صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۱۹

تحریم بر روابط دفاعی ایران و روسیه هیچ گونه اثری ندارد

مجله «سیاست خارجی» آمریکا که ساموئل هانتینگتون، بنیان‌گذار اصلی آن است، سوم مارس در گزارشی با قلم « رابی گرامر» نوشت: باوجود تحریم‌های جدید غرب، تهران و مسکو بر سر روابط دفاعی با یکدیگر رفاقت دارند.

مجله «سیاست خارجی» آمریکا که ساموئل هانتینگتون، بنیان‌گذار اصلی آن است، سوم مارس در گزارشی با قلم « رابی گرامر» نوشت: باوجود تحریم‌های جدید غرب، تهران و مسکو بر سر روابط دفاعی با یکدیگر رفاقت دارند.

به گفته پنج مقام آمریکایی و ناتو ، ایران در برخی از قراردادهای نظامی جدید که می‌تواند جنگ در اوکراین را طولانی‌تر و راه‌های حیات اقتصادی و دفاعی جدیدی را برای تهران ارائه کند، حمایت نظامی از روسیه را دو برابر می‌کند.
رهبران ارشد ایالات متحده ، ایران را به دلیل تأمین پهپادهای روسیه مورد انتقاد قرار داده اند و قول داده‌اند از هر آنچه در توان دارند برای جلوگیری از این محموله‌‎ها استفاده کنند. اما در پشت درهای بسته، مقامات اذعان می‌کنند هیچ راه واقع بینانه‌ای برای جلوگیری از ورود کالاهای نظامی ایران به روسیه وجود ندارد.فارین پالیسی ادامه می‌دهد : در شرایطی که بسیاری از تجهیزات نظامی روسیه رو به اتمام است و پایگاه صنعتی دفاعی آن به دلیل تحریم‌های غرب فشرده شده است، مسکو به طور فزاینده به دنبال کمک خارجی و انتقال تسلیحات - از بلاروس ، ایران و کره شمالی، و (احتمالاً) چین- برای باقی ماندن در جنگ با اوکراین است.
پس از اینکه نیروهای روسی در هفته جاری یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر ساخت ایران را در اوکراین پرتاب کردند، سوال در مورد حمایت ایران از ارتش روسیه برای سیاست‌گذاران غربی به شدت جدی شد . اگرچه ۱۱ پهپاد از ۱۴ پهپاد ساخت ایران که بیشتر آن‌ها کی‌یف را هدف قرار می‌دادند، سرنگون شدند، اما آخرین حمله نشان می دهد روسیه به یافتن راه هایی برای طولانی کردن جنگ در خارج از میدان‌های نبرد نظامی ادامه خواهد داد.
«رابی گرامر» اذعان می‌کند : مقامات ایالات متحده و ناتو با تشریح جزئیات طرحی که نخستین‌بار توسط وال استریت ژورنال گزارش شد، تأیید کردند مسکو و تهران قبلاً برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در داخل روسیه داشته‌اند که می‌تواند هزاران هواپیمای بدون سرنشین در سال تولید کند. علاوه بر این، مقامات گفتند، روسیه در حال طراحی نقشه‌هایی برای ارائه هواپیماهای جنگنده پیشرفته نظامی، بالگردها و سامانه‌های دفاع هوایی به ایران است.
ویلیام برنز، مدیر سیا در مصاحبه اخیر با سی بی اس نیوز گفت: اتحاد نظامی روسیه و ایران «در حال حاضر در یک مسیر بسیار سریع و خطرناک حرکت می کند».
ائتلاف رو به رشد سبب نگرانی در داخل ناتو -از جمله در میان قدرت‌های اروپایی برای احیای مذاکرات دیپلماتیک بر سر برنامه تسلیحات هسته ای ایران- شده است. یکی از مقامات ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت: ایران «اکنون بخشی منظم از جلسات اطلاعاتی ما» در مورد جنگ اوکراین است.
این نشریه در ادامه می‌نویسد : در حال حاضر، مقامات ایالات متحده و ناتو گفته‌اند حمایت نظامی ایران از روسیه برای تغییر روند جنگ به نفع روسیه کافی نخواهد بود، اما این مسئله می‌تواند برای طولانی شدن جنگ و افزایش تلفات آن کافی باشد. سرعت پیشروی همکاری نظامی بین مسکو و تهران می‌تواند به نیروهای روسیه در موارد خاص در میدان نبرد برتری دهد و به روسیه اجازه دهد زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را با پهپادهای انتحاری ساخت ایران هدف قرار دهد.
این مقام ناتو گفت: «این طور نیست که ایران از پایگاه صنعتی نظامی عظیمی برخوردار باشد که می تواند ناگهان سربرآورند، اما آن‌ها این صنعت را دارا هستند و اکنون می‌توانند به سمت روس‌ها سرازیر شوند».
حمایت نظامی روسیه از ایران می‌تواند مزیت‌های نظامی این کشور را در برابر هرگونه رویارویی نظامی احتمالی با ایالات متحده یا متحدانش در خاورمیانه به ارمغان آورد. یک مقام آمریکایی گفت اگر روسیه سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای مانند سامانه موشکی اس-۳۰۰ یا اس-۴۰۰ را به ایران عرضه کند، به تهران کمک می‌کند از زیرساخت‌های تسلیحات هسته‌ای خود در برابر حملات احتمالی اسرائیل محافظت کند.این مقام آمریکایی گفت: «پیامدها فراتر از اوکراین است». جاناتان لرد، محقق مرکز یک اندیشکده امنیت آمریکایی جدید گفت: «پهپادهای پیشرفته ایرانی که با کمک روسیه ساخته شده‌اند، فقط برای استفاده در اوکراین در اروپا نمی‌مانند. آن‌ها تکثیر می‌شوند و راه خود را برای رسیدن به اهدافی در خاورمیانه پیدا می‌کنند».


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات