقدامات همانطور که شاهد آن بوده و هستیم منجر به تشدید اغتشاشات، تحریک احساسات، افزایش شایعات، ایجاد تردید و در نوع خودش دلگرمی عوامل دشمن شده تا میدان نبرد رسانه‌ای دشمن آنطور که در اهدافش است این جنگ نابرابر را پیش ببرد و به خوبی از عهده وظایفش که ایجاد یاس و ناامیدی همراه با اعتمادزدایی در جامعه است، بر بیاید.

* از تصویر سیاه دشمن تا پشیمان‌سازی
* دشمن در جنگ رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی به راحتی با ارائه تصویری سیاه و نامطلوب از کشور و اداره آن در اذهان مردم با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای و اقناع‌سازی، تخریب و ترور شخصیت چهره‌های موجه و دلسوز کشور با انواع و اقسام تهمت‌ها و برچسب‌ها و تحریف گذشته با هدف پشیمان‌سازی ملت از انقلاب علیه حکومت فاسد پهلوی کار خود را پیش می‌برد؛ لذا باید با آگاهی کامل نسبت به آنچه مطرح شد در جبهه مقابل دشمن حرکت کرد تا این توطئه‌ها را خنثی و مردم جامعه را از افکار مسموم و خبر‌های فیک نجات دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات