صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۲۹

معمای سکوت غرب در پرونده انفجار نورد استریم

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات آمریکایی، بر اساس یک گزارش اطلاعاتی، تصور می‌کنند که یک گروه طرفدار اوکراین حمله به خطوط لوله مذکور را انجام داده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif طی روز‌های اخیر شاهد سکوت هدفمند مقامات غربی در قبال خبر انفجار در خط لوله نورد استریم هستیم. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات آمریکایی، بر اساس یک گزارش اطلاعاتی، تصور می‌کنند که یک گروه طرفدار اوکراین حمله به خطوط لوله مذکور را انجام داده است. در این میان چگونگی به دست آوردن اطلاعات مورد بحث توسط مقامات آمریکایی فاش نشده است. در این گزارش آمده است روزنه‌هایی درخصوص این احتمال که ممکن است انفجار توسط یک شرکت مرتبط با واحد‌های امنیتی دولت اوکراین انجام شده باشد وجود دارد. این خبر در سطح بین‌المللی سر و صدای زیادی به پا کرده است. زلنسکی و اعضای دولت اوکراین مدعی شده است که در این حمله اقدامی صورت نداده و اطلاعی نیز از کسانی که آن را مرتکب شده اند ندارند!

* برخی از منابع غربی از جمله رسانه‌های آلمانی نیز تلاش می‌کنند این موضوع را مصداقی از یک عملیات محدود خرابکارانه قلمداد کنند که در پشت پرده آن، انگیزه‌ای از جمله مداخله ناتو یا دولت اوکراین وجود ندارد! اما به نظر می‌رسد این تصویرسازی بسیار ناشیانه است! خطوط لوله نورد استریم که گاز طبیعی را از روسیه به اروپا منتقل می‌کند، در نتیجه خرابکاری در سپتامبر ۲۰۲۲ از دور فعالیت خارج شد. خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم که به جنگ ژئواکونومیکی بین واشنگتن و مسکو تبدیل شده است، باعث شد تا دو دولت اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کنند.

* وزارت خارجه روسیه قبلا گفته بود که واشنگتن از تعطیلی خط لوله نفع خواهد برد. چرا که در نتیجه این امر دولت آمریکا می‌تواند فروش گاز طبیعی خود را افزایش دهد. به عبارت بهتر، دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه نقش آمریکا و دولت زلنسکی را در این انفجار منتفی نمی‌دانند. شواهد موجود و ابعاد حادثه نشان می‌دهد که چنین انفجاری نمی‌تواند بدون حمایت بازیگران دولتی (از جمله آمریکا و اوکراین) صورت گیرد. بنابراین، مقامات روسی گزارش اخیر نیویورک تایمز را نوعی ساده‌سازی مسئله قلمداد می‌کنند. گزارشی که به صورت هدفمند تهیه و تنظیم شده است.

* در این میان، سکوت دولت اولاف شولتس در آلمان نسبت به انفجار خط لوله نورداستریم جای بسی تامل دارد! ژرمن‌ها که در تاسیس و تکمیل این خط لوله با روسیه (قبل از جنگ اوکراین) مشارکت داشته‌اند، اکنون در برابر افشاگری‌های صورت گرفته سکوت معناداری را پیشه کرده‌اند که خود می‌تواند بیانگر مرموز بودن ماجرا و نقش پشت پرده برخی بازیگران پیمان آتلانتیک شمالی در وقوع آن باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات